Voordelen van een Snowpulse met perslucht cilinder

• LP77
    Beginner
    LP77 op 22 maart 2013 路 16:34
    Ik sta op het punt om een snowpulse aan te schaffen. Ik heb echter nog een hindernis te nemen. Of de 300 bar stikstof cilinder, of voor 75,- extra de 207 bar hervulbare cilinder met perslucht (nee, niet de 1.0).
    Voordelen van 207 bar:
    - makkelijk hervulbaar volgens snowpulse (heeft iemand hier ervaring mee? Of is er toch weer een aparte adapter benodigd die niemand standaard heeft).
    - doordat deze makkelijk hervulbaar is, zal je hem vaker testen. (Je hoeft na een test niet op zoek, of stad en land af te reizen, naar een leverancier van stiktof flessen om om te ruilen).
    - de snowpulse schijn langzaam leeg te lopen, waardoor je dus extra zuurstof tot je beschikking hebt wanneer je ondanks de airbag toch onder de sneeuw komt te liggen.

Zijn bovengenoemde voordelen waar? en is dat die extra 75,- waard?
  • mitely
    Expert
    mitely op 22 maart 2013 路 23:20
    Hey LP77,
    Hervulbaar zijn ze, maar je moet een Duikwinkel,Paintball-shop vinden.
    Die moet een adapter hebben en ook de nodige nieuwe ringetjes,vet ed.
    (Cartridge Refill kit ca 40 Euro, voor 20 vullingen, zo 20 ringetjes ed)
    Meenemen in vliegtuig is moeilijk, de 300 bar fles gaat makkelijker.
    (zijn verschillende regels.)
    Een lege 300 bar fles ruil je tegen meestel 10Euro om !!
    207 bar fles is zwaarder.
    Zie ook Snowpulse website, daar is een terugroep-aktie van de oude generatie flessen die leeg kunnen lopen.
    Ook daar kan je de voor-en nadelen van beide flessen maar doorlezen.
    let wel, de 300 bar fles van RAS en Snowpulse zijn de zelfde, dus meer kans dat je die verkrijgen/ruilen kan, de ABS fles werkt alleen op de ABS.
    Hoe vaak wil je de rugzak testen ?
    meestal is een maal per jaar voldoende ( als training,test)
    Europa wordt de 300bar fles verkocht en de 207 wordt in USA verkocht.
    (dat maakt de keuze ook all makkelijker..)
    Mitely
  • kristof1
    Tourist
    kristof1 op 23 maart 2013 路 20:58
    Ik zou persoonlijk opteren voor de niet hervulbare (100€ vp): de hervulbare flessen zijn voornamelijk gericht voor Noord Amerikaanse markt volgens Snowpulse/mammut.
    Voor het hervullen heb ik hier in het Antwerpse geinformeerd bij een vriend die interventieduiker is en hij wilde het risico niet nemen (zelfs met adapter) om deze te hervullen, hetzelfde verhaal bij een duikshop in de buurt; 207 bar is echt wel veel.... 馃槂
    Maar...... er is goed nieuws op komst voor winter 2013 - 2014: tot nu kan je je lege, niet hervulbare, cartridge binnenbrengen bij een erkend snowpulse/mammutdealer en krijg je voor ong. 23€ (inc.portkosten) een volle mee naar huis.
    Vanaf volgend seizoen wordt dit free of charge! dus gratis een lege ruilen voor een volle: idee hierachter is voornamelijk dat snowpulse/mammut vind dat iedereeen de kans moet krijgen om te leren werken met een lawinerugzak...
    Volgend seizoen komen er ook carbonfcartridges uit, maar persoonlijk weet ik niet of dit, vooral financieel, een meerwaarde zal zijn...
    Dus, als het aan mij ligt: een niet hervulbare cartridge.... 馃槂
  • Murky
    Advanced
    Murky op 23 maart 2013 路 21:07
    *sneaky modus aan. Of de mijne kopen en dan zelf er eentje bij kopen, kom je volgens mij nog goedkoper uit 馃槂 http://wepowder.nl/forum/topic/50712
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • LP77
    Beginner
    LP77 op 23 maart 2013 路 21:42
    Hoi kristof,
    Duidelijk verhaal. Heb vandaag even geinformeerd bij MK (sta ik nu dus bij in het krijt) en Ripstar (importeur). Kreeg bij beiden het advies voor de niet hervulbare. Ik wist de kosten van een omwisselactie niet, maar tegen dat geld is een hervulbare geen optie.

Murky,
    Mag ik je vragen waarom je hem wegdoet? Beviel hij niet? Ik ga nu een ex-rental guide 30 aanschaffen voor 425,- incl. cilinder (met de optie er vanaf te zien als ik hem niet lekker vind zitten).
  • brt
    Advanced
    brt op 24 maart 2013 路 09:42
    hetzelfde verhaal bij een duikshop in de buurt; 207 bar is echt wel kristof1 op 23 mrt. 2013 20:58

Valt wel mee. Duikflessen vult men tot 230 danwel 300 bar (DIN). Dus de druk lijkt me niet het probleem.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 16 september 2013 路 10:30
    Maar...... er is goed nieuws op komst voor winter 2013 - 2014: tot nu kan je je lege, niet hervulbare, cartridge binnenbrengen bij een erkend snowpulse/mammutdealer en krijg je voor ong. 23€ (inc.portkosten) een volle mee naar huis.
    Vanaf volgend seizoen wordt dit free of charge! dus gratis een lege ruilen voor een volle: idee hierachter is voornamelijk dat snowpulse/mammut vind dat iedereeen de kans moet krijgen om te leren werken met een lawinerugzak...
    kristof1 op 23 mrt. 2013 20:58

Even een schopje voor deze opmerking. Ik ben ook aan het twijfelen tussen de niet-hervulbare en wel-hervulbare, ook al neig ik nu al meer naar de niet-hervulbare ivm twee linker handen en voorlopig toch niet gaan vliegen. Maar weet iemand of dit klopt van het gratis omwisselen van niet-hervulbare komend seizoen? Ik kan nergens wat vinden, maar dit zou mij volledig overtuigen.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 september 2013 路 11:06
    Heb zelf gekozen voor de hervulbare met de gedachte dat dat de drempel om 'voor de oefening' eens te trekken kleiner maakt, maar het gratis omwisselen van de niet hervulbare zou helemaal makkelijk zijn.

Verder is 75 euro natuurlijk een groot bedrag, maar tegen de tijd dat je een veelvoud stukslaat op de rest van de rugzak, zou ik vooral een afweging maken op basis van functionaliteit...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • mitely
    Expert
    mitely op 16 september 2013 路 17:30
    Vanaf volgend seizoen wordt dit free of charge! dus gratis een lege ruilen voor een volle: idee hierachter is voornamelijk dat snowpulse/mammut vind dat iedereeen de kans moet krijgen om te leren werken met een lawinerugzak... kristof1 op 23 mrt. 2013 20:58

begrijp ik dat goed:
    Volgend seizoen, bedeol je dan winter 14-15 ..?
    (want deze..) Winter 12-13 verlangt de winkel nog ca 20,- ''Statiegeld''.

Ander nieuws: Mammut komt met Verhuur stationen , zo kan je (als je vliegen moet)
    je eigen fles thuis laten , en dan daar een fles huren. Dat is ook goed idee.

Zie ook: http://www.mammut.ch/de/avalanchesafety_cartridge_rental_stations.html...
    Mitely
  • wesselvanderdonk
    Beginner
    wesselvanderdonk op 16 september 2013 路 23:44
    Heb laatst mijn cilinder bij Bever laten bijvullen, was zo gebeurt. Dit betreft de BCA cilinder.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 september 2013 路 11:06
    Hoi allemaal, ik ben zo vrij geweest zelf ook even contact op te nemen met de helpdesk van snowpulse! En kreeg deze (super snelle) reactie op mijn vraag wat hun advies is (non-refillable/refillable) en of het klopt dat je komend seizoen (13-14) gratis de niet-hervulbare lege cilinders om kan wisselen voor volle! (GOED NIEUWS DUS!)

Dear Tim

Thank you for your request.

We advise you also to buy a non-refillable cylinder.

The news you heard are true. The marketing promotion starts in November.

In case when you have used the cylinder you can bring it to one of our retailers to get a new cylinder for free.

If you need further information please contact us.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 september 2013 路 11:39
    Vraag ik me eigenlijk af: kun je een niet hervulbare cylinder in een tas gebruiken die is verkocht met een wel hervulbare cylinder?
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 september 2013 路 11:48
    Niet dat ik er veel verstand van hem maar heb overal begrepen dat die volledig inwisselbaar zijn. Dus dat het niet uit maakt voor het systeem wat je gebruikt, allemaal compatible (van mammut/snowpulse in ieder geval).
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 september 2013 路 12:49
    Heb laatst mijn cilinder bij Bever laten bijvullen, was zo gebeurt. Dit betreft de BCA cilinder. wesselvanderdonk op 16 sep. 2013 23:44Veel beter he 馃槈
    Alleen moeten ze nog een nieuwe vulmachine krijgen

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro