7 skiërs in lawine, 2 doden

7 skiërs in lawine, 2 doden

Het was zaterdagavond bijna 18.00 uur toen de PGHM van Chamonix de oproep kreeg om een groep te redden die door een lawine was bedolven nabij de Aiguille du Midi-sector, in de buurt van de Cosmiques hut. De slechte weersomstandigheden lieten een helikoptervlucht niet toe, zodat de PGHM-redders en de arts via de Aiguille-kabelbaan werden vervoerd.

Tegen de tijd dat ze aankwamen, hadden getuigen de slachtoffers uit de lawine geholpen. De zes vrouwen in de groep namen deel aan een weekend overlevingscursus onder leiding van een gids voor het hooggebergte. De deelnemers hadden iglo’s gegraven om te bivakkeren niet ver van de Cosmiques hut. De slachtoffers in de iglo’s overleefde de lawine. Twee slachtoffers die zich buiten de igloos bevonden overleefde de lawine niet. De overlevenden werden zondagochtend geëvacueerd.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat het ongeluk gebeurde in het Cosmiques couloir, zoals op zondag gemeld in veel Franse media, dat klopte dus niet. Ik heb het artikel herschreven met de laatste info.

Rogier
lives in the French Alps. If there is even a little snow, he can be found outside to catch up with us afterwards.

Reacties

Gevorderd
FonzieAuteur10 april 2022 · 21:56

Bergsport toegankelijkheider voor vrouwen…?Wat dacht die onafhankelijke plaatselijke gids ?.. Laten we voor de ‘steile’ leercurve gaan… Vreemde actie… met zeer grote consequensties…leipe shit zou ik denken…lawinegevaar 4 uit 5 en dan zo’n afdaling in die omstandigheden… misschien ‘groepsdruk’? Week aflsluiting van de ‘cursus’ ? jeetje… dan maar gelijk een bivak eroverheen… traumatische ervaring… daar is wel wat flink mis gegaan. Wat zal de echte deskundige daar over oordelen… ?

Never a last run..
Gevorderd
dejongarnoAuteur10 april 2022 · 22:24

Ik begreep dat deze dames op ´winter survival´ training waren en een iglo hadden gebouwd. De overlevenden bevonden zich in de iglo en de slachtoffers er buiten. Ik las niet over het skiën van een couloir…wellicht dat de iglo onder een lawine gevaarlijk couloir (is dit een pleonasme?) stond.

Deze zin snap ik niet @@Rogier: “De bergredding heeft samen met de slachtoffers sneeuwholen gegraven om 's nachts in te bivakkeren.”

Expert
RogieradminAuteur11 april 2022 · 08:37

Ik begreep dat deze dames op ´winter survival´ training waren en een iglo hadden gebouwd. De overlevenden bevonden zich in de iglo en de slachtoffers er buiten. Ik las niet over het skiën van een couloir…wellicht dat de iglo onder een lawine gevaarlijk couloir (is dit een pleonasme?) stond.

Deze zin snap ik niet @@Rogier: “De bergredding heeft samen met de slachtoffers sneeuwholen gegraven om 's nachts in te bivakkeren.”

dejongarno op 10 apr 2022 22:24

Dat is de info die ik had, de nog levende slachtoffers natuurlijk. . En ik had de info door gekregen dat het ongeluk in het couloir des cosmiques is gebeurd.(ik zie ook niet zo duidelijk hoe dit ongeluk aan de andere kant van de berg kan gebeuren, daar is het vrij vlak) Ik las ook ook dat er iglo’s zijn gebouwd, maar ook dat er sneeuwholen waren gegraven. Als ik meer of andere info heb dan laat ik het zeker etn.

Beginner
powderpedroAuteur11 april 2022 · 09:19

dan hebben ze waarschijnlijk onderaan iglo’s gebouwd en zijn ze verrast door de lawine. Denk niet dat een berggids met 4/5 zo’n steile couloir gaat doen

PP
Gevorderd
evr66proAuteur11 april 2022 · 09:28

dan hebben ze waarschijnlijk onderaan iglo’s gebouwd en zijn ze verrast door de lawine. Denk niet dat een berggids met 4/5 zo’n steile couloir gaat doen

powderpedro op 11 apr 2022 09:19

Als er nadrukkelijk gesteld wordt dat er een gerechtelijk onderzoek gedaan wordt, zal er toch minimaal wel iets van twijfel over de gemaakte keuzes zijn bij de kenners ter plaatse. Tenzij dit gewoon altijd op die manier onderzocht wordt natuurlijk. @@rogier is dit gebruikelijk?

Gevorderd
FonzieAuteur11 april 2022 · 09:36

Ja… een iglo bouwen in een steile helling onder die omstandigheden… als begsportvereniging lijkt me ook discutabel. ik heb weleens gehoord dat relateief vaak wandelaars en langlaufers in lawines komen… die blijken nogal in ongezekerd gebied te kunnen komen. Paden onder een grote helling, zijn vaak zeer afgelegen. En met hoog lawine gevaar ook kwetsbaar. Dergelijke wintersporters dragen veelal ook al geen 3-eenheid of airbag…

Never a last run..
Gevorderd
popskiAuteur11 april 2022 · 09:50

Zoals ik het begrijp uit de media berichten hadden ze een iglo gebouwd net onder de Refuge des Cosmiques. Dat is aan de voet van een korte en steilere helling.
Heb er lang geleden zelf een sneeuwhol als bivak gegraven.
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/76006aeb951ac956b54fa6ab6bde8459_0fc05c9f_9575_49fc_8f55_bbde5ed64d63.jpeg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/15/d90315361d60d3f4a16800e72ea5cc5a_e678b0fc_d49c_4a72_9098_2b7d6240a568.jpeg?width=800

Expert
RogieradminAuteur11 april 2022 · 17:16

@@Arno en anderen
Het klopt wat je zegt. De lawine is losgekomen op de igloos die de vrouwen gebouwd hadden niet ver van de Cosmiques hut. De eerdere info die ik had klopte dus niet. Ik pas het artikel aan.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!