Tourski rugzak gevraagd advies

• Niekbeijneveld
    Beginner
    Niekbeijneveld op 27 oktober 2020 路 10:00
    Hi all,

Toch ondanks de Corona situatie de eerste cursus geboekt en nu alle gear aan het verzamelen. Voor de tour heb ik een 35 tot 40L rugzak nodig, waar mijn voorkeur uitgaat naar een kleinere rugzak. Na rond speuren op het internet wel een aantal modellen tegen gekomen (bijv Ortovox Haute route 40L), maar misschien hebben jullie nog tips of advies. Wat voorkeuren van mij persoonlijk:

- Praktisch (niet alleen via de bovenkant hoofdcompartiment bereiken).
    - Apart compartiment voor 3 eenheid (is dit echt nodig met touren, hoor veel verschillende meningen).
    - Airbag niet nodig, ga eerst snow safety volgen.
    - Merk (iedereen heeft een voorkeur): Ortovox, Mammut, Lowe Alpine

Wellicht heeft iemand nog tips en tricks of wellicht nog wel een tas waar die vanaf wilt (nog duurzaam ook).

Ik hoor het, thanks!

• Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 27 oktober 2020 路 10:13
    Aangezien je hem lang op je rug gaat hebben, de comfortabelste.

Apart compartiment voor je schop en sonde (bieper gaat op je lichaam 馃槈), vind ik wel nuttig maar de meeste rugzakken hebben wel iets van onderverdeling. let er ook op dat je schop ook effectief in je rugzak past
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 27 oktober 2020 路 10:41
    Apart compartiment voor 3 eenheid (is dit echt nodig met touren, hoor veel verschillende meningen).

Ik vind van wel. Ik zie ook niet waarom het bij toeren niet nodig zou zijn en bij freeride wel?

De belangrijkste reden voor mij is dat ik in een noodgeval mijn spullen direct bij de hand wil hebben. Ik zou niet willen dat er spullen uit mijn rugzak vallen wanneer ik de schep en sonde eruit haal. Dit kan kostbare tijd kosten of ik zou zomaar spullen kunnen verliezen die ik nog hard nodig ga hebben, zoals EHBO spullen of eten.

Mocht je van plan zijn ooit een airbag aan te schaffen dan kun je overwegen een airbag ready rugzak te kopen. Verschillende merken hebben rugzakken waar de airbag uit kan (of in jou geval, waar je laten een airbag systeem in kunt doen).
  • Cheizz
    Advanced
    Cheizz op 27 oktober 2020 路 12:36
    Pasvorm vind ik een van de belangrijkste factoren. INdertijd ging ik voor een rugzak m茅t airbag. Ik had er op basis van specificaties van internet al een paar op het oog. Maar toen ik die modellen ging passen in een winkel (ik heb wel 10 rugzakken op gehad, misschien meer), ging ik uiteindelijk de deur uit met een exemplaar dat ik niet had verwacht. Voor mij was de pasvorm (en dus het comfort) een doorslaggevende factor.

Een apart vak voor safety gear vind ik ook fijn (ik deel het hele verhaal van @Ee1co hierboven).

Overigens heb ik ook ondervonden dat de ene rugzak van X liter niet dezelfde hoeveelheid spullen kan herbergen als een andere rugzak van diezelfde X liter. Of al je spul erin past en de rugzak dan nog steeds goed zit kan je volgens mij maar op 茅茅n manier testen: al die spullen erin stoppen en hem dan omdoen (met ook de lagen kleding die je op de berg zou dragen). Dat is de enige zuivere manier denk ik.

Maar vooral: passen, voelen, proberen. Daarover ook dit draadje: https://wepowder.com/nl/forum/topic/277188

Overigens, ga je heel veel bagage meenemen, of is het een rugzak voor dagactiviteit? Bij mij past alles wat ik op een dag buiten de piste nodig heb (extra laag, eten, drinken, EHBO, vellen, safety-gear, muts, multi-tool, reserve handschoenen) in mijn Dakine Poacher 26 RAS (m茅t airbag) of in mijn Dakine Mission Pro 18 (heeft geen airbag). Veel meer dan 30 liter heb je daar niet voor nodig, denk ik. Als je ook een slaapzak of voor meerdere dagen voedsel en extra kleding mee moet nemen is het een ander verhaal uiteraard...
    bericht aangepast door Cheizz op 27 okt 2020 12:40 (20% bewerkt)
    gigiski.com
  • Niekbeijneveld
    Beginner
    Niekbeijneveld op 27 oktober 2020 路 14:07
    @Ee1co Mocht je van plan zijn ooit een airbag aan te schaffen dan kun je overwegen een airbag ready rugzak te kopen. Verschillende merken hebben rugzakken waar de airbag uit kan (of in jou geval, waar je laten een airbag systeem in kunt doen).Ee1co op 27 okt 2020 10:41

Thanks voor je tip, zie inderdaad dat er best wat mogelijkheden zijn, van bijvoorbeeld Ortovox en Mammut.

Overigens, ga je heel veel bagage meenemen, of is het een rugzak voor dagactiviteit? Cheizz op 27 okt 2020 12:36

De reis is meerdaags over gletsjer, er wordt aangeraden om een tas mee te nemen van +/- 40L
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 27 oktober 2020 路 20:01
    pasvorm!

Zaken die ik prettig vind:
    - Rugak die zelf niet te zwaar is.
    - Niet te groot! Ik heb meerdere lange huttentochten gelopen met al mijn camera gear, gletsjergear etc met een Mammut Light RAS van 30 liter.
    - Apart safety compartiment is fijn: maar verder niet teveel extra's, dat maakt een rugzak alleen maar zwaarder en niet per definitie handiger, maar dit is heel persoonlijk
    - Let ook op hoe de ski's op de rugzak gedragen kunnen worden. Iets om over na te denken wat je zelf prettig vindt
    - En wat hierboven al genoemd is, niet alle merken hebben blijkbaar dezelfde liters 馃槂 de ene 30 is de andere niet...
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 oktober 2020 路 01:51
    Oeps, de naam van de threads staat niet in de link, dus zag nu pas, dat @Cheizz al gelinkt had.
    bericht aangepast door Slim op 28 okt 2020 01:52 (88% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 oktober 2020 路 02:07
    Inderdaad, is volume van rugzakken verschillend, maar een mens moet wat, dus ik begin toch altijd met de aangegeven waarde.

Of ~26l voldoende is zoals voor @Rogier hangt ook erg van je materiaal af. Heb je ultra lichtgewicht materiaal(en kleding), of zwaarder en groter in te pakken spul.
    Bijvoorbeeld: een waterdicht Jack kan 200g wegen, of 800g. Da鈥檚 4 keer zo veel! Pakvolume scheelt misschien nog wel meer, want die zwaardere jas is gemaakt van stugger materiaal, en met meer ritsen en naden, kun kan veel minder klein worden opgevouwen. Als je zo doorgaat zie je al aankomen dat de een met 20 liter uit de voeten kan en de ander met 60 l nog te kort komt.

Punt twee is hoeveel je meeneemt of thuis laat.

Persoonlijk kan ik me voor een huttentocht met gletscher materiaal niet voorstellen dat je met minder dan 30l uit de voeten kunt. Maar @Rogier heeft het uitgeprobeerd.
    Omgekeerd lijk meer dan 40l me ook niet nodig. Dat nodigt maar uit om te veel mee te nemen.

Heb je andere (niet ski) rugzakken thuis? Dan kun je daar eens in inpakken, om uit te proberen hoeveel volume je ongeveer nodig hebt. Dan een beetje kijken en meten hoe groot dat ongeveer is.
    Ga je in een winkel shoppen, dan kun je dat als handvat gebruiken.
    Ga je op internet winkelen, dan kun je gewoon echt je spullen in de rugzak doen om te passen.
    Let op dat je kijkt naar een scenario waar het meest iIN de rugzak zit, dus omhooglopen, tijdens warm weer, niet op een gletscher.
    Dan moet dus zowel je klimmateriaal in de tas, als bijna al je kleren.

Als je nog geen eigen toerski en klim materiaal hebt, kun je je huidige skis er aan hangen, en wij kunnen wel even foto鈥檚 maken van hoe groot stijgvellen, stijgijzers en gordel bijvoorbeeld zijn.
    bericht aangepast door Slim op 28 okt 2020 02:57
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 oktober 2020 路 02:07
    Dubbelpost
    bericht aangepast door Slim op 28 okt 2020 02:16 (99% bewerkt)
  • kanski
    Elite
    kanski op 28 oktober 2020 路 09:43
    @Niekbeijneveld ;

Zorg dat je bij het passen al je spullen bij hebt die je mee MOET nemen en in of aan de rugzak moeten kunnen zoals:

# ski's/stokken
    # schep/steel
    # sonde
    # vellen
    # harscheisen
    # stijgijzers
    # pickel
    # thermosfles
    # crevasse rescue kit

Dit zou zo'n lijstje van verplichte spullen kunnen zijn, die je zelf daarna aanvult met extra kleding en shit die jij persoonlijk mee wilt nemen. Probeer deze spullen in je rugzak te plaatsen want deze zijn vaak groot en nemen veel ruimte in aangezien ze niet vaak heel ergonomisch zijn.

Een apart vak voor je safety shit is echt heel noodzakelijk!
    # Ten eerste; "when the shit hits the fan!" (ga ik niet meer uitleggen),
    # ten tweede; hoef je daar niet de hele tijd langs als je voor de standaard zaken in je rugzak moet zijn als voor je vellen, voedsel, extra donsje, je thee etc.
    Je zou er ook voor kunnen kiezen om je crevasse rescue kit in dit safety compartiment bij je schep en sonde te plaatsen. Als het goed is hoef je dat hele vak niet meer te openen tijdens je tour tocht.
    En kijk inderdaad hoe je ski's aan je rugzak gehangen moeten worden en of dat ook prettig loopt. Dat je niet bij elke stap je kuiten tegen je onderkant van je ski's aanvoelt komen bijvoorbeeld. Of dat het gewicht van de ski's de rugzak optrekt als ze aan de rugzak hangen.

Heel veel plezier gewenst.

Ook een leuke link;
    https://www.wintersport.nl/weblog/28/10/2020/dit-is-het-jaar-om-te-sta...
    馃槈 @Rogier

bericht aangepast door kanski op 28 okt 2020 09:50 (4% bewerkt)
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 oktober 2020 路 18:23
    @Niekbeijneveld,

Heb je al een 3 eenheid? En alpiene materiaal? Zo nee, ga je het dan kopen of huren/lenen van de cursus?

Als je dingen gaat kopen, zou ik misschien zeggen, kies eerst de rugzak, dan kun je daarna kijken welke schep en sonde daar goed in passen. Omgekeerd kan natuurlijk ook, maar ik vermoed dat de meeste mensen wat meer flexibel zijn met keuze van schep en sonde dan van rugzak.

Mijn (beperkte) ervaring is namelijk dat niet alle scheppen en sondes (goed) in alle rugzakken passen.
    Als je eerst de rugzak koopt, kun je daarna bijvoorbeeld een sonde zoeken die (opgevouwen) net een paar centimeter korter is dan een andere, en daardoor goed past.

Hetzelfde geld voor schep steel en blad. Steel van de schep kun je vaak nog wel wat inkorten (dat heb ik bij de schep van mijn vrouw gedaan)
    .
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 oktober 2020 路 18:23
    Belangrijk om je te realiseren, het verschil tussen zomer, kampeer rugzakken en winter, huttentocht rugzakken.
    Bij een kampeer wandel tocht in de zomer, blijft het meerendeel van de inhoud de hele dag in de tas, om er pas in de avond uit te komen:
    Tent, matje, slaapzak, warme jas, brander, pan, bijna al het eten. Alleen je camera/navigatie, tochten voer en water , en misschien een regen of wind jack, komt overdag te voorschijn.

In de rugzak voor een hutten skitocht, blijft alleen de schone onderbroek, en tochtenvooer voor de volgende dagen, de hele dag weg gestopt. De meeste andere dingen moeten gedurende de dag 1 of meerdere keren worden opgeborgen en gepakt. Tel daar bij op dat je vaak handschoenen aan hebt, en de grond meestal bedekt is met sneeuw, en de vereisten zijn heel anders.

Om die reden, prefereer ik voor kamperen een rugzak met 1 groot vak, bovenlader, geen ritsen. Dat is licht en betrouwbaar. Simpel is goed.

Maar voor skitoeren, is dat te onhandig. Ik ga niet met handschoenen aan, mijn rugzak leeg gooien in de sneeuw. Dus kies ik in dat geval wel voor iets met ritsen, met eenvoudige toegang tot (bijna) het gehele volume.
    Hoe minder vaak je de rugzak af hoeft te doen om iets te pakken/op te bergen, hoe beter.
    Daarmee helpen bijvoorbeeld heupvakken, zakjes en bidon-houders aan je schouder banden, en een stijgijzer-vak dat je van opzij kunt bereiken. De balans tussen minimalisme en "toeters en bellen" ligt dus wat anders. De balans tussen minimalisme en "toeters en bellen" ligt dus wat anders.

(foto van: http://www.skimolife.com/journal/2019/5/20/stuff-i-like-camp-ski-rapto... )

Let ook op het gewicht van de rugzak zelf. Minder is natuurlijk fijner, zolang het nog sterk genoeg voor je is en het draagcomfort hoog genoeg is voor jou.
    Hier 2 voorbeelden van rugzakken met hetzelfde formaat, maar heel verschillend gewicht:
    Camp Ski Raptor 30l. 920g
    https://www.camp-usa.com/outdoor/product/packs/ski-raptor-pack/...
    Opsrey Kamber 30l. 1450g.
    https://www.osprey.com/us/en/product/kamber-32-KAMBER32.htmle...
    bericht aangepast door Slim op 28 okt 2020 19:08
  • mueg
    Tourist
    mueg op 2 november 2020 路 14:11
  • Niekbeijneveld
    Beginner
    Niekbeijneveld op 2 november 2020 路 15:51
    Thanks voor alle reacties! Ik wil inderdaad apart bereikbaar vak voor safety equipment, echter ga ik nu eerst alle gear verzamelen en dan een tas aanschaffen door alles mee te nemen (zal een shop wel blij mee zijn haha). Online wel al paar kanshebbers gevonden:

- Osprey Soelden 32L
    - Mammut Pro X 35L (Airbag ready)
    - Ortovox Haute Route 32

Het lijkt mij inderdaad na alle reacties en meningen belangrijk om de tas te passen en te vullen. Echter ben je dan weer gebonden aan assortiment, will be continued.

Thanks
  • Slim
    Beginner
    Slim op 2 november 2020 路 19:42
    @niekbeijneveld,
    Je kunt de tassen toch online bestellen en thuis rustig passen/inpakken? En dan terug sturen? Dat lijkt mij fijner (en Corona veiliger) dan in een winkel
  • NiekLB
    Beginner
    NiekLB op 3 november 2020 路 11:14
    @niekbeijneveld,
    Je kunt de tassen toch online bestellen en thuis rustig passen/inpakken? En dan terug sturen? Dat lijkt mij fijner (en Corona veiliger) dan in een winkelSlim op 2 nov 2020 19:42

Goed punt, ik zal eens gaan kijken! Zal ook forum in de gaten houden voor eventuele aanbiedingen.

• ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 3 november 2020 路 16:44
    Ik deed een 4 daagse huttentocht met @erwin met 30 ltr. Was wel maar 1x stijgen en dalen naar de hut, van daaruit verschillende dachttochten.
    Was vooraf angstig of dat niet te klein zou zijn, maar na proefpakken prima! Ik ben liever quick en (letterlijk) dirty 馃槈

Als snowboarder had ik dan ook black diamond opvouwbare stokken in mn tas. Kleding voor in de hut in een (decathlon) vacuum zak om ruimte te winnen. Harscheisen dan achter buiten op mn tas.
    Ging prima voor mij persoonlijk.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 3 november 2020 路 18:02
    Nog een pas tip: doe je helm op en ga in de Y zit zitten. Zorg dat je helm je rugzak niet raakt, anders is strepen echt spannend.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro