Weekend: Groomer Alert, where to go?

Weekend: Groomer Alert, where to go?

Een mooi Genua laag zorgt op deze vrijdagochtend voor significante sneeuwval in delen van de (Zuid)Alpen. Sneeuwval die de gehele dag zal aanhouden en lokaal een halve meter vers zal brengen. Uitschieters verder naar boven zijn in het hooggebergte van de Ortler (Italië, onder andere Passo Stelvio en Sulden am Ortler), de Bernina (oa. Diavolezza), de Monte Rosa en Simplon (oa. Alagna, San Domenico en Bosco Gurin), de Gotthard (oa. Airolo en Andermatt, de Dolomieten (oa Cortina d’Ampezzo) en de zuidkant van de Hohe Tauern (oa Mölltaler gletscher niet ondenkbaar.

In het videoweerbericht van afgelopen woensdag wordt deze sneeuwval al aangekodigd.

Het Genua laag van vandaag is de derde storm alweer deze SNOWvember die significante sneeuw brengt. Het lagedrukgebied boven de Golf van Genua stuwt vochtige en relatief koude lucht vanuit het zuiden de Alpen in. De sneeuwgrens ligt daarbij rond de 1200 tot 1600 meter, maar lokaal zelfs veel lager zoals aan de zuidkant van de Gotthard tunnel waar verkeer met wat sneeuw te maken heeft. Vandaag sneeuwt het nog lekker door aan de zuidkant waarbij de neerslag lokaal ook over de Alpenhoofdkam heentrekt en voor significante sneeuw zal zorgen in het hoogebergte van Engelberg en de pieken rondom de Zwitserse Sustenpas. De webcambeelden van vanochtend zeggen genoeg.

Stelvio
Stelvio
Sulden am Ortler
Sulden am Ortler
Livigno
Livigno
Cortina d'Ampezzo
Cortina d’Ampezzo

Na de sneeuwval van vrijdag klaart het op en de zaterdag(middag) en zondag gaan heerlijke dagen worden op de gletsjer pistes. Zonder enige kennis van de backcountry, zijn gevaren en over het lokale terrein zou ik het ook echt bij de pistes houden. Zeker op een gletsjer. Wat bovenstaande video namelijk ook laat zien is dat we echt pas aan het begin van de winter staan. Het sneeuwdek is op veel plaatsen nog echt wel aan de dunne kant. Het gaat zo vroeg in het seizoen niet alleen om wat er valt, maar ook wat er al ligt. 100 cm zonder base off-piste gaan in het hooggebergte is een enkeltje ziekenhuis boeken. 30 cm op een base is lekker.

De meeste sneeuw is tot nu toe deze herfst vooral in de Ortler regio gevallen (Passo Stelvio en Sulden am Ortler). Ook rond de Piz Bernina, Tignes en de Hohe Tauern is het sneeuwdek okay. De beste sneeuw vind je komend weekend in Sulden am Ortler (openen zaterdag) en de Stelvio. Ook zijn er prima condities te vinden op de gletsjers van Tignes en de Mölltaler gletscher . Aan de noordkant van de Alpenhoofdkam is het ook prima rijden op de pistes van de glestjers van het Stubai, Pitztal, Sölden en de Kitzsteinhorn in Kaprun. In de laatste 4 gebieden is nu iets minder gevallen, maar de pistes lagen er al goed bij.

Ga ik zelf weg? In deze periode van het jaar ga ik (zelden) zelf. Ik rijd het liefste buiten de pistes. Daar is het sneeuwdek nu nog te dun, de navigatie complex en daarom teveel gedoe en te risicovol. Maar als ik zou gaan dan zouden het de hierboven genoemde gebieden worden waarbij ik een lichte voorkeur heb voor de Stelvio, Sulden en de Mölltaler. Beste condities, meeste vers en gegeven de windrichting ook minder wind dan aan de noordkant van de Alpen.

Maar nogmaals… het is pre season. Doe rustig aan. De winter is nog lang.

Meer stoke

  • Midden december komt de nieuwste wePowder gids uit met meer dan 100 freeridebestemmingen. Het gaat heel hard met de orders en als het zo doorgaat zijn we zelfs over een paar weken uitverkocht. Bestel dus nu het ultieme freeride guide book: wePowder The Alps Meer info over dit boek vind je hier, direct bestellen kan hier.
  • Op 6 december organiseren we weer het Freeride Film Festival in Gent. Kaarten zijn nu beschikbaar!
  • Nog vier plekken vrij op de droomreis! Eind januari naar de Powder Highway en 3,5 dag heliskiën. Once in a lifetime!

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur8 november 2019 · 11:25

Op dit moment in Hintertux, sneeuwt als een dolle, pistes bij de Kaserer niet gebullyed dus echt poeder op de piste. Genieten!
Weinig zicht maar wind valt erg mee, drukte ook.
Vanmiddag kijken of we blijven of verplaatsen naar Sulden am Ortler.

Explore the Outdoor!
Gevorderd
SteefAuteur8 november 2019 · 11:30

Pics or it didn’t happen RP! Maak ons gek!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
Willem2kAuteur8 november 2019 · 15:15

Lekkah! De eerste sprays van het seizoen! Geniet er van! :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
MimosaAuteur8 november 2019 · 15:56

Lekker zeg!

Powder makes me happy!
Expert
meteomorrisAuteur8 november 2019 · 17:05

Lekkâh. Ik ben nog ff aan het surfen overigens…

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/4eea0d07f91be19ba8ee748d0deaaeae_schermafbeelding_202019_11_08_20om_2017_03_56.png?width=800

In Les Orres loopt ook iemand rond met een powder smile

powfinder.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur8 november 2019 · 17:54

Lekkâh. Ik ben nog ff aan het surfen overigens…[/post]
Dan is het nog maar een kleine stap tot snowsurfen…
Ziet er lekker uit allemaal :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
Guy.Auteur9 november 2019 · 11:11

Lekker!!!

Beginner
GerritAAuteur11 november 2019 · 07:03

Lekkere beelden hoor, geniet ervan.
@@skiester ik dacht dat de campervan plaats had gemaakt voor een mooie boot?

And snow it is.....
Gevorderd
skiesterAuteur11 november 2019 · 08:35

Lekkere beelden hoor, geniet ervan.
@@skiester ik dacht dat de campervan plaats had gemaakt voor een mooie boot?

GerritA op 11 nov 2019 07:03

Nee we hebben m toch maar gehouden. En blij toe!!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!