Slovak Mountain Rescue Service piepertest en airbagtest

• ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 12 november 2012 · 01:17
    Vorig jaar heeft Sloveense Mountain Rescue Service een zeer grote pierptest gehouden ism UIAGM gidsen uit Tsjechië, Slovenië en Polen, dit jaar hebben ze een Lawine airbag test gehouden! De resultataten van de piepertest hebben ze gepresenteerd op International Commission on Alpine Rescue (ICAR) in Zweden vorig jaar herfst. En dit jaar hebben ze op de ICAR bijkeenkomst op 25 Oktober in Polen de resultaten van de airbag test gepubliseerd. Helaas heb ik van beide publicaties géén Engelstalige papers kunnen vinden  :'( Maar misschien zijn er hier mensen die daar handiger in zijn. Tevens is mijn Tsjechisch een klein beetje roestig  😉 daarom kom ik ook niet helemaal uit de testresultaten die ze op hun website hebben gepubliceerd http://www.testvyhledavacu.cz/ helaas hebben ze de pdf'jes als plaatjes geprint waardoor je ze niet makkelijk door Google translate kunt halen...

Maar goed hier een trailer filmpje van de Piepertest

En van de airbagtest

http://www.backcountryaccess.com/2012/05/22/slovakian-airbag-tests-mor...

Zover ik weet komen geen van de geteste producten uit Tsjechië dus hopelijk hebben ze dan ook geen voorkeur. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten net als de meeste van jullie waarschijnlijk dus iedereen die iets weet, ik ben zéér benieuwd naar papers en test resultaten!!!
  • ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 12 november 2012 · 01:20
    Mmm...vermoed dat MK skiservice toch een iets ander inkoop beleid moet gaan houden nu ik de resultaten van de Airbagtest heb gevonden  😉

Het resultaat http://www.ikar-cisa.org/ikar-cisa/documents/2012/ikar20121027000996.p...

Het resultaat kan in iedergeval niet onder wetenschap worden geschaald daarvoor was die te kleinschalig. Wat mij verder ook zwaar tegenvalt is dat ze géén controle persoon hebben genomen iets dat uit wetenschappelijk oogpunt toch hoort. Oftewel we missen een test dummie zonder airbag. Verder had ik ook graag een test gezien waarbij de dummies snowboards aan hadden gehad (wat zou kunnen resulteren in onderzoek naar snowboardbindingen die zouden loslaten op het moment dat je je airbag deployed en ze voldoende weerstand ontvangen van de bovenkant van je bord, je wilt niet dat als je nog kunt ontsnappen je je bord opeens verliest). Waar ze wel omvragen is meer onderzoek naar de vorm van de airbag wat mij een goede insteek lijkt! Het enige resultaat van deze test is in mijn ogen dat de hypothese gesteld moet worden of de vorm van de airbag bijdraagt aan zijn functie, oftewel gaat het niet alleen maar om volume?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 november 2012 · 07:40

Mmm...vermoed dat MK skiservice toch een iets ander inkoop beleid moet gaan houden nu ik de resultaten van de Airbagtest heb gevonden  😉

Die snap ik niet, ze hebben toch ABS en BCA zakken bij MK?

Wel goed dat er een vergelijkende test is. In het grote airbag topic vroeg ik me ook al af of het volume niet uiteindelijk belangrijker was dan de vorm. En welke vorm theoretisch dan het beste zou moeten zijn.

Maar toch kan ik uit deze test niet echt conclusies trekken. Als je net even anders rolt lig je met een BCA/ABS ook met je gezicht in de sneeuw. De plek in de lawine speelt ook nog een rol, zo te zien kreeg de Mammut het het zwaarst te verduren. Met nog 50 van deze test. of een database van lawineongelukken zou je er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Mijn gevoel los van deze test is nog steeds dat ABS in theorie het beste systeem heeft.

Overigens vind ik die oplossing met een damhert op je schouders ook nog niet zo gek..  😃
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 november 2012 · 07:59

Mijn gevoel los van deze test is nog steeds dat ABS in theorie het beste systeem heeft.

Waar is dat gevoel op gebaseerd?

De besproken test is echt geen test waar je conclusies uit kunt trekken of het ene systeem beter is dan het andere. Eén proef ????
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 november 2012 · 09:31

[quote author=ieism link=topic=4719.msg61783#msg61783 date=1352702433]

[/quote]

Nogmaals, dit is puur mijn idee en totaal niet gebaseerd op testen of ervaring met alle systemen. Zie mijn vraag hier:
    http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,4344.50.html...
    splitfest.nl
  • ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 12 november 2012 · 11:40

Die snap ik niet, ze hebben toch ABS en BCA zakken bij MK?

Omdat ik het idee heb dat Snowpulse en ABS het meest verkocht worden en ze BCA het minst op voorraad hebben.

zo te zien kreeg de Mammut het het zwaarst te verduren

Mocht dat zo zijn dan is het wel weer positief om te zien dat het hoofd boven is gebleven! Maar zoals ik al eerder zei, het is gewoon geen test te noemen met zo weinig resultaten en geen controle persoon  😞

Overigens vind ik die oplossing met een damhert op je schouders ook nog niet zo gek..  😃

Voordeel is wel dat je meer dan voldoende voedsel bij hebt voor de komende maand  8)

Iemand de piepertest al ontcijferd?? Welke een stuk interessanter is want hier wordt niet alleen het zoeken beoordeeld maar ook de kwaliteit van verzenden wat toch ook wel fijn is! Tevens, als ik het goed begrijp heeft de Pieps DSP en Arva Evo 3 veel last van storingen van mobiele telefoons en dus ook van GoPro's zoals we al eerder hebben gezien.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 november 2012 · 13:26

[quote author=Emmer link=topic=4719.msg61784#msg61784 date=1352703580]
    [quote author=ieism link=topic=4719.msg61783#msg61783 date=1352702433]

[/quote]

Nogmaals, dit is puur mijn idee en totaal niet gebaseerd op testen of ervaring met alle systemen. Zie mijn vraag hier:
    http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,4344.50.html...
    [/quote]

Gelukkig kan iedereen het systeem kopen wat het beste gevoel geeft (gewoon het goedkoopst is, mooiste kleur heeft, lichtst is oid). Voor zover bekend lijkt de soort zak geen invloed te hebben op de vindbaarheid van de gebruiker als deze vergeten is hem op te blazen/cilinder aan te sluiten/trigger te plaatsen.
    Toerisski
  • Opa
    Advanced
    Opa op 12 november 2012 · 16:01

Voor zover bekend lijkt de soort zak geen invloed te hebben op de vindbaarheid van de gebruiker als deze vergeten is hem op te blazen/cilinder aan te sluiten/trigger te plaatsen.

LOL  😋
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 12 november 2012 · 16:05
    De hier genoemde kritieken op veel airbag onderzoek is volkomen terecht. Helaas bezondigt het SLF zich inmiddels ook aan dergelijke onzin trials (hoewel die nog wel weer wat hightech aanknopingspunten leverden). Het zou beter zijn als iedereen zijn budget bij elkaar zou storten en er dan inderdaad veel bredere steekproeven georganiseerd zouden kunnen worden. Maar ja; in een ideale wereld......
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • [R]ogier
    Advanced
    [R]ogier op 19 november 2012 · 11:30
    Als MK skiservice nu diverse rugzakken beschikbaar stelt en 300 patronen, gooi ik ze wel van de berg.
    No risk, no fun...No limit, no life
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 november 2012 · 13:16
    Als je dan toch een vergelijkende test met airbags gaat doen (alles n=1, dus lekkere statistische bewijsvoering, maargoed), dump er dan gelijk een dummy zonder airbag naast...
    White room,Pillow lines,I rule

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro