Eerste, en zeker niet laatste, stappen op een splitboard

• BasV
    Beginner
    BasV op 3 maart 2019 · 21:07
    Na een aantal jaar met de lift omhoog gebracht te zijn om mijn poeder sporen te trekken begon het zelf omhoog lopen, mede door alle gave verhalen hier, toch steeds meer te kriebelen. Toen ik begin dit seizoen op de site van @Erwin Heeres terecht kwam en de beginners splitboard cursus Deeper zag, was de knoop snel doorgehakt. Poedermaatjes Bart en Rens waren ook direct enthousiast en vorige week donderdagavond was het dan eindelijk zo ver om in de auto richting Oostenrijk te stappen.

Op vrijdagochtend komen we mooi op tijd aan bij de gondel van de Kitzsteinhorn. Hier kom ik tot de fijne ontdekking dat de schroefjes van mijn snowboardbindingen nog thuis liggen. Helaas is er geen verhuur/service onderaan de gondel, dus op hoop van zegen met board in de ene en bindingen in de andere hand naar boven. Schroefjes waren snel gevonden, maar blijkbaar kost het een godsvermogen om deze met de gondel naar boven te krijgen. Met een prijs van 3 euro per schroef voelde ik me toch wel redelijk genaaid.

Gelukkig was dit het enige minpunt van een fantastische trip. Vrijdag was het in Kaprun volle bak aan het sneeuwen en viel er op de top gedurende de dag 30cm. Ondanks het slechte zicht kunnen we lekker inrijden en vermaken we ons prima. Aan het eind van de dag spelen we een aantal rondjes nageln en blijk ik toch wel de grote verliezer te zijn. Elk rondje spelen we om iets anders en uiteindelijk ben ik de bob, moet ik het eten regelen en heb ik de laatste keus voor een bed…

Op zaterdagochtend ontmoeten we Erwin, Joris en Rinke op de parkeerplaats van de Kitzsteinhorn. Erwin deelt de boards uit en maakt mij blij met de splitversie van een Hovercraft. Helemaal top, aangezien ik zelf ook op een Hovercraft rij! Vanwege het slechte zicht de dag ervoor zijn alle makkelijk te bereiken off-piste routes nog volledig onverspoord. Erwin maakt dan ook het plan om meteen helemaal naar de top te gaan. Helaas draait de bovenste gondel niet, dus moet het plan gewijzigd worden. Terwijl Erwin hierover nadenkt en al een andere kant op begint te lopen roept Joris dat hij net begint met draaien! Wat een mazzel, want we komen als een van de eerste aan op de top en zijn de eerste die via het tunneltje naar de X1 skiroute lopen. We worden bijna omver geblazen tijdens het aantrekken van onze boards, kunnen elkaar nauwelijks verstaan door de ijskoude wind en staan van het eerst in ons leven op een splitboard. Enige spanning is in de groep te merken, maar na de eerste 10 meter slaat dit om in pure blijdschap. De helling is maagdelijk wit en de sneeuw is heerlijk. Hoewel we nog geen meter gelopen hebben op onze splits, hebben we nu al een fantastische afdaling te pakken.

We verplaatsen ons naar de andere kant van het gebied en dan gaat het lopen toch echt beginnen. Erwin geeft ons uitleg over het in- en uit elkaar halen van de boards en de eerste keer lopen we allemaal wat te klunzen met onze vellen. We oefenen met glijden, stijghulpen en spitzkehren en zodra we dit begrijpen (kunnen wil ik in dit stadium nog niet zeggen), lopen we het gebied uit. Ondertussen schijnt de zon lekker en is het heerlijk weer om te lopen. Verse sneeuw vanwege de dump van gisteren, vandaag bluebird, wat een feest!

Af en toe stopt Erwin om ons het één en ander uit te leggen en het vertrouwen in onszelf en het materiaal groeit snel. Wat hogerop waait het ook weer harder, dus we merken meteen hoe pittig het kan zijn om om te bouwen in harde, koude wind. Na een wederom lekkere afdaling eindigen we terug in het gebied om te lunchen. Na de lunch plakken we meteen de vellen weer onder en lopen we weer het gebied uit. Nu iets verder en de sporen van alle ski-routes rondom het gebied verdwijnen al snel. We hebben uitzicht op de drukte van het skigebied, terwijl we zelf in complete rust naar boven lopen. We vinden een mooi plekje om om te bouwen en dalen een lekker stuk af tot voorbij het mittelstation van de gondel. Het is duidelijk dat weinig mensen dit doen want er staan hier nergens sporen. Dit dalletje is zelfs zo stil dat Erwin het aandurft ons het verhaal achter de kleur van zijn handschoenen te vertellen. De sfeer is top en we lopen gezellig met de ondergaande zon terug naar de gondel.

’s Avonds meeten we bij Paletti in Kaprun waar Erwin ons allerlei Jiskefet pizza’s buiten de kaart om aanraadt. De vegetarische pizza met spek, de pizza gorgonzola met extra ei en spek of de pizza met rucola zonder rucola maar mét knoflook. Uiteindelijk komen de dobbelstenen op tafel, leren we Erwin en Joris mexxen en hebben we een gezellige avond.

Op zaterdag rijden we in de buurt van Hinterglemm een dal in en parkeren de auto op een verlaten weggetje. De vellen gaan onder en de eerste paar honderd hoogtemeters lopen we over een bospad naar boven. Bij een verlaten en ingesneeuwde hut lunchen we en krijgen we een hoogtekaart en de opdracht om uit te zoeken waar we zitten. Goed en nuttig vermaak en na wat gepuzzel kunnen we de hut waar we zitten te lunchen aanwijzen. We genieten van het uitzicht en de rust, deze berg is vandaag van ons!

Vanaf de hut lopen we door het terrein waar we zullen afdalen en op een steil stuk zet Erwin ineens de turbo er op. Als we aankomen bij de bocht waarachter hij was verdwenen, staat een lachende Erwin ons met zijn camera op te wachten: “Welkom in mijn speeltuin”.

Iedereen is direct stoked, hier zijn we voor gekomen! We stappen flink door naar de top, want we kunnen niet wachten om hier af te dalen. Vlak onder de top bouwen we om en klimmen de laatste meters om het mooie uitzicht aan beide kanten van de berg te aanschouwen. Onze eerste volwaardige splittour is een feit!

We dalen af door fantastisch onverspoord terrein en Erwin ziet de kans wat mooie foto’s van ons te schieten.

Bart:

Joris:

Terug bij de hut aangekomen geeft Erwin ons twee opties. Als we nu verder afdalen zijn we rond 3 uur bij de auto, of we lopen dit stuk nog een keer omhoog. De benen voelen nog goed, dus hier is geen moment twijfel over. We lopen nog eens naar boven, bouwen ditmaal iets lager om en dalen nog eens door Erwins speeltuin af. Bij de verdere afdaling merken we dat de zon zijn werk heeft gedaan en de sneeuw wordt steeds slechter hoe lager we komen, met als afsluiter een lekkere glijpartij door het bos terug naar de weg. Ook dat hoort bij het touren leren we van Erwin en het maakt ook niet uit. Wat een geweldige dag hebben we gehad. De 850 hoogtemeters waren voor ons een mooie eerste tour en het smaakt naar meer!

Rens:

Rinke:

Bas:

Na een welverdiend biertje in de Paletti nemen we afscheid van Rinke die het vliegtuig terug naar Nederland pakt. We spreken weer af samen te gaan eten, Erwin en Joris laten zich van hun competitieve kant zien en al snel rollen de dobbelstenen weer over tafel. Wederom een gezellige avond, toffe groep, geweldige gids, mooie beklimmingen en heerlijke afdalingen. Na het afscheid en de wandeling terug slapen we dan ook heerlijk.

We (Bart, Rens en ik) hebben nog 1,5 dag in Oostenrijk en besluiten om de drukte van de krokusvakantie te ontwijken naar Weissee Gletscherwelt te gaan. Tip: als je je pieper laat zien bij de kassa krijg je een goedkopere skipas + gratis lunch op de berg! We hebben hier een heerlijke dag met goede sneeuw. Ik loop @Aryen nog tegen het lijf die me nog wijst op een mooi geultje waar hij die ochtend de eerste sporen heeft gezet. Wat een heerlijk gebied, hier komen we absoluut nog eens terug. Dinsdagochtend rijden we nog wat rondjes op de piste in Oberndorf en moe maar voldaan rijden we ’s middag terug naar Nederland.

Dank aan al jullie verhalen die mij de inspiratie gaven om ook eens het splitten te proberen (naast het feit dat de helft van mijn gear hier van de marktplaats vandaan komt). Dank aan de toffe groep waarmee ik dit kon doen, en vooral dank aan Erwin Heeres! Wat intens en geweldig weekend!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 3 maart 2019 · 21:22
    Mooi report van een geslaagde trip/cursus!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 maart 2019 · 21:29
    Leuk verhaal. Gaaf om te lezen dat het splitten bevallen is. En Weissee Gletscherwelt is een Topgebiedje.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 4 maart 2019 · 08:17
    Leuk verslag van de eerste split stappen.
    Handig een snowboard gids en fotograaf in een 😉
  • vasco
    Advanced
    vasco op 4 maart 2019 · 11:01
    Leuk verhaal
  • vasco
    Advanced
    vasco op 4 maart 2019 · 11:01
    Leuk verhaal
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 4 maart 2019 · 13:14
    lekker hoor!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 4 maart 2019 · 14:49
    Klinkt als een top trip!
  • costijn
    Expert
    costijn op 5 maart 2019 · 11:20
    superrr!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro