Topdagje "Stail ist Gail" met Sander Kan

• popski
    Expert
    popski op 13 april 2019 · 01:05
    Het begon ergens in maart met de vraag van mijn 2 dochters om nog een keer met het gezin te gaan skiën in de paasvakantie.
    My lady had niet veel zin, maar een dagje of 4 zou wel moeten lukken.

Mijn Wepowder aanpak om af te wachten op een paar goede dagen tijdens de eerste week van de paasvakantie werd afgekeurd door de dames.
    Geen keuze, 7-10 april zou het worden.
    OK, maar dan bepaal ik lastminute de bestemming. Voor t'vrouwtje bestemming kiezen met meer kans op zon. Voor mezelf "stail ist gail" noordhellingen boven de 2000m (advies Meteomorris). Als dat maar goed komt voor ons beide.
    De dames werden alsmaar nerveuzer enkele dagen voor vertrek, aangezien ik nog steeds niets geboekt had.

Met gunstige voorspellingen en bevestiging van Sander Kan voor optimale condities, snel iets lastminute geboekt in Nendaz.
    Na de dump van PA 21, een extra laagje vers op zondag en 2 dagen familieski, kon ik op dinsdag met maestro Kanski mee.
    Dankzij bluebird, poeder en stabiele condities had ik opnieuw de "stail ist gail jackpot" en had maestro Kanski een lijstje noordhellingen kunnen selecteren in Sanderkanland (deze naam past bij hem owv zijn onuitputtelijke kennis over alle toppen, hellingen, couloirs, wanden,..)
    Bec de l'Etange, Mont Gond, Le Fou, .....

Vanuit de lift werd Bec de l'Etange geschrapt, vanwege te veel bootpackers richting de top (toch straf, zoveel kandidaten voor een zotte 50° no fall wand,,,is hier geen gewoon volk) en werd vervangen door Mont Fort Face Nord.
    Al klimmend, rutschend en glijdend volg ik Kanski over exposed terrein naar de Face nord en werd mijn zelfvertrouwen al duchtig op de proef gesteld.

De North Face is opnieuw een soort balls size test. Je kan enkel het bovenste stuk van de steil naar beneden duikende helling zien. Een paar te ontwijken cliffen knagen in je hoofd, maar daar was ik voor gekomen toch...

Voor mij een grote ontlading na een zeer vlotte 1000hgtm poeder. Terwijl Kanski aan het vloeken was op één van zijn ski's. Vervelend dat de ene blijkbaar minder goed als de andere gleed. Blijkbaar geen goed idee als je meerdere paren ski's van dezelfde type met mekaar gaat mixen. Straffe kerel om zo de Mont Fort af te knallen.

Le Fou Face Nord was het volgende doel.
    Een uurtje relaxe, mooie klim en de stilte + prachtig uitzicht van de top brengen mij opnieuw in opperbeste stemming.

Iets minder steil dan de vorige, maar wel onverspoorde poeder en pure esthetiek van een 800hgtm wand vol couloirs en interessante ruggen.
    Zalig knallen... Bij terugblik naar deze wand vol met lawine couloirs snap ik zijn naam: Le Fou (de gek), maar toch zo mooi.
    Le Fou krijgt een speciaal plaatsje in mijn hart.

Tijdens het terugwandelen vertelt Sander dat er hier in het bos al een tijdje een wolf rondsnuffelt en is gespot door een wildcamera.
    Je gaat het niet geloven, maar hij had het nog maar net verteld, zien we het verse spoor van deze wolf. Ik loop het komende half uur rond te kijken, maar krijg hem niet te zien. Volgend jaar een nieuw project: Sanderkan skisafari.

Na een eetpauze en babbel met zijn zus is er nog tijd voor een laatste helling. Ik volg Kanski vanaf de Mont Gele naar het S couloir (of was het nu couloir direct?). Die was weer heerlijk steil met poeder voor een perfecte afsluiter. Een euforisch gevoel en vermoeide benen na deze fantastische dag.

De afsluitende pintjes in Edelweiss maken de Sander Kan beleving kompleet.
    Ik vind hem echt een zalige kerel, die zonder twijfel voor al zijn klanten Freeride op maat kan aanbieden.

PS. t'vrouwtje en de dames waren ook content met het april zonnetje.
    bericht aangepast door popski op 13 apr 2019 01:12
  • Haas
    Expert
    Haas op 13 april 2019 · 08:25
    Goed gedaan jongens!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • kanski
    Elite
    kanski op 13 april 2019 · 09:13
    Btw; foto met wolf is van Max Lecomte genomen in zijn tuin op 10 april jongstleden op de berg van Nendaz.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 april 2019 · 09:23
    Heerlijk. Lente op z’n best. Te gek hoor.
  • popski
    Expert
    popski op 13 april 2019 · 09:25
    Bedankt Kanski en op jouw aangeven een correctie van een schrijffoutje:
    de geschrapte top is Bec des Etagnes (de naam voor een vrouwtjes steenbok in het lokale patois van de Valais)
    Ik kijk al uit naar de Sanderkan skisafari.
    Hasta pow
  • Luukie25
    Expert
    Luukie25 op 13 april 2019 · 09:44
    Lekkere beelden en dito verhaal!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 13 april 2019 · 10:55
    SUPER !!! SANDERKANLAND 😃 😃 😃 Ge hebt Disneyland en Sanderkanland !! Ik zou het wel weten 😃
    sbs roelz
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 13 april 2019 · 11:37
    nice!
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • Bedde
    Tourist
    Bedde op 14 april 2019 · 00:52
    Top! En dan nu biken 😞 😊

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro