Meest overlooked spullen voorin de tas.

• Anon
    Tourist
    Anon op 9 januari 2013 · 18:53
    Ik kijk nu een tijdje rond hier op wepowder en het is me opgevallen dat iedereen sterk bezig is met lawines en de drie eenheid maar ik heb het gevoel dat een aantal belangrijke onderdelen van een freeriders spullen wordt vergeten.

- Touw & Accessoires :
    1x 20m 6mm (of dikker naar smaak).
    2x 5m 4mm (of korte secties, doel is achter te laten bij ankers etc)
    2x Locking Carabine
    1x super 8 rappel (Optioneel)
    1x Harness (Optioneel)

- Helmet light, meest vergeten en onwijs belangrijk. Nooit meer stress om voor het donker beneden te zijn als je in een lastige situatie terecht bent gekomen.

Dit zijn de dingen voor algemeen freeriden, ook laag gelegen runs kan je ze nodig hebben. Met gletser skiën heb je nog veel meer dingen nodig zoals de meesten van jullie weten.

Deze dingen heb ik sinds enige tijd in mijn tas zitten na overleg met meerdere gidsen, de reden hiervoor was iets wat meerde mensen hier misschien is overkomen.
    Twee jaar geleden was ik met een zeer ervaren groep aan het freeriden in Courmayeur, de dag ervoor met een gids rond de Aquille en Grans Montets rond gescheurd dus het zou een "rustig" dagje worden. Na de lunch willen we nog een run doen Canal Vesse, een mooie lange run die in een 40 graden couloir eindigt. Daar maakte we de eerste fout van de dag, we hadden ons beter moeten informeren over de sneeuw condities in de couloir maarja... Anyway, na een mooi stuk en goede sneeuw komen we in de couloir terecht, het had al 8 dagen niet gesneeuwd en lawine gevaar was er totaal niet, sterker de sneeuw was hard en iets ijzig op stukken. Heel ijzig op stukken, zeg maar puur ijs. Onderaan de couloir op het steilere stuk kwamen een ijswaterval tegen, 2 meter hoog en net zo breed als de hele couloir. Door het dunne sneeuwdek was de couloir ook opeens een stuk smaller en steiler dan gepland. Na een lange discussie besloten we het te wagen, omhoog lopen was geen optie vanwege een aantal snowboarders in de groep ook was het daar niet lang genoeg ligt meer voor. Wat ons snel opviel was dat er een klim haak in de muur was gemetseld . Helaas we hadden geen touw, naja lang verhaal kort. Iedereen uiteindelijk met knikkende knietjes naar beneden gekomen om te worden opgepikt door alpine politie. Een dag ervoor was een rus in de couloir ernaast op zo'n zelfde ijswaterval omgekomen. Serieus business dus die geheel had kunnen voorkomen door de bovengenoemde lijst mee te hebben. Deze couloir lag in een bebost gebied ver onder een gletsjer dus niet een gebied waar je met alpine spullen normaal skied.

Nog een voorbeeld, dit keer hadden we wel de benodigde spullen bij ons maar gelukkig niet nodig. Een week geleden heb ik met een maatje, lokale jongen van ski-patrol en twee sweden Couloir de la Jeureumaz in Chamonix in "Bottom sector" onder plan Joran geskied, een 35-40 graden couloir met een kleine sectie die 45 graden is. Sneeuwpak was diep maar nat onderaan. Eerste waarschuwing kwam toen ik een kleine lawine los trapte met een diepte van ongeveer 20 cm, gelukkig stond iedereen op de juiste safe-spots en kon ik er uit schieten naar mijn safe spot. Nu is deze couloir een avalanche gully dus niet geheel onverwachts of problematisch. Het kritieke moment kwam op het deel dat je langs een 5m hoge waterval moet skiën op smalle ledge die 45 graden is, een goed billenknijp moment maar het was goed te doen. Voor ons was de waterval geen probleem maar voor mensen die achter ons zouden skien wel, de laatste van ons groupje trapte het sneeuwdek achter hem weg op de ledge. Dus daar sta je dan, een 5 meter hoge waterval en de enige route daarom heen ligt geen sneeuw meer. Omhoog lopen is simpelweg geen optie, te stijl te lang en te veel sneeuw. Als je zo iets overkomt met een wat touwen kan je makkelijk en veilig een rappel op zetten via een anker, waren genoeg locaties en is er geen probleem. De lokale jongen, die bij de ski-patrol werkte vertelde dat een paar dagen voor ons een groep Italianen boven de waterval vast stond zonder touw of iets, het heeft mountain rescue uiteindelijk 6 uur gekost om ze daar weg te krijgen, alles had vermeden kunnen worden met wat touw een setje carbines en wat touw kunde.

Ik hoop dat ik met dit lange verhaal heb kunnen duidelijk maken dat deze onderdelen ook heel belangrijk zijn voor freeriden ongeacht of je in een bos of op een gletser bezig bent. Ik heb deze lessen moeten leren op de harde manier maar ben er gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen maar andere die dit overkomen is kunnen dat helaas niet zeggen...

my two cents
  • Mariekeb
    Advanced
    Mariekeb op 9 januari 2013 · 19:46
    Na een clinique slachtoffertransport overweeg ik nu om een paar prussiktouwtjes en een bivakzak mee te nemen in mijn rugzak. Heb gezien hoe handig je met vier prussiktouwtjes, 4 sneeuwballen en een bivakzak een goed slachtoffertransport kan maken!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 9 januari 2013 · 21:36
    Een waar woord, ski vrijwel permanent met 40 meter touw in de tas (8mm dat gaat net qua gewicht), beter mee verlegen dan om verlegen.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Niels
    Advanced
    Niels op 9 januari 2013 · 21:52
    Ik begrijp dat voor de lijnen die je noemt. En ik kan me dat van jriph ook voorstellen.

Ik denk echter dat de meerderheid, ikzelf inclusief, dergelijke lijnen niet rijdt. 40 graden is voor mij technisch en mentaal zo'n beetje de max. En dat rijdt ik alleen op bekend terrein en met bekende omstandigheden.

Ik snap dat je zelfs met de meest mellow routes per ongeluk voor een cliffdrop kunt komen te staan waarbij touw etc de redding kan zijn. Maar ik denk dat je je af moet vragen hoe realistisch dat is voor de lijnen die je rijdt. En daarbij moet een afweging gemaakt worden tussen de hoeveelheid kennis die je er in wilt stoppen en materiaal dat je mee wilt nemen, versus de kans op.

Voor de lijnen die ik (nu) rijdt lijkt me dat niet in verhouding staan tot het materiaal/kennis/gewicht dat het me kost. Er zijn dan andere dingen die me veel meer op kunnen leveren tov de huidige situatie.

Hoofdlamp is zeker nuttig, die zit id standaard in de tas.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 9 januari 2013 · 22:26
    Ik begrijp dat voor de lijnen die je noemt. En ik kan me dat van jriph ook voorstellen.
    Ik denk echter dat de meerderheid, ikzelf inclusief, dergelijke lijnen niet rijdt.
    ...
    Voor de lijnen die ik (nu) rijdt lijkt me dat niet in verhouding staan tot het materiaal/kennis/gewicht dat het me kost. Er zijn dan andere dingen die me veel meer op kunnen leveren tov de huidige situatie.
    Niels op 9 jan. 2013 21:52

Precies dat.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 9 januari 2013 · 22:52
    Op het hoofdlampje en evt. een stukje prusik na, hoort dit materiaal wat mij betreft niet standaard in de rugzak. Dat is materiaal wat je op bepaalde dagen meeneemt, maar zeker niet altijd. De keuze voor dit materiaal hoort bij het thuis voorbereiden van de tocht.

Overigens, voor het abseilen van een waterval zonder stijgijzers op een 6mm touw met een normale 8 wens ik je veel succes. Dan kan je even goed niks (acht en gordel) meenemen en over je lichaam abseilen.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 9 januari 2013 · 22:52
    "Daar maakte we de eerste fout van de dag, we hadden ons beter moeten informeren over de sneeuw condities in de couloir maarja..."

Tja je zegt het zelf al, de fout ligt daar. Voorkomen is beter dan genezen.

Zoals al hierboven gezegd zullen de meeste hier zich niet in zulk terrein wagen, dus als je goed voorbereid op pad gaat kun je touwen in de winkel laten. Voor de mensen die wel bewust de nog extremere lijnen opzoeken zou dit logisch moeten zijn.
    Rex Monte - Amor Nix
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 9 januari 2013 · 22:52
    En vooral dat de gemiddelde rider niet weet wat hij met dat touw in zijn rugzak moet doen 😉
  • Anon
    Tourist
    Anon op 9 januari 2013 · 23:00
    misschien mijn punt niet goed gebracht, ik probeer juist mensen over te halen dat het sneller benauwd kan worden dan gedacht, je kiest de verkeerde lijn in een te steilere couloir of zoals toch veel mensen doen duikt een lijn in die niet helemaal uitkomt zoals gepland. 20m 6mm touw weegt minder dan een kilo en is kleiner dan een camelbak opgeschoten. Iedereen kan wel een simpele knoop leggen om iemand heen. Het kost nog geen 60 euro bij bever en twee karabijnen kosten ook niet veel. Genoeg mensen hier geven honderden euros uit aan beacons en abs tassen dus financieel moet het geen probleem zijn.

Ik snap dat niet iedereen het nodig heeft maar ik ben geen absurd goede skier of ski absurd enge runs, meer mensen zouden er profijt kunnen hebben... Lawines zijn niet het enige gevaarlijke aspect van skien en af en toe ligt hier de nadruk daar naar mijn mening een beetje te veel op.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 9 januari 2013 · 23:24
    Op het hoofdlampje en evt. een stukje prusik na, hoort dit materiaal wat mij betreft niet standaard in de rugzak. Dat is materiaal wat je op bepaalde dagen meeneemt, maar zeker niet altijd. De keuze voor dit materiaal hoort bij het thuis voorbereiden van de tocht.
    Overigens, voor het abseilen van een waterval zonder stijgijzers op een 6mm touw met een normale 8 wens ik je veel succes. Dan kan je even goed niks (acht en gordel) meenemen en over je lichaam abseilen. les alpes op 9 jan. 2013 22:52

Ik zou in dat geval ook over mijn lichaam abseilen, ik heb een normale acht niet in de tas als ik harnas niet aan heb, staat ook bij beide optioneel. Er staat overigens ook je dikker touw kan kiezen, 6mm is een beetje de ondergrens. Zoals gezegd heb ik dit met meerde gidsen over gehad, allen hooggebergte gidsen en 1 daarvan heeft meerdere 6000+ beklimmingen op zijn naam staan dus ik ga er van uit dat als zei zeggen dat dit genoeg is voor de meeste gevallen ga ik daar van uit. Als het zo naar wordt dat ik veel meer dan dit nodig heb ga in ik wel mountain rescue bellen.

Whitepowder - Thuis voorbereiden zegt maar zoveel, een waterval van 5m staat niet op een hoogtekaart en vaak ook niet in routeboeken, ze zeggen vaak dat de run een bepaald niveau heeft en nemen aan dat jij zoiets aan kan. Ook veranderen condities in de bergen aardig snel zoals jij zou moeten weten. De sneeuw bovenaan de laatste couloir was geheel anders dan 300 meter lager, en als jongens die voor ski-patrol werken het niet helemaal zeker kunnen weten gaat jouw dat als tourist ook niet lukken. Verder wie moet weten hoe de sneeuw er precies uit ziet? De run is vanuit de lift niet te zien en ski-patrol gaat niet elke couloir skien en kijken, we waren de eerste die die couloir skiede na de sneeuwval. Over de eerste couloir hebben we het nagevraagd maar hij was al een tijdje niet geskied. Als je alleen skied wat je thuis volledig kan weten dan ben je niet echt aan het freeriden en kan net zo goed op de piste gaan skiën want tegen de tijd dat het algemeen bekend hoe die run erbij ligt is hij al te veel geskied...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 9 januari 2013 · 23:33
    Kijk als je leuke treeruns van 20-25 graden in lager gelegen alpien terrein doet ga ik ook niet met touw slepen. (of gletscher gear)

probleem is altijd: wat sleep je mee (al die dingen tellen toch op), wat heb je nodig. en waar wordt je alleen maar moe/traag van.. want dat is ook niet veilig.

40 meter 8mm touw is 1640 gram. dunner dan 8mm is problematisch als je met een atc of iets degelijks werkt. En een dulfersitz met 6mm touw..is wel op het randje aangezien je echt niet los mag laten (ik ga het niet proberen.. zeker niet op een waterval.. een glibber en je bent dood).

6mm touw is nog steeds een heel stuk beter dan geen touw als je een touwtje nodig hebt.

heb net eens geprobeerd ( was toch aan het klooien) zelfs op een enkel 5mm cordelet kan je je met een monster munter ( dubbele munter) je laten zakken.. wel erg schokkerig (beter dat je een stevig anker hebt met statisch touw!!) maar je kan het makkelijk houden en het zou kunnen in geval van uiterste nood kunnen..

op een niet standaard ( en uiterst niet gecertificeerde!!) routing kan het ook werken met een reverso.

Je kan ook een 8mm 20m X2 verdelen met je buddy.. die 800 gram moet je toch kunnen dragen.. lijkt mij veiliger
  • Anon
    Tourist
    Anon op 9 januari 2013 · 23:49
    Ook waar. Kijk als je leuke treeruns van 20-25 graden in lager gelegen alpien terrein doet ga ik ook niet met touw slepen. (of gletscher gear)
    dunner dan 8mm is problematisch als je met een atc of iets degelijks werkt. En een dulfersitz met 6mm touw..is wel op het randje aangezien je echt niet los mag laten (ik ga het niet proberen.. zeker niet op een waterval.. een glibber en je bent dood).
    jriph op 9 jan. 2013 23:33

ding is beide couloirs lagen tussen de bomen en eindigden allebei in de vallei, de laatste run begint in een treerun van minder dan 30 graden en duikt steil naar beneden. Laten we eerlijk zijn iedereen skied wel eens een run die ze niet helemaal kennen

Je moet het ook zien als een noodoplossing, ik verwacht het niet nodig te hebben. Als er verwachte rappels etc inzitten ben ik nog met een gids op pad, mijn kennis op dat gebied is nog niet goed genoeg... Ik ga deze zomer met een maatje een paar dagen klim & abseil & crevasse rescue training krijgen. Ik heb er aan gedacht om over te gaan naar 20m 8mm en de 6mm te gebruiken voor ankers. Tot nu toe als heeft de gids vaak 9.2mm of groter gebruikt. Ondanks dat werd 6mm door een aantal van hun gesuggereerd voor noodsituaties. Ik heb zelf weinig klim ervaring maar wel veel zeil-ervaring, mast van 17 meter inschieten en dan naar beneden glijden nog steeds een van de meest favoriete bezigheden van zeilen, dus ik ben op hun ervaring afgegaan. nogmaals het is echt een laatste oplossing, en het is al een stuk makkelijker in mijn eerste voorbeeld dan het tweede.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 10 januari 2013 · 00:59
    Tsja. Wat stop je in je tas? Dat is nogal afhankelijk van je verslaving.

Ga je voor bliss, 5 seconden [repeat forever]

Spullekes: Kennis, piepert, schep, sonde en even goed nadenken met z'n allen of dat wel klopt wat je gaat doen qua lawinebericht en groep.

Ga je voor adrenalin: [repeat untill death]:

Spullekes: zie topic hierboven.

Tís mar wa ge zúúkt zeggen ze hier in brabant.

In ieder geval: Ik word blijer van Bliss dan Adrenalin.

There. I said it.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Anon
    Tourist
    Anon op 10 januari 2013 · 01:28
    Tsja. Wat stop je in je tas? Dat is nogal afhankelijk van je verslaving.
    In ieder geval: Ik word blijer van Bliss dan Adrenalin.
    There. I said it. Dio op 10 jan. 2013 00:59

mijn punt is juist dat ik de lijst hierboven er in heb zitten voor het geval dan runs die je denkt zouden moeten lopen als in het eerste filmpje dan je de spullen nodig kan hebben.
    Voor puur alpinisme-skien, zoals het tweede filmpje, is het lijstje boven echt lang niet toereikend. Ik heb het als een noodoplossing(Plan d) en niet als primaire oplossing.

Ik ben trouwens meer gedreven naar Adrenalin. Trillende handen en benen, en je glimlach niet kunnen onderdrukken en willen schreeuwen van puur geluk en opluchting... poeh daar gaat niks op deze aarde overheen komen. Heel mooi voorbeeld daarvan in de film STEEP, ze worden in een lawine gegrepen tijdens het klimmen en komen er allemaal heelhuids uit. Het lachen, knuffels en high fives laat gewoon zien dat niks zo'n gevoel kan overkomen. Ik ben dan ook heel erg aangetrokken tot gasten als andreas fransson. Ze skien zo verantwoord mogelijk maar zijn bereid een bepaald risico te nemen voor een bepaalde beloning. Dat is een afweging die iedereen zelf moet maken...

ps Cosmiques Couloir staat hoog op de wish list..
  • Niels
    Advanced
    Niels op 10 januari 2013 · 08:00
    mijn punt is juist.. R.E.Q.U op 10 jan. 2013 01:28

Dat punt is duidelijk. Het is nu onduidelijk of je vooraf wist dat er nog een couloir zat na dat mellow treerunnetje. Zoals gezegd, planning is key. Als je dusdanig plant dat je dit soort dingen onverwachts tegenkomt, zou ik inderdaad en touw in je rugzak stoppen, en wellicht nog wel veel meer.

Het lijkt me vrij eenvoudig om vooraf te weten of een mellow treerun (kan) eindigt in een 40 graden couloir. Daarvoor hoef je niet eens op de hoogtekaart te kijken, dat kun je bv ook aan het liftpersoneel vragen. Op basis daarvan kun je beslissen of je de run rijdt, en welke gear/kennis je meeneemt.

Als je steiler terrein gepland hebt, snap ik dat de kans op watervallen, rotspassages etc etc groter is. En dan ben ik met je eens dat een touw e.d. nuttig kan zijn. Mits je (itt tot mij) weet hoe dat werkt.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 januari 2013 · 08:03
    - ignorance is bliss -

Ik heb wel altijd een touw bij mij, maar dat is meer voor gevallen dat er iemand door een sneeuwlaag zakt en in een rivierbedding terecht komt.

De gevallen die REQU en JRIPH beschrijven is echt van een andere orde. Lijkt meer alpiene klimwerk dan freeride afdalen en vergt een heel ander voorbereiding.

Een fout maken in lijnkeuze is snel gemaakt, maar als je van plan bent couloirs (in een technische omgeving) te rijden, dan moet je je gewoon goed voorbereiden op erger en misschien hoort een ijsbijl en stijgijzers dan ook wel in je rugzak thuis.
    Toerisski
  • Sterre
    Beginner
    Sterre op 10 januari 2013 · 08:36
    Risico risico, tsja, misschien moet ik ook een paar reserve ski's op mijn rugzak binden voor het geval ik val en ze allebei breek halverwege.
    Voor mij is het risico dat dat me overkomt ongeveer even groot als dat ik voor een waterval kom te staan in t terrein waar ik me bevind.

Maar als ik groter dikker steiler ga skien zal ik eraan denken om touw mee te nemen.
    wooptiedoo
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 januari 2013 · 09:08
    Ik wil graag nog een aanvulling doen:

Als je nog wel eens een lijntje in duikt zonder dat je weet waar je terecht gaat komen doet een setje vellen het heel goed voor de veiligheid. HEEL GOED. De spullen die REQU voorstelt kunnen ook hun plaats hebben maar let wel... als je ze eenmaal gebruikt hebt ben je voorbij het 'point of no return'. Mijn advies zou zijn om dan voor het eerste watervalletje de vellen onder te plakken en terug omhoog te lopen.

Als je soms zomaar een lijntje in duikt dan stuit je soms op onverwachte zaken. In theorie heb je twee opties: het obstakel voorbij of omdraaien en weer terug. Wat het veiligst is, is afhankelijk van de situatie. De genoemde obstakels waren ijswatervallen. Maar wat als het een te steile convexe (lees: lawinegevaarlijke) helling is? Dan kun je niet zo veel met een touwtje... En let wel, het obstakel voorbij gaan kan een beperking van vervolg mogelijkheden geven (je kunt jezelf dan serieus in de shit helpen): een abseiltje maken over een ijswatervalletje (het onbekende verder in) en dan het touw doortrekken betekent dat je alleen nog maar verder naar beneden kunt (tenzij je stiekem ook nog stijgijzers en ijsbijlen bij je hebt)! Kom je vervolgens een hoger cliffje/ watervalletje tegen of die lawinegevaarlijke helling of wat dan ook dan ben je echt de sjaak. En aangezien je (blijkbaar) geen idee hebt van wat je tegen komt...

Houd je mogelijkheden open en ga alleen voorbij een 'point of no return' als je zeker bent van wat er daarna op je pad komt!
    White room,Pillow lines,I rule
  • skiester
    Advanced
    skiester op 10 januari 2013 · 11:34
    Risico risico, tsja, misschien moet ik ook een paar reserve ski's op mijn rugzak binden voor het geval ik val en ze allebei breek halverwege.
    Voor mij is het risico dat dat me overkomt ongeveer even groot als dat ik voor een waterval kom te staan in t terrein waar ik me bevind.
    Maar als ik groter dikker steiler ga skien zal ik eraan denken om touw mee te nemen. Sterre op 10 jan. 2013 08:36

+1

Daarnaast ski ik bijna alleen maar met gids. Ga er eigenlijk vanuit dat de gids wel touw mee heeft. Heb wel een gordel voor als ik gletscher ski etc.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 januari 2013 · 12:26
    Misschien dat ik toch maar een B.A.S.E. parachute ga meenemen voor het geval mijn lijn eindigt in een 150 meter afgrond.. 😋
    Rex Monte - Amor Nix
  • Anon
    Tourist
    Anon op 10 januari 2013 · 14:39
    mijn punt is juist.. R.E.Q.U op 10 jan. 2013 01:28
    Dat punt is duidelijk. Het is nu onduidelijk of je vooraf wist dat er nog een couloir zat na dat mellow treerunnetje. Zoals gezegd, planning is key. Als je dusdanig plant dat je dit soort dingen onverwachts tegenkomt, zou ik inderdaad en touw in je rugzak stoppen, en wellicht nog wel veel meer.
    Het lijkt me vrij eenvoudig om vooraf te weten of een mellow treerun (kan) eindigt in een 40 graden couloir. Daarvoor hoef je niet eens op de hoogtekaart te kijken, dat kun je bv ook aan het liftpersoneel vragen. Op basis daarvan kun je beslissen of je de run rijdt, en welke gear/kennis je meeneemt.
    Niels op 10 jan. 2013 08:00
    Ik wil graag nog een aanvulling doen:
    Als je nog wel eens een lijntje in duikt zonder dat je weet waar je terecht gaat komen doet een setje vellen het heel goed voor de veiligheid. HEEL GOED. De spullen die REQU voorstelt kunnen ook hun plaats hebben maar let wel... als je ze eenmaal gebruikt hebt ben je voorbij het 'point of no return'. Mijn advies zou zijn om dan voor het eerste watervalletje de vellen onder te plakken en terug omhoog te lopen.
    En aangezien je (blijkbaar) geen idee hebt van wat je tegen komt...
    Houd je mogelijkheden open en ga alleen voorbij een 'point of no return' als je zeker bent van wat er daarna op je pad komt! telemikey op 10 jan. 2013 09:08

We waren van beide lijnen op de hoogte hoe moeilijk ze waren en wat je normaal gezien tegen zou komen, de nadruk ligt op normaal. In beide gevallen zou normaal geen last van die obstakels hebben. In de eerste couloir is de ijswaterval normaal besneeuwd, misschien is een ijswaterval niet het juister woord, het is een bevroren stroompje dat normaal onder het sneeuwdek ligt. Bij navraag bij wat locals zouden we geen problemen moeten tegenkomen. Bij de tweede couloir wisten we ook precies hoe hij er uit zou moeten zien, voor ons vormde hij ook geen probleem. De standaard route loopt over die ledge om de waterval heen. Echter door het absurd warme weer in combinatie met veel sneeuw bleef de sneeuw niet goed plakken op die ledge. 95% van de tijd is die ledge geen probleem, we wisten dat er een obstakel was en dat je daar omheen zou kunnen skiën. Het tweede voorbeeld was bedoeld voor de mensen die hem na ons zouden skiën, dan had je onverwachts een probleem wat je onmogelijk kan weten. Zoals ik zei, een van de jongens in de groep werkt voor ski-patrol in Chamonix dus heel veel beter dan dat ga je niet op de hoogte komen. Ook als we met een gids gaan moeten we wel eens een andere route nemen langs een obstakel omdat het er onverwachts bij ligt. Het is niet dat ik me niet voorbereid op dit soort runs, het verhaal is bedoeld om een waarschuwing te zijn voor andere mensen die dat misschien niet doen. Aan de verhalen van de alpine-politie in courmayeur en jongen van ski-patrol in Cham gebeurd het echt vaker dan je denkt.

Verder zijn dit soort runs full commitment, voorbij een punt is er niet meer omhoog te skinnen, veel te stijl en smal en te diepe sneeuw, couloir uitklimmen via een zijwand is ook geen optie. Zoals ik zei als ik runs doe waarvan ik verwacht dat er erg technische abseils of meerde van dit soort stukken zijn dan ski ik ze alleen met gids of niet.

Conclusie: Ik weet hoe de runs er uit zien maar af en toe zijn er obstakels die normaal geen probleem moeten zijn. Ik heb vele van dit soort runs geskied en maar 1 keer, de eerste keer, in lichte problemen geweest. De tweede keer waren de spullen voor ons niet nodig en ging de run precies zoals gepland!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 januari 2013 · 18:50
    Het was volledig niet als aanval op jou of je verhaal bedoelt hoor. Ik vind het goede tips om dit soort materiaal mee te nemen als je dergelijke afdalingen gaat maken. Anderzijds zijn we nu eenmaal als freeriders afdalingsgericht. 'Terug omhoog' is vaak niet een optie waar aan gedacht wordt en/ of die veilig mogelijk is omdat men niet de juiste spullen bij zich heeft.

Je opties openhouden betekent naast naar boven kunnen OOK dat je naar beneden kan. Een echte aanvulling dus.
    White room,Pillow lines,I rule
  • The_dude
    Beginner
    The_dude op 10 januari 2013 · 22:41
    Na een clinique slachtoffertransport overweeg ik nu om een paar prussiktouwtjes en een bivakzak mee te nemen in mijn rugzak. Heb gezien hoe handig je met vier prussiktouwtjes, 4 sneeuwballen en een bivakzak een goed slachtoffertransport kan maken! Mariekeb op 9 jan. 2013 19:46
    sinds diezelfde clinic 😀 heb ik vanaf nu ook altijd een paar stukken touw mee.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 10 januari 2013 · 23:30
    ...Mijn advies zou zijn om dan voor het eerste watervalletje de vellen onder te plakken en terug omhoog te lopen.
    telemikey op 10 jan. 2013 09:08

Dus vellen altijd mee!
  • Sterre
    Beginner
    Sterre op 10 januari 2013 · 23:53
    Ik vind ook dat je al die spullen voorin je tas moet stoppen anders raak je ze misschien kwijt terwijl je in je rugzak staat te graaien. [/lolbroekmodus uit]
    wooptiedoo
  • Haas
    Expert
    Haas op 11 januari 2013 · 00:09
    Leuke discussie.

Touw meenemen tijdens het touren kan handig zijn. voor onverwachte situaties en / of moeilijke passages tijdens een run.
    Kaart lezen en routeplanning niet onbelangrijk. Met behulp van een goede kaart zie je toch al vrij snel of je te grote cliffs / watervallen moet nemen.
    Ik snap wel wat je bedoelt hoor. zelf heb ik vorig jaar de center couloir van de gotschnagrad in klosters geboard en moest een ijswatervalletje of drie droppen. gelukkig ging dat allemaal goed. maar een stukje touw zou toen ook handig zijn geweest.
    Ik neem nu altijd m'n dubbelstreng mee tijdens het freeriden 😃
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • robbie
    Expert
    robbie op 11 januari 2013 · 00:16
    REQU en Mike, ik ben het eens met jullie verhalen, daarbij twee opmerkingen:
    REQU: voor de meeste nederlandse skiers is dit probleem niet direct relevant, maar voor een kleinere groep is het natuurlijk heel nuttig. Ik denk alleen dat het wat verwarrend overkomt, want het lijkt alsof je bedoelt dat iedereen een touw bij zich zou moeten hebben, omdat je het in een adem noemt met pieper en schep.
    Mike: Ik ben het met je eens dat het heel goed is om vellen bij je te hebben, want die kunnen je uit de shit halen, maar als je eenmaal in een couloir zit, heb je niets meer aan vellen in de meeste gevallen. In een moeilijke situatie hebben m'n vellen me een keer geholpen sneller en veiliger thuis te komen en een andere keer had ik ze graag bij me gehad, maar dit was in beide gevallen op open hellingen onder de 40 graden. Ik heb ook wel een paar lastige situaties in een couloir gehad, maar daar waren vellen nutteloos geweest. Een beetje skitechniek bleek daarentegen wel nuttig, dus dat is erg goed materiaal om in te investeren denk ik. En het weegt lekker weinig. (ik heb net een paar dagen met Sander Kan getraind. Dat was super goed en heeft zeker m'n techniek voor steil werk verbeterd.)
  • Anon
    Tourist
    Anon op 11 januari 2013 · 01:26
    Kaart lezen en routeplanning niet onbelangrijk. Met behulp van een goede kaart zie je toch al vrij snel of je te grote cliffs / watervallen moet nemen. Haas op 11 jan. 2013 00:09
    Ik vond het ook vreemd dat ik de laatste waterval niet op de hoogte kaart had gezien, naderhand terug gezocht en was inderdaad aangegeven als steiler maar niet cliff steil, waarschijnlijk omdat het een paar meter vlak was na de waterval. Misschien moeten ze daar wat op vinden... Wel geluk dat je die ijswatervalletjes kon springen, bij de laatste couloir die ik noemde had het je twee gebroken benen opgeleverd, landen tussen boalders op een vlak stuk...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 11 januari 2013 · 06:49
    -Een beetje skitechniek bleek daarentegen wel nuttig, dus dat is erg goed materiaal om in te investeren denk ik. En het weegt lekker weinig. -
    +1 😃
    en scherpe kanten wegen ook weinig
  • Haas
    Expert
    Haas op 11 januari 2013 · 09:44

en scherpe kanten wegen ook weinig jriph op 11 jan. 2013 06:49

die wegen zelfs minder!!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro