Save the best for last: CMH Revelstoke

Save the best for last: CMH Revelstoke

Na een aantal dagen rijden door het schitterende British Columbia en de poeder in de gebieden van Red Mountain (Rossland), Whitewater (Nelson) en Revelstoke netjes verspoord te hebben, was het tijd voor hét hoogtepunt van de trip: 4 dagen heliskiën/heliboarden bij CMH in Revelstoke!

Eerste keer in de heli

De vooruitzichten waren meer dan goed. We hadden al geweldige sneeuw gehad in de skigebieden, dus de verwachtingen waren bij iedereen hoog gespannen. In het Regent Hotel in Revelstoke was de groep uiteindelijk compleet. Meer dan 40 poederrijders, klaar voor de beste week ooit. Voor de meesten was het de eerste keer skiën/boarden in Canada en daarmee voor de meesten ook de eerste keer in de heli.

Een goede indruk van het terrein en de sneeuw (c) Kevin Boekholt
Een goede indruk van het terrein en de sneeuw © Kevin Boekholt

Briefing en treewell demo

Na een uitgebreide ontvangst en safety briefing in het hotel, bij de helipad en met de lawinepiepers is het tijd voor de eerste paar runs met de heli. Traditioneel staat deze eerste dag in het teken van warm draaien zodat iedereen kan wennen aan de manier waarop het programma werkt. De gidsen gebruiken de tijd dan ook om uitleg te geven over veel zaken die met de veiligheid te maken hebben. In onze groep legde gids Fred nog even uit wat de gevaren van een treewell zijn en om het te illustreren zakte hij nog even bij een onschuldig uitziende boom de diepte in.

Hoe werkt een dag heliskiën/heliboarden?

Voor degenen die niet mee waren: we zijn in totaal met vier groepen van 10-11 personen op de berg. De oppervlakte van die berg (het terrein dus waar alleen onze groepen zijn) is ongeveer 14x zo groot als Les Trois Vallées. Meer dan genoeg opties dus. Iedere dag wordt door de gidsen op basis van data en ervaring het optimale deel van het gebied gekozen. Uiteraard wordt er als eerste naar de veiligheid gekeken, maar ook de sneeuw en het niveau van de groep zijn factoren. Uiteindelijk heeft de piloot de allergrootste invloed. Wanneer hij de situatie als ‘om wat voor reden niet veilig genoeg’ inschat, dan is dat bepalend voor de dag. Tijdens de dag doe je (onder andere afhankelijk van het weer) tussen de 5-10 runs per dag. 's Middags lunch je in principe op de berg, in de middle of nowhere. De helikopter rouleert continue tussen de vier groepen. Wanneer groep twee wordt opgehaald, zijn groep één, drie en vier aan het afdalen.

^De ultieme Canada Roadtrip!
Anderhalve week lang zijn we onderweg in British Columbia tijdens de ultieme roadtrip. We bezoeken de resorts Red Mountain, Whitewater en Revelstoke met als hoogtepunt 3,5 dag heliskiën/boarden met CMH. Ga jij volgend jaar ook mee?

Geen zon gezien

De eerste paar afdalingen op de eerste dag waren al zeer goed. De sneeuw was diep en droog. Het had dan ook zo ongeveer een paar weken achter elkaar vrijwel continue gesneeuwd. Ook wij hebben de hele week geen zon gezien. Om meteen een misverstand uit de wereld te helpen. Het is niet per definitie zo dat je niet vliegt en een zogenaamde ‘downday’ hebt wanneer het sneeuwt. Een helikopter kan prima vliegen met sneeuwval. De grote uitdaging zit voor de piloot in het feit dat hij niet door wolken heen mag vliegen en dus is hij soms op zoek naar gaten in het wolkendek. Ondanks het uitdagende weer hebben wij iedere dag kunnen vliegen. Soms startten we later, soms eindigden we iets eerder, maar iedere dag hebben we epische runs kunnen maken. En tja, safety first, uiteindelijk is het natuurlijk het allerbelangrijkst dat iedereen aan het einde van de dag weer in het hotel is.

Lunch op de berg
Lunch op de berg

Waanzinnige sneeuw

Doordat we eigenlijk continue met een mix van sneeuwval en wolken te maken hadden, hebben we vrijwel alleen maar in de trees poeder gereden. Vorig jaar in Galena hadden we ook nog een paar dagen zon en zijn we ook nog de ‘high alpine’ in gegaan. De kwaliteit van de sneeuw maakte heel veel goed. Vele gidsen van CMH Revelstoke werken al tientallen jaren vanuit deze locatie en kennen het terrein dan ook op hun duimpje. Kevin, Lilli, Fred, John wisten ons telkens weer naar de mooie plekken op de berg te loodsen. Voor wie daar zin in had wat steilere pillowlijntjes met hier en daar een mooie drop, of juist de meer mellow lijnen waarbij je simpelweg kon genieten van de sneeuw en de omgeving. Dat genieten werd bij iedereen extra zichtbaar tijdens de lunch op de berg, het eerste moment van de dag om je ervaringen en stoke uit te wisselen met de andere groepen.

Teveel footage

De vier dagen bij CMH vlogen voorbij. De groep werd hechter, vriendschappen werden gesloten, de slechte grappen kregen steeds meer de overhand, pillows werden gedropt en er werd heel veel poeder gereden. Dikke treeruns, maar ook heerlijke poedervelden die als een soort partyrun door een aantal hongerige sprinkhanen volledig kaal werden gevreten.

We hebben onderstaand een aantal video’s geplaatst, zodat je een idee krijgt hoe de gemiddelde run eruit zit. Ik loop na zo’n week eigenlijk altijd tegen een soort keuzeprobleem aan. Het is eigenlijk de enige week van het jaar waarin ik een soort GoPro-achtige camera op m’n hoofd zet (en ik heb Morris ook niet veel eerder met een selfiestick zien rijden), maar aan het einde van de trip moet ik een keuze maken uit tientallen afdalingen die voor m’n gevoel allemaal goed waren. Zie dan nog maar de juiste eruit te kiezen…




Samensmelting

Anyway, de beelden zijn mooi, maar het gevoel dat overheerst is nog mooier. En dat is eigenlijk hoe het proces van vele individuen en losse groepjes naar een samensmelting van één groep verloopt. Verschillende mensen, verschillende leeftijden, met één gedeelde passie: freeriden. Nog altijd krijg ik een grote glimlach op m’n gezicht wanneer ik de woorden in de groepsapp teruglees. Een bloemlezing die de dagen in de heli bij CMH en de rest van de roadtrip zeer goed samenvatten:

  • Voor ons was het een onvergetelijke ervaring om samen deze trip te hebben gedaan. De sneeuw (oh man!), die heli, het gezelschap, het land…kan nog wel even doorgaan. Ik heb geen idee wanneer, maar wij gaan zeker nog een keer. ? (Het liefst volgende week!) Bedankt voor de goede organisatie, en leuk ook om te weten wie nu die personen achter Wepowder zijn. Jullie enthousiasme is aanstekelijk.
  • Jajaja “the journey is the reward” … ?. Dikste sneeuw gereden met het beste plankje! Ik duik achter Mn beelden, daar zie ik je nog wel voorbij sjeesen. DANK!
  • Het was fantastisch!!! Dank allemaal voor de super mooie ervaring en aller gezelligheid. Hopelijk gaan we dit allemaal nog veel vaker doen!!
Toch wel het overheersende gevoel tijdens deze trip
Toch wel het overheersende gevoel tijdens deze trip

Tot volgend jaar allemaal!

Maurice heeft met de deelnemers aan de trip in de groepsapp enkele mooie woorden gedeeld waar ik me volledig bij aan kan sluiten. Het was een geniale reis en ik hoop met jullie allemaal in de toekomst wederom eens in de poeder te staan. Wellicht in de Alpen, wellicht volgend jaar tijdens onze reis naar CMH Monashees!

Wil jij volgend jaar ook mee op deze ultieme Canada roadtrip? Laat dan hier je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur18 februari 2020 · 19:09

Je kan wel horen in die filmpjes van Morris dattie een surfer is… zelfs in de rockies klinkt het nog als de oceaan!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
TukkerAuteur18 februari 2020 · 19:15

EPIC

Tukker(ik)
Beginner
DaafAuteur18 februari 2020 · 19:47

Groooooooote boom Arjen ?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!