Bivio Powdersurf Celebration Weekend

• willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 8 maart 2020 · 18:18
    Twee jaar geleden kwam Ben van Konvoi met een stapel van zijn bindingloze speeltjes op Splitfest langs. ‘Bindingless bliss, may be addictive’ waarschuwt de hoes. Door het vele vallen is het niet altijd gelukzalig, maar verslavend is het zeker! Met Ivar, Marie, Willem (BE), Willem (NL), Hans, Tim, Thomas, Jan Willem en Julia was ik vorig weekend, met nog zes Duitsers, in het Zwitserse Bivio voor het Powdersurf Celebration Weekend.

Toen Willem2K en ik vrijdagmiddag op de Julierpas aankwamen, nam de groep net een lunchpauze. Die ochtend hadden ze de flank al vakkundig verspoord en stond er een prachtige bootpack omhoog. Na de lange autorit viel hij nog steeds zwaar, maar dat vergat je zodra je de eerste bochten maakte. En na een paar onwennige eerste runs lag het slagingspercentage van mijn bochten weer rond de 80%. Vaart minderen op steile stukken blijft een uitdaging, maar he… niks mis met een beetje uitdaging!

Zaterdag was er wel wat mis: het waaide als een malle. De ‘straffe wind‘ waar Morris' weerbericht het over had, was in Bivio ook duidelijk te voelen. Een deel van de groep hield daarom wijselijk een rustdag. Minder wijze mensen buffelden zich een weg naar boven in de hoop nog wat beschutte hellinkjes te vinden in een dal naast het skigebiedje. En dat lukte! Het was allemaal wat kleiner en matiger dan vrijdag, maar we hebben nog een paar mooie hoekjes en windlipjes gevonden. Het voordeel van een noboard is dat je maar heel weinig terrein nodig hebt om een goeie tijd te hebben.

Na het weer van zaterdag was het wel een beetje gedaan in Bivio. Strategisch op de route naar huis gingen we zondag daarom naar Sankt Antoniën. Daar was het koud, was relatief weinig wind geweest én scheen de zon. Perfect weer om te noboarden maar ook om een klein tourtje te maken. Jan Willem combineerde beide door zijn DIY-noboard-toursetup te testen: omhoog op een ingekort splitboard met geknutselde bindingen, noboard op z’n rug voor de afdaling.
    Vanaf een bomvolle parkeerplaats (de Zwitsers hadden ook in de gaten dat het perfect weer was) liepen Julia, Jan Willem, Willem en ik op ons gemakje omhoog. De route die we liepen was relatief rustig, maar aan de andere kant van het dal zag je eindeloze sporen naar beneden komen en elke paar minuten hoorde je iemand joelen tijdens het afdalen. Met elke ‘wheeeeee’ vanaf de overkant steeg bij ons de stoke!
    Eenmaal boven was het snel ombouwen en even rondkijken. Het had duidelijk wel gewaaid, maar was overzichtelijk en niet te steil terrein. Geen tijd om te treuzelen, tijd voor een paar welverdiende bochten!

En wat voor een bochten! In vergelijking met wat we in Bivio hadden achtergelaten, was het bovenin diep, licht en een fantastische speeltuin. Er zijn ongetwijfeld mooiere beelden van (en leuke gifjes!), wie weet volgen ze in de comments, maar dit zegt genoeg, toch? Lager op de berg werd de sneeuw wat zwaarder en dunner. Dat maakt het voor JW lastiger, maar zolang je bindingen had was het nog steeds heerlijk. Het was genieten tot we weer op de weg stonden om de laatste meters terug naar de parkeerplaats te glijden.
    Daar troffen we de noboarders die, vanaf de weg, ook een mooie dag hadden gehad. We namen afscheid van de groep, maar nog niet van Sankt Antoniën. Na zo’n mooie dag en wat een heldere nacht beloofde te worden, besloten Willem en ik om nog een nacht te blijven.

We belden berghaus Alpenrösli en bemachtigden twee plekjes in het lager. We hadden anderhalf uur om naar boven te lopen, dan was het etenstijd. Dus snel slaapspullen in de ABS en terug omhoog het dal in! We liepen er nog anderhalf uur over en met de laatste zonnestralen kwamen we aan bij het berghaus. Daar werden we buiten opgewacht door Zimmi, de waard. We hadden nog 15 minuten voor het eten, dus konden we zelfs nog snel douchen!

De volgende ochtend liepen we, dit keer via de andere kant, naar dezelfde afdaling die we eerder hadden gedaan. Zo mooi als toen kon het niet weer zijn. Het waaide nu flink boven en de sneeuw was wel echt minder; de zon en wind hadden hun sporen achter gelaten en de uitstraling van de nacht had niet het gehoopte effect. Toch was zeker het bovenste stuk nog lekker rijden! Geen slechte besteding van de ochtend. En toen om half 11 iedereen op de parkeerplaats druk aan het uitpakken was, pakten wij ons boeltje weer in. Altijd jammer als het voorbij is, maar wat een top weekend!
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 8 maart 2020 · 18:24
    Heerlijk!!
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 maart 2020 · 19:05
    Het was een mooi weekendje inderdaad. Wanneer mogen we weer?
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 maart 2020 · 19:13
    Nice @willemien_w! Al twee jaar op rij voor mij een van de leukste weekenden van t seizoen! En extra als je merkt dat t slagingspercentage van de bochten stijgt. 80% is voor mij nog wat hoog, maar ik stond dit jaar meer op t board dan dat ik in de sneeuw lag er naast! En op die foto lijkt het al heel wat haha, thanks 😉.
    Deze helling had 0 sporen toen we aan kwamen. Daar hebben we ons best op gedaan!

De poeder in Sankt Antonien was perfect

En gewoon nog meer foto's omdat t zo leuk was:

bericht aangepast door Tim3 op 8 mrt 2020 19:21 (2% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 maart 2020 · 19:55
    Allemaal prachtige platen 😀 Dank voor het delen.
    Dat inspireert toch om eens te kijken of ik op splitfest nog eens een plank kan lenen en mijn percentage weer boven de 10% kan hengelen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 8 maart 2020 · 19:55
    Heerlijk verhaal. Deze boards kwam ik in Noorwegen tegen

Know where to go!
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 8 maart 2020 · 20:39
    Lekker lekker!!!
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • ardt
    Advanced
    ardt op 8 maart 2020 · 21:06
    Jaloers!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 maart 2020 · 22:09
    Heerlijk verhaal. Deze boards kwam ik in Noorwegen tegen. meteomorris op 8 mrt 2020 19:55

Die onderste foto maakt Jens, daar gaan we volgende week op bezoek in Noorwegen. Hopelijk nog een paar sessies in zijn achtertuin..

Iedereen bedankt voor de stoke, het was niet slecht inderdaad.

bericht aangepast door ieism op 8 mrt 2020 22:15 (7% bewerkt)
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 8 maart 2020 · 22:18
    @ieism, ga je rond Hemsedal touren? Ik publiceer volgende week nog een verhaaltje over Solheisen. Heerlijk gebiedje daar in de buurt. Houd rekening met de wind die genadeloos is geweest boven de boomgrens als je gaat touren.
    Know where to go!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 maart 2020 · 22:37
    Solheisen ken ik wel ja dat is met dat bord pas op overstekende skiers... 😃 Daar woont die board bouwer echt vlakbij inderdaad.
    We gaan een beetje overal rondkijken, dus we vinden wel wat. En als het waait gaan we kiten, ook prima.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 maart 2020 · 07:38
    Klinkt als een Top-weekend. Heerlijk. 😃 Dank voor het delen.
    Zin in volgende week. 😀
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 9 maart 2020 · 08:59
    lekker tripje hoor!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 9 maart 2020 · 09:40
    Gaaf hoor. Ik ben geen boarder maar dat noboarden lijkt me tof om eens te proberen.
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 9 maart 2020 · 11:32
    Klinkt als een Top-weekend. Heerlijk. 😃 Dank voor het delen.
    Zin in volgende week. 😀Aryen op 9 mrt 2020 07:38

Pak ook een paar andere schoenen mee en niet enkel je skiboots he 😉
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 maart 2020 · 12:11
    Ik kan prima snowsurfen op m'n skibotten. 😃

Of werkt zoiets misschien beter, denk je?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 maart 2020 · 15:12
    Die Sorels zijn superslap hoor (Ervaring van hier in de tuin) maar wat moet, dat moet. Op een surfboard kan het toch ook denk ik dan, en daar sta je op blote voeten.

Gaaf tripreport, Willemien, dank voor de stoke!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 9 maart 2020 · 20:50

Ik kan prima snowsurfen op m'n skibotten. 😃

Of werkt zoiets misschien beter, denk je?
    Aryen op 9 mrt 2020 12:11

Dat gaat toch iets beter lukken als je skibotten, neem maar mee 😉
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 29 maart 2020 · 14:15
    Nu ik toch binnen zit maar een klein filmpje in elkaar geklikt van de eerder genoemde splitboard excursie. Voor mij toch wel de lekkerste run van het seizoen denk ik...

Blijf gezond allemaal en misschien kunnen we gewoon vast beginnen met sneeuwdansjes voor en extra diep seizoen 2020/21?

bericht aangepast door Willem2k op 29 mrt 2020 14:15 (13% bewerkt)
  • holi4
    Beginner
    holi4 op 30 maart 2020 · 12:01
    damn, duidelijk een dag te vroeg naar Flatland teruggereden. Lekker!!!!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 maart 2020 · 14:09
    Tja, hier had ik zelf een dag eerder ook niet op durven hopen... En de rest ook niet geloof ik 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro