p-tex guns

• lesalpes
    Elite
    lesalpes op 3 januari 2011 路 10:34
    Heeft iemand ervaring met ptex guns? Ik word gek van die ptex kaarsjes die ik maar niet heet brandend krijg met roet in de vulling als gevolg en een reparatie die het vervolgens maar een paar dagen houdt.
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 3 januari 2011 路 10:37
    Brengt me op een idee; zou een lijmpistool heet genoeg worden? Als je dan ptex sticks precies die diameter hebt, kun je echt supersimpel ff een streepje zetten.

Overigens denk ik dat het bij lange na niet heet genoeg wordt.  :馃槂
    one way to go down
  • Pinguin
    Tourist
    Pinguin op 3 januari 2011 路 10:50
    lijmpistolen zijn er van 125 tot 250 graden geloof ik er zijn regelbare en op gas (manipulatie  :馃槂)in de handel
    wat heb je nodig voor ptex als temperatuur ?
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 3 januari 2011 路 11:33
    Smeltpunt p-tex ligt zo rond de 140 graden en kan wat hoger zijn voor hogere kwaliteit.
    Powdered by BMB Custom made Skis & Boards -- www.bmb-ski.nl
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 3 januari 2011 路 12:19
    Ja, ik heb een oude van MK gekregen toen hij een supercharged versie voor in de werkplaats bestelde en dat werkte ZOVEEL mooier dan met een aansteker en een of ander brandend kaarsje. Ziet er trouwens prec脙颅es zo uit als een lij pistool.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • poling
    Beginner
    poling op 3 januari 2011 路 12:47
    dit is wel interessant. dat branden van die ptex vind ik altijd zo'n ellende, vaak blijft ie bij mij niet goed branden. 1 keer was er een druppel naast mn board gevallen en had ik het niet gezien. Even later had ik een brandende handdoek onder mn board die de top in de hens zette... :-\

toch ook eens proberen vwb die lijmpistool
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 3 januari 2011 路 13:13
    Lijmpistool al geprobeerd en dat werkt niet.

Poedersletje, welk model heb je?
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 3 januari 2011 路 19:39
    OK een ptex gun zou fijn zijn, maar ik heb nooit zo'n problemen met het gebruik van Ptex...

Kwestie van de plek voorverwarmen, iets waar je lekker op kunt druppelen op de base leggen (vlak naast de te behandelen plek zodat je kunt knoeien voordat je kaars goed fikt). Aansteken en zorgen dat hij mooi netjes brand(de druppels vang je dus op) naar de te repareren plek brengen en echt vlak boven de te repareren plek houden zodat t belag daar ook goed warm wordt, dit zorgt voor betere hechting. Je houdt de ptex stick zo dicht bij de base datie niet meer echt druppelt, maar in 1 keer door blijft stromen als stroperige vloeistof zeg maar, je zult zien dat je candle dan ook niet meer zo gaat roken/gele vlam heeft(geen roet dus)

Bij diepe groeven werken meerdere lagen beter dan in 1 keer helemaal laten volopen, dan krijg je namelijk scheurtjes bij het afkoelen(krimp)

@Poling, misschien is dat de oorzaak van je delaminatie馃槈
    WE麓ve got the POWDER
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 3 januari 2011 路 20:08

Bij diepe groeven werken meerdere lagen beter dan in 1 keer helemaal laten volopen, dan krijg je namelijk scheurtjes bij het afkoelen(krimp)

Da's best een goeie tip, heb ik nog wel eens last van.
  • poling
    Beginner
    poling op 3 januari 2011 路 20:13
    tstomme ding gaat bij mij vaak uit, hoewel, ook niet altijd. is er veel verschil in kwaliteit tussen die staafjes, msschn dak inferieure shit heb gekocht eens.

@koeienlap, die delaminatie zit in de nose en die verbranding zit rond de bindingen...maar moet iets de schuld geven dus ik vermoed dat je idd gelijk heb  馃構 ;D
  • Lampie
    Tourist
    Lampie op 4 januari 2011 路 07:59
    check: www.skiman.nl eens. Die heeft echt bijna alles....

dit bijvoorbeeld: http://shop.strato.com/epages/61491330.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/614...
    glisseur de poudre
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 4 januari 2011 路 09:08

Poedersletje, welk model heb je?

Ik zal er even een foto vlam maken en posten. Modelnaam e.d. zijn mij totaal onbekend.

Die tip over meerdere laagjes over elkaar is een hele goeie! En zelfs met het vulpistool maak ik eerst het te bewerken belag warm (met het voetje van het pistool of nog los met een aansteker).
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • NLS
    Tourist
    NLS op 4 januari 2011 路 11:21

@Poling, misschien is dat de oorzaak van je delaminatie馃槈

Inderdaad een goede tip, vaak last van, bedankt.

Ik weet dat bij het sealen van T-nuts in de base van een splitboard ook vaak gewoon epoxy gebruikt word. Ik heb dat laatst ook gedaan bij een diepe crack, maar niet helemaal tot de base vlak was, laatste stukje nog een schuurpapiertje erover en wat p-tex. Heeft de eerste mishandelingen inmiddels doorstaan.
  • Frats
    Expert
    Frats op 5 januari 2011 路 01:05
    voor de geinteresseerden, je kan ptex guns bestellen bij tognar.com

hier heb je een interessante guide voor eenvoudige en complexere base repairs:
    http://tognar.com/base_repairs_tips_ski_snowboard.html...

en hier heb je de repair guns in kwestie:
    http://tognar.com/base_repair_tools_iron_ptex_gouges_damage.html...

zoals je zal zien maken ze nog een onderscheid tussen repair guns en repair irons ...
    馃槈

-Fr脙漏
  • KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 21 mei 2011 路 23:23
    Een andere oplossing is een gasbrander, beetje radicaal maar werkt wel.

Vandaag mn board ermee gefikst. Ontbrak een redelijk stuk belag direct langs de staalkant en met een aansteker opvullen werkte niet.

Met de gasbrander werd de p-tex stick mooi schoon en vulde het goed op. Na het krabben nog even de losse restjes verdeeld over de putjes en kort met de gasbrander eroverheen. Kan er weer even tegenaan, al zal het niet lang duren voor ik het board breek omdat er zoveel staalkantbreuken inzitten en je plekken door het belag heen ziet dat er vocht in zit  馃榾

Gebruik de gasbrander niet te lang en op de laagste stand!
    It's always snowing somewhere
  • Tappo
    Tourist
    Tappo op 22 mei 2011 路 12:01

http://tooltonic.com/

goede kwaliteit p-tex gun (ong 140 CHF), ook grote reparaties houden lang stand.
    bellen, staat niet op website. spreekt frans en duits.
  • robbie
    Expert
    robbie op 23 mei 2011 路 13:36
    ik gebruik een soldeerbout-achtige tool van Tognar. Je smelt heel gecontroleerd de Ptex in je belag en het belangrijkste is dat je tegelijkertijd de Ptex aanduwt met de (platte) tip van de soldeerbout. Dat zorgt ervoor dat de luchtbellen eruit zijn en dat de ptex goed hecht. Als je ptex alleen druppelt met een kaars dat valt 'ie er altijd snel uit, doordat je het niet kan aanduwen. Ik gebruik ook de Ptex draad van Tognar. Een rolletje van een meter of tien, dat is dunner dan staafjes en makkelijker te verwerken.

Grote gaten vul ik overigens gewoon helemaal met epoxy, hecht als een gek en is bombproof. Je kan gewoon zo'n twee-componenten spuit van Bison gebruiken.
  • XSki
    Beginner
    XSki op 21 juni 2011 路 13:43
    Een gewone goedkope soldeerbout werkt ook prima. Beetje geduld hebben voordat het vloeibaar genoeg is - blijft stroperig - en diepe schade idd bij voorkeur in laagjes. Vooraf schadeplek goed schoonmaken en ik warm de plek met de soldeerbout beetje op. Voor volledige vulling laat ik de Ptex een beetje boven de base uitkomen en vlak het na uitharding af. Eerst wat grover met mesje (voorzichtig!) daarna met stukje schuurpapier van grof naar fijn, tot korre 400 of zelfs 1000.

Staafje Ptex aansteken leidde bij mij ook altijd tot walm en brosse reparatie. Dag/week later lag het er alweer eruit. Sinds ik met soldeerbout werk geen last meer van. Ook tegen staalkanten aan blijft het goed zitten. Kost tijd en geduld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro