Op het internet vind je honderden opleidingen tot gids of splitboard guide en dergelijke. Sommige zijne kleine organisaties, andere gaan uit van een deelstaat (zoals bv. Tirol). Maar wie mag nu eigenlijk wat en welke gids wil je voor welke plaats hebben.
In veel gevallen is het verschillend per land of zelfs per bundesland of kanton wat wie wel of niet mag.
Wat ik al weet (of denk te weten) is het volgende.
De uiagm gids is internationaal en kan overal ter wereld gidsen. Dit zijn vaak mensen met een zeer brede alpine kennis. Of dit altijd de beste splitboarders zijn is misschien niet zeker of toch wel ? Zijn er landen waar ze niet erkend zijn ?
Zoals je al aangeeft weet je eigenlijk best veel al! Inderdaad zijn de UIAGM berg en skigidsen internationaal erkend en mogen over de hele wereld gidsen al hebben ze zich ook te houden aan de wet van het land waarin ze werken.
De Franse ski of boardgidsen. In Frankrijk zijn er ook ski leraars die na een lange opleiding mogen ski touren of splitboarden met klanten. Dit enkel op niet vergletcherd terrein als ik me niet vergis. Mogen deze mensen ook overal splitboard gids spelen ?
Zover ik weet mogen zij binnen de Europese Alpenlanden overal gidsen maar dienen zich te houden aan de wetgeving van het betreffende land! In Noorwegen mag iedereen gidsen.
Eigenlijk hebben we in Oostenrijk een beetje het zelfde verhaal als in Frankrijk als ik me niet vergis.
Zover ik weet volgens de nieuwe wetgeving correct.
In Noorwegen daar in tegen mag iedereen doen wat hij wil. En gaan ze uit van de good will van de gids zelf.
Correct
De beste kennis zit in mijn ogen vaak bij de locale mensen. Als ik dus naar een klein gebied reis in Oostenrijk vind ik vaak mensen met veel kennis van de bergen rondom hen en hier en daar ook een splitboarder die weet wat hij verteld. Ik heb dan precies liever een locale splitboarder mee dan een uiagm gids van 2 valleien verder die goed kan skitouren en graag een route kiest met lange vlakke stukken en een lekker ijzige traverse. Die hij gewoon van de bergfex touren app heeft genomen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ken heel veel lokale splitboarders en freeride skiërs die geen enkele know how hebben van snow safety of mountain awareness. Vaak denken ze met het fingerspitze gefühl geboren te zijn, maar zijn de afwegingen op niks gebaseerd.
Opteren jullie altijd voor een uiagm gids, en waarom?
Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging denk ik en misschien zelfs afhankelijk van wat je meegemaakt hebt...
Hoe zit dat nu juist met die opleidingen, welke opleiding moet men volgen om overam ter wereld met een groep te mogen gaan splitboarden .
Om over de hele wereld te mogen splitboardgidsen zonder al te veel grote problemen kun je toch het best de volledige berggids opleiding doen. Maar als je specifiek gaat kijken per land zullen er heel veel landen zijn waar je zonder deze opleiding aan de gang kan als spliboardgids. Denk aan India, Iran, Noorwegen, etc..
bericht aangepast door kanski op 8 jan 2020 21:27