Deze week droog, maar mogelijk veel verse sneeuw eind november

Deze week droog, maar mogelijk veel verse sneeuw eind november
De eerste sporen zijn gezet in Piemonte
De eerste sporen zijn gezet in Piemonte

De eerste poedermeters van het seizoen zijn nu ook in Piemonte gemaakt. Na een schitterende retour d’Est met tot wel een meter sneeuw is de basis voor het winterseizoen daar gelegd. De modellen hadden de sneeuwval al mooi op tijd in de gaten en ook de hoeveelheden waren vrij nauwkeurig. Vanaf nu moeten we even geduld hebben tot de volgende serieuze sneeuwval. Eind november lijkt er wel het een en ander mogelijk.

Sneeuwhoogteverandering na de retour d'Est in Piemonte (kachelmannwetter.com)
Hoge luchtdruk domineert (wetter3.de, DWD)
Sneeuwhoeveelheden in de komende dagen, de sneeuw in Piemonte is inmiddels al gevallen

Kalm weer

Op dit moment liggen de Alpen tussen twee hogedrukgebieden in, maar deze hogedrukgordel is sterk genoeg om de neerslagfronten weg van de Alpen te houden. Het zijn rustige weersomstandigheden met in een groot deel van de Alpen Hochnebel. De Zuidwestalpen en de noordkant van Oostenrijk hebben ook nog te maken met bewolking in de hogere lagen, elders is het hogerop zonnig.

Koufront nadert de Alpen (wetter3.de, DWD)
Koufront nadert de Alpen (wetter3.de, DWD)

In de komende dagen ondervinden de Alpen steeds meer invloed van het hogedrukgebied dat nu nog boven de Atlantische Oceaan ligt. Op hoogte stroomt er warmere lucht naar de Alpen. Aan het einde van het weekend wordt deze hogedrukgordel boven de Alpen verstoord en komt een front vanuit het noorden erg dichtbij. Het zal op maandag voor een mooie afkoeling zorgen, maar hoogstwaarschijnlijk niet voor sneeuwval in de Noordalpen. Een lagedrukgebied ten westen van de Alpen (goed zichtbaar op de 500-hPa-geopotentiële hoogtekaart hieronder (meer info binnenkort in een uitgebreid achtergrondartikel)) kan mogelijk wel voor flink wat sneeuw in de Zuidalpen gaan zorgen begin volgende week.

500-hPa geopotentiële hoogte voor begin volgende week (wxcharts.com)
500-hPa geopotentiële hoogte voor begin volgende week (wxcharts.com)

Winters einde van november?

^De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Voor eind november zijn er genoeg signalen voor sneeuwval in de Alpen zichtbaar, maar vooralsnog blijven de verschillen tussen de modelberekeningen redelijk groot. Een Atlantische blokkade en een uitzakkende straalstroom lijken de weg vrij te maken voor winterse omstandigheden in de Alpen. Het lijkt er vooralsnog op dat de Zuidalpen de grootste kans op een nieuwe dump hebben.

Henri
knows everything about new ski areas, lifts and projects.

Reacties

Gevorderd
CheizzAuteur18 november 2021 · 09:40

Dat Iberisch lagedrukgebiedje schuift richting de Golf van Genua? Dan weet je het wel…

gigiski.com
Expert
ieismAuteur18 november 2021 · 10:01

Ik heb er wel een goed gevoel bij, volgens mij gaat het eindelijk weer eens een mega winter worden voor de Zuidalpen. Ik ga mijn December planning vast een beetje aanpassen voor de zekerheid. …

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
CheizzAuteur18 november 2021 · 10:32

Voor de eerste week van december heb ik al een optie in de Dolomieten en in Sestrière (beide voor pisteskiën overigens). Dus kan nog alle kanten op, zolang het maar in de Zuidalpen valt haha.

gigiski.com
Expert
ieismAuteur19 november 2021 · 08:55

Holy shit check de forecast. Gewoon weer anderhalve meter er bovenop.
Geen excuses dit keer, ga je agenda maar leegkrassen vast…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
svenAuteur19 november 2021 · 15:12

Ik heb volgend weekend vrij gepland voor de zekerheid. Iemand zin om mee te gaan als de voorspellignen goed blijven?

Beginner
ardtAuteur19 november 2021 · 17:23

Volgende week donderdag en vrijdag vrij genomen. 80 cm of meer: zonder mij vallen er geen doden op het werk (met mij ook niet)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!