Binnenkant skies

• vasco
    Advanced
    vasco op 1 oktober 2020 路 21:15
    Afgelopen winter was ik lekker door (zware) sneeuw aan het knallen, toen ik plots een koprol maakte. Daarna ging het skieen toch een beetje raar, alsof mijn ene ski niet stabiel was. Bij nader inspectie bleek de ene ski "geknakt" te zijn. Als je ze tegen elkaar houdt zit in de ene een lichte knik. Hebben jullie wel eens zoiets gezien?

Na 10 weken heb ik mijn Dynafit baltadoro skies helaas moeten afschrijven 馃槥.

Ik was heel benieuwd of er aan de binnenkant van de ski iets te zien was, dus met een ijzerzaag aan de slag gegaan:

Ik kon aan de binnenkant niet echt wat ontdekken.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 oktober 2020 路 11:56
    Heb je nog geprobeerd om hem terug te 'knakken'? Bijvoorbeeld door hem ergens tussen te klemmen en hem weer recht te buigen? Of was hij verzwakt op de knik?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 2 oktober 2020 路 15:23
    Nee, maar dat was wel een goed idee geweest. Op de piste skieen wilde wel zodra je weer gewicht ver voorin had, alleen daartussen zat dan even een dood moment.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 13 oktober 2020 路 20:33
    Waarschijnlijk een stuk carbonversteviging geraakt, die werkt als een soort onder en boven wapening van je hout, of zelfs voorspanning, als ie aan 1 kant knakt, dan trekt de ski de andere kant op. Terugknakken kan, maar dan was je ski zoiezo minder stevig op die plaats...
    (My 2 cents uit algemene technische achtergrond, van skies bouwen ken ik verder niks 馃構 )
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 13 oktober 2020 路 20:33
    Waarschijnlijk een stuk carbonversteviging geraakt, die werkt als een soort onder en boven wapening van je hout, of zelfs voorspanning, als ie aan 1 kant knakt, dan trekt de ski de andere kant op. Terugknakken kan, maar dan was je ski zoiezo minder stevig op die plaats...
    (My 2 cents uit algemene technische achtergrond, van skies bouwen ken ik verder niks 馃構 )
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 oktober 2020 路 09:59
    Dynafit ski's zijn ook gemaakt om mee omhoog te lopen, niet om mee naar beneden te skien gekkie!
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 14 oktober 2020 路 10:22
    Wat zijn die spikkels in de dwarsdoorsnede op de laatste foto? Kleine holtes? (Ik denk aan luchtbellen in het laminaat.) En die witte stukken op de een na laatste foto? Demping (kan niets anders verzinnen)?

Edit: leuk dat je 'm hebt doorgezaagd en hier foto's plaatst!
    bericht aangepast door Rinus op 14 okt 2020 10:22 (13% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 15 oktober 2020 路 09:03
    Die witte dingen zitten ongeveer onder de binding.

Ik weet niet precies wat de zwarte spikkels op de onderste foto zijn. Luchtbelletjes zou wel kunnen. De skies zitten helaas al sinds mei in de vuilnisbak 馃槥.

Die skies vond ik heerlijk skieen, ik kon er ook flink mee doorskieen is slechte prut (ik heb een hele klassieke techniek). Ze deden het echt veel beter dan mijn te-korte-75mm-brede flapperlatjes met bindingen met 15 graden speling. Daarmee kon ik alleen steil skieen, op vlakke stukken ging ik altijd op mijn bek....

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro