Gripwalk en marker m1200 free titanium bindingen

• Davidverdonk84
    Beginner
    Davidverdonk84 op 12 maart 2023 · 11:24
    Ik heb nieuwe cochise schoenen met gripwalk zool. Nou vraag ik me af of ik hier alpine zolen op moet zetten voor mijn skies met marker m1200 titanium free bindingen. Ze lijken namelijk prima te passen. In de tijd van deze bindingen bestond gripwalk echter nog niet dus ze zijn niet gripwalk gecertificeerd. Waaraan kan ik zien of deze combinatie past of dat ik er alpine zolen onder moet zetten?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 12 maart 2023 · 11:51
    Lijkt mij niet compatible. Dat het past betekend niet dat de release goed gaat.

Check ook even; https://www.evo.com/guides/ski-boot-sole-binding-compatibility...
  • Davidverdonk84
    Beginner
    Davidverdonk84 op 12 maart 2023 · 17:23
    Waarop baseer je dat het niet compatibel is? Ik had al op die site gekeken. Hier staat uitleg over binding en zooltypes. Maar geen tabel met welke binding waarop past ofzo. Wat maakt een binding gripwalk compatibel?
  • Davidverdonk84
    Beginner
    Davidverdonk84 op 12 maart 2023 · 17:23
    Waarop baseer je dat het niet compatibel is? Ik had al op die site gekeken. Hier staat uitleg over binding en zooltypes. Maar geen tabel met welke binding waarop past ofzo. Wat maakt een binding gripwalk compatibel?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 12 maart 2023 · 17:59
    Omdat, zoals je zelf al schrijft, de binding ouder is dan Gripwalk en je er dan vanuit moet gaan dat deze niet compatible is. Op de foto’s die je erbij hebt gedaan lijkt het ook of er contact is tussen je schoenzool en de voorbak wat effect kan hebben op de laterale release. Wil je meer zekerheid neem dan even contact op met Marker met je vraag al zullen ze waarschijnlijk zeggen dat er nooit certificering heeft plaatsgevonden voor deze binding. Je zou ook kunnen vragen bij een skiwinkel, misschien kunnen ze het testen.

Persoonlijk vind ik het nogal wat mitsen en maren en waarom zou je het er op gokken als je voor een paar tientjes een alpine zool op je schoen kunt zetten?

Wel een mooie schoen trouwens!

Stay safe!
    bericht aangepast door Ee1co op 12 mrt 2023 18:31
  • Medicine
    Advanced
    Medicine op 12 maart 2023 · 18:50
    Je kan een release test laten doen door een winkel, daar zijn machines voor in bepaalde winkels.
  • Davidverdonk84
    Beginner
    Davidverdonk84 op 12 maart 2023 · 19:13
    Je kan een release test laten doen door een winkel, daar zijn machines voor in bepaalde winkels.Medicine op 12 mrt 2023 18:50

Thanks. Ik ga is informeren. Net iets chiller als ik niet steeds zolen hoef te wisselen
  • Davidverdonk84
    Beginner
    Davidverdonk84 op 12 maart 2023 · 19:13
    Je kan een release test laten doen door een winkel, daar zijn machines voor in bepaalde winkels.Medicine op 12 mrt 2023 18:50

Thanks. Ik ga is informeren. Net iets chiller als ik niet steeds zolen hoef te wisselen
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2023 · 19:20

Thanks. Ik ga is informeren. Net iets chiller als ik niet steeds zolen hoef te wisselen Davidverdonk84 op 12 mrt 2023 19:13

Steeds wisselen is geen goed idee. Bij de meeste schoenen (ook mijn Cochise van van hiervoor) zitten die plaatjes met kleine houtschroefjes in de plastic schoen vast.
    Als je die meerdere keren er in en uit schroeft worden die gaatjes te ruim.
    Gelukkig hoeft dat niet, want alle bindingen waar Gripwalk past, passen ook gewone alpine zolen.

(De meeste) winkels zullen di soort ‘iilegale’ combinaties niet willen testen.
    Maar zelfs als ze het doen, zegt het nog niet zoveel. Die machine test onbelast, dus zonder gewicht op de schoen. Dat is heel wat anders dan met je gewicht er op, laat staan met nog meer kracht er op als je voorover valt.

Wat je misschien kan doen, is kijken of die bindingen nog steeds gemaakt worden, en of ze NU dus Gripwalk compatibel gecertificeerd zijn.
    bericht aangepast door Slim op 12 mrt 2023 19:22 (12% bewerkt)
  • GBSS
    Expert
    GBSS op 12 maart 2023 · 20:28
    Mis eigenlijk de belangrijkste foto, n.l. van de onderkant van de schoen. Volgens mij zijn 2 soorten grip-walk zolen. De ene zijn volledig voorzien van profiel als een Vibram zool, die heb ik onder mijn Cochise. Er zijn ook grip-walk zolen met een soort van kunststof plaatje in de midden die bij een horizontale release geen invloed hebben op de binding. Deze hebben, dacht ik, ook een soort van certificering voor de combi met een Alpine binding. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
    bericht aangepast door GBSS op 12 mrt 2023 20:30 (15% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro