Wat is jouw favoriete resort?

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 30 september 2012 路 09:25
    Wij zijn druk bezig met allemaal spannende vernieuwingen, waaronder een zo compleet als mogelijk overzicht van de freeridegebieden in Europa en Noord-Amerika en we vinden het zo halverwege wel fijn om wat inspiratie van jullie te krijgen. Want stel dat je zou moeten kiezen wat zijn dan wereldwijd jouw 5 favoriete bestemmingen en waarom?

Want kies je een gebeid omdat het er zo vaak en zo veel sneeuwt?  Vanwege het terrein? De sfeer? De historie? Omdat het een klein geheim is? Je er al jaren komt? Omdat het er nooit druk is? Het betaalbaar of juist onbetaalbaar is? Wij zijn lekker met onze lijstjes aan het stoeien, dus kom maar op met jullie inspiratie. Want iets zegt me dat jullie de afgelopen jaren mooie en diepe momenten hebben beleefd. En dat hoeft echt niet exotisch ver weg te zijn.

In ieder geval komt Steamboat op onze uitputtende lijst te staan 馃槈

Maar natuurlijk ook Engelberg

May the powder be with you.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 30 september 2012 路 10:19
    [Denkt na]
    Steekwoorden:
    - favoriet: je bent er minstens 1x geweest, komt er vaker en/of je probeert er vaker naar toe te gaan.
    - resort: een dorp/ locatie recreatiemogelijkheden in dit geval meestal een gebied met skiliften

Het gaat mij om (in volgorde van belang):
    - terrein,
    - sneeuwzekerheid
    - hoeveelheid poederstress/ wachttijd bij liften
    - ambiance
    Voor mij doen de pistes van de resort er iig niet toe.

Mijn voorkeur hebben kleine gebiedjes met een paar liftjes, open treeruns met af en toe een cliffje of pillowline. Hoog alpien terrein komt met extra uitdagingen (moet je de expertise voor hebben en je hoofd moet er naar staan) en grote open lijnen moeten de omstandigheden naar zijn (en kunnen me dan alsnog de kriebels geven) ivm evt gevolgen.

Ik kom dan toch al gauw uit op de typische kleine familie midwinter staugebiedjes in de alpen. Helaas daarbuiten te weinig ervaring.

White room,Pillow lines,I rule
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 september 2012 路 17:34
    Favouriet is lastig te zeggen maar gebieden waar ik fijn heb gefreeride zijn:
    - davos/klosters - veel mogelijkheden, veel bergen en er is altijd wel iets te vinden - graubunden is nog erg authentiek maar duur
    - alpspitze gebied garmisch - afwisselend. Wel snel druk.
    - dammkar bij garmisch - 1 lift geen piste. Moet je een keertje gedaan hebben.
    - engelberg - heel mooi en dichtbij maar veel poederstress. Ook vaak slecht zicht.
    - flaine - afwisselend - let op de vele gaten in kalksteen-> gids!

馃榾 is dit toch zomaar mn 1000e post!!馃槷
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 30 september 2012 路 20:09
    Het is erg lastig een top 5 te maken. Er zijn tientallen fraaie gebieden, om verscheidene redenen. Hierbij dan toch maar een poging:

1. Las Lenas, waanzinnig terrein en een goeie vibe omdat freeriders van over de hele wereld daar in de zomer samenkomen
    2. Kicking Horse vanwege het terrein en de heerlijke sfeer. Het gaat er echt puur om de sport en qua inbounds terrein is het moeilijk te verslaan. Heel veel mooie couloirtjes en chutes.
    3. Silverton, het Amerikaanse equivalent van la Grave. Een oude stoeltjeslift biedt toegang tot een groot backcountry gebied. Een maximum aantal skiers per dag, de afgelegen ligging, de authentieke sfeer en veel sneeuw in de San Juans zorgen voor een geweldig gebied.
    4. Portillo. Er gaat weinig boven het chillen in de jacuzzi op 2800 meter hoogte in de Andes nadat je de hele dag verse sneeuw hebt geskied...
    5. Chamonix. Het mag er dan ontzettend druk zijn maar het gevoel dat je hebt in de Aiguille du Midi of bovenaan het couloir des Cosmiques is toch moeilijk te verslaan. De charme van het dorpje spreekt me ook bijzonder aan.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 oktober 2012 路 06:00
    Op nummer een voor mij net als Telemikey zegt: klein, onbekend, niet veel liften, dus het gros van de mensen laat ze links liggen. Vanwege de afwezigheid van grote hordes en poederstress, vanwege de voldoening van ze gevonden hebben, en vanwege de rust die zulke kleine gebiedjes hebben. Voor de poederguerrilla trip staan deze absoluut op nummer een.

Op nummer twee de berg die je van haver tot gort kent. Dan is het gewoon heerlijk als er dan poeder valt: je weet precies waar de beste stashes liggen. La Thuile/La Rosiere in mijn geval.

Op nummer drie Valfrejus. Omdat ik het een beetje ken, omdat het retegoedkoop is en het gebied heerlijke mogelijkheden heeft.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • djmj
    Advanced
    djmj op 1 oktober 2012 路 10:40
    1. Alta; De sfeer (authentiek, geen Disney), de relaxte vibe, maar vooral de enorme en consistente hoeveelheid poeder die hier uit de lucht komt vallen.
    2. Revelstoke; Spelen in het grote poederbos. Het resort is al goed, de heli nog beter.
    3. Kicking Horse; Wat een terrein! En dat met eigenlijk maar 1 lift. Voor steeps de place to be.
    4. Chamonix; Als je op de Aiguille du Midi staat of bovenaan de Pas de Chevre, you feel humble. Mountaineering meets skiing.
    5. St. Anton; The cradle of skiing; Dichtbij, poeder, terrein. Jammer dat het zo snel verspoord is.

(AK en Jackson Hole staan nog op de to-do lijst..)
  • RJdeHeer
    Tourist
    RJdeHeer op 1 oktober 2012 路 11:20
    Beperkte ervaring,.. maar mooie tijden gehad in:

1). Tignes: waanzinnig terrein. Zowel begin december als eind april poeder gereden met die oneindige hoeveelheid liften voor jezelf.

2). Haukelifjell: tijdens de powderchase in NO geweest. Destijds eigenlijk met een iets te grote groep voor de enkele lift die open was, desondanks een supergebiedje. Klein, maar fijn en zo anders dan de Alpen. R脙赂ldal zou ik ook kunnen noemen (vibe met al die scandi's is vet), maar veel van de wind en diezelfde scandi's die hiken zo vervelend rap.

3). Kaprun: steevast de seizoensopener (dit jaar helaas tijdgebrek  :-[), oud en vertrouwd.

Chamonix ben ik alleen in de zomer geweest, maar alleen al vanwege het bizarre terrein, de vibe en geschiedenis moet dit dorp wat mij betreft op numero uno.
  • karst2
    Tourist
    karst2 op 1 oktober 2012 路 21:14
    Dorpjes in Valais.
    1. Morgins. Vol vol vol secret spots. Lange tree runs. Weinig poederstress. Veel lift-hike mogelijkheden. Sfeer : chill (anderen vinden t 'dood'馃槈. Is al 28 jaar mijn 2e thuis, vrienden, familie... Love it! 馃槂

champex-lac, les marecottes, st bernard, doen t ook goed!
  • niko
    Beginner
    niko op 1 oktober 2012 路 21:45
    1. Riksgr脙陇nsen: chill/goede wibe, sneeuwzeker, makkelijk bereikbaar terrein, geen drukte. Ik ben er gedurende mijn dienstplicht in Noorwegen een jaar lang elk weekend geweest.
    2. Alta/Snowbird: steil terrein, sneeuwzeker, goede wibe, gekke locals. Maar een keer geweest (6 weken). 
    3. R脙赂ldal: belachelijk veel sneeuw, makkelijk bereikbaar terrein, goede sfeer, R脙赂ldalsgarasjen Afterski & Bar. Mijn thuis haven voordat ik verhuisde naar A'dam.
    There is no way to happines, happines is the way!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 3 oktober 2012 路 22:56
    dump:
    Kleine onbekende dorpjes met een bos en een lift.

dit seizoen:
    Troms脙赂
  • jefFREE
    Tourist
    jefFREE op 4 oktober 2012 路 00:24
    Serfaus omdat ik daar de hele winter vertoef.. leuk terrein, geen party hardy people, dichtbij st Anton, Galtur, Kappl, Davos, voor de leuke uitstapjes wanneer het ergens anders dumpt.

Kitzsteinhorn/Kaprun Vele opleidingsdagen gehad met SA
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 4 oktober 2012 路 13:30
    1. Monte Rosa. Waanzinnig terrein, goede liften en niemand om je heen.
    2. Snow-Basin Klein gebied, maar super sneeuw, rustig en leuke infrastructuur.
    3. Sankt Moritz (diavolezza) na een sudstau.

• telemikey
    Advanced
    telemikey op 4 oktober 2012 路 15:20
    Wat bedoel je met Monte Rosa?
    Zermatt? Saas Fee? Alagna?Macugnaga? Gresonney?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 4 oktober 2012 路 15:43

Wat bedoel je met Monte Rosa?
    Zermatt? Saas Fee? Alagna?Macugnaga? Gresonney?

http://www.monterosa-ski.com

Wel fijn om te lezen dat we meer dan op de goede weg zijn..
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 4 oktober 2012 路 16:14
    Post deleted.

Het is een rare dag. Bepaalde websites werken niet helemaal lekker. Ligt dat aan mij? :-\
  • robbie
    Expert
    robbie op 4 oktober 2012 路 16:15
    Als je 脙漏脙漏n favoriet hebt, dan ski je te weinig!
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 4 oktober 2012 路 19:50
    @telemikey  inderdaad http://www.monterosa-ski.com ;
    Champoluc, Gressoney en met name Alagna.

PS kunnen we van deze post geen Poll maken? Deze favorietenlijstjes blijven toch altijd leuk.
    Hoewel het een beetje onzin is, een meter verse poeder in Feldberg is immers leuker dan piste skieen in de Arlberg....
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 4 oktober 2012 路 20:02

Hoewel het een beetje onzin is, een meter verse poeder in Feldberg is immers leuker dan piste skieen in de Arlberg....

AMen to that!

Moet Alanga nog steeds eens bezoeken maar heb idd stellar TR gelezen op TGR...
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 4 oktober 2012 路 21:04

1. Alta; De sfeer (authentiek, geen Disney), de relaxte vibe, maar vooral de enorme en consistente hoeveelheid poeder die hier uit de lucht komt vallen.

??? ??? http://www.wepowder.nl/magazine/artikel/alta-voor-ski脙芦rs ...; :馃槂
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • The_O
    Tourist
    The_O op 5 oktober 2012 路 01:45
    Da's eenvoudig: Kimberley Canada BC want ik woon hier nu 3,5 jaar en loop in 10 minuten naar skiliften.
    En ja  ben nieuw hier op forum....
    And Also The Trees
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 oktober 2012 路 08:53

Da's eenvoudig: Kimberley Canada BC want ik woon hier nu 3,5 jaar en loop in 10 minuten naar skiliften.
    En ja  ben nieuw hier op forum....

cool, welkom! Wat doe je in Kimberly als ik vragen mag?
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 5 oktober 2012 路 09:53
    1. Fernie, vanwege de mooie vibe en de champagnepoeder
    2. Alagna, mooi terrein en indrukwekkende omgeving
    3. Arlberg regio; favoriet zijn Stuben, Montafon en Damuls, veel mogelijkheden in scheelochen op 7 uur autobahn
    4. Hochfugen, makkelijk bereikbaar terrein in een gebied waar je het niet verwacht, weinig concurentie
    5. Haukelifjell/Roldal, klein maar fijn in een prachtig landschap en vele vriendelijke / knotsgekke Noren die over het algemeen ook nog eens kunnen skien als een malle

overigens ben ik meer voor een top 5 regio's, dan zou ik Colorado hoog zetten, omdat daar zoveel gave gebieden zijn waar je met een camper een gave skiroadtrip kan maken
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • djmj
    Advanced
    djmj op 5 oktober 2012 路 10:52

[quote author=djmj link=topic=4452.msg58760#msg58760 date=1349080839]

??? ??? http://www.wepowder.nl/magazine/artikel/alta-voor-ski脙芦rs ...; :馃槂
    [/quote]

Mja,ook daar staat dat de vibe goed is toch? Rare vogels heb je overal, en Alta is nou eenmaal "quirky" - ze doen er bijvoorbeeld ook niet aan double black diamonds, omdat volgens logica niets moeilijker kan zijn dan "most difficult" (en daar bestaat al de single black diamond-rating voor)  馃榾
  • Yama220
    Tourist
    Yama220 op 5 oktober 2012 路 11:21
    St Foy

Komen er al sinds begin van deze eeuw, de off piste is geweldig en nooit te druk. De Le Monal track is een beauty en ook La Croix is prettig.

Qua sfeer is het wel wat veranderd de laatste jaren, maar nog steeds geen Tignes of Val d'Isere gelukkig. De tijd van een rij campers en busjes onderaan bij de parkeer plaats is (helaas) voorbij.

Dit jaar voor het eerst naar Monte Rosa en kijk er erg naar uit.
  • Ben
    Advanced
    Ben op 5 oktober 2012 路 19:48
    Zelf heb ik het meeste met Oostenrijk, oftewel het totaal pakket: goede liften, gezellige apres ski, goed eten en hotel, prima off piste. Ik denk dan aan bijv. St. Anton, Obertauern, Ischgl. In zwitserland vind ik Zermatt en St. moritz erg mooi (corvatsch, diavollezza). Frankrijk is qua off piste misschien wel het mooiste (bijv. tignes) echter missen in mijn ogen het totaal pakket, maar Chamonix en La grave blijven wel erg bijzonder. In Noord Amerika vind ik Fernie en Lake Louise erg mooi; veel tree skiing, rustig, autentieke sfeer, etc
    Je nieuwe signature
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 6 oktober 2012 路 02:29
    Te weinig ervaring om mijn mening te geven, maar ik moet zeggen dat Davos/Klosters in mijn ogen alles op hoog niveau kan bieden. Hoge steile lijnen tot dikke pillow tree runs. Hier mijn season edit van afgelopen winter, compleet in Davos/Klosters gefilmd:
    One step at a time.
  • jeroenvh
    Beginner
    jeroenvh op 8 oktober 2012 路 10:02
    mijn top 5 op basis van de stoke die ik er ter plekke voelde (combi van terrein, feel en timing)

1. Alta; waanzinnig inbound terrein en superrelaxe sfeer
    2. Solitude; zoals de naam al zegt "eenzaamheid". om met 100 man in een skigebied te zijn en dan de ene na de andere waanzinnige lijn te trekken in Honeycomb canyon is gewoon top
    3. Krippenstein; top in Europa vooral als je achter gids Rob Haakmeester mag aan skien
    4. Davos; verassende speeltuin
    5. St. Moritz; super en dan ben ik nog niet eens op de Corvatch geweest

Goed initiatief Morris. Hoop dat meer mensen eens wat meer hun 'geheimtips' gaan delen. Snap de fus daarover nooit zo. Hoop niet dat mensen denken dat het daardoor in een keer veel drukker is in zo'n gebiedje.
    If we humans are to be defined by anything, it is our curiosity
  • powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 8 oktober 2012 路 11:08
    Kijk hier kan ik wat mee! Top topic dit morris! Voor mij is er op dit moment maar 1 favoriet maar dat is puur omdat ik 't gebied aardig ken en dat is Ischgl. Komt volgend seizoen verandering in, en daar ga ik dit topic mooi bij gebruiken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro