Base repair: P-Tex alternatieven

• QuintenKJ
    QuintenKJ op 27 november 2022 · 21:45
    Hoi iedereen,

Afgelopen weekend over een steen geskied, dit heeft helaas een stevige kras achtergelaten.
    Online lees ik gemengde ervaringen over P-tex candles (valt er vaak terug uit).
    Kan iemand dit bevestigen/ ontkennen en bestaan er beter werkende alternatieven (online wordt er regelmatig gesproken over een base weld, het is mij niet heel duidelijk wat dit exact is)?
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 28 november 2022 · 07:56
    Wat voor kras is het? Wel of geen coreshot? Raakt ie de kant? Foto?
  • QuintenKJ
    QuintenKJ op 28 november 2022 · 08:00
    Geen coreshot en raakt de kant net niet.
    bericht aangepast door QuintenKJ op 28 nov 2022 08:02 (1% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 28 november 2022 · 09:38
    Als ik op base weld zoek vindt ik een filmpje van een apparaat wat in 1 beweging iets van 2k lijm of epoxy onder een plak ptex smeert. Kan me voorstellen dat zo iets bij grotere beschadigingen wel goed werkt, maar wat ik daar zie lijkt me wat lomp voor een krasje als dit.

Je kan proberen het te (laten) ptexen maar een kras als dit lijkt mij persoonlijk een kwestie van een traantje weg pinken voor je nieuwe ski's, braampjes afsnijden en door...
    bericht aangepast door Willem2k op 28 nov 2022 09:39 (1% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 28 november 2022 · 10:21
    Ik vul dit soort dingen gewoon met ptex. Bij mij blijft dat vaak best wel lang (>2weken) zitten, daarna komen er soms wat putjes in maar niet dat het hele ding eruit valt.
    Ik zorg wel dat de ptex goed kan hechten door het belag licht op te ruwen voor zover nodig en meestal warm ik het ook een beetje op met mijn wax strijkijzer.

• ieism
    Expert
    ieism op 28 november 2022 · 10:38
    Je hebt ook ptex "welders" die hebben een dunner draad ptex dat daardoor ook iets harder is en met een speciaal apparaat verhit en aangebracht wordt. Dit is wat een skishop gebruikt voor reparaties.

Dat blijft beter zitten dan een ptex kaars, omdat je de exacte temperatuur beter kan controleren en er geen roet verontreiniging bij komt.

Bovenstaande zou ik gewoon zelf doen. Je hebt niks te verliezen een shop kan het altijd nog fixen.Goed met base cleaner de rest zoals Tomas zegt..

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • noen
    Advanced
    noen op 29 november 2022 · 14:46
    Hallo,

wat ik meestal doe (na veel testen), is de ptex onmiddellijk nadat je hem aangebracht, aandrukken met een metalen schraper en druk uitoefenen tot de Ptex afgekoeld is.
    sinds ik dit toepas, minder last van loskomen.

De skishop in Engelberg waar ik regelmatig kom, herstelt quasi alles met epoxy (ook de niet core shots).

succes ermee,
    Jurgen
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 29 november 2022 · 15:40
    Hi Jurgen, en dan in laagjes opbouwen, of gewoon in een keer helemaal vullen & dan aandrukken?

Gr Jeroen
  • Ronald80
    Beginner
    Ronald80 op 29 november 2022 · 16:41
    Ik gebruik dit spul: https://www.tognar.com/p-tex-repair-string-10/
    Ik breng het aan met behulp van een soldeerbout met grote punt. Het is bij mij nog nooit los gekomen maar het slijt er wel heel langzaam uit.
  • noen
    Advanced
    noen op 30 november 2022 · 13:44
    Hi Jurgen, en dan in laagjes opbouwen, of gewoon in een keer helemaal vullen & dan aandrukken?

Gr JeroenJeroen123456789 op 29 nov 2022 15:40

Voor diepe krassen, niet met candles maar met flexibele Ptex zoals Ronald80 aangaf.
    voor ondiepe krassen in een keer opvullen en aandrukken
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 30 november 2022 · 21:46
    Heeft iemand ervaring met Eiselin Base Repair wellicht?

Zie ook

In het engels: https://www.skibaserepair.ch/manual/instructions-in-english/...
  • 1987
    1987 op 21 januari 2023 · 17:08
    Was ook benieuwd naar ervaring met Eiselin! Anyone? Volgens de makers puur polyethyleen. Geen idee wat voor lijm ze gebruiken.
    bericht aangepast door 1987 op 21 jan 2023 17:08 (43% bewerkt)
  • Jeroen123456789
    Beginner
    Jeroen123456789 op 21 januari 2023 · 18:19
    Het werkt super makkelijk - instrooien, aandrukken en besprenkelen.
    Ik zal even een foto maken van de reparatie na een paar dagen boarden.
  • 1987
    1987 op 21 januari 2023 · 18:23
    Ja lijkt echt mooi spul als ik de foto’s/website zie. ze zeggen dat het ook goed wax opneemt. Maar zie alleen maar ervaring uit eigen parochie… is ook wel heel chill op reis
  • 1987
    1987 op 21 januari 2023 · 18:23
    Ja lijkt echt mooi spul als ik de foto’s/website zie. ze zeggen dat het ook goed wax opneemt. Maar zie alleen maar ervaring uit eigen parochie… is ook wel heel chill op reis, hoef ik m’n potje nagellak niet meer mee te nemen 🤣
    bericht aangepast door 1987 op 21 jan 2023 18:23 (14% bewerkt)
  • RemcoMensinck
    Beginner
    RemcoMensinck op 21 januari 2023 · 21:37
    Beetje ptex met het bovenstaande advies lost het waarschijnlijk wel op.

Al heb je waarschijnlijk net zoveel plezier op je skis met die krasjes erin 😉
  • 1987
    1987 op 21 januari 2023 · 21:41
    Mijn vraag ging niet over een specifieke reparatie. Ik vroeg me af of Eiselin een simpelere en betere methode is. P-tex candles/welding is bij de meeste van ons inmiddels wel bekend…
  • 1987
    1987 op 24 januari 2023 · 22:44
    Kreeg het volgende bericht van Eiselin:

The wax is absorbed in the same way as with normal HDPE. The notion that the HDPE is porous and the wax penetrates the base is not entirely correct. The correct term that describes the process is diffuse. This means that the wax is much more likely to bond with the base. Be that as it may, there are countless theories and myths as well as misconceptions regarding the wax absorption of ski bases. We go with the theories of Mr. Prof. Dr. Matthias Scherge.
    Attached is an interesting essay by him on the subject.

http://snowstorm-gliding.de/pdf/Gliding12016_EN.pdf...
  • ieism
    Expert
    ieism op 25 januari 2023 · 05:18
    Dat ziet er duur uit, en het lijkt heel erg op hoe je baking soda en secondelijm kunt gebruiken.
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro