DIY Splitboard en binding

• mr_tanis
    Advanced
    mr_tanis op 21 januari 2012 路 19:58
    Wow complimenten voor je workmanship!

heel erg benieuwd naar het eindresultaat
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 januari 2012 路 11:08
    KLIK!  8)
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 januari 2012 路 16:15
    Nog een beetje vijlen, en de passing iets beter krijgen zodat het makkelijker monteren is. Maar ik had geen ronde vijl, en het weekend is al weer voorbij....  >馃槥

splitfest.nl
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 22 januari 2012 路 20:34
    Heel netjes! Ziet er sterker uit dan ik in eerste instantie dacht!
    ''The guy in the orange jacket!''
  • Easy
    Advanced
    Easy op 22 januari 2012 路 23:40
    Op basis van de video's lijkt de passing keurig! Ik ben benieuwd hoe het in de sneeuw functioneert, maar heb iig veel waardering voor het resultaat tot op heden! Hier kunnen veel fabrikanten nog iets van leren! 馃槈
    Built for Speed
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 januari 2012 路 07:15
    Jammer dat octrooi zo duur is.

Ik hoor net dat een grote snowboard fabrikant met een bijna exacte kopie van dit systeem bezig is, maar "sssst" het is nog geheim. Ik kan er ook nog geen patent of patentaanvraag voor vinden.

Wel lekker om te horen dat ik dus niet de enige ben die aan het dagdromen is over een beter systeem....
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 23 januari 2012 路 12:06
    Ziet er echt vet uit ieism! Heb je al bedacht hoe je de bindingen gaat 'locken' om te snowboarden? lijkt me niet de bedoeling dat je ze vrij kan draaien tijdens het rijden?
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 23 januari 2012 路 12:34
    Erg netjes! Het lijkt allemaal mooi spelingsloos te passen. Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is dat er sneeuw tussen gaat komen waardoor je de binding niet onder de hoeken van de schijf kunt schuiven.
  • poling
    Beginner
    poling op 23 januari 2012 路 13:23
    hoe ga je je bindingen nu fixeren ineen hoek dan? volgens mij snap ik het nog niet geheel..!?  :-\
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 23 januari 2012 路 13:46

hoe ga je je bindingen nu fixeren ineen hoek dan? volgens mij snap ik het nog niet geheel..!?  :-\

+1
    WeRookie
  • poling
    Beginner
    poling op 23 januari 2012 路 13:58
    ok na het lezen van:

@Easy: Jij bent ook nogal technisch geschoold geloof ik toch? Ik dacht om de binding te monteren aan hetvolgende:

1. Een 4x4 plaat van een gewone binding aanpassen, tot een hexagon verzagen.

2. Hetzelfde hexagon uit de baseplate van de binding slijpen, maar dan 45graden gedraaid.

3. Om je binding vast te zetten zet je de binding over het hexagon, en laat je het als een puzzelstukje erover zakken, en dan draai je 'm vast. Zo klemmen de punten van de hexagon de baseplate vast.

4. Op 脙漏脙漏n helft van het board zit een "stop" plaatje om de zorgen dat de binding niet verder draait.

5. Op de andere helft van het board zit een ski buckle die de binding vastzet zodat ie niet terug draait.

6. In werkelijkheid is de hexagon ook in tweeen gedeelt, net als het board, maar dat heb ik op de animatie even weggelaten.

Betere ideeen zijn van harte welkom, maar wel met hetzelde principe dus geen rails en pucks enzo zoals Voile.

en je post van: Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2012 om 10:31:52 am

is het me wel wat duidelijker geworden...maar goed weinig opties om ook maar eits aan je stance te doen (hoek plus breedte plus set back) is dat niet wat jammer?
    Daarnaast vroeg ik me af, waarom heb je hem in de hoeken van de halve circels hoger gemaakt dan aan de top? Is dat puur voor sterkte?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 januari 2012 路 19:12
    Voor de sterkte ja. Daar is de plaat ook al in twee脙芦n gedeeld waardoor het wat minder sterk is als aan de voor en achterkant. Ik had ook de hele plaat dubbel kunnen doen, maar dit was lichter en ik wil in het midden kurk om het minder glad te maken.

Ik zit nu een beetje te puzzelen met het locken van de binding. Het oorspronkelijke plan met een stop en skibuckle gaat het niet worden, veel te ingewikkeld.  Ik denk aan een pin door de baseplate in 脙漏en insert en twee stops op de hoeken die de binding ook in de hoogte fixeren.

Nou ja, jullie zien het wel als het af is...

Erg netjes! Het lijkt allemaal mooi spelingsloos te passen. Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is dat er sneeuw tussen gaat komen waardoor je de binding niet onder de hoeken van de schijf kunt schuiven.

Jaaaaaaah... er komt helemaal geen sneeuw op, ik ga 'm alleen gebruiken om tijdens de apres ski een beetje stoer te doen.. 8)
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 23 januari 2012 路 20:27
    ik zou bijna zeggen dat als je toch niet veel meer wil doen aan je stance en weet welke hoek je wilt... het misschien een oplissing is om nog een soort van baseplate te maken (damn hoe zeg ik dat in woorden) een basepate dus met deels een opstaande rand die je dan om gekeerd er over heen kan leggen en dan de openingen die je creert door je binding over de initiele baseplate te draaien op vult, savvy? moet je wel een aanpassing doen aan de initiele baseplate zodat je niet overal dezelfde opening ontstaat anders kan je de binding niet locken.... ppfff zo duidelijk in mn hoofd... 馃槂 maar vat je er iets van?  :馃槂

volgens mij ergt zoiets wel. en dan op die 2de plate kan je dan nog je kurk doen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 januari 2012 路 00:13
    Ik snap 't hoor, maar ik wil eigenlijk iets wat je niet kwijt kan raken. Dus geen losse onderdelen, wel een goed plan op zich, had ik nog niet aan gedacht.

Ik ben er al min of meer uit, maar het is weer een ingewikkeld verhaal dus foto's volgen...
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 24 januari 2012 路 08:23
    snap je punt. ben benieuwd!  馃榾
  • poling
    Beginner
    poling op 24 januari 2012 路 11:23
    wat ideaal zou zijn is een soort van een baseplate waar ook tanden opzitten (zoals een oorspronkelijke baseplate) die wel gelocked is vwb x en y richting op je board maar niet in de z richting zeg maar. En dan een hendel ofzo die na overhalen de disk in z richting fixeert en op je board drukt. De tanden grijpen dan in de tanden van je bindingen. zo zou je nog altijd stance in beperkte mate nog kunnen bij stellen.

maar zo'n hefboomhendel is wat lastig lijkt me...
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 24 januari 2012 路 21:01
    Net even doorgelezen  en respect! Toch wel heel vet wat sommigen hier eigenhandig ondernemen om vooruitgang te boeken en de ideale set up te bereiken. Dit soort inventies tillen de sport naar hogere niveaus.

Heel gaaf.

• karel
    Tourist
    karel op 2 februari 2012 路 18:20
    <insert update here plz>  ;D
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 februari 2012 路 19:46
    馃榾  馃榾 Weinig update, veel wachten. Ik zit te wachten op de Spark LT pins, maar die gasten zijn allemaal op de SIA of ISPO aan het klooien en hebben geen tijd om mijn onderdelen op te sturen!  >馃槥

Voordat ik echt verder kan met het aanpassen van de binding om 'm op de touring brackets te monteren moet ik die onderdelen hebben.

Ondertussen heeft het systeem de huiskamertest overleefd, het voelt allemaal nogal stevig aan. Zoals een gewone binding eigenlijk. Als ik die wekenlange griep ooit van me af kan schudden ga ik testen in Zoetermeer.

Omdat ik het wachten zat ben heb ik er nog een aantal sideprojects bij bedacht. Ik ga een volledig carbon highback en heelcup uit 脙漏脙漏n deel maken voor de Ride bindingen. De materialen heb ik vanmiddag gehaald. Ik denk dat ik daar zo maar 150 gram per binding mee kan winnen.

En ik heb gister de eerste delen van de houtkern voor een compleet zelfbouw snowboard verlijmd.  Dus voorlopig genoeg te doen.
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 2 februari 2012 路 20:38
    jajajjajajajaja FOTOS!!! hoe heb je nu die binding gemount?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 februari 2012 路 22:25
    Een simpel pinnetje door de binding in het board. Het is sterk zat maar ik wil kijken of ik iets kan maken dat ook het scharnierpunt van de touringpin gebruikt om te borgen.

Maar dan moet ik dus eerst de pin binnenkrijgen en de binding aanpassen voor touren enzo.

Het geheel weegt nu overigens 2043 gram inclusief schroeven en alles. Ik verwacht dat daar nog max. zo'n 200g bijkomt, dus ik blijf onder het gewicht van Spark en Karakoram.
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 3 februari 2012 路 09:20
    ik doelde meer op de mount op je disks

goed bezig hoor!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 februari 2012 路 10:09
    Ik heb besloten dat de highbacks van de Marktplaats-Ride bindingen niet cool genoeg voor mij zijn  8) (en ze zijn ook een stuk lager en slapper dan mijn Burton bindingen)

En om het gewicht dat er straks bij komt voor de verbinding met de tourbracket te compenseren moeten er ook wat grammen af.

Omdat ik toch op onderdelen moet wachten, en er nog genoeg carbon over was ben ik maar aan het expirimenteren geslagen. Dit is mijn eerste sandwichpaneeltje, en ook de eerste keer dat ik vacuuminfusie geprobeerd heb.
    Het sandwich materiaal hou ik nog even geheim omdat ik er ook nog een ander plannetje mee heb, maar de buitenste lagen zijn gewoon uni carbon in 0/45/45 graden gelegd. In totaal zit hier 750g/m2 carbon per zijde op.
    Dit bleek veeel te stijf voor een highback, dus dat gaan we nog aanpassen.

splitfest.nl
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 9 februari 2012 路 20:15
    vraagje, ik ben zelf ook bezig met een splitboard te maken. weliswaar niet met van die coole carbononderdelen (respect) maar met de voilekit die ik besteld heb. Maar met wat voor epoxy (merk ?) heb je de kanten bewerkt ?
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 9 februari 2012 路 21:20
    Ik gebruik dit om mijn zelf bouw skis hun kanten te sealen: http://www.hp-textiles.com/shop/product_info.php?info=p169_400g-epoxy-...
    One step at a time.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 februari 2012 路 08:26
    Goeie vraag. Het kan in principe met iedere epoxy, maar het is wel het mooist als het er zo vlak mogelijk opzit. Een epoxy die je normaal voor boten of ski's bouwen gebruikt is vrij dik, en moeilijk strak op te brengen.

De zaagsnede van mijn board was heel mooi recht, maar na de epoxy moest ik toch nog schuren om het weer mooi sluitend te krijgen omdat dikke epoxy de neiging heeft bol te gaan staan (oppervlaktespanning is bij dikke vloeistof denk ik anders).

De volgende keer gebruik ik denk ik een goede bootlak die je voldoende kan verdunnen. Liever 4 dunne lagen dan 2 dikke.
    Als je toch epoxy moet kopen voor je t-nuts enzo kan je ook epoxy voor vacuuminfusie kopen, die is veel dunner.
    http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Injecteer--p-16193.html...
    splitfest.nl
  • buddie
    Beginner
    buddie op 10 februari 2012 路 09:28
    Ik zou ook die injecteer gebruiken, dat opbollen herken ik wel, doe wel eens wat met poly en epoxy hars in boten. Om epoxy (helemaal icm glasvezel) strak de hoek om te krijgen is lastig. Ik gebruik daarvoor keukenfolie wat ik onder spanning er overheen trek en vastzet met tape. (doorzichtige spul) Epoxy hecht daar niet aan, je trekt het er zo weer vanaf.

Zelf ben ik niet zo enthousiast over bootlak. Lijkt me veel minder slijtvast dan 2 componentenhars.
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 10 februari 2012 路 12:13
    thanx hier kan ik wat mee !
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 22 februari 2012 路 23:41
    Heb je de standaard mixverhouding (100 hars/ 50 harder) gebruikt om je kanten te sealen ? Morgen wordt mijn board gezaagd en kan ik aan de slag, hij moet volgende week mee naar het montafon dus wil hem graag af hebben : )

Goeie vraag. Het kan in principe met iedere epoxy, maar het is wel het mooist als het er zo vlak mogelijk opzit. Een epoxy die je normaal voor boten of ski's bouwen gebruikt is vrij dik, en moeilijk strak op te brengen.

De zaagsnede van mijn board was heel mooi recht, maar na de epoxy moest ik toch nog schuren om het weer mooi sluitend te krijgen omdat dikke epoxy de neiging heeft bol te gaan staan (oppervlaktespanning is bij dikke vloeistof denk ik anders).

De volgende keer gebruik ik denk ik een goede bootlak die je voldoende kan verdunnen. Liever 4 dunne lagen dan 2 dikke.
    Als je toch epoxy moet kopen voor je t-nuts enzo kan je ook epoxy voor vacuuminfusie kopen, die is veel dunner.
    http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-Injecteer--p-16193.html...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 februari 2012 路 08:02
    Wanobi,

Ja, gebruik altijd de verhouding die de fabrikant aangeeft met epoxy anders droogt het niet goed of kan het broos worden. Je kan dit het beste op een weegschaaltje mengen:

-Plastic bekertje op een digi keukenweegschaaltje zetten en op nul resetten.
    -Bijv. 30 gram hars in het bekertje gieten
    -Weegschaaltje weer p nul stellen
    -15 gram harder erbij gieten

-heel goed roeren!
    -probeer niet te kleine hoeveelheden te mengen, dan werkt de harder soms niet en is de verhouding niet nauwkeurig genoeg. Minimaal 15 gram hars doe ik altijd.

Laat maar weten als je hulp of spullen nodig hebt om het op tijd af te krijgen: info at ivareisma punt nl
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro