Steven op 10 oktober 2012 · 08:07
Over vliegen: de cartridges die in de fabriek gevuld zijn, dus ABS en de nieuwe van Snowpulse, mogen gewoon mee in het vliegtuig, hoewel met name maatschappijen uit de States soms erg moeilijk doen.
Over het triggermechanisme hoor ik vaak niet veel, terwijl dat wel een issue is:
Zowel Snowpulse als ABS airbags werken met een cilinder onder druk die 'af' gaat als er een pin door een ijzeren plaatje geprikt wordt. Het grote verschil is de manier waarop de pin wordt afgeschoten.
Bij ABS zit er in de hendel een kruidlading die afgaat als je aan de hendel trekt. Dit ontploffinkje zorgt voor de energie die via een stalen draad de pin in de cartridge drijft. De hendel heeft een houdbaarheidsdatum. Het systeem is zeer betrouwbaar, ik ken geen verhalen over falende kruidladingen.
Bij Snowpulse wordt de pin met een veer onder spanning gehouden en release je die veer door iets van een palletje weg te trekken met je hendel. Iets simpeler dus.
Het grote verschil zit wat mij betreft in het feit dat als je bij ABS de hendel niet heb gemonteerd, de airbag NOOIT af kan gaan. Je kan de cartridge dus gewoon opgeschroefd laten zitten. Bij Snowpulse zit de pin altijd onder spanning, en kan eventueel door falen van het mechanisme of een onhandige move de pin toch uitschieten. Cartridge verwijderen dus, in het vliegtuig.
Bij beide systemen kan de pin getriggerd zijn zonder dat de cilinder gemonteerd is.
Bij Snowpulse is dat heel duidelijk te zien door een rode schuif die dan in de schroefdraad voor de cilinder zit en er is een tool meegeleverd om de pin weer te spannen.
Bij ABS is het veel minder zichtbaar als de pin niet standby staat. Grote nadeel is dat je dan toch de cilinder kan monteren maar dat de airbag niet af zal gaan als je de hendel trekt. Bovendien ken ik verhalen van mensen die per ongeluk een hendel zonder kruidlading gemonteerd hadden. Op zich is het zichtbaar als de hendel ooit getrokken is geweest, maar niet heel evident. Je kan de hendel ook nog gewoon monteren.
Samenvattend: beide systemen hebben hun voor- en nadelen, het is vooral van belang dat de gebruiker snapt hoe het systeem werkt, en wat de mogelijke fouten zijn.
Het zou mooi zijn als fabrikanten nog meer energie zouden steken in het vermijden van dit soort mogelijke gebruikers-fouten.
Ik heb beide systemen de afgelopen jaren veel gebruikt en mij bevalt de nieuwe Snowpulse erg goed. Ik heb de 30 liter guide.
Ik vind het heel prettig dat ik met een simpele ritsbeweging de hendel op scherp kan zetten, en net zo eenvoudig weer wegstoppen, zelfs met handschoenen aan. Je gooit hem dus nooit met ontblote hendel in de auto of naast je tafeltje tijdens de warme chocolademelk, met alle gevaren van dien.
Het feit dat een groot deel van de airbag in de schouderbanden zit maakt dat de rugzak zelf heel normaal qua inhoud is. Sommige mensen vinden de schouderbanden wel wat stug maar met mijn postuur is het draagcomfort heel goed.
Het RAS systeem spreekt mij minder aan, omdat de vorm van de airbag veel minder om je hoofd zit en omdat de hele airbag in de rugzak zelf zit, wat ten koste gaat van de inhoud van de rugzak. De airbag zelf bungelt een beetje bij je nek, terwijl bij de gewone Snowpulse de airbag ook aan de schouderbanden vastzit.
Powdered by BMB-skis http://www.bmb-ski.nl