Tourski: Lyngen Alpen of het noordwesten van Spitsbergen (Svalbard)?

• Martinski
    Martinski op 3 augustus 2021 · 17:06
    Na een aantal jaren dromen, gaat het er volgende lente hopelijk echt van komen: een tourski/zeil-avontuur in het uiterste noorden van Europa.

Dit is iets dat we misschien maar één keer in ons leven zullen kunnen doen, en daarom twijfelen we heel erg over onze bestemming, en meer specifiek tussen de "Lyngen Alpen" of het noordwesten van Spitsbergen (Svalbard)?

Heeft er iemand ervaring met deze bestemmingen?
    - Welke van beide bestemmingen is landschappelijk het knapst?
    - Waar heb je de meeste kans op goeie sneeuwcondities (begin mei) en droog weer / goeie zichtbaarheid?
    - En hoewel we met een gids op pad gaan, vroegen we ons toch af hoe repatriëring e.d. gebeuren op Spitsbergen, moest er toch iets mislopen.

Tips zijn meer dan welkom!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 augustus 2021 · 21:27
    @jaapvr heeft vast de beste tips...
    De vragen die je stelt zijn toch nog persoonlijk als ik er eens over denk:
    - knap is een smaakzaak, valt voor beiden een lans te breken.
    - hoe verder je naar het noorden gaat, hoe meer de 2e helft van de winter wordt vertraagd.
    Begin mei kan je sneeuw tot de waterlijn niet garanderen in Troms, maar de sneeuwgrens ligt naar mijn halve inschatting/halve ervaring ook zo hoog nog niet. Zeker van de kust af.
    - als ik het me goed herinner staat er een civiele superpuma reddingsheli in Longyearbyen.
    Wordt in opdracht van de 'sysselman' (commissaris van de Noorse koning) gevlogen door een particulier bedrijf.
    Als je van bureaucratie houdt en altijd iets zwart op wit weet te krijgen is dat een hele mooie vraag voor je verzekering:
    ''Stel ik breek mijn been op het dek van een zeilboot in de Liefdefjord, hoe kom ik dan thuis?'' 😋
    Daar scoort Lyngen misschien een puntje.

Beide keuzes kunnen goed zijn. Maar wat voor skiën zoek je eigenlijk?
    Meer ski-alpinisme met stijle lijnen in stille en schattige omgeving met het comfort dat je aan boord slaapt? Of wil je nog meer expeditie?

bericht aangepast door EmileHendrix op 29 aug 2021 21:30 (1% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 30 augustus 2021 · 18:04
    Helaas geen tips voor je, maar als zeilende freerider ben ik nú al benieuwd naar het tripreport! 🙂
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 6 september 2021 · 16:52
    Met de huidige generatie snelle zeiljachten voel ik een watertoerskiavontuur aankomen rond Bermuda...

En wat de veiligheid betreft,heb je dan een pieper of een EPIRP nodig?
    Avalensemble!
  • mitely
    Expert
    mitely op 15 september 2021 · 15:14
    Hallo

In Lyngen skien is fantastisch, maar kan zeer Alpinistisch worden.
    In deze regio heet het: Lyngen heeft zeer veel weer. ( sterk wisselende weers omstandigheiden.)
    Je kan alles zelf organiseren, auto mieten en rund rijden, of in LyngenLodge, BootTrip.
    Vergeet niet als je in een zeilboot gaat, dan moet je geen plaats angst hebben en het drogen van Bekleding is niet altijd makkelijk, en je hebt zeebenen nodig !
    Ben daar paar keer geweest in Maart (laatste paar weken.) hadden zeer veel geluk met sneeuw en weer. Zeker later in zeisoen kan je minder sneeuw verwachten, zeer niet meer tot strand/water.

Boek Tips: Ski Tourung in Troms. Freytag & Bernt en. The Lyngen Alps, FriFlyt. ISBN 978-82-93090-19-9

Alternativ ist het gebied: Senja
    Ik denk waar je ook heen reist, je bent afhankelijk van het weer, en qua landschap onvergetelijk.

Hoeveel vakantiedagen heb je.... Spitzbergen voor een week is erg kort....

Spitzbergen weet ik helaas niet. (Nodig: Guide met geweer..?)

Milo
    Mitely
  • jaapvr323
    jaapvr323 op 18 september 2021 · 13:29
    Heb op beide plekken gewoond, geskied, gezeild en gegidsd. Beiden waanzinnig, voorkeur is idd afhankelijk van wat je zoekt. Grof gezegd: Spitsbergen heeft (veel) meer avontuur / expeditiegevoel (en idd bewapende (tail-)guide ivm ijsberen), en doorgaans iets meer windeffect / mindere sneeuw (hoewel de variatie per week/seizoen wsch groter is dan de variatie tussen deze 2 gebieden). Het seizoen is op Spitsbergen een aantal weken tot een maand later. Lyngen (of andere kustregio's in Troms) heeft minstens zo prachtige uitzichten, maar is logistiek wat vriendelijker en niet onbewoond maar eerder pitoresk (vissersdorpjes / boerderijen).

Er is geen 'beste' keus, behalve natuurlijk 'en-en' 😃. Neem gerust contact op als je meer wilt weten!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro