Ortovox Freerider of BD Avalung?

• biglepowski2
    Tourist
    biglepowski2 op 10 januari 2011 · 14:39
    Ladies and Gents,

Mijn pack is aan vervanging toe, daarom heb ik mezelf de volgende keuze voorgesteld:

- Ortovox Freerider 24L. (black Phantom) met geïntegreerde backprotector
    - Black Diamond Bandit Avalung.

Ortovox heeft een backprotector die ik niet heb, BD de Avalung.

Heeft iemand advies/argumenten voor welke ik het beste kan gaan?
    Fear is Temporary - Regret is Forever
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 10 januari 2011 · 15:52
    Aan je naam te zien kun je het beste voor de BD gaan 😉
    You ski? wePowder!
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 januari 2011 · 15:52
    ik heb geen ervaring met beide rugzakken, maar een rugzak met een ingebouwde backprotector is volgens mij niet bepaald ideaal, een backprotector werkt pas echt goed wanneer deze vlak tegen je rug zit en goed aansluit...
    zodra je die rugzak ietsje losser draagt gaat volgens mij het effect van die backprotector volledig verloren ...

dus ik persoonlijk zou opteren voor de BD avalung rugzak ....

maar zoals ik gezegd heb, kheb geen ervaring met deze twee, dus hou daar rekening mee 😃
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 januari 2011 · 16:53
    Het igt wel aan je lengte welke Ortovox je nodig hebt. de 24 L gaat tot 1.75 mtr. , ben je langer neem je de 26L. Ik heb deze gisteren gepast, er zit een elastische neopreen waistbelt aan, dus die backprotector zit echt wel tegen je rug aan hoor  😀
    Ik was er wel van gecharmeerd, mocht je nog eens een rare crash maken heb je ook geen last van het blad van je schep in je rug....... Ook qua ski/board carrier en andere opbergmogelijkheden zit het wel OK.

Het nut van een Avalung zie ik zeker in. Ik vraag me alleen af of het lukt om als je in een lawine terecht komt, het mondstuk in je mond te houden. Je moet je pieper zo dicht mogelijk op je lichaam dragen omdat kleding e.d. door al het geweld kapot kan scheuren, dat kan je wel zien op div. filmpjes ook. En dan zou het mij lukken om dat ding in mijn mond te houden....ik waag het te betwijfelen....
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • biglepowski2
    Tourist
    biglepowski2 op 10 januari 2011 · 17:44
    thx Echo, moest daar bij de Avalung daar ook aan denken.

Volgens de info van BD haal je het mondstuk bij offpiste skiën of bij lawine risico uit de sleeve en plaats je deze zodat je er makkelijk bij kan. Maar wat als je bewusteloos raakt of de tube ter ver van je mond zit en je handen/armen zitten 'vast'.

• Bart1
    Tourist
    Bart1 op 10 januari 2011 · 18:17
    Ik was er wel van gecharmeerd, mocht je nog eens een rare crash maken heb je ook geen last van het blad van je schep in je rug.......

In tegenstelling tot al die andere rugzakken waar je blad direct je rug doorklieft inderdaad...

Het nut van een Avalung zie ik zeker in. Ik vraag me alleen af of het lukt om als je in een lawine terecht komt, het mondstuk in je mond te houden. Je moet je pieper zo dicht mogelijk op je lichaam dragen omdat kleding e.d. door al het geweld kapot kan scheuren, dat kan je wel zien op div. filmpjes ook. En dan zou het mij lukken om dat ding in mijn mond te houden....ik waag het te betwijfelen....

Stel je hier nou voor dat je je pieper in je mond doet?!
    You ski? wePowder!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 januari 2011 · 18:58

[quote author=Echo link=topic=2229.msg30784#msg30784 date=1294674784]Ik was er wel van gecharmeerd, mocht je nog eens een rare crash maken heb je ook geen last van het blad van je schep in je rug.......

In tegenstelling tot al die andere rugzakken waar je blad direct je rug doorklieft inderdaad...

[/quote]

Haha, ik heb best een grote mond soms (volgens anderen :😃 maar een (lawine)pieper gaat daar niet in passen.....

Nee, beetje ongelukkig geformulered misschien, maar...., ach, je weet best wat ik bedoel...... 😉
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 10 januari 2011 · 19:19
    Wat ik gelezen heb van mensen (dunno of het er meerdere waren eigenlijk) die een avalung gebruikt hebben in een slide: als hij niet reeds in je mond zit op voorhand, is de kans klein dat je hem er goed in krijgt in de 2-3 seconden die je hebt. (waarbij je overigens waarschijnlijk aan uitwegen aan het denken bent)
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 10 januari 2011 · 20:10

Wat ik gelezen heb van mensen (dunno of het er meerdere waren eigenlijk) die een avalung gebruikt hebben in een slide: als hij niet reeds in je mond zit op voorhand, is de kans klein dat je hem er goed in krijgt in de 2-3 seconden die je hebt. (waarbij je overigens waarschijnlijk aan uitwegen aan het denken bent)

Ik heb een BD Outlaw Avalung maar heb idd nog nooit met dat ding in mijn mond geboard.... maar ik denk wel dat ik hem in zou doen in een tricky situatie. Ik probeer hem wel zo te buigen dat hij vlakbij is.
    Overigens een hele fijne backpack!
    WeRookie
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 januari 2011 · 20:48
    normaal gezien moet je het mondstuk in steken wanneer je in je line dropt, doch heb ik reeds enkele verhalen gelezen van mensen die in een slab terecht komen en toch nog rap hun avalung kunnen insteken ....
    kzou hier wel niet op rekenen....
    normaal gezien steek je em dus in wanneer je vertrekt of positioneer je em in ieder geval vlak voor je mond ....
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 januari 2011 · 20:50
    normaal gezien ga je in een slide ook steeds een ademruimte proberen vrij te houden door je armen voor je gezicht te houden, met een avalung in je bek ga je zo ook verhinderen dat ie uit je mond wordt gesleurd of dat er sneeuw in je mond komt ....
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 10 januari 2011 · 21:34

[quote author=Bart link=topic=2229.msg30792#msg30792 date=1294679831]

Haha, ik heb best een grote mond soms (volgens anderen :😃 maar een (lawine)pieper gaat daar niet in passen.....

Nee, beetje ongelukkig geformulered misschien, maar...., ach, je weet best wat ik bedoel...... 😉
    [/quote]

Nou nee, eigenlijk niet...
    You ski? wePowder!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 januari 2011 · 23:15

[quote author=Echo link=topic=2229.msg30793#msg30793 date=1294682318]
    [quote author=Bart link=topic=2229.msg30792#msg30792 date=1294679831]

[/quote]

Nou nee, eigenlijk niet...
    [/quote]

OK dan....herkansing om mijn opmerking nu wel begrijpelijk uit te leggen.... 😃

Als je in een lawine terecht komt, werken er over het algemeen hele grote krachten op jou en je uitrusting in. Een soort wasmachine maar dan heel veel groter en erger als je de verhalen van de overlevenden moet geloven.
    Een Avalung en een pieper zijn alle twee "lawineveiligheids apparaten"
    Als voorbeeld haalde ik aan 😀e pieper fabrikanten geven het "advies" om de pieper zo dicht mogelijk op het lichaam te dragen, juist vanwege die grote krachten, waarbij zelfs opgenaaide jas/broekzakken eraf gescheurd worden of erger nog complete kleding- en uitrustingstukken verdwijnen.
    Als je in zo'n mallemolen zit die dat voor elkaar krijgt, was mijn opmerking dat ik het waarschijnlijk niet voor elkaar zou krijgen om dat avalung mondstuk in mijn mond te houden....

Waarbij ik absoluut geen waardeoordeel geef over de Avalung, absoluut een nuttige vinding.

Beter ???

• Bart1
    Tourist
    Bart1 op 10 januari 2011 · 23:31
    Helder 😃
    You ski? wePowder!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 10 januari 2011 · 23:34
    Gelukkig maar, kan ik weer rustig slapen straks 😉
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 11 januari 2011 · 09:39
    Volgens ene M. Genschwein nogal irrelevant omdat je het toch niet overleeft als de lawine zo krachtig is dat je kleding afgescheurd wordt..
  • Spider
    Tourist
    Spider op 11 januari 2011 · 10:54
    oude discussie. De avalung heeft zich al bewezen overigens.
    Better to burn out, then to fade away.
  • Dennis
    Advanced
    Dennis op 12 januari 2011 · 16:39
    Kan helaas niets zeggen of de BD avalung, maar ik heb de ortovox freerider 26L nu 2 jaar en het is een super fijne rugzak.
    - hij zit mij als gegoten (idd wel de juiste maat bestellen, ben zelf 1.86m)
    - door de vorm (dun en breed van onder, ruim en smal van boven) heb je voldoende stouwruimte (dag-pack) maar kan je zelfs in liften met een smal bankje goed zitten zonder rugzak af te doen.
    - Bovendien zitten er vrijwel geen losse straps of dingen aan waarmee je in de lift blijft hangen. Boardstraps zitten weggewerkt in een klein zakje.
    - De backprotector is ideaal als bescherming tegen mijn alu deploy3 schep (oorspronkelijke reden van aankoop was een flinke crash op de piste met mijn oude burton rugzak waarbij ik de volgende dag een mooie blauwe afdruk van mijn schep in mijn rug had staan...heb toen de keus gemaakt tussen de deuter edge en de freerider waarbij de pasvorm de doorslag gaf voor de freerider).
    - Snowboard zit stabiel op je rug als je moet hiken (de freeriderr is wat langer dan de meeste andere).
    - Degelijke constructie, na 2 jaar(3 a 4 weken per jaar intensief gebruik) weinig slijtage.

Nadelen:
    - Ik heb de zilverkleurige en die is snel smerig.
    - Camelbak slang niet geisoleerd/geintegreerd in je schouderstrap.

Suc6 met je keuze.... 😉

• karel
    Tourist
    karel op 12 januari 2011 · 17:55

Als je in zo'n mallemolen zit die dat voor elkaar krijgt, was mijn opmerking dat ik het waarschijnlijk niet voor elkaar zou krijgen om dat avalung mondstuk in mijn mond te houden....

Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk, maar stel dat je in een lawine terecht komt, en het lukt wel, die kans is er natuurlijk ook, dan geeft ie wel ontzettend veel meer tijd voor je buddies om je te vinden en uit te graven.

Je kan 'm trouwens ook los kopen, zit er ook geen groot pack aan waardoor de kans ook afneemt dat ie van je lijf gescheurd wordt.. lijkt me een goede combi met een pack met backprotector.
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 januari 2011 · 18:16

[quote author=Echo link=topic=2229.msg30822#msg30822 date=1294697706]

Het lijkt mij ook vrij onwaarschijnlijk, maar stel dat je in een lawine terecht komt, en het lukt wel, die kans is er natuurlijk ook, dan geeft ie wel ontzettend veel meer tijd voor je buddies om je te vinden en uit te graven.

Je kan 'm trouwens ook los kopen, zit er ook geen groot pack aan waardoor de kans ook afneemt dat ie van je lijf gescheurd wordt.. lijkt me een goede combi met een pack met backprotector.
    [/quote]

Hmmm, klinkt goed, maar of dat allemaal zo lekker zit.... eerst met allerlei riempjes je pieper om, jas er over heen, weer zo'n geval voor je losse avalung en dan nog je backpack met backprotector.... daar ga ik ruzie mee krijgen :😃
  • Spider
    Tourist
    Spider op 12 januari 2011 · 20:44
    het is moeilijk maar het kan wel

Bij 1 van de comments staat dat hij de avalung helemaal niet in had...dat had hij wel, je kunt hem horen ademen door de avalung, maakt precies hetzelfde geluid als ik door mijn avalung adem.
    Better to burn out, then to fade away.
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 12 januari 2011 · 21:06
    Als ze zo smerig zijn om gewoon te zeggen dat hij het in zijn mond heeft, kunnen ze waarschijnlijk ook wel de moeite doen om er wat geluid over te plakken lijkt me...  😃 Niet dat ik zeg dat het fake is hoor.  😉
  • poling
    Beginner
    poling op 12 januari 2011 · 21:52

Bij 1 van de comments staat dat hij de avalung helemaal niet in had...dat had hij wel, je kunt hem horen ademen door de avalung, maakt precies hetzelfde geluid als ik door mijn avalung adem.

hebben die gasten er nou 4 uur 48 minuten en 18 seconden erover gedaan om hem uit te graven.. En lijkt niet eens zo diep te liggen. eerst wezen lunchen ofzo. mogen ze nog blij zijn dat het nog licht is... 😀 😀

anyway, ik heb er 1 en ben erbij mee. nog geen ervaring. backprotector had ik al. een handige rugzak nog niet. nu wel en een avalung. ok zak is wat duurder, maar als ik in een lawine zit en ik krijg dat ding in mn mond en ik kan hem in mn mond houden dan weet ik wel dat ik een klein mazzeltje heb ik een shit situatie. en dat mazzeltje kan dan 80 euro extra ofzo kosten. ik zie het dilemma niet!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 12 januari 2011 · 22:43

[quote author=Spider link=topic=2229.msg31001#msg31001 date=1294861474]

anyway, ik heb er 1 en ben erbij mee. nog geen ervaring. backprotector had ik al. een handige rugzak nog niet. nu wel en een avalung. ok zak is wat duurder, maar als ik in een lawine zit en ik krijg dat ding in mn mond en ik kan hem in mn mond houden dan weet ik wel dat ik een klein mazzeltje heb ik een shit situatie. en dat mazzeltje kan dan 80 euro extra ofzo kosten. ik zie het dilemma niet!
    [/quote]

Dit.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 januari 2011 · 22:52
    Dito? Ditto?

In mijn geval wel. Heb een BD Covert met avalung. Fijne rugzak. Het avalung systeem is laatst omgeruild door Zwerfkei, omdat mijn rugzak deel uitmaakte van de terug-roep serie. Erg praktisch rugzakje en het voelt toch iets veiliger met zo'n ademsysteem.
  • biglepowski2
    Tourist
    biglepowski2 op 12 januari 2011 · 23:05

Kan helaas niets zeggen of de BD avalung, maar ik heb de ortovox freerider 26L nu 2 jaar en het is een super fijne rugzak.
    - hij zit mij als gegoten (idd wel de juiste maat bestellen, ben zelf 1.86m)
    - door de vorm (dun en breed van onder, ruim en smal van boven) heb je voldoende stouwruimte (dag-pack) maar kan je zelfs in liften met een smal bankje goed zitten zonder rugzak af te doen.
    - Bovendien zitten er vrijwel geen losse straps of dingen aan waarmee je in de lift blijft hangen. Boardstraps zitten weggewerkt in een klein zakje.
    - De backprotector is ideaal als bescherming tegen mijn alu deploy3 schep (oorspronkelijke reden van aankoop was een flinke crash op de piste met mijn oude burton rugzak waarbij ik de volgende dag een mooie blauwe afdruk van mijn schep in mijn rug had staan...heb toen de keus gemaakt tussen de deuter edge en de freerider waarbij de pasvorm de doorslOag gaf voor de freerider).

- Snowboard zit stabiel op je rug als je moet hiken (de freeriderr is wat langer dan de meeste andere).
    - Degelijke constructie, na 2 jaar(3 a 4 weken per jaar intensief gebruik) weinig slijtage.

Nadelen:
    - Ik heb de zilverkleurige en die is snel smerig.
    - Camelbak slang niet geisoleerd/geintegreerd in je schouderstrap.

Suc6 met je keuze.... 😉

Helder verhaal, bedankt. Heb Ortovox ook hoog staan qua matriaal. Minpunt idd dat de sleeve op de Freerider niet geisoleerd is. Dat heeft de Freerider Phantom wel maar overal uitverkocht (nl +uk).  

Qua volume wil ik eigenlijk niet groter gaan dan 26L, meer neem ik bijna niet mee. Dus daarmee valt de BD Outlaw en Covert af. Blijft dus over Freerider 26L of BD Bandit Avalung 20L

Tot slot. Weet iemand in omgeving Amsterdam waar ze Ortovox/ BD in stock hebben? tot nu toe BD alleen bij Bever gevonden.
  • biglepowski2
    Tourist
    biglepowski2 op 12 januari 2011 · 23:18

Dito? Ditto?

In mijn geval wel. Heb een BD Covert met avalung. Fijne rugzak. Het avalung systeem is laatst omgeruild door Zwerfkei, omdat mijn rugzak deel uitmaakte van de terug-roep serie. Erg praktisch rugzakje en het voelt toch iets veiliger met zo'n ademsysteem.

Hoe 'groot' is de Covert precies?

Ter info, doorgaans ski ik graag koel met extra gear voor als ik het te koud wordt. Dus schep, probe, fleece/hoodie, hardshell, extra goggle, res. handschoenen, camelbak en evt. Lunch en wat kleine shit.

Pas het nog in de Bandit of is het meer voor de Covert?

Ga zelf ook nog kijken in de shop  😉

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 januari 2011 · 23:25
    Volgens mij is de inhoud van de covert 30L. De inhoud van jouw paklijstje kan wel door de Covert naar binnengewerkt worden, maar ik ben bang dat de naden van de Bandit dat niet gaan trekken ;D
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 13 januari 2011 · 08:00
    In de Bandit past bijna niets in, ik heb zelf de agent (één model groter) 18-20 l  en die is groot genoeg voor mij.
    Go to heaven, ski like hell!
  • poling
    Beginner
    poling op 13 januari 2011 · 11:02
    Nadeel van de covert (voor de boards onder ons) is dat je je board niet kan opbinden. Kan alleen bij de bandit en outlaw. Bandit is toch wat klein en de clips zijn ogen wat fragiel.

De covert is 30 ltr in de m/l maat en 28 ltr in de s/m maat zie de http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/avalung/covert-ava...
    De outlaw is 32 ltr in de m/l maat en 30 ltr in de s/m maat zie de http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/avalung/outlaw-ava... (thanks polderboarder!)

ik vind wel dat je hm makkelijk kan comprimeren (vwb de outlaw).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro