Reflectie: terrain trap

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 november 2022 · 17:12
    Reflectie van een groepje dat op het nippertje aan een lawine ongeluk ontsnapt.

In 2020 when skiing at St. Anton am Arlberg, we got ourselves into a dangerous situation that could have ended badly.
    De montage moet je smaak zijn maar het filmpje maakt wel goed duidelijk wat het gevaar is van terrain traps.

bericht aangepast door Ee1co op 15 nov 2022 17:55
  • vasco
    Advanced
    vasco op 16 november 2022 · 08:07
    Prima voorbeeld, bij een 3 doe je er goed aan om alles boven je mee 't nemen in je risicoanalyse.

Ik vind de montage wel prima, maar zijn stem nogal monotoon.
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 16 november 2022 · 11:38
    Classic terrain trap route deze, aldus mijn gids 3 jaar geleden. Maar op deze route kan echt van alle kanten iets op je af komen, ook als je alles goed van te voren bedacht hebt. Wel een erg mooi stukkie om door heen te boarden.

Er was een naam voor deze kloof, maar ben hem even kwijt...

@sandervdw, weet jij die nog?
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 17 november 2022 · 10:03
    Schöngraben.... zegt genoeg 😃
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 17 november 2022 · 13:07
    vraag naar jullie mening: hadden ze hun pieper op ontvangen moeten zetten om te kijken of er wellicht iemand in de lawine zit? ipv snel wegskien.......ik denk van wel namelijk.
    Onequiver
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 17 november 2022 · 19:36
    Goede vraag. Dat was ook mijn eerste gedachte na het zien van het filmpje.

Alleen, ik was daar niet...

Het filmpje is gemonteerd en we kunnen niet zien of en wat er is weggelaten. Er wordt in de voice over gezegd dat er geen groep onder de eigen groep was (maar er zijn wel sporen te zien). Natuurlijk zou er ook nog iemand hogerop door de lawine gepakt kunnen zijn. Of ze wel of niet gezocht hebben verteld het verhaal niet.

Daarnaast is regel 1 van de hulpverlening "zorg voor je eigen veiligheid". De situatie zou een stuk slechter worden wanneer de hele groep bedolven raakt onder een tweede lawine.

Wat vinden jullie van de gekozen spot om te stoppen?
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 18 november 2022 · 13:10
    Dit is zo'n rare locatie. Normaal gesproken is het volgens mij zo dat de kans heeeeeel klein is dat er een tweede lawine plaats vindt. Maar deze kloof met al die hellingen er boven, maakt deze kans in mijn ogen veel groter. Ik zou mij ook de * schrikken. Snel weg gaan zou dan zeker bij de opties horen.

Maar, de moeite om allemaal even de pieper op zoeken te zetten (of allemaal uit en 1 op zoeken) is niet zo heel groot en hoeft ook niet veel tijd te kosten. Je kunt de alarmdiensten wel bellen, maar een voor een begraven persoon komt die hulp dan te laat... Dan toch maar even snel checken?

Wat betreft de locatie om te stoppen. Misschien niet handig, maar dan moet je afspreken om pas aan het einde van die kloof te stoppen. Dus als je de regels voor off-piste tot op de puntjes volgt niet een handige locatie. In de praktijk is dit al snel anders, en snap ik wel dat er gestopt wordt onderweg.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 21 november 2022 · 20:56
    Wat betreft de locatie om te stoppen. Misschien niet handig, maar dan moet je afspreken om pas aan het einde van die kloof te stoppen. Dus als je de regels voor off-piste tot op de puntjes volgt niet een handige locatie. In de praktijk is dit al snel anders, en snap ik wel dat er gestopt wordt onderweg.ThijsB op 18 nov 2022 13:10

Dat vind ik altijd lastig waar je goed kunt stoppen. Combi van veilig plek, maar ook de laatste nog kunnen zien (maar liefst niet te ver weg, anders ben je er te laat bij).
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 24 november 2022 · 16:22
    komt er dus op neer dat toch elke situatie op zichzelf staat....het zoeken naar de juiste safety spot is ook een leuk topic....
    Onequiver

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro