Abs of snowpulse

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 oktober 2012 · 17:55 May the powder be with you.
  • nebukadnezzar
    Advanced
    nebukadnezzar op 4 oktober 2012 · 10:44
    interessant om te lezen, dat onderzoeksopzet en data selectie en analyse zoveel verschil kan maken in conclusies.

Maar nou las ik dat 40% van de lawineongevallen niet wordt gemeld, en dat kon ik me voorstellen, want ik heb ook geen idee hoe je dat zou moeten rapporteren. Ik had ff snel gekeken op de site van het slf gekeken, en daar kun je een digitaal formulier invullen na aanleiding van een ongeval. Ik moet zeggen dat zijn nog best uitgebreide formulieren...
    http://www.slf.ch/lawineninfo/rueckmeldungen/index_DE...
    en in oostenrijk gaat het er blijkbaar per land, dus hiet die voor Tirol
    http://lawine.tirol.gv.at/schnee-und-lawineninfo/rueckmeldung/...
    I just happen to have a split personality.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 4 oktober 2012 · 14:32

Kwam dit filmpje tegen op youtube en ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken...is het overgedramatiseerd of is het van iemand die een product wil verkopen?? Wat is jullie mening?

Zo goed als zeker afkomstig van iemand die een product wil verkopen. En behoorlijk amateuristisch in elkaar gezet.

Je gaat je dan toch afvragen of de maker van deze film niet toevallig iets te maken heeft met de lawine bal.

Er staan wel heel veel avalanche ball filmpjes op dat youtube kanaal hè?! 😉 Volgens mij zou de persoon in een kajak in een ander filmpje wel eens Herbert Fournier (http://www.lawinenball.com) himself kunnen zijn.

Anyway, de leermening van de OeAV (Oostenrijkse Alpenvereniging) met daarin ook de avalanche ball staat in onderstaande link:
    http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2009/1/print/12-19%20%28d...
  • semmel
    Expert
    semmel op 4 oktober 2012 · 16:55
    wat denken jullie hiervan dan?

http://www.rotauf.ch/en/

Het apparaat zou +/- €200,- euro kosten en navullen +/- €40,-
    Respect the Mountains..!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 oktober 2012 · 19:04

wat denken jullie hiervan dan?

http://www.rotauf.ch/en/

Het apparaat zou +/- €200,- euro kosten en navullen +/- €40,-

Lijkt me een relatief goedkope oplossing die makkelijk is uit te delen aan groepen.  Echter de voorbeelden die worden gegeven waar de handles komen, lijken me een onbedoelde  "ontploffing" niet uit te sluiten.  Een stoeltjes lift, een tak en tjakka!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 5 oktober 2012 · 11:52
    Is het niet vergelijkbaar met een avalanche ball?
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • semmel
    Expert
    semmel op 5 oktober 2012 · 12:15

Het is een "verbeterde" versie van de klassieke avalanche ball.. Zelfde concept, maar deze werkt net zoals een airbag..
    Respect the Mountains..!
  • Allart
    Beginner
    Allart op 5 oktober 2012 · 13:19

[quote author=Allart link=topic=2262.msg58889#msg58889 date=1349430737]

Het is een "verbeterde" versie van de klassieke avalanche ball.. Zelfde concept, maar deze werkt net zoals een airbag..
    [/quote]
    Ik zou persoonlijk door sparen voor een airbag, maar als je het niet kunt betalen is het wellicht een oplossing...
    Gelukkig ben ik gezegend met een paar bezorgde ouders 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 5 oktober 2012 · 21:03
    In welke zin werkt die bal als een airbag?

Omdat de bal aan een (vrij lang) touwtje zit kan je hem niet echt tot je 'eigen volume' rekenen, dus zorgt hij er niet voor dat je hoger in de brokkenmassa terechtkomt, toch ?

Het is zonder twijfel weer een extra gadget die je overlevingskansen vergroot, maar ik weet niet of je hem gelijk moet stellen met een airbag..
  • semmel
    Expert
    semmel op 5 oktober 2012 · 23:47

In welke zin werkt die bal als een airbag?

Omdat de bal aan een (vrij lang) touwtje zit kan je hem niet echt tot je 'eigen volume' rekenen, dus zorgt hij er niet voor dat je hoger in de brokkenmassa terechtkomt, toch ?

Het is zonder twijfel weer een extra gadget die je overlevingskansen vergroot, maar ik weet niet of je hem gelijk moet stellen met een airbag..

Het systeem is hetzelfde als de airbag, niet het resultaat.
    Een avalanche bal is gemaakt zodat je je partner je sneller kan lokaliseren, niet om jezelf (deels) boven de sneeuw te houden.

De oude lawine bal was een springveer met een canvas doek er omheen.

Het nieuwe systeem blaast een "airbag" op met een klein patroon. het patroon zit in de ballon

Respect the Mountains..!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 6 oktober 2012 · 19:06

Het systeem is hetzelfde als de airbag, niet het resultaat.

Ha, nou begrijpen we elkaar weer!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 7 oktober 2012 · 01:12
    Snowpulse, omdat ik die heb  8)
    Rex Monte - Amor Nix
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 oktober 2012 · 16:21

Snowpulse, omdat ik die heb  8)

haha ik ook.  Overigens na het pieperfest weer bevestigd in mijn idee voor de snowpulse.  Heb m laten ploffen en gezien en gevoeld hoe hij mijn nek en hoofd volledig beschermde.  En wat ook fijn is dat hij na 2 minuten ongeveer een beetje begint leeg te lopen.  Hij staat dan niet meer zo strak, dus zou je toch nog onder liggen, krijg je wat bewegingsruimte, en de lucht die eruitloopt is perslucht dus zuurstof!  Misschien net het kleinebeetje dat scheelt...
  • ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 8 oktober 2012 · 16:45

[quote author=ffKnallen link=topic=2262.msg58520#msg58520 date=1348576877]
    Aanrader om toch even te kijken!!
    Kwam dit filmpje tegen op youtube en ik weet niet helemaal wat ik er van moet denken...is het overgedramatiseerd of is het van iemand die een product wil verkopen?? Wat is jullie mening? Zijn er ook zo'n filmpjes van snowpulse met dummie testen?

Het is deels overgedramatiseerd en deels waar.
    De idee dat je vanwege je airbag boven blijft vanwege het volume (de walnoten di boven drijven in een pot erwten theorie) is correct. In het ideale geval drijf je dan ook als het ware naar de oppervlak.

MAAR, een helling is net wat anders dan een pot erwten. Als de lawine tot stilstaand komt en jij ook, dan kan er nog steeds sneeuw naar beneden schuiven en wordt je (deels) begraven. Let wel.. KAN

2 voordelen zijn er dan nog steeds. Het is aannemelijk dat de kans dat je met een airbag minder diep begraven wordt groter is dan zonder airbag. Ofwel je ligt minder diep. Ten tweede is er de knaloranje airbag waarmee je goed zichtbaar bent. Beide factoren versnellen het zoek en uitgraafproces waarmee de overlevingskans vergroot wordt.
    [/quote]
    Bedankt voor alle reacties! Het lijkt er in iedergeval op dat ze de lawine bal willen verkopen en zoals bij elke verkoper gaat het om winst maken met als bijgewoonte dat de andere producten er altijd slechter vanaf komen. Ik had graag een filmpje gezien van een onafhankelijke organisatie zoals SSC of een soortgelijke organisatie uit het buitenland waarbij ze van alle merken een dummie met een lawine airbag uitrusten om te kijken wat het resultaat zou zijn. Ik heb gezocht op youtube maar helaas geen filmpje van kunnen vinden.

Maar aan de hand van het filmpje neig ik toch naar een Snowpulse omdat als de airbag effectief zou zijn de kans dat je hoofdboven blijft in mijn ogen het grootst is. Wat ik me overigens wel afvraag is of het volume in opgeblazen toestand verschilt tussen een ABS en een Snowpulse? Afgaande op de demo filmpjes krijg ik het idee dat je bij ABS heel wat meer volume aan airbag hebt dan bij snowpulse, of lijkt dit maar?
  • Allart
    Beginner
    Allart op 8 oktober 2012 · 22:50

Afgaande op de demo filmpjes krijg ik het idee dat je bij ABS heel wat meer volume aan airbag hebt dan bij snowpulse, of lijkt dit maar?

Valt wel mee dacht ik, als je de specs opzoekt weet je het, ik dacht dat het 150 tegen 160 liter was.
    Ik ben MK binnengelopen met het idee dat ik met een Snowpulse naar buiten zou lopen, dat is uiteindelijk toch een ABS geworden omdat:
    - 2 airbags, 1 van de 2 opgeblazen zou voldoende  moeten zijn om je "boven" te houden.
    - proven technology, 25+ jaar ervaring
    - afritsbare rugzakken
    En als je wilt dat je hoofd beschermd is moet je een helm opzetten 😉
    Maar baat het niet dan schaadt het ook niet. Voordeel van een Snowpulse is dat je meestal met je gezicht naar boven terecht komt, bij een ABS (en alle anderen) niet, kan wel uitmaken als je bewusteloos bent...
    Uiteindelijk moet je gewoon kopen waar je je prettig bij voelt.
  • semmel
    Expert
    semmel op 8 oktober 2012 · 23:27

[quote author=ffKnallen link=topic=2262.msg59011#msg59011 date=1349707538]
    Afgaande op de demo filmpjes krijg ik het idee dat je bij ABS heel wat meer volume aan airbag hebt dan bij snowpulse, of lijkt dit maar?

Uiteindelijk moet je gewoon kopen waar je je prettig bij voelt.
    [/quote]

En hopen dat je hem nooit in een noodsituatie hoeft te gebruiken.
    Respect the Mountains..!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2012 · 11:08
    Toch vraag ik me af of een standaard poederrijder (zeg 10-14 dagen poeder per jaar) niet beter af is bij huur.
    Een airbag kost minimaal 600 euro en een cartridge 100 euro. Om zeker te weten dat de boel nog werkt moet je ieder jaar je airbag een keer releasen en een nieuw cartridge aanschaffen. En na 2 jaar krijg je op de tweedehandsmarkt echt niet meer terug dan de helft van de aankoopprijs. Zeker als de hype een beetje voorbij is en iedereen voorzien.
    Of praat ik nu onzin?
    May the powder be with you.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 9 oktober 2012 · 11:19

Toch vraag ik me af of een standaard poederrijder (zeg 10-14 dagen poeder per jaar) niet beter af is bij huur.
    Een airbag kost minimaal 600 euro en een cartridge 100 euro. Om zeker te weten dat de boel nog werkt moet je ieder jaar je airbag een keer releasen en een nieuw cartridge aanschaffen. En na 2 jaar krijg je op de tweedehandsmarkt echt niet meer terug dan de helft van de aankoopprijs. Zeker als de hype een beetje voorbij is en iedereen voorzien.
    Of praat ik nu onzin?

Voor zover ik het begrepen heb is die € 100 voor een cartridge voor het grootste deel "statiegeld".
    Bij inleveren van een lege krijg je voor een paar tientjes weer een volle mee, toch?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 9 oktober 2012 · 11:33
    Puur economisch gezien is huren misschien inderdaad een betere optie. Maar ik heb een paar seizoenen geprobeerd mijn pieper, sonde en schep te huren (ter plaatse, als de omstandigheden er naar waren) en dat is me iedere keer weer tegengevallen.

- Eigenlijk altijd meerdere winkels / verhuurders moeten proberen voor we beet hadden.
    - Je moet maar zien wat je mee krijgt (Ortovox F1  :😃 )
    - Je wil niet achter gear aan moeten terwijl het aan het sneeuwen is.

Misschien dat het beter werkt als je het in Nederland regelt, maar ook hier heb je natuurlijk het risico dat er meer mensen op pad gaan als er een dikke dump aan zit te komen.

En tot slot: Van mijn eigen airbag weet ik dat ie gecheckt is (op pieperfest) en daarna goed weer opgevouwen is. Bij de gemiddelde skiverhuur kan ik ze alleen maar op hun blauwe ogen geloven.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2012 · 12:01

En tot slot: Van mijn eigen airbag weet ik dat ie gecheckt is (op pieperfest) en daarna goed weer opgevouwen is. Bij de gemiddelde skiverhuur kan ik ze alleen maar op hun blauwe ogen geloven.

Goed argument.
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 9 oktober 2012 · 13:14

[quote author=meteo morris link=topic=2262.msg59054#msg59054 date=1349773696]
    Of praat ik nu onzin?

Voor zover ik het begrepen heb is die € 100 voor een cartridge voor het grootste deel "statiegeld".
    Bij inleveren van een lege krijg je voor een paar tientjes weer een volle mee, toch?
    [/quote]

Ik was anderhalve week geleden bij MK en ik meen daar gehoord te hebben dat je daar je ABS kan trekken, opvouwen en een volle cartridge er in voor 3 tientjes. Dus dat statiegeld klopt dan wel.
    Waar het wit is, is een weg.
  • doov
    Advanced
    doov op 9 oktober 2012 · 18:37

Of praat ik nu onzin?

Wat kost huren dan?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2012 · 19:15
    125 euro voor een week gemiddeld.
  • semmel
    Expert
    semmel op 9 oktober 2012 · 19:46 Respect the Mountains..!
  • doov
    Advanced
    doov op 9 oktober 2012 · 21:00

125 euro voor een week gemiddeld.

Dan ben je toch zo uit de kosten als je er 1 koopt........................
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 9 oktober 2012 · 21:10
    Zowaar ben ik zelfs ondertussen wat aan het rondkijken. Eerlijk gezegd heb ik momenteel een lichte voorkeur voor snowpulse omdat ik het idee heb dat je met die zak om je hoofd meer kans hebt op 'air pockets'. Het ziet er ook degelijker uit om de een of andere reden, zo'n doorlopende zak. Voor mij dan ook geen RAS.

Anderzijds heeft ABS ook wel mooie tassen/ opritsmodellen die erg praktisch ogen.

Helaas kon ik afgelopen weekeind niet naar het pieperfest alwaar ik eea 'hands on' had kunnen inspecteren...
    White room,Pillow lines,I rule
  • skiester
    Advanced
    skiester op 9 oktober 2012 · 21:26
    Wat me ook is opgevallen is dat het trigger mechanisme anders is.  Bij een snowpulse puur mechanisch (je trekt een ijzerdraad door de dop van de fles en hij released).  En de ABS released met een soort van ontploffing?  Wellicht lastiger met vliegen?
  • djmj
    Advanced
    djmj op 9 oktober 2012 · 21:56

Wat me ook is opgevallen is dat het trigger mechanisme anders is.  Bij een snowpulse puur mechanisch (je trekt een ijzerdraad door de dop van de fles en hij released).  En de ABS released met een soort van ontploffing?  Wellicht lastiger met vliegen?

Volgens mij is de ABS pagina over vliegen onlangs geupdate (http://abs-airbag.de/us/service/abs-in-planes/)

Traveling to or from the United States

If you are traveling to or from North America, the US American Transportation Safety Administration (TSA) will not allow your pressurized cylinder on board. Discharge (activate) the compressed air cylinder before entering the airport. Only once your cylinder is fully discharged, unscrew the cylinder head from the cylinder and put both in re-sealable plastic bags. Carry them through the TSA security checkpoint so they are visible to TSA personnel. Afterward, the cylinder head can be screwed back on the cylinder by hand.
    If the cylinder is full and the cylinder head not unscrewed, the cylinder is not permitted through the security checkpoint.
    These general rules also apply to travelers who change planes in the United States.

Zoals ik het lees mag je dus alleen met een lege cilinder naar de States vliegen. Lekker dan: in NL je ABS trekken, met lege cilinder de oceaan over, daar omruilen voor volle bij 1 van de spaarzame dealers daar. Aan eind van je trip je (hopelijk nog steeds volle) cilinder wederom trekken, om weer met een lege de oceaan over te steken, en in NL weer naar MK voor een volle. Klinkt erg praktisch (not!)

Voor Snowpulse zal het zelfde verhaal zijn..

In de rest van de wereld zou het (theoretisch) minder moeilijk moeten zijn, aangezien het door IATA goedgekeurd is.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 10 oktober 2012 · 08:07
    Over vliegen: de cartridges die in de fabriek gevuld zijn, dus ABS en de nieuwe van Snowpulse, mogen gewoon mee in het vliegtuig, hoewel met name maatschappijen uit de States soms erg moeilijk doen.

Over het triggermechanisme hoor ik vaak niet veel, terwijl dat wel een issue is:

Zowel Snowpulse als ABS airbags werken met een cilinder onder druk die 'af' gaat als er een pin door een ijzeren plaatje geprikt wordt. Het grote verschil is de manier waarop de pin wordt afgeschoten.

Bij ABS zit er in de hendel een kruidlading die afgaat als je aan de hendel trekt. Dit ontploffinkje zorgt voor de energie die via een stalen draad de pin in de cartridge drijft. De hendel heeft een houdbaarheidsdatum. Het systeem is zeer betrouwbaar, ik ken geen verhalen over falende kruidladingen.

Bij Snowpulse wordt de pin met een veer onder spanning gehouden en release je die veer door iets van een palletje weg te trekken met je hendel. Iets simpeler dus.

Het grote verschil zit wat mij betreft in het feit dat als je bij ABS de hendel niet heb gemonteerd, de airbag NOOIT af kan gaan. Je kan de cartridge dus gewoon opgeschroefd laten zitten. Bij Snowpulse zit de pin altijd onder spanning, en kan eventueel door falen van het mechanisme of een onhandige move de pin toch uitschieten. Cartridge verwijderen dus, in het vliegtuig.

Bij beide systemen kan de pin getriggerd zijn zonder dat de cilinder gemonteerd is.

Bij Snowpulse is dat heel duidelijk te zien door een rode schuif die dan in de schroefdraad voor de cilinder zit en er is een tool meegeleverd om de pin weer te spannen.

Bij ABS is het veel minder zichtbaar als de pin niet standby staat. Grote nadeel is dat je dan toch de cilinder kan monteren maar dat de airbag niet af zal gaan als je de hendel trekt. Bovendien ken ik verhalen van mensen die per ongeluk een hendel zonder kruidlading gemonteerd hadden. Op zich is het zichtbaar als de hendel ooit getrokken is geweest, maar niet heel evident. Je kan de hendel ook nog gewoon monteren.

Samenvattend: beide systemen hebben hun voor- en nadelen, het is vooral van belang dat de gebruiker snapt hoe het systeem werkt, en wat de mogelijke fouten zijn.

Het zou mooi zijn als fabrikanten nog meer energie zouden steken in het vermijden van dit soort mogelijke gebruikers-fouten.

Ik heb beide systemen de afgelopen jaren veel gebruikt en mij bevalt de nieuwe Snowpulse erg goed. Ik heb de 30 liter guide.
    Ik vind het heel prettig dat ik met een simpele ritsbeweging de hendel op scherp kan zetten, en net zo eenvoudig weer wegstoppen, zelfs met handschoenen aan. Je gooit hem dus nooit met ontblote hendel in de auto of naast je tafeltje tijdens de warme chocolademelk, met alle gevaren van dien.
    Het feit dat een groot deel van de airbag in de schouderbanden zit maakt dat de rugzak zelf heel normaal qua inhoud is. Sommige mensen vinden de schouderbanden wel wat stug maar met mijn postuur is het draagcomfort heel goed.
    Het RAS systeem spreekt mij minder aan, omdat de vorm van de airbag veel minder om je hoofd zit en omdat de hele airbag in de rugzak zelf zit, wat ten koste gaat van de inhoud van de rugzak. De airbag zelf bungelt een beetje bij je nek, terwijl bij de gewone Snowpulse de airbag ook aan de schouderbanden vastzit.

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 10 oktober 2012 · 10:25
    Sterker nog: het is zelfs makkelijker om de canule erin te laten zitten want dan is het herkenbaar als airbag, dan de canules los mee te nemen want dan herkennen ze ze niet.....

Was met iemand op dezelfde vlucht: ik met mn snowpulse met canule erin no problem, terwijl de ander met de ABS canule eruit kon gaan uitleggen wat er in zn koffer zat.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro