Reisverzekering met off-piste dekking

• skiester
    Advanced
    skiester op 14 november 2013 · 12:54
    Tot slot nog de tekst zoals die gaat worden gebruikt door de NskiV. Waarschijnlijk is iedereen al over naar NKBV maar ik had het beloofd:

+++

De NSkiV-reisverzekering dekt off-piste wintersport. Daarbij is er te allen tijde volledige dekking voor hulpverlening, redding, berging, repatriëring en noodzakelijke telecommunicatiekosten.

Off-piste dekking voor de rubrieken bagage, medische kosten en ongevallen is verzekerd onder voorwaarden. Er is geen dekking bij het beoefenen van activiteiten, waarbij willens en wetens een verbod of waarschuwing genegeerd wordt. Bij lawinecode 1-2-3 is in beginsel eveneens dekking voor de rubrieken bagage, medische kosten en ongevallen. De uitsluitingen in de voorwaarden, zoals opzet of roekeloos gedrag, blijven daarbij wel van toepassing.

+++

Met het bijwoord van mijn contact bij de NskiV:
    "Veel concreter dan dit kan niet. De discussies met mensen die vooraf willen weten of hun hypothetische situatie gedekt is, zullen altijd wel blijven en het zal ook lastig blijven daar een antwoord op te geven. Schade gevallen worden nu eenmaal altijd achteraf beoordeeld. En als als je je ‘verstandig’ hebt gedragen, keert Europeesche gewoon uit. Als we het nog concreter proberen te maken en dus proberen te vangen in regels over cursussen, 3-eenheid etc dan sluiten we juist alleen maar gevallen buiten."

Mijn persoonlijke mening: het roekeloos blijft erin staan, maar nu 1/2/3 in beginsel gedekt zijn wordt die bewijslast een soort van omgekeerd. Dat betekent dat de Europeesche duidelijk moet aantonen dat de actie roekeloos is. Het betekent m.i. ook dat als je een NskiV verzekering hebt je beter bij een 4 niet off piste moet gaan. Nu geldt dat toch al voor de meesten van ons, omdat met een 4 off piste skien gewoon heel tricky is.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 14 november 2013 · 18:42
    Hmm hier schrik ik dan toch weer van. Een woord als "waarschuwing" is tricky. Er staan namelijk overal waarschuwingen en ook het omdraaien van de bewijslast, of correcter het niet meenemen van niveau 4 is lastig. Stufe 4 en onder 30 graden kan fijn zijn maar niet als je weet dat de dekking discutabel is.

Ergens geloof ik nog steeds in de oprechtheid van de NskiV / Europese maar ze maken het wel lastig.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 14 november 2013 · 19:45
    @SPAM klopt. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je t/m 3 gewoon kunt poederskien zolang je maar niet te domme dingen doet, en vanaf 4 eigenlijk niet of ultra defensief. Op zich is dat precies wat de meesten hier doen. Reddingskosten zijn iig altijd volledig gedekt. Ik denk wel dat als je verder back country gaat de NBKV wellicht een ruimere dekking heeft: alleen zijn hun reddingskosten weer gemaximeerd (dat is voor mij dus de enige twijfel waarom ik nog niet ben overgestapt) en de bedragen die uitgekeerd worden (als uitgekeerd) lager. Daar staat ook een lagere premie tegenover voor zover ik weet. Aan ieder voor zich dus de keuze.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 november 2013 · 20:23
    "Er is geen dekking bij het beoefenen van activiteiten, waarbij willens en wetens een verbod of waarschuwing genegeerd wordt."

Het blijft een vage omschrijving. Want in ieder lawinebericht staat namelijk een waarschuwing.

Ik krijg de indruk dat de Nskiv wel graag wil, maar de verzekeraar eigenlijk niet zo. Echt een volmondig "ja, u bent gewoon verzekerd" is het in ieder geval niet.

Wel goed dat het nu duidelijk is, ik denk alleen wel dat veel mensen overstappen naar de NKBV nu.

Ondertussen stond in de hoogtelijn deze maand:

splitfest.nl
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 14 november 2013 · 22:47
    Naast het off-piste gebeuren geniet ik ook van de reisverzekering het gehele jaar door bij de NskiV en bij alle andere trips (zomer) ben ik ruim verzekerd.... Hmm ga nog eens goed nadenken, in mei heb ik mijn prolongatie.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • jaspercram
    Beginner
    jaspercram op 18 november 2013 · 16:28
    Ik heb een doorlopende reisverzekering bij zilveren kruis. In de voorwaarden staat niks over off-piste skiën. Op verzoek hebben ze me de volgende tekst gemaild:

---
    Off-piste skieën is verzekerd onder uw Doorlopende Reisverzekering
    Hierbij uw bevestiging zoals afgesproken.
    ---

Wat mij betreft klinkt dit heel duidelijk en transparant. Kan ik met deze tekst met een gerust hard achterover leunen of moet ik doorvragen?
    To ski or not to ski, that is the question
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2013 · 16:32
    @jaspercram, even goed de uitsluitingen checken..
    May the powder be with you.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 18 november 2013 · 16:34
    Verrassend. Staat weinig in de voorwaarden. Dus dat lijkt een voordeel. En niet zo duur.
  • jaspercram
    Beginner
    jaspercram op 18 november 2013 · 16:38
    @meteomorris er staat niks over in de voorwaarden. Alleen dat ski-wedstrijden en voorbereidingen voor wedstrijden zijn uitgesloten. Volgens mij. Maar ik heb niet veel ervaring met dit soort teksten. :-[ Zie http://www.zilverenkruis.nl/consumenten/Downloadlijst/Voorwaarden-en-v...

@Bazz Ja, ik vond het ook meevallen. Ze vertelden me aan de telefoon dat er bijna nooit issues zijn, dus dat ze daarom alle sporten (behalve vechtsporten) gewoon accepteren.
    To ski or not to ski, that is the question
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 18 november 2013 · 16:42
    Bericht aangepast. Ik had de 2012 voorwaarden gevonden waarin nadrukkelijk staat dat off-piste skien niet gedekt is. Kennelijk hebben ze dit omgegooid dit jaar 😃

2012: GELDT NIET MEER:

7.2 Tevens is van de verzekering uitgesloten schade (waaronder tevens
    begrepen kosten), uitkering en/of hulpverlening, indien de gebeurtenis
    werd veroorzaakt:
    7.2.1 tijdens het beoefenen van en/of deelnemen aan gevaarlijke sporten zoals:
    gevechtssporten, rugby, brandingsurfen, jetskiën, wildwatervaren, alle
    vormen van kiten, raften (tenzij uitgeoefend onder recreatief aanvaardbare
    risico’s), jagen op groot wild, biatlon, bobsleeën,freestylefiguurspringen,
    klettern, skeleton, off-piste skiën, skijöring achter motorrijtuigen/
    vaartuigen, skispringen, skivliegen, skizeilen, speedraces, speedskiën,
    surfskiën, ijsskiën, ijszeilen, ijshockey, paraskiën, heliskiën;

Deze hele paragraaf is verwijderd in de voorwaarden van 2013.
    Rex Monte - Amor Nix
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 november 2013 · 08:49
    @skiester, ik denk alleen dat je niet verzekerd bent als je je tekst onder je bericht toepast... Sjoerd2 op 30 okt. 2013 20:42

Als je alles onder controle hebt lig je zo onder een lawine

Of is de realiteit meer: al is skiester nog zo snel, de lawine achterhaalt haar wel 😉 😞
    Toerisski
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 19 november 2013 · 09:25
    Er staat wel heel veel info in dit topic, maarre...ik heb nu een reisverzekering bij de NskiV, als ik het goed begrijp kan ik qua kosten en dekking dus beter overstappen naar NKBV
  • skiester
    Advanced
    skiester op 19 november 2013 · 10:58

Of is de realiteit meer: al is skiester nog zo snel, de lawine achterhaalt haar wel 😉 😞 sanno op 19 nov. 2013 08:49

Nou liever niet eigenlijk!!

@Snowzone grof gezegd (kort door de bocht maar wel duidelijk) komt het neer op het volgende:

NskiV:
    - Reddingskosten onbeperkt gedekt bij elk lawine niveau.
    - Andere kosten gedekt (materiaal, extra medisch, uitkeringen overlijden/invaliditeit) in beginsel bij Lawine 1/2/3 (mits je niet te roekeloos bezig bent). Bij 4 is het zeer de vraag of er iets gedekt is want 4 is al impliciet een waarschuwing en waarschuwingen negeren...??? (maar dat is persoonlijke inschatting bij het lezen)

NKBV:
    - Reddingskosten max EUR 30.000 (let op dat is redding incl repatrieren etc) - bij loos alarm (3750) altijd.
    - De andere uitkeringen zijn iets lager dan NskiV, maar alleen opzet wordt uitgesloten (incl alcohol abuse!) dus uitkering is veel makkelijker (geen limitering van 1/2/3). De ervaringen tot nu toe bevestigen dit ook

Dus als je alleen interesse hebt in reddingskosten (heli, communicatie, repatriering etc) dan heeft NskiV een betere want onbeperkte dekking.

Als je ook interesse hebt in de andere kosten: materiaal, extra ziektekosten bovenop je zorgverzekering, uitkeringen. Dan keert NKBV veel makkelijker uit maar zijn de maximale bedragen wel ietsje lager.

Natuurlijk zullen er her en der nog wel van angles zijn, maar grosso modo komt het wel hier op neer.
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 19 november 2013 · 11:30
    @Skiester: thanks
  • CorD
    Beginner
    CorD op 20 november 2013 · 21:20
    @Skiester
    Duidelijk verhaal, voorlopig blijf ik bij NskiV.
    Dank je!!
    Think with powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro