Cervinia of Aosta over een week?

• Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2023 · 14:02
    Zoals ik al eerder schreef, gaan mijn vrouw en ik van 20-25 Maart in Italië toerskien.
    Nu heb ik op het moment een antwoord van 2 gidsen die beschikbaar zijn:
    In Cervinia en in Aosta.
    Van wat ik gelezen heb allebei prachtige vloeien, met legio mogelijkheden.
    Aosta lijkt leuker als stadje, en dat is toch ook een deel van het plezier voor ons Amerikanen. Maar uiteindelijk gaat het om de sneeuw.

Dus, waar is de beste base, in combinatie met de komende sneeuw?
    Voorspelling:

Huidige sneeuw hoogtes, https://www.meteo3r.it/app/public/ :

Iemand een info?
    bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2023 14:09 (10% bewerkt)
  • ieism
    Expert
    ieism op 10 maart 2023 · 14:55
    Aosta zelf is niet echt leuk, en het regent er een soort van altijd. Als je iets verder in de Aosta een acco kan boeken heb je daar meer lol van, en het is maar een stukje rijden. Bijvoorbeeld La Thuile ligt dan net wat hoger en heeft wat meer een klasieke wintersport vibe, en mijn favo restaurant zit daar. Of Courmayeur, maar meestal slapen we er dan net wat buiten... Maar dan moet je met de gids afspreken dat hij aan die kant gaat gidsen en niet de Gran Paradiso ofzo anders zit je er weer een heel stuk vandaan. Maar ergens iets hoger en dat je dan ook in de sneeuw zit is denk ik leuker toch?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 10 maart 2023 · 15:57
    Restaurant La Lisse toevallig @ieism?
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 10 maart 2023 · 16:35
    Ik vind Aosta wel een leuk stadje maar ik ben er alleen in de zomer geweest. Ik kan me voorstellen dat het in de winter troosteloos is. Nadeel is inderdaad dat er geen sneeuw zal liggen en dat je altijd een stuk moeten reizen om op je startpunt te komen, daarom zou ik er zelf niet snel gaan zitten denk ik. Voordeel is wel dat je nog alle kanten op kunt. Gaan jullie dagtours maken?

Het dorp Cervinia vond ik niet zo bijzonder (ook alleen in de zomer geweest) maar heeft wel de Matterhorn en mogelijkheden om met het liftsysteem al op de gletscher afgezet te worden. Bij goed weer heb je hier wel fantastische mogelijkheden denk ik. En bij slecht weer kun je altijd nog een dagje naar Aosta 😉

bericht aangepast door Ee1co op 10 mrt 2023 16:54
  • evr66
    Advanced
    evr66 op 10 maart 2023 · 16:38
    Ik zou voor Aosta gaan, wat leuker als plaats en je staat met 3 kwartier in Cervino als je die kant op wilt. Had ook een superleuk appartement midden in het historische centrum moet ik zeggen. Mocht je daar belang bij hebben stuur maar een pm.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2023 · 21:47
    Aosta zelf is niet echt leuk, en het regent er een soort van altijd. Als je iets verder in de Aosta een acco kan boeken heb je daar meer lol van, en het is maar een stukje rijden. Bijvoorbeeld La Thuile ligt dan net wat hoger en heeft wat meer een klasieke wintersport vibe, en mijn favo restaurant zit daar. Of Courmayeur, maar meestal slapen we er dan net wat buiten... Maar dan moet je met de gids afspreken dat hij aan die kant gaat gidsen en niet de Gran Paradiso ofzo anders zit je er weer een heel stuk vandaan. Maar ergens iets hoger en dat je in de sneeuw zit
    ieism op 10 mrt 2023 14:55

Bedankt voor die nuttige info!
    In de sneeuw is niet nodig, dat heb ik hier thuis al 😉 :

Maar in de regen is inderdaad minder.
    Gran Paradiso, zei het gidsen bureau, was op dit moment slechte condities, en de hutten waren niet open. Maar, dat kan noch beter worden.
    Op dit moment stelde ze Thumel (Val di Rhemes) voor. Dat is dus zo’n beetje midden tussen courmayeur en Aosta in.
    bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2023 21:52
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2023 · 21:47
    Waarschijnlijk 1 of 2 dag tochten, en 3 of 4 dagen hutten tocht.
    Ik wil geen auto huren, want dan staat die toch weer de hele week op een parkeer terrein, en kost veel geld voor ons tweetjes,
    bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2023 21:50 (97% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2023 · 21:51
    Ik krijg ook nog een optie van een gids in Briancon.

Vind ik zelf super leuk , want ik ken het van de zomer, en @Rogier prijst het natuurlijk de hemel in 😉.

Maar, Italië lijkt toch meestal beter qua eten in mijn ervaring.

Ik ga proberen om terug van Turijn te vliegen, en dan lijkt Briancon wel te doen.
    bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2023 21:58 (12% bewerkt)
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 10 maart 2023 · 22:09
    Restaurant La Lisse toevallig @ieism? pulverdude op 10 mrt 2023 15:57

Haha, dat dacht ik ook al 😂
    “Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 maart 2023 · 22:22
    Kom maar op met de restaurant suggesties, dat is zeker een van de dingen waar we ons op verheugen in Italië!

bericht aangepast door Slim op 10 mrt 2023 23:16 (1% bewerkt)
  • ieism
    Expert
    ieism op 11 maart 2023 · 07:34

Ik moest er even naar zoeken, maar het is Lo Tatà in La Thuile. Ristorante Brasserie D'Entreves vlak naast de montblanc tunnel ook lekker.

Val di Rhemes snap ik wel, daar ben ik vóor. Dat is een stuk hoger en kouder. Valgrisenche is ook mooi, maar op een Bluebird dag staat er soms opeens een heli in je achtertuin.
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 11 maart 2023 · 08:34
    Die laatste opmerking van @ieism lijkt me ook wel een dingetje daar; die heli drops. Het voordeel van parc Grand Paradiso is dat ze daar niet mogen droppen.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 maart 2023 · 08:48
    En die heli zie je ook bij Cervinia. Val di Rhemes is prachtig.

En de Franse keuken is toch totaal overschat, met hun liflafjes.
    bericht aangepast door Ee1co op 11 mrt 2023 09:29 (35% bewerkt)
  • FlorisAanstoot
    Beginner
    FlorisAanstoot op 11 maart 2023 · 14:43

Ik moest er even naar zoeken, maar het is Lo Tatà in La Thuile. Ristorante Brasserie D'Entreves vlak naast de montblanc tunnel ook lekker.

Val di Rhemes snap ik wel, daar ben ik vóor. Dat is een stuk hoger en kouder. Valgrisenche is ook mooi, maar op een Bluebird dag staat er soms opeens een heli in je achtertuin. ieism op 11 mrt 2023 07:34

+1 Voor Lo Tatà. Is afgelopen jaar overgenomen door een nieuwe eigenaar, maar was in december 2022 nog steeds erg goed. De nieuwe eigenaar verkoopt helaas geen 5ltr. verpakking Limoncello meer onder de toonbank.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 11 maart 2023 · 15:28
    @Florisaanstoot, dat is voor mij wel beter 😉. Als ik samen met mijn vrouw 5l limoncello soldaat maak, maakt verder regen, sneeuw of heli’s ook allemaal niet meer uit, dan liggen we knock out op de vloer.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 12 maart 2023 · 09:08
    Val di Rhemes, doen!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2023 · 16:04
    In de paklijst van de gids staat een Fpp2 mondkapje voor de hut en gondels.

Is dat nog steeds verplicht in Italië?
    Of zijn ze gewoon vergeten de lijst aan te passen?
    bericht aangepast door Slim op 12 mrt 2023 16:05 (3% bewerkt)
  • Remy.
    Tourist
    Remy. op 12 maart 2023 · 21:07

Niet verplicht.
    Benevolo Leuke hut lekker eten en een 8-tal tochten te doen vanuit de hut.
    Daar was prima sneeuw vorige week. En nu ligt er nog een mooie laag over heen.
    Ook Entrelor vanuit Rhemes blijft een topper. Wel eerst 1800m klimmen.
    Veel plezier daar.
  • Remy.
    Tourist
    Remy. op 12 maart 2023 · 21:07
    En we hadden volle maan!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2023 · 23:00
    Prachtig @Remy!
    Benevolent hut stond op het voorgestelde programma van de gids
  • Slim
    Beginner
    Slim op 16 maart 2023 · 13:55
    Uiteindelijk bleek dat de bus van Milaan-Malpensa naar Aosta in het midden van de dag volgeboekt was, dus moeten we eerst naar Turijn, daar wat wat rondkijken/lunchen en dan de bus naar Aosta, dus komen we daar pas eind van de dag aan.
    Dus zondag avond in Aosta, dan 5 dagen hutten tocht Val Grisenche-Val di Rhemes (incl Benevolo hut), dan weer een nachtje in Aosta.
    Dan nemen we de bus naar Milaan om daar nog een dagje grote stad te doen voor we zondag weer naar huis moeten.
    Een maand zou beter zijn dan een week!
    bericht aangepast door Slim op 16 mrt 2023 13:56 (2% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro