DIY alpiene boot tech inserts aanbrengen

• laurensmaes241
    laurensmaes241 op 14 oktober 2019 · 17:48
    Beste allen,

Graag zou ik voor mezelf wat willen beginnen experimenteren met ski-touring zonder meteen diep in de pocket te moeten graaien.
    Momenteel ben ik in het bezig van Nordica speedmachine 110 boot die me heel aangenaam zit, echter helaas wel zonder tech inserts. Deze zou ik dan ook graag nog even blijven gebruiken. Nu speel ik met het idee om over te gaan tot aankoop van Salomon S/lab Shift Mnc of Atomic shift binding en met een beetje DIY knutselwerk 2 holes te voorzien in mijn ski boot waar de pins in kunnen vast grippen. Heeft er iemand toevallig ervaring met een dergelijke ingreep? Vind het namelijk nogal idioot om gelijk nieuwe boots aan te schaffen alvorens ik voor mezelf heb kunnen testen of ski touring me ligt? Indien niet, kan de shift binding dan nog altijd blijven dienen als reguliere alpine binding. Alvast dank voor jullie feedback!
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 14 oktober 2019 · 18:45
    Je kan ook ski's nemen met een frame binding. Lijkt mij eenvoudiger.

En ik kan mij voorstellen dat een tech insert in je schoen knutselen best even goed gaat. Maar op een onvoorspelbaar moment niet meer...
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 14 oktober 2019 · 18:53
    Je kan je ook afvragen in hoeverre die zelf geknutselde inserts daadwerkelijk een goede interface met een binding vormen en hoe eventuele dekking van verzekeringen dan is.
    gigiski.com
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 14 oktober 2019 · 20:08
    Als je eens wilt proberen of touren wat voor je is kun je volgens mij beter eens een set huren alvorens te investeren in een dure binding en vellen. Als huren niets voor je is kun je overwegen eerst eens een frame binding of een tour adapter te proberen. Die kun je met een alpine boot gebruiken.
    bericht aangepast door Ee1co op 14 okt 2019 20:09 (2% bewerkt)
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 14 oktober 2019 · 20:21
    ok ander geluid: in combinatie met een shift zou het moeten kunnen werken aangezien je de pins dan alleen gebruikt voor het stuk omhoog. Waren vroeger wel mensen die dit deden met fulltilts en alleen een tech toe op een ski en dan look binding voor de Afdaling
    Dus het kan wel en las er ooit wat over jaren terug op TGR.

Raad ik het je aan: NEE

1: Veiligheid van release valt niet te garanderen
    2: die dalbellos wegen meer dan 2kg per stuk en hebben geen (goede) loopstand, daar ga je niet meer dan uurtje mee willen vellen.
    3: op dat uurtje kan je de 800gr per voet extra van een tracker ook nog wel verdragen denk ik. (Liep er ooit de yotei mee op met een 132mm onder de voet 1400hm+)

Succes met je keuze& vergeet niet er komt vast nog een leuk toersetje voorbij voor de winter start, voor ski’s geldt altijd n+1 😉
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • laurensmaes241
    laurensmaes241 op 15 oktober 2019 · 14:42
    Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie feedback, bij nader inzien is het proces dat ik in mijn hoofd had inderdaad ietwat omslachtig. Een touring adapter lijkt me een goede optie in mijn situatie.

Cheers
  • Slim
    Beginner
    Slim op 16 oktober 2019 · 00:17
    Deze jongens kunnen het voor je doen, maar inderdaad, het lijkt me niet echt de moeite waard in dit geval. $200 kun je al bijna een paar toerski schoenen kopen...

https://casttouring.com/en-us/products/boot-conversion/...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 16 oktober 2019 · 21:17
    Ik ken een aantal mensen die dit gedaan hebben en zolang je een goede manier vind om te zorgen dat de uitlijning enigszins exact is zijn de resultaten vrij goed.
    Als je solide zolen hebt (zoals bij raceschoenen) kun je er ook een kleine insert in schroeven. Of je komt in Davos langs bij Heierling Bootfitting en die doen het voor je. Is een stuk goedkoper dan naar de USA opsturen. Maar goed, vooralsnog alleen solide zolen, itt to CAST die het bij elke zool doen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro