Gezocht bootfitter

• Tverspeek
    Tverspeek op 6 maart 2022 · 11:05
    Ik heb moeilijke voeten en eigenlijk altijd last van mijn voeten tijdens het skiën, nu zoek ik een tour ski schoen dit op maat kan worden gemaakt inclusief steunzolen. Heeft er iemand ervaring met verschillende bootfitters voor tour schoenen? Het aanbod is zo groot en volgens mij zitten er ook veel cowboys tussen.

Alvast gedankt
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 6 maart 2022 · 11:18
    MK in bilthoven
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 6 maart 2022 · 12:59
    Sole bootlab Chamonix
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • evan
    Advanced
    evan op 6 maart 2022 · 14:19
    Outdoor XL in Barendrecht heeft mij goed geholpen.
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 6 maart 2022 · 17:57
    Ik zou bij mk beginnen. Evt Snowcountry in Leusden, die hebben wat minder werkplaats dan mk
    bericht aangepast door kjiratsiekoedel op 6 mrt 2022 17:57 (61% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 maart 2022 · 18:35
    Oef, Het lastige is dat het aanbod aan toerski schoenen (relatief) klein is, en dan ook nog eens verdeeld moet worden in heel verschillende segmenten, w.b.t meer uphill vs downhill. Als je dat meeneemt is het aantal modellen nog kleiner, en veel van de lichte schoenen kunnen niet (officieel) uitgeduwd/opgerekt worden.

Dus om zowel een goede bootfitter te vinden, en dat die dan ook nog eens de juiste schoen voor je heeft is lastig.

Ik denk dat in dit geval het de moeite waard is om bij meer dan 1 langs te gaan.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 7 maart 2022 · 10:37
    Wat is het probleem met je voeten, en waar kom je vandaan?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 7 maart 2022 · 12:18
    @AvdL lekker vraagje😃 zou hem buiten het forum niet als openingszin gebruiken trouwens 😃

Ik wil ook nog even een shoutout geven naar Jack van Nunen die inmiddels https://bootfitzimmer.com runt vanuit Hallein AT.
    heb ik ook goede ervaringen mee en doet ook volledig custom zipfit binnenschoenen.

De markt voor tourski schoenen is de afgelopen jaren zowel 100x ingewikkelder geworden door het aanbod, maar daar staat wel een heleboel verschillende soorten lasten tegenover.
    Vroeger was het gewoon:
    smalle voet: TLTx , bredere voet: Maestrale

Succes!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 7 maart 2022 · 12:34
    Ik heb goede ervaringen in Chamonix. Mijn "gewone" speciale achterinstapschoenen die vriendelijk waren voor mijn voeten gingen kapot toen ik daar in de buurt was en hun aanpak was een zegen voor mijn voeten. Daar heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt door toerschoenen met inserts te kopen, zodat ik lichte ski's met pinbindingen kon gaan aanschaffen.
    Nu is de kans dat je daar in de buurt bent klein, dus hierbij een beschrijving van de aanpak daar die mij heeft geholpen.

Zelf heb ik uitstekende enkelbotten, zodat ik vanaf mijn jeugd na een week skiën altijd met lichtgevend rode pijnlijke enkels in de auto zat. Uitdeuken hielp vrijwel niet.

Stap 1 was mij in verschillende modellen toerski buitenschoen zetten.
    Blote voeten, binnenschoen eruit.
    Hierdoor vielen er al een heleboel schoenen af omdat de buitenschoen te krap was op essentiële plaatsen en de binnenschoen dan niet voldoende kon worden aangepast.
    Vervolgens werd er een aparte binnenschoen gekozen die verhit kon worden.
    Voordat de binnenschoen verhit werd, werden al mijn probleemgebieden bij de buitenschoen in kaart gebracht.
    Voor mijn enkels werden schuimdoughnuts in de buitenschoen geplakt om de druk over mijn enkels te verdelen.
    Daarna werden er tijdelijke stukken op de probleemgebieden van mijn voeten geplakt, die werden gefixeerd met een stevige kous.
    Er werd een speciale inlegzool gekozen die bij mijn voetboog paste en die werd bijgeknipt voor de binnenschoen.
    De verhitte binnenschoenen gingen nu in de buitenschoen.
    Mijn voeten in het verwarmde geheel en vervolgens werden ze dichtgeschnalld. Niet te stevig.
    Stilzitten en uitharden.

En uiteindelijk ben ik nog nooit zo blij geweest met een paar skischoenen.
    Toeren of pistes, maakt niet uit. Ik ga met een gigantische glimlach naar beneden en naar boven en ren in de loopstand als het moet naar de laatste lift.
    Kortom, ga niet voor een speciaal model, ga eerst voor wat bij jouw voeten past. Ik had namelijk niets te kiezen. Er was er maar 1 geschikt om verder mee te werken.

Hopelijk kun je hier ook al iets mee als je niet in de buurt van Chamonix zit...
    Avalensemble!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro