Tips voor meerdaagse huttentocht lyngen

• Remmie
    Advanced
    Remmie op 12 maart 2023 · 12:43
    Hoi allen,

Begin mei gaan we met een groep mannen op pad in de lyngenalpen voor een meerdaagse huttentocht.

In het kader van voorpret en voorbereiding: Wat zouden jullie beste tips zijn voor een meerdaagse huttentocht (voeding, blaren, tas inpakken, anything goes)

En, wat mogen we absoluut niet missen in de lyngen alpen?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 maart 2023 · 17:26
    Veel eten meenemen, blaren zou ik lekker thuis laten. Sporttape wel mee en direct plakken als je iets voelt schuren.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 maart 2023 · 17:43
    @Remmie,
    Wel belangrijk, wat voor soort hutten zijn dit? Bemand of onbemand, dat soort dingen.
    Moet je zelf je eten meenenem?
    Slaap zak?
    Enz, enz.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 13 maart 2023 · 08:21
    Het zijn onbemande hutten. We moeten inderdaad zelf een slaapzak meenemen. Het plan is nu om elke zoveel dagen te bevoorraden bij een auto.
  • Bohdie
    Advanced
  • lucroelofs
    Beginner
    lucroelofs op 13 maart 2023 · 20:34
    Geen actieve bijdrage aan je vraag, maar: Hoe bepaal routes/hutten van te voren? Ergens een website of online database waar je hutten kan vinden? Wil zelf ook wellicht mei die kant nog op voor een week dus lees graag mee 😉
  • Ee1co
    Advanced
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 13 maart 2023 · 20:49
    Ik zou wel even lid worden van de DNT en een sleuteltje bestellen.

Sommige hutten kun je niet reserveren, wij hebben met 14 man in een 10p hut geslapen, (naja in het houthok dus) maar hadden 2 jaar eerder dezelfde hut 2 dagen alleen.

Skinwax is ook wel nice too have
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 13 maart 2023 · 20:49
    Ik zou wel even lid worden van de DNT en een sleuteltje bestellen.

Sommige hutten kun je niet reserveren, wij hebben met 14 man in een 10p hut geslapen, (naja in het houthok dus) maar hadden 2 jaar eerder dezelfde hut 2 dagen alleen.

Skinwax is ook wel nice too have
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 14 maart 2023 · 16:48
    Dnt hebben we inderdaad, goede!

Heeft er ook iemand ervaring met auto's huren? Is bijvoorbeeld 4x4/ kettingen noodzakelijk?
  • ieism
    Expert
    ieism op 14 maart 2023 · 17:26
    Kettingen doen ze niet aan in Noorwegen, ze hebben vrij goede winterbanden en kunnen auto rijden. 4x4 is niet echt nodig als je hoofdwegen gaat rijden in maart.

Vaak is een middenklasser EV goedkoper dan de kleinste benzineauto. Bij Circle K laders staat een QR code op de paal, daarmee kan je zonder abo gewoon met creditcard direct betalen. Wel even checken of er laadpalen zijn waar je bent/heen gaat natuurlijk.
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 14 maart 2023 · 19:14
    Kijk das goede info: @ieism

ik heb 2x gehuurd op de airport in Trømso wat je daar meekrijgt heeft over het algemeen studded winterbanden, voor de mainroads zit je dan best prima.

Overigens goed om je ook in de ferry tijden te verdiepen, niet alles vaart de hele avond en dat kan je erg veel omrijden schelen.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 maart 2023 · 23:45
    Voor routes zou ik even doorzoeken op ut.no/kart en meer algemene tourski-route sites (peakbook.org en zo). Wel zelf blijven nadenken want men doet er ook ongezellig steile dingen.

1 Mei is de dag vd arbeid en omdat 'ie op maandag valt kan het wat drukker zijn op de berg (locals mogelijk een lang weekend de bergen in?). Dat sowieso rondt de bekendste routes met goed weer begin mei.

Gelukkig genoeg alternatieven te kiezen. Al helemaal als je een auto en een uurtje hebt.
    Je zou zelfs nog eens naar Tamokdalen of dieper in Troms kunnen kijken. (Ik heb vorige week toevallig twee mensen tegen elkaar horen klagen over drukte op Lyngen, vandaar... Weet niet hoe druk druk is en wanneer ze er waren, maar er is zat terrein als je niet alleen de drie meest populaire dingen in steen op je lijst beitelt.)

Edit, bedacht me nog wat: spijkerbanden mogen in Nordland/Troms/Finnmark tot 30 april, OF als de omstandigheden er naar zijn... (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/...)
    Daarom zou ik de verhuurder vooraf laten weten dat ik ging skiën en niet op asfalt ging parkeren, dat je sneeuw juist opzoekt en daarom spijkerbanden chique vindt. Kan er donder op zeggen dat er in mei nog winterse neerslag valt...

Veel plezier, ik kijk al uit naar een tripreportje😉
    bericht aangepast door EmileHendrix op 15 mrt 2023 00:02 (20% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 26 maart 2023 · 13:43
    Heeft er toevallig ook iemand ervaringen met watertaxis oid? Misschien een keer leuk om een oversteek te maken via het water

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro