Gidsen ? Wie mag wat en waar ?

• Gertg
    Advanced
    Gertg op 8 januari 2020 · 18:02
    Dag allemaal,

Op het internet vind je honderden opleidingen tot gids of splitboard guide en dergelijke. Sommige zijne kleine organisaties, andere gaan uit van een deelstaat (zoals bv. Tirol).
    Maar wie mag nu eigenlijk wat en welke gids wil je voor welke plaats hebben.

Wat ik al weet (of denk te weten) is het volgende.
    De uiagm gids is internationaal en kan overal ter wereld gidsen. Dit zijn vaak mensen met een zeer brede alpine kennis. Of dit altijd de beste splitboarders zijn is misschien niet zeker of toch wel ? Zijn er landen waar ze niet erkend zijn ?

De franse gidsen. In frankrijk zijn er ook ski leraars die na een lange opleiding mogen ski touren of splitboarden met klanten. Dit enkel op niet vergletcherd terrein als ik me niet vergis. Mogen deze mensen ook overal splitboard gids spelen ?

Eigenlijk hebben we in oostenrijk een beetje het zelfde verhaal als in frankrijk als ik me niet vergis.

In Noorwegen daar in tegen mag iedereen doen wat hij wil. En gaan ze uit van de good will van de gids zelf.

De beste kennis zit in mijn ogen vaak bij de locale mensen. Als ik dus naar een klein gebeid reis in oostenrijk vind ik vaak mensen met veel kennis van de bergen rondom hen en hier en daar ook een splitboarder die weet wat hij verteld. Ik heb dan precies liever een locale splitboarder mee dan een uiagm gids van 2 valleien verder die goed kan skitouren en graag een route kiest met lange vlakke stukken en een lekker ijzige traverse. Die hij gewoon van de bergfex touren app heeft genomen.

Opteren jullie altijd voor een uiagm gids, en waarom?
    Hoe zit dat nu juist met die opleidingen, welke opleiding moet men volgen om overam ter wereld met een groep te mogen gaan splitboarden .

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 8 januari 2020 · 20:34
    Goede vragen. Er staat best het één en ander over geschreven in de academy.

Check https://wepowder.com/nl/academy/paragraph/38
  • kanski
    Elite
    kanski op 8 januari 2020 · 21:25

Op het internet vind je honderden opleidingen tot gids of splitboard guide en dergelijke. Sommige zijne kleine organisaties, andere gaan uit van een deelstaat (zoals bv. Tirol). Maar wie mag nu eigenlijk wat en welke gids wil je voor welke plaats hebben.

In veel gevallen is het verschillend per land of zelfs per bundesland of kanton wat wie wel of niet mag.

Wat ik al weet (of denk te weten) is het volgende.
    De uiagm gids is internationaal en kan overal ter wereld gidsen. Dit zijn vaak mensen met een zeer brede alpine kennis. Of dit altijd de beste splitboarders zijn is misschien niet zeker of toch wel ? Zijn er landen waar ze niet erkend zijn ?

Zoals je al aangeeft weet je eigenlijk best veel al! Inderdaad zijn de UIAGM berg en skigidsen internationaal erkend en mogen over de hele wereld gidsen al hebben ze zich ook te houden aan de wet van het land waarin ze werken.

De Franse ski of boardgidsen. In Frankrijk zijn er ook ski leraars die na een lange opleiding mogen ski touren of splitboarden met klanten. Dit enkel op niet vergletcherd terrein als ik me niet vergis. Mogen deze mensen ook overal splitboard gids spelen ?

Zover ik weet mogen zij binnen de Europese Alpenlanden overal gidsen maar dienen zich te houden aan de wetgeving van het betreffende land! In Noorwegen mag iedereen gidsen.

Eigenlijk hebben we in Oostenrijk een beetje het zelfde verhaal als in Frankrijk als ik me niet vergis.

Zover ik weet volgens de nieuwe wetgeving correct.

In Noorwegen daar in tegen mag iedereen doen wat hij wil. En gaan ze uit van de good will van de gids zelf.

Correct

De beste kennis zit in mijn ogen vaak bij de locale mensen. Als ik dus naar een klein gebied reis in Oostenrijk vind ik vaak mensen met veel kennis van de bergen rondom hen en hier en daar ook een splitboarder die weet wat hij verteld. Ik heb dan precies liever een locale splitboarder mee dan een uiagm gids van 2 valleien verder die goed kan skitouren en graag een route kiest met lange vlakke stukken en een lekker ijzige traverse. Die hij gewoon van de bergfex touren app heeft genomen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken heel veel lokale splitboarders en freeride skiërs die geen enkele know how hebben van snow safety of mountain awareness. Vaak denken ze met het fingerspitze gefühl geboren te zijn, maar zijn de afwegingen op niks gebaseerd.

Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging denk ik en misschien zelfs afhankelijk van wat je meegemaakt hebt...

Hoe zit dat nu juist met die opleidingen, welke opleiding moet men volgen om overam ter wereld met een groep te mogen gaan splitboarden .

Om over de hele wereld te mogen splitboardgidsen zonder al te veel grote problemen kun je toch het best de volledige berggids opleiding doen. Maar als je specifiek gaat kijken per land zullen er heel veel landen zijn waar je zonder deze opleiding aan de gang kan als spliboardgids. Denk aan India, Iran, Noorwegen, etc..

bericht aangepast door kanski op 8 jan 2020 21:27
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 9 januari 2020 · 07:39

Gertg op 8 jan 2020 18:02

Nee, niet per se want er zijn ook UIAGM gidsen die meer op het zomer gebeuren gericht zijn. Ik ga graag met Sander Kan en Erwin Heeres op pad. Deze mannen zijn geen UIAGM gidsen maar wel vreselijk serieus met lawine safety en kunnen ook nog een potje goed afdalen. Natuurlijk zijn er ook UIAGM gidsen die vreselijk goed kunnen skiën.
    bericht aangepast door alexsvw op 9 jan 2020 07:42
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 januari 2020 · 09:42
    Hoofdvraag is naar mijn ervaring 'wat wil je?'.

De gids-cultuur in Noorwegen lijkt daarin sinds 100-150 jaar af en toe stil te hebben gestaan: Een gids kent en wijst de weg en helpt je omhoog. In de praktijk is een gids vaak meer onderweg, in de specifieke buurt, dan jij.

Aan de theoretische kant komt het dan voor dat je zelf niet je best hoeft te doen om gestructureerder of beter met lawine/alpine/klimtechnische afwegingen bezig te zijn. Ik heb me op bezoek weleens de ogen uit m'n kop staan staren naar een skigids die in een treintje met 15 man een redelijke loaded helling inwandelt bijvoorbeeld. En zo zijn er genoeg voorbeelden van figuren zonder fatsoenlijke gear op een gletscher/touwen zonder klimgordel en andere gear op alpiene tochten enzovoorts.

Als de samenleving in een land dan sociaal wil zijn, niemand een strobreed in de weg wilt leggen en er een stevige helicopterdienst voor optuigt omdat er eens iemand in de problemen komt... soit. Kan je charme noemen.

Gelukkig zijn er ook echt goeie uitzonderingen, al kan dat in een groot land met weinig bevolking hard zoeken zijn.

Die bezoekjes hebben me trouwens ook geleerd hoe goed, nuttig en waardevol de cursussen van 't SSC/Menno Boermans zijn.
    En daarmee blijft de hoofdvraag hoofdzaak 😉

bericht aangepast door EmileHendrix op 9 jan 2020 10:10
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 januari 2020 · 10:09
    "De beste kennis zit in mijn ogen vaak bij de locale mensen. Als ik dus naar een klein gebeid reis in Oostenrijk vind ik vaak mensen met veel kennis van de bergen rondom hen en hier en daar ook een splitboarder die weet wat hij verteld. Ik heb dan precies liever een locale splitboarder mee dan een uiagm gids van 2 valleien verder die goed kan skitouren en graag een route kiest met lange vlakke stukken en een lekker ijzige traverse. Die hij gewoon van de bergfex touren app heeft genomen."

Dit is niet mijn ervaring met Nederlandse Splitboard gidsen. Vrijwel iedereen die ik ken reist al jaren lang zeer regelmatig met hun klanten naar allerlei regio's. Bovendien zijn veel gidsen begonnen bij een reisorganisatie die ook door heel Europa en verder reizen. Iemand met zoveel ervaring heeft totaal geen problemen om vanaf een kaart binnen een kwartiertje in vrijwel ieder gebied een interessante tour te vinden, dat is zeg maar wat ze als werk en in hun vrije tijd doen en ik durf wel te zeggen dat ze dat net zo goed of beter als een locale gids kunnen. Bovendien hebben ze genoeg contacten en ervaring in de meeste gebieden om alle local spots op een gegeven moment wel te weten.

Bovendien heb ik ook wel eens een workshop met gidsen uit verschillende landen gedaan, en ik kan je echt garanderen dat in een aantal gevallen de kennis en ervaring op het gebied van snow safety best laag was. Ook bij een aantal gidsen uit Europa. Als je geen ervaring in een land buiten Europa hebt zou ik persoonlijk daar nooit met een locale gids durfen rijden omdat ik niet goed in kan schatten hoe hoog het opleidingsniveau is. Dat kies je beter voor een gids die je kent, of een UIAGM gids.
    Buiten de opleiding is de cultuur van een land ook nog een factor, een Franse gids is heel anders dan een Zwitserse ook als ze min of meer dezelfde opleiding hebben.

Verder valt het me altijd op dat relatief veel UIAGM gidsen als thuisbasis Frankrijk hebben. Misschien heeft het ermee te maken dat het opleidingstraject in Frankrijk op een gegeven moment gewoon stopt en je wel UIAGM gids moet worden om in steil terrein of op de gletschers te mogen gidsen. Iets dat in Zwitserland of Oostenrijk bijvoorbeeld anders geregeld is. Maar misschien is dat ondertussen al lang niet meer zo, dat weet ik eigenlijk niet zeker.
    splitfest.nl
  • Niels
    Advanced
    Niels op 9 januari 2020 · 11:19
    Dit is niet mijn ervaring met Nederlandse Splitboard gidsen. Vrijwel iedereen die ik ken reist al jaren lang zeer regelmatig met hun klanten naar allerlei regio's. Bovendien zijn veel gidsen begonnen bij een reisorganisatie die ook door heel Europa en verder reizen. Iemand met zoveel ervaring heeft totaal geen problemen om vanaf een kaart binnen een kwartiertje in vrijwel ieder gebied een interessante tour te vinden, dat is zeg maar wat ze als werk en in hun vrije tijd doen en ik durf wel te zeggen dat ze dat net zo goed of beter als een locale gids kunnen. Bovendien hebben ze genoeg contacten en ervaring in de meeste gebieden om alle local spots op een gegeven moment wel te weten.ieism op 9 jan 2020 10:09

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alhoewel er misschien enkele gebieden zijn waar lokale kennis heel belangrijk is, maar ik denk dat dergelijke gidsen daar eerlijk over zullen zijn.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro