Niet iedereen heeft gear bij zich blijkbaar

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 januari 2013 路 13:05
    Precies vanwege dergelijke misverstanden en communicatie-problemen over 'geoefend' hebben wij het freeride paspoort ontwikkeld (http://wepowder.nl/passport). Het maakt technisch 'geoefende' skiërs en snowboarders bewust dat je off-piste meer nodig hebt dan een goede techniek en nog iets te leren hebben. Een technisch 'geoefende' off-piste skiër/snowboarder, is daarmee dus nog geen 'geoefende' freerider.

Back on-topic
    En als ik naar het fimpje kijk had het invullen van een freeride paspoort vooraf door het dreamteam ze ervan bewust kunnen maken dat ze grote risico's lopen...
    May the powder be with you.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 januari 2013 路 13:10
    Dan ga ik even een boodschap doen. brt op 6 jan. 2013 12:12

Dan ga ik een leuk forum opzoeken over rodelen ofzo, want hier doen ze niet lief tegen elkaar.

Zo heten wij een nieuw lid niet welkom die gewoon een normale vraag stelt toch? Is helemaal niet nodig. Welkom Constant 馃槂
    splitfest.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 januari 2013 路 15:00
    @brt kun jij een pak melk voor me meenemen 馃槂

BTW, welkom Constant. I mean no harm.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 6 januari 2013 路 17:27
    Was nieuwsgierig wat jullie zouden antwoorden op de vraag wat goed en wat minder goed.
    Dit naar aanleiding van het lezen van discussie op ander forum, bron http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=84745&start=180...
    (zie ook foto`s locatie ongeval In thread verderop)

What the party did correctly:

1) Did not panic.
    2) Watched victim during avalanche to establish end location.
    3) Established clear line of authority.
    4) Did not injure victim during shoveling operation.
    5) Communicated with victim to assure him rescue was being done.
    6) Victim remained relaxed and did not struggle needlessly against snowpack.
    7) Remaining party members stayed in safe area.
    8) Extracted victim from burial.

What they might have done better

1) Have complete equipment set for every participant (obviously).
    2) Do visual scan of avalanche path before beacon search – the victim was visible in this case. Valuable time was wasted transferring the beacon, and in the end it was not needed.
    2) Be comfortable using rescue equipment with gloves on – the leader is clearly impaired from his digging efforts by his lack of gloves.
    3) Start the dig below the victim. The digging was done from the top, which requires more lifting of snow.
    4) Delegate roles to the other three members of the party. With no beacon the leader could have done the visual scan while beacon wearer followed with beacon search if needed. He should have asked someone to find the shovel handle, and he should have let someone with gloves do the shoveling. Perhaps the leader felt this would have endangered the other party members or risked further burring of the victim. But I am struck by the waste of resource of the three party members standing around.

Zaten voor mij wel wat leermomenten in. Allemaal logische punten maar zo op een rij meer dan je realiseert na het zien van de opnames.
    And Also The Trees
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 6 januari 2013 路 17:57
    inderdaad, boodschappen gedaan, back on topic;
    ik heb eens even wat tijd genomen om de film te bekijken en reacties op het andere forum te lezen en ik beken dat ik in eerst instantie dacht aan pannekoek etc. Tot mijn grote opluchting zag ik de gast levend uit boven komen.

ik bewonder de moed van de man die begraven werd, zeker gezien de forum reacties... van lomp tot extreem grof naarmijn mening tot contructiever en genuanceerder.

My hope also is that all of the flaming does not discourage others from making public their mistakes, so that we, the backcountry community, can learn from each other. We all make mistakes, some of us more than others, I am sure, but we all make mistakes.

dat bedoel ik. ik beken; mijn eerste reactie waren ook heel veroordelende reacties maar daarna dacht ik ook bij mezelf 'had ik het beter gedaan'? ik weet het eerlijk niet, ik heb het nog niet meegemaakt.
    Ik geef mezelf de illusie dat ik het beter gedaan zou hebben, omdat ik intiutief in andere omstandigheden ook juist reageerde, maar dat was wel in een omgeving die voor mij bekend en vertrouwd is; zeewater.

heb ik er wat aangehad? Yep,

wil ik de man zijn die dit schrijft: you guys are fucking kooks. I would have punched you square in the dick for taking so long .... nee te veel pannekoek
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 januari 2013 路 03:51
    Mijn hoed af voor fan neige.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • mvl
    Tourist
    mvl op 7 januari 2013 路 14:11
    Een vraag die zomaar bij me opkomt na het bekijken van de video:

Het is natuurlijk niet de eerste zorg, maar stel je zit vrij ver van de bewoonde wereld en je wordt gered, zoals deze man. Ga je dan nog doorgraven op zoek naar je board/ski's zodat je rustig je weg naar beneden kan vervolgen. Of is dat te risicovol op deze plek en moet je er zo snel mogelijk wegwezen, desnoods 'te voet', omdat er zojuist een lawine is afgegaan?
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 7 januari 2013 路 15:07
    Ik denk dat dat volledig afhankelijk is van de situatie en dat je je met name af moet vragen wat er boven je zit. Als de helling schoon is en er dus niets meer van boven kan komen zou ik gaan zoeken.

Of dit een juiste beslissing is, is denk ik een punt van discussie.
    Waar het wit is, is een weg.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 7 januari 2013 路 16:41
    Hoe dan ook is het zeer irritant, die mensen die zonder enig idee de off piste induiken. Gisteren was ik onderweg met groep, met gids, pieper check de hele rambam. Maar op een iets lawine kritische geul, waar we opzij stonden te wachten om er 1 voor 1 door te gaan, kwamen 3 pannenkoeken zonder spullen door onze groep heen zeilen. eerst ging er 1 recht boven staan terwijl 1 van onze groep in de geul zat. Totaal onbegrip toen wij hem vroegen daar weg te gaan (was oost europeaan die nauwelijks duits sprak dus dat hielp ook al niet), vervolgens dook hij er vlak na een persoon van ons in, daarna ging ik, doken er na mij nog 2 pannenkoeken in, ik ski bij een zij uitgang meteen die geul uit, laat ze voorbij gaan, ski verder en vervolgens komt pannenkoek nr 1 vlak boven me uit een ander zijingangetje er in gesprongen. Ik heb niet echt relaxed daar geskied zeg maar. Stelletje klojo's.

Onze gids stond al beneden die kon niets doen. Maar met een groepje van dit soort figuren onderweg zijn en in een lawine komen is 1 ding, maar zelf goed voorbereid bezig zijn en vervolgens wordt je direct in gevaar gebracht vind ik echt stuitend.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • doov
    Advanced
    doov op 7 januari 2013 路 17:02
    Tja, wat moet je daar nou tegen doen?
    Voor laten gaan wellicht.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • japstar
    Beginner
    japstar op 7 januari 2013 路 17:17
    pas stoppen als je beneden bent 馃槈
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 7 januari 2013 路 19:36
    was er niet ergens een boompje over het customizen van skistokken? 馃槈
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro