Lawineredding op Mt. Whitney

• Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 november 2020 · 10:23

Een lawineredding aan het einde van het seizoen op Mt. Whitney in California. Blijft heftig om te zien. Goed om te zien dat de persoon rustig blijft en de leiding neemt.

Beschrijving van de redder:

The brief summary is that my buddy Matt and I were hiking up to ski the Mountaineers Couloir on Mt. Whitney. Less than an hour into the approach, a wet avalanche (mainly ice and dense snow) was naturally triggered by the sun around noon. We were directly in the path of the slide and ran for cover behind a huge boulder about 30 feet away from us. Two men in front of us were directly hit by the slide and one was missing after we came out behind the boulder. We found him partially buried under a refrigerator sized block of ice after a brief search. We dug him out, search and rescue came, and he got helicoptered out due to an ankle or leg injury. Matt and I continued up, camped around 12,000 ft, summited the next day, and I skied the Couloir.

En het volledige verhaal: https://docs.google.com/document/d/13tRvrP-cDTtTDXh0SJs3Vq49NWUsmWXiWK...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 19 november 2020 · 11:02
    Een interessante beslissing om na 1,5 uur oponthoud en fysieke en mentale inspanning en een stevige 'warning signal' toch nog te 'sticken to the plan'.

• Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 november 2020 · 11:44
    @dejongarno Yep, zou ook mijn keuze niet geweest zijn. Na iets dergelijks zou mijn keuze zou ik het een dag noemen een koud pilsje opentrekken in het dal.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 19 november 2020 · 12:30
    Goed gehandeld! Jonge gasten lijkt het, die waarschijnlijk nog wel wat energie over hadden 😉
    bericht aangepast door ThijsB op 19 nov 2020 12:31 (61% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 november 2020 · 12:32
    Kerel blijft rustig zeg, knap hoor.

Ik heb toch niet het idee dat het slachtoffer een werkende pieper draagt. Het signaal dat hij twee keer opvangt is zo kort, en als hij erheen loopt hoor je ook niks, zelfs als hij ernaast staat. Eerder een storing van z'n camera of telefoon misschien?

Normaal zou je bij zo'n kort signaal gewoon je zoekpatroon afmaken tot je wat vind, gelukkig loopt hij toch niet eerst verder omhoog en ziet hij 'm lager liggen.

Lessen: Beter vragen of hij een pieper heeft. Andere persoon pieper uit laten zetten. Waar laatst gezien, dan daaronder in de kegel zoeken en niet hoger.
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 19 november 2020 · 12:47
    Nog een les wat mij betreft: laat je fucking camera voor wat het is en ga gewoon zo snel mogelijk zoeken. Dan maar niet op beeld.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 19 november 2020 · 14:05
    @Ee1co : Ben idd benieuwd of als het zijn maatje was geweest die zoek was, we ook deze beelden (en camera aandacht) gehad hadden.

Net als opmerking 1 is dit overigens geen veroordeling! Fijn en thumbs up dat ze deze kerel hebben kunnen helpen en redden 😃
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 19 november 2020 · 14:19
    Net als opmerking 1 is dit overigens geen veroordeling! Fijn en thumbs up dat ze deze kerel hebben kunnen helpen en redden

Daar wil ik niets aan afdoen inderdaad. Knap gedaan!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 20 november 2020 · 10:27
    Net als opmerking 1 is dit overigens geen veroordeling!

Je veroordeelt het niet dat iemand tijd besteedt aan het filmen in een situatie waarin iedere seconde telt?
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • FrankvDelden
    Advanced
    FrankvDelden op 23 november 2020 · 13:36
    Ik mis alleen nog de please like and subscribe op het einde. Ik ben dan zelf pas 29 maar jeugd van tegenwoordig... zucht..
    Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro