[gear] ski Salomon Rocker 2 184 (2012)

• Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 15 januari 2011 · 21:43

Algemeen:

Naam: Salomon Rocker 2
    Website:  

Lengte:  184cm
    Geometrie:  142-122-132
    Binding:  Salomon STH 16
    Technologie:  Honingraatstructuur, geen kant tip en tail, Twin Rocker

Montage
    Zoals Mike Douglas al aangeeft in het presentatiefilmpje op youtube is een centraal montagepunt ideaal om optimaal gebruik te kunnen maken van de speelsheid van de ski. Met die info in m’n achterhoofd heb ik uiteindelijk toch besloten de ski 1.5 cm achter core center te monteren. Kijkend naar het rockerprofiel was dit een mooie positie en de speelsheid zou zo ook intact blijven.

Testomstandigheden

[youtube]NpNJHCNV11c[/youtube]

Leeftijd:  24
    Lengte:  178cm
    Gewicht:  78kg
    Paspoort:  http://www.wepowder.nl/users/roelaano

Ervaring met:  K2 Hellbents, Pontoons, Armada Pipe Cleaner, Salomon Shogun, BMB, Fischer Kehua en Rossignol Bandit b3.  

Weer en condities:
    Wisselende condities met veel bewolking en af en toe een zonnetje, de sneeuw was goed met bovenin lichte poeder en onderin windpressed poeder.

Ervaring
    De eerste keer dat ik deze nieuwe ski’s onder kon klikken was het erg wennen aan de nieuwe vorm. De laatste jaren heb ik non-stop op vol gerockerde skies gestaan, zoals Hellbents en mijn eigen BMB ski’s. Camber was ik dus niet echt meer gewend en dat was te merken tijdens de eerste bochten   Na een halve dag begon ik de Rocker2 toch al aardig te temmen Het zoekerige gevoel wat ik aan het begin van de dag had, had plaats gemaakt voor speelsheid en ook het maken van korte gecarvde bochten begon steeds gemakkelijker te gaan. De ski houdt duidelijk van snelheid en vindt het dan ook leuk om lange bochten aan elkaar te rijgen.

Piste
    Op de piste en de hardere dagen offpiste is de Rocker 2 ideaal op zijn kant te skiën. Grote lange gecarvde bochten of  korte geslipte bochten het kan allemaal. De camber heeft hierbij duidelijk een goede invloed op de ski. Doordat de tip en tail niet ver omhoog staan is het klapperen op hoge snelheid minimaal te noemen, wat toch een wat rustiger gevoel geeft.

Poeder
    Met zijn 122mm onder de voet is er genoeg float aanwezig voor zelfs de dikste skiers  De tip en tailrocker houden de ski lekker speels. Voor het korte werk tussen de bomen kan er gemakkelijk gedraaid worden, maar ook voor grote open velden is de ski stabiel genoeg.

Jibben
    Het oorspronkelijke idee van de rocker2 was een poederski die ook geschikt was voor tricks in de backcountry. Dit is dan ook het punt waarop de ski echt uitblinkt volgens mij. De ski is over het geheel al niet zwaar en in de tip en tail is er nog extra gewicht bespaard door een stuk staalkant weg te laten en een honingraad constructie. Door deze licht gewicht tip en tail draait de ski erg gemakkelijk en kan er gemakkelijk een 180 of een3’tje gesprongen worden ook een nosepress is gemakkelijk door de rocker en de relatief slappe tip. Een echte poeder speelski is het dus zeker geworden.

Positief
    + op de piste en in de poeder goed inzetbaar
    + fantastische speelski voor kickers en jibben in het terrein
    + lichtgewicht

Negatief
    - relatief lage tip, kans op happen (nog niet gebeurt, maar zit altijd in me achterhoofd  )
    - misschien de duurzaamheid door ontbreken van een stuk staalkant. Ik zal dit seizoen eens   kijken hoe ver ik ze kan pushen.

Advies

Voor de beginnende freeride kan het misschien erg wennen zijn om op een ski als deze te staan en het is dan ook verstandig om eerst eens te gaan testen. Voor de gevorderde freerider is het een ideale ski waarmee je heerlijk kan spelen en ook op de piste goed mee uit de voete kunt. De doelgroep waarvoor deze ski het meest geschikt is, is de poederrijder die ook wel is een cliffje wil springen en een paar tricks naar de backcountry wil brengen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 januari 2011 · 22:17
    @Roel, misschien wel zo netjes om even aan te geven dat je gesponsord wordt door Salomon 😉
    May the powder be with you.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 15 januari 2011 · 22:46
    Haha ja, zeker aangezien die latten voorlopig nog niet verkrijgbaar zijn geloof ik?  😉
    Ben wel benieuwd naar hoe die tip en tails het houden..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 15 januari 2011 · 23:38

@Roel, misschien wel zo netjes om even aan te geven dat je gesponsord wordt door Salomon 😉

@ morris, klopt! Was ik alweer vergeten toe te voegen... De roep van de kroeg was te groot 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 januari 2011 · 02:12
    Gave shape, en tof dat ook details als overbodige edges worden meegenomen! Hoeveel camber heeft ie ongeveer? Is het 'een klein beetje om de piste te overleven', of serieuze voorspanning? En hoe stijf is het middenstuk?
  • huib
    Expert
    huib op 16 januari 2011 · 10:02
    Ik zou zelf niet zo snel een dubbel gerockerde ski nemen, maar op de één of andere manier spreekt deze shape me wel aan; met camber in het midden en die lage tips dat zou best wel eens lekker kunnen skiën.
  • coen
    Advanced
    coen op 16 januari 2011 · 11:46
    In welk opzicht is ie anders dan de JJ en de bent chetler? Deze ski's zijn volgens mij ook met het idee van camber en tip en tail rocker? Brengt Salomon met deze ski echt iets nieuws, of lopen ze een beetje achter de feiten aan?
    Earn your turns...
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 16 januari 2011 · 11:47
    Dat hebben wel meer merken hoor Tiger..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • huib
    Expert
    huib op 16 januari 2011 · 12:18

Dat hebben wel meer merken hoor Tiger..

Zo op 't eerste gezicht hebben een heleboel andere elf-shoe skis toch een hogere tip/tail en minder camber.

Voor de looks in de lift is de R2 natuurlijk ook veel beter dan de rest  😉
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 januari 2011 · 16:41
    Voor wat plaatjes waarop de camber etc goed is te zien kan er gekeken worden bij de buren van TGR http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=194762&page=5...

De camber is echt minimaal te noemen, maar wel genoeg voor de stabiliteit op de piste. Onder de voet is de ski ook redelijk stijf, terwijl de tip en de tail weer boterzacht zijn.
  • Marco-tje
    Beginner
    Marco-tje op 18 januari 2011 · 09:54

Voor wat plaatjes waarop de camber etc goed is te zien kan er gekeken worden bij de buren van TGR http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=194762&page=5...

De camber is echt minimaal te noemen, maar wel genoeg voor de stabiliteit op de piste. Onder de voet is de ski ook redelijk stijf, terwijl de tip en de tail weer boterzacht zijn.

Nog een specifiek lengteadvies voor deze ski?
    Real Skiers don't have real jobs
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 20 januari 2011 · 14:47

[quote author=Roelaano link=topic=2261.msg31319#msg31319 date=1295278898]

Nog een specifiek lengteadvies voor deze ski?
    [/quote]

Ik zou toch wel voor minimaal de 184 gaan. Door de rocker skied de ski al een stuk korter, en bij de kleinere lengtes word de ski toch wel een stuk smaller over de gehele lengte
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 17 februari 2011 · 17:20
    In de LABS zie ik de Rocker 2 met een lengte van 192 staan. Roel heeft met zijn 178 cm de 184 getest. Ik ben ongeveer even lang als Roel. Kan ik die 192 aan of kan ik dan beter een ander model testen?
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 17 februari 2011 · 18:36

In de LABS zie ik de Rocker 2 met een lengte van 192 staan. Roel heeft met zijn 178 cm de 184 getest. Ik ben ongeveer even lang als Roel. Kan ik die 192 aan of kan ik dan beter een ander model testen?

192 kan je prima aan. Ik ski me skies niet al te lang omdat het voor een 360 alleen maar lastiger is  als je meer ski moet laten draaien. 😃Door de rocker zal de 192 prima te skien zijn dus ik zeg: halen die bakken! 😃
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 17 februari 2011 · 18:56

192 kan je prima aan. Ik ski me skies niet al te lang omdat het voor een 360 alleen maar lastiger is  als je meer ski moet laten draaien. 😃Door de rocker zal de 192 prima te skien zijn dus ik zeg: halen die bakken! 😃

Die 360jes laat ik graag aan jou over, dus dat moet gaan lukken dan. Thanks 😃
  • coen
    Advanced
    coen op 17 februari 2011 · 23:07
    Maar zit de Rocker2 in de LABS? Is dat niet de 'gewone' rocker??
    Earn your turns...
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 20 maart 2011 · 20:32

Maar zit de Rocker2 in de LABS? Is dat niet de 'gewone' rocker??

Dat klopt, ik vergiste mij destijds. Ik heb de 'gewone' Rocker uit de LABS inmiddels getest en zal een dezer dagen een review posten.
  • D-Pons
    Tourist
    D-Pons op 2 april 2011 · 20:03
    Ik wil deze skis volgend seizoen gaan halen
    ik ben 16 jaar oud en 1.80 m lang ik wil hem wel een beetje groot kopen want ik groei nog tot maximaal 1.87
    heeft iemand advies? ik zou ook graag weten wat ze gaan kosten
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 6 april 2011 · 22:41

Ik wil deze skis volgend seizoen gaan halen
    ik ben 16 jaar oud en 1.80 m lang ik wil hem wel een beetje groot kopen want ik groei nog tot maximaal 1.87
    heeft iemand advies? ik zou ook graag weten wat ze gaan kosten

hoe gaat kan je skiën...?
    Atomic
  • D-Pons
    Tourist
    D-Pons op 8 april 2011 · 20:29
    Ik skie sinds mijn 4e kan redelijk goed skien ga meestal 1 keer per jaar op wintersport
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 9 april 2011 · 09:03
    mijn ervaring met die ski is...

dat..... je heel erg moet wennen aan de constructie en als met 12 weken (ongeveer) ervaring heb je een paar dagen nodig om aan de ski te wennen. Beetje zonde van je week.. verder is het wel een dikke ski hoor 😃
    Atomic
  • D-Pons
    Tourist
    D-Pons op 9 april 2011 · 12:09
    ja maar ik wil toch wel graag een keer overgaan op poederskis ik bedoel je moet een keer beginnen
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 21 april 2011 · 18:18

In welk opzicht is ie anders dan de JJ en de bent chetler? Deze ski's zijn volgens mij ook met het idee van camber en tip en tail rocker? Brengt Salomon met deze ski echt iets nieuws, of lopen ze een beetje achter de feiten aan?

De JJ's en Benny's hebben een getaperde (vroeg toelopende) tip, wat ze makkelijker laat draaien zou ik zeggen. Ik heb geen van alle ski's geskied (dat moeten we er dan wel even bij zeggen), maar ik zou denken dat de JJ's en Benny's makkelijker de bocht door gaan. Of dat nou ook betekent dat de rockers stabieler zijn zou ik niet weten.

EDIT: Yup! Radius van 26m, terwijl de Benny's 20m hebben op 192 (uit m'n hoofd) en de 'AK' JJ's (de nieuwe 196 JJ die volgend jaar uit komt) 18m dacht ik. De 185 JJ's hebben een radius van 14/15/16 meter of zo.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 22 april 2011 · 10:09

[quote author=coen link=topic=2261.msg31250#msg31250 date=1295174810]

De JJ's en Benny's hebben een getaperde (vroeg toelopende) tip, wat ze makkelijker laat draaien zou ik zeggen. Ik heb geen van alle ski's geskied (dat moeten we er dan wel even bij zeggen), maar ik zou denken dat de JJ's en Benny's makkelijker de bocht door gaan. Of dat nou ook betekent dat de rockers stabieler zijn zou ik niet weten.

EDIT: Yup! Radius van 26m, terwijl de Benny's 20m hebben op 192 (uit m'n hoofd) en de 'AK' JJ's (de nieuwe 196 JJ die volgend jaar uit komt) 18m dacht ik. De 185 JJ's hebben een radius van 14/15/16 meter of zo.
    [/quote]

Hmmm, ik heb altijd begrepen dat die vroeg toelopende tip er vooral voor dient om de ski minder 'hooky' te maken en rustiger in in minder maagdelijke poeder.
    White room,Pillow lines,I rule
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 22 december 2011 · 10:51
    Deze ski uitgelaten op de laatste dag van Kapow, lekkere poeder op de Kitzsteinhorn. Moest erg wennen, ze zijn een stuk breder dan mijn Volkl Bridges en ik had nog nooit breder geskied.

Na de eerste paar afdalingen raakte ik er wat aan gewend en dan is het toch wel een enorm fijne ski. Lekker speels in de poeder terwijl hij het prima op de pistes doet. Kantenwissels duren wat langer natuurlijk, maar grote lange carvebochten met mach 2 gaan prima.

Helaas kon ik niet een Bent Chetler er naast testen want daar ben ik toch ook wel erg benieuwd naar.
    Waar het wit is, is een weg.
  • Murky
    Advanced
    Murky op 22 december 2011 · 19:40

Deze ski uitgelaten op de laatste dag van Kapow, lekkere poeder op de Kitzsteinhorn. Moest erg wennen, ze zijn een stuk breder dan mijn Volkl Bridges en ik had nog nooit breder geskied.

Na de eerste paar afdalingen raakte ik er wat aan gewend en dan is het toch wel een enorm fijne ski. Lekker speels in de poeder terwijl hij het prima op de pistes doet. Kantenwissels duren wat langer natuurlijk, maar grote lange carvebochten met mach 2 gaan prima.

Helaas kon ik niet een Bent Chetler er naast testen want daar ben ik toch ook wel erg benieuwd naar.

Overmorgen gaat deze jongen zijn Chetlers (192) testen 😃 Zal daarna wel een review schrijven!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 23 december 2011 · 10:11
    Ben benieuwd!
    Waar het wit is, is een weg.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 december 2011 · 18:09
    Same!
    Vergeet ze niet te vergelijken met vergelijkbare ski's! (of trap ik hier een hele open deur in??)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro