Reflecteren kun je leren

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 augustus 2021 · 14:00
    Prima stuk van de Nederlandse UIAGM berggids Roeland van Oss, wellicht bekend van de SSC praktijk week, over het belang van reflecteren in de bergsport.

https://www.mountainreporters.com/kennisbank/het-belang-van-de-factor-...

In 2000 (voordat ik berggids werd) beklom ik samen met mijn klimmaat Tim de Nadelgraat boven Saas Fee. We waren veel te langzaam en moesten noodgedwongen (door onweer) een bivak maken op de graat. Op de tweede dag kwamen we op de Nadelhorn aan, en voor ons gevoel was het daarna alleen nog maar een ‘eenvoudige’ afdaling over een graat en gletsjer. Normaal een steile graat, maar door de verse sneeuw van de nacht ervoor zag deze er onhaalbaar uit.

En dus kozen we voor de steile gletsjer, die ik (we) door mijn beperkte kennis destijds afdaalden aan lang touw (gletsjertouw). Tim gleed uit door de combinatie van een verse sneeuwpakket en de steilheid van de gletsjer, ik probeerde hem te stoppen maar dat lukte niet. Tegen de tijd dat hij zichzelf geremd had, had ik alweer zoveel snelheid dat ik hem mee trok en samen gleden we naar beneden.

Over de kop, draaiend en proberen te remmen met onze pickel. Plots was er een gevoel van zweven, van hangen in de lucht, wat gevolgd werd door een harde klap op de gletsjer. We waren honderden meters naar beneden gegleden en over een grote randspleet gevlogen. We hadden geluk gehad…

Herkenbaar of niet?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro