Snowboard: zelf waxen en slijpen, welke wax, welke hoek, welke spullen?

• Erwin
    Elite
    Erwin op 6 december 2011 路 22:49
    @Easy:jouw reacties zijn voor mij een reden om in de toekomst niet meer op dit soort posts te reageren en mijn kennis maar gewoon voor mijzelf te houden. Iedereen gaat er nu wel van uit dat jij expert bent, maar in mijn ogen valt dat nogal mee. Heb jij ooit wel eens een ski of board geprepareerd voor een wedstrijd? Of clinic bij MK skiservice gevolgd? Daarnaast vind ik vind je aardig bijdehand en kinderachtig doen.

@Ieism: ja, vaak je board of ski's waxen wordt nogal eens aanbevolen na een stonegrind of als ze gloednieuw zijn. 10x (is mij ooit  verteld door Ed bij een clinic van MK - en Ed is een tijd serviceman bij worldcups geweest) doe ik ook niet met mijn freerideboards, maar mijn raceboards zitten vol, helemaal vol met wax. Bij het opbouwen van een waxlaag hoef je tussen de waxbeurten geen uren te wachten. Niet voor niets heeft swix verschillende handleidingen voor racers en voor freeriders.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 7 december 2011 路 01:14
    Om ook maar eens een duit in het zakje te doen, waarom zou je tussen de verschillende keren waxen (zonder uiteraard te skiien, maar gewoon om je latten goed vol te waxen, bijvoorbeeld na een base clean) eigenlijk de moeite nemen om te schrapen etc? Niet om steeds 'schone' wax te hebben lijkt mij, je maakt tenslotte eerst je ski's  schoon met een base clean of hotscrape, dus je wax zou schoon moeten zijn, en dat ook blijven.

Je zou hooguit af en toe een beetje bij kunnen druppelen als het te dun wordt. Op die manier hoef je alleen na je laatste wax-verhitting het hele schraap, borstel, polijst ect riedeltje te doen.
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 7 december 2011 路 09:46

@Fontio: wees je wel een beetje voorzichtig met mijn goeie ouwe Burner?!  馃槈
    Ik snap dat je graag met wax aan de slag wil, maar het board was nog in de wax gezet na laatste keer gebruik vorig jaar, hoor! Je moest enkel maar afschrapen en polieren 馃構
    Maar ik snap wel dat je er graag mee aan de slag wil...komt allemaal goed!
    Alleen zeker niet elke keer base cleaner gebruiken om de oude wax eraf te halen...en toch maar niet je ijzer zo warm zetten dat de wax begint te roken.
    En dat de insert een markering geven aan de onderzijde is normaal : dat komt door het temperatuurverschil van het metaal.
    En een tip voor wanneer je straks je bindingen hebt gemonteerd staan : altijd de schroeven in je insert loszetten vooraleer je gaat waxen!
    Geniet van je seizoen!!

Geen probleem Anouk, gaat helemaal goed komen. Gisteren voor het eerst een paar meters gemaakt met de burner (in Bottrop, hoe slecht wil je het hebben...) en hij voelde goed aan en ging lekker naar beneden.

Zodra ik zag dat hij begon te ''stomen'' (zo noem ik het dan maar) had ik hem iets kouder gezet en toen heeft ie dat niet meer gedaan.

Over het topic base cleaner. Ik zie mezelf het alleen begruiken als me belag echt zichtbaar vies is, mijn burton heeft bijvoorbeeld wit belag en dan komen er snel van die vieze vlekken in. En tjah, van maagdelijke poeder wordt je balag natuurlijk niet vies  8)
    ''The guy in the orange jacket!''
  • poling
    Beginner
    poling op 7 december 2011 路 11:00
    @easy, ik snap uberhaupt niet je zelf begint over dat het slecht zou zijn. Anouk stelt alleen "Alleen zeker niet elke keer base cleaner gebruiken om de oude wax eraf te halen"

Dat is voor jou de reden om een heel betoog op te houden alsof hier een lobby is tegen de base cleaner producten.

Sterker, alleen jij heb het woord slecht in de mond genomen in deze discussie. Anouk stelt dat ze niet gezegd heeft dat het slecht is. Erwin stelt daarna dat "met slecht voor je belag wordt meestal bedoeld dat de wax wordt opgelost en je belag uitdroogt; je verwijdert teveel wax."
    Wat gewoon de waarheid is, je verwijdert zo goed al mogelijk alle wax. En dus dat je belag uitdroogt. Waarmee weer bedoelt wordt dat je het opnieuw moet verzadigen.
    Jouw vraag "Wat is daaraan dan slecht? PE vereist niet dat het gewaxt is o.i.d.? Andere producten uit PE vallen toch ook niet uit elkaar?" is wat mij betreft dan ook ver gerzocht. Niemand stelt dit. Sterker: nogmaals, niemand nam de term slecht in de mond, behalve.....

Al met al een wat nutteloze discussie zo lijkt me.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 7 december 2011 路 11:53
    @ poling: je hebt gelijk, in deze discussie ben ik de persoon die daar over begint. Maar zoals jriph al aangeeft is dit vaker langs geweest (deze discussie is al vele malen voorbij gekomen). Daaruit had ik misschien eerder de :-X-conclusie moeten trekken. Daarmee bedoel ik niet dat ik niet meer reageer (want dat doe ik duidelijk wel), maar niet meer inhoudelijk.

@ Erwin: Jammer dat je in de toekomst niet meer zou reageren op dit soort posts. Ik heb er overigens geen enkel probleem mee dat je mij "bijdehand & kinderachtig" vind. Persoonlijk denk ik dat we op verschillende wijze naar dit onderwerp kijken: jij op basis van de clinic bij MK, ik op basis van praktisch inzicht en technische/materiaalkundige kennis.
    Built for Speed
  • poling
    Beginner
    poling op 7 december 2011 路 12:09
    beetje oude koeien dus  ;D maar idd het is eerder voorbij geweest.

@Erwin, gewoon blijven posten aub !

praktisch gezien vind ik het iig handiger om niet mn board vol te hoeven stoppen met nieuwe wax. ik clean liefst de base met wax.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 7 december 2011 路 22:48
    @poling: okee. Waxen is eigenlijk helemaal niet nodig volgens meneer Kuzmin: http://www.kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_en-en.pdf...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 7 december 2011 路 22:54
    Wax is slecht voor het milieu 8)

Niet meer doen dus!
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 december 2011 路 11:49
    Brazilian wax ook niet meer, of mag dat nog wel?
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 8 december 2011 路 11:59
    jij altijd.... 馃槷
  • poling
    Beginner
    poling op 8 december 2011 路 21:27
    @erwin, kan me eigenlijk ook voorstellen dat voor een race wedstrijd je misschien juiste wel eerst je board wil leeg zuigen om hem daarna te vullen met een andere wax type, niet??
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 december 2011 路 22:49

Brazilian wax ook niet meer, of mag dat nog wel?

Kijk ik ben mijn reputatie kwijt aan ieism ;D
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 8 december 2011 路 23:27
    Even weer OT:

Na indoor te hebben geboard (bottrop) zag ik dat mijn zijkanten van het belag al extreem schraal waren, alsof het daar half afgeschuurd was.

Ik weer lekker het ijzer gepakt en weer aan de slag gegaan. Na wat meer gelezen te hebben op het forum hier ben ik wat anders bezig gegaan.

Ik heb nu mijn waxijzer even heet gezet als vorige keer maar nu heb ik vaker over hetzelfde deel geijzerd zodat de wax wat langer nat bleef nadat ik het ijzer naar een andere plek deed. De vorige keer was de wax namelijk na 3 seconden al droog als ik met het ijzer weg was. Nu bleef het wel een half minuutje of een minuut vloeibaar, voornamelijk omdat ik het belag wat warmer maakte en dus ook de wax langer vloeibaar blijft.

Doen jullie het ook altijd zo?

Overigens heb ik nu eerst de zijkanten gedaan en vervolgens het midden. Hierna heb ik dit nog 2 maal herhaald zonder te scrapen tussendoor. Is dat echt heel belangrijk om tussendoor te scrapen? Ik snap dat je op die manier nog meer vuil uit het belag trekt aangezien je dan met schone wax weer de wax uit je belag mengt als het ware. Ik merkte wel dat de wax steeds vuiler werd naarmate ik langer bezig was. Ik had het idee dat de vuiligheid ging drijven op de wax en dus heb ik geen nieuwe wax gepakt.

Kun je verder te hard scrapen met een plexiglas scraper? Ik heb namelijk het idee dat er markering achter bleef van het scrapen, zelfs na het ''polijsten'' (met schuursponsjes).

Goed, ik vraag het maar, heb geen zin om me shit te vern**ken

Thnx alvast
    ''The guy in the orange jacket!''
  • Easy
    Advanced
    Easy op 9 december 2011 路 00:41

Ik heb nu mijn waxijzer even heet gezet als vorige keer maar nu heb ik vaker over hetzelfde deel geijzerd zodat de wax wat langer nat bleef nadat ik het ijzer naar een andere plek deed. De vorige keer was de wax namelijk na 3 seconden al droog als ik met het ijzer weg was. Nu bleef het wel een half minuutje of een minuut vloeibaar, voornamelijk omdat ik het belag wat warmer maakte en dus ook de wax langer vloeibaar blijft.

Doen jullie het ook altijd zo?

Is volgens mij vergelijkbaar met wat ik gepost heb, dus waarschijnlijk ben ik niet de aangewezen persoon om dit te bevestigen.

Ik merkte wel dat de wax steeds vuiler werd naarmate ik langer bezig was. Ik had het idee dat de vuiligheid ging drijven op de wax en dus heb ik geen nieuwe wax gepakt.

Ik heb dezelfde waarneming. Ik heb de laatste keer ook wax/hotscrape gebruikt om mijn belag te reinigen (base cleaner was op). Ik heb sterk de indruk dat er enige warmte nodig is om de oude wax dusdanig vloeibaar te maken dat het vuil kan bewegen. Een redelijk deel van het vuil komt dan "boven drijven" (misschien heeft het te maken met  hydrofiel/hydrofoob o.i.d. ??? ). Ik schaap overigens wel tussendoor om het vuil te verwijderen. (De ski's waren ook erg vuil en ik heb 3x nodig gehad met goedkope wax om het een beetje schoon te krijgen, daarna nog 2x gedaan met een betere wax. Persoonlijke conclusie was voor mij: 1x ... nooit weer ...)

Kun je verder te hard scrapen met een plexiglas scraper? Ik heb namelijk het idee dat er markering achter bleef van het scrapen, zelfs na het ''polijsten'' (met schuursponsjes).

Durf ik zo niet te zeggen (ik schraap zelf met een plamuurmes en daarmee kun je behoorlijk schade aanrichten als je niet oplet). Schrapen laat "markeringen" (breed begrip) in de wax achter. Ik denk dat je eenvoudig kan testen of de markering in de wax zit of in het belag. Pak een stukje markering dat duidelijk zichtbaar is en polijst dit (zorgvuldig). Als het weg te polijsten is zit het in de wax, als het niet verdwijnt is het waarschijnlijk je belag. Ik durf niets te garanderen, maar ik denk dat deze "test" een indicatie kan geven ...

Mocht het alleen in de wax zitten, voel je dan niet verplicht om zo intensief te gaan polijsten dat alle markeringen verdwijnen. Het slijt er op de sneeuw toch snel af.
    Built for Speed

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro