Michael Schumacher

• Esbenito
    Advanced
    Esbenito op 30 december 2013 · 10:11
    Was Michael Schumacher nu op de piste of buiten de piste gevallen? Berichtgeving is daar volgens mij niet echt duidelijk over...
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 30 december 2013 · 10:13
    Zoals ik vernomen heb is hij buiten de piste met zijn hoofd op een rots gevallen, alleen zijn hier geen officiële berichtgevingen over betreft het ongeval. Ze zullen hier waarschijnlijk mee wachten om het persbericht in een keer goed uit te brengen zodat mensen niet op valse denkspoor worden gebracht.
    Discover the unknown
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 30 december 2013 · 10:16
    Ik denk net erbuiten, maar om 11u wordt er een persconferentie gegeven door het ziekenhuis.
    In bepaalde Vlaamse media wordt dit nog geschreven: "schumacher, mét helm, zou zich tussen 11u00 en 11u10 buiten de pistes hebben gewaagd en na een technische fout hard gevallen zijn op zijn hoofd. Daarbij zou hij een rotsblok hebben geraakt. "Hij lag in de diepsneeuw toen we hem vonden. Hij leed zichtbaar", aldus Christophe Gernigon-Lecomte, toerismedirecteur van het skigebied van Méribel. "Of hij bij bewustzijn was? Absoluut."

Het ongeluk vond plaats op de Saulire (2.739m), nabij de pistes van Chamois en Biche."
  • poling
    Beginner
    poling op 30 december 2013 · 13:04
    buiten de piste maar idd niet ver er buiten. net franse nieuws gezien
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 december 2013 · 13:32
    Vreselijk nieuws, ongeacht wie het is. Op het nieuws was een Nederlandse neuro-chirurg erg somber op basis van de beschikbare informatie.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 30 december 2013 · 17:36
    Vreselijk nieuws, ongeacht wie het is. Op het nieuws was een Nederlandse neuro-chirurg erg somber op basis van de beschikbare informatie. Constant op 30 dec. 2013 13:32

Beter laten ze dat gissen in het vervolg, bij Friso destijds was er een Nederlandse neurochirurg positief op basis van de beschikbare informatie. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 30 december 2013 · 18:17
    Zonder dat een arts de onderzoeksresultaten en de patient gezien heeft moet hij niks zeggen. Zinloze zendtijdvulling
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 30 december 2013 · 19:28
    Echt die walgelijke media die aan random doktoren een mening vragen, doe gewoon niet. Speculeren heeft niemand wat aan. Shumi is wel n baas, hoop dat ie erbovenop komt...
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 december 2013 · 19:33
    Ik vond dat de geinterviewde neuro-chirurg op tv vandaag wel voorzichtig was met zijn uitlatingen. Hij deed geen diagnose, maar gaf algemene overleg over de door het ziekenhuis van Grenoble genoemde kwalen. Dat kun je geenzins vergelijken met het zeer opmerkelijke gedrag omtrent Friso van die gepensioneerde chirurg en zijn NRC echtgenote.

Het enige wat we kunnen concluderen is dat een patiënt er niet best aan toe is als hij kunstmatig in coma wordt gehouden vanwege ernstig hersenletsel.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 30 december 2013 · 20:42
    http://www.nu.nl/buitenland/3664883/ski-ongeluk-michael-schumacher-bui...

Waarom zou een openbaar aanklager een onderzoek instellen naar een ongeluk buiten de piste? Alsof het skigebied Meribel iets te verwijten valt? Lijkt alsof het meer met de celebrity-status te maken heeft, dan met gebruikelijke dagelijkse praktijk.
    Work hard, play harder
  • poling
    Beginner
    poling op 30 december 2013 · 21:16
    http://www.nu.nl/buitenland/3664883/ski-ongeluk-michael-schumacher-bui...
    Waarom zou een openbaar aanklager een onderzoek instellen naar een ongeluk buiten de piste? Alsof het skigebied Meribel iets te verwijten valt? Lijkt alsof het meer met de celebrity-status te maken heeft, dan met gebruikelijke dagelijkse praktijk. P@bz op 30 dec. 2013 20:42

precies wat ik dacht. was het jou of mij overkomen dan zou dat niet gebeuren gok ik zo.

en wat de media betreft, daar kunnen we alles van vinden en denken maaf dat is eenmaal de wereld waarin we leven. communicatie is snel en vluchtig tegenwoordig.
    dat zie je zelfs terug hier op het forum, helaas. dingen worden gelijk geinterpreteerd en gewogen en daarop gereageerd.

voor media werkt dat in het voordeel, het is eenmaal big big business geworden met big big bucks. en daarmee dat zo een onderzoek gedaan wordt. impact van de media voor een resort kan zo een groot gevolg hebben voor de imkomsten van een resort. negatieve berichtgeving is scgadelijk in een finacieleele vorm. daarom beter proberen om te buigen in een meer positieve zin door serieus onderzoek te strarten.
    of het iets verandert aan wat er gebeurd is en voor de mogelijkheid of zoiets wederom kan gebeuren.. nee totaal niet.
    het is simpel, beter initiatief tonen dan lijdend voorwerp worden...

triestd nieuws blijft onverandert.

hoorde net op het franse nieuws dat de hersenen via achter naa beneden kunnen zaken en dat destrateuze gevolgen zou hebben als zoiets gebeurd. medicie termen zijn even niet blijven hangen.
    overigens was die opmerking niet specifiek voor het geval voor schumi maar generiek bedoeld meende ik te begrijpen.

anyway, sterkte voor betrokken personen
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 december 2013 · 21:50
    precies wat ik dacht. was het jou of mij overkomen dan zou dat niet gebeuren gok ik zo. In een westers land wordt bij elke verkeersdode een officieel onderzoek gestart, ook in FR, ook in NL, ook bij gewone burgers.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 30 december 2013 · 21:51
    hoorde net op het franse nieuws dat de hersenen via achter naa beneden kunnen zaken en dat destrateuze gevolgen zou hebben als zoiets gebeurd. medicie termen zijn even niet blijven hangen.poling op 30 dec. 2013 21:16
    De kleine hersenen (cerebellum) kunnen door verhoogde hersendruk (bijv na een trauma doordat het brein zwelt) naar beneden geduwd worden. De onderste aanhangsels (cerebellaire tonsillen) komen dan klem te zitten in het grote schedel gat waardoor je ruggemerg naar beneden gaat (foramen magnum). Dit noem je dan tonsillaire herniatie en dat past bij inklemming. Je schedel is dan te klein voor je brein omdat deze enorm aan het zwellen is.
    Work hard, play harder
  • poling
    Beginner
    poling op 30 december 2013 · 22:01
    @P@bz dat waren volgens mij idd de termen die voorbij kwamen. geweldig te zien dat alle kennisgebiedenop wepowder vertegenwoordigt zijn

@Constant, sure maar de jntensiteit van het onderzaak zal wel degelijk anders zijn durf ik toch wel te gokken, denk je niet? inieder geval wel de mate van waarmee het publiek wordt gemaakt
  • Constant
    Beginner
    Constant op 31 december 2013 · 00:13
    Ik was in Chamonix in maart 2008, een week na een ernstig ongeluk van "gewone" mensen, er was iemand uit een lift gevallen en overleden. Dat ongeluk is zeer grondig onderzocht, gereconstrueerd, etc., inclusief een strafrechtelijk onderzoek.

Wat betreft de hoeveelheid aandacht die de overheid besteedt om dodelijke ongevallen te onderzoeken, voor zover als ik weet nemen ze dat in Frankrijk zeer serieus. Ik ken ook een voorbeeld vanuit mijn voormalige werkgever, maar dat voorbeeld kan ik hier niet gaan delen.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 31 december 2013 · 00:31
    Maar hoe dan ook blijft het wel opvallend dat een autoracende Duitser zoveel media aandacht krijgt terwijl vanochtend in de zelfde krant ergens achterin in een heel klein 2 regelig berichtje stond te lezen dat er een Nederlandse jongen van 16 is overleden op de piste.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 december 2013 · 08:48
    Maar hoe dan ook blijft het wel opvallend dat een autoracende Duitser zoveel media aandacht krijgt terwijl vanochtend in de zelfde krant ergens achterin in een heel klein 2 regelig berichtje stond te lezen dat er een Nederlandse jongen van 16 is overleden op de piste. skiester op 31 dec. 2013 00:31

Dat is toch logisch. Iets met bekendheid. Als OAD failliet gaat staat dat ook op de voorpagina's, terwijl het failliet gaan van de schoenmaker om de hoek mogelijk een klein bericht oplevert.
    May the powder be with you.
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 31 december 2013 · 10:19
    Maar hoe dan ook blijft het wel opvallend dat een autoracende Duitser zoveel media aandacht krijgt terwijl vanochtend in de zelfde krant ergens achterin in een heel klein 2 regelig berichtje stond te lezen dat er een Nederlandse jongen van 16 is overleden op de piste. skiester op 31 dec. 2013 00:31
    Kan ook evt te maken hebben met dat zn nabestaanden dat niet willen. En dat stond ook op nu bij het algemeen nieuws..
  • poling
    Beginner
    poling op 31 december 2013 · 11:08
    idd logisch wmb. de wereld kijkt me aangezien het iemand met wereldfaam is. dat is nu eenmaal niet het geval als het om 'jou' of mij zou gaan.

op het franse nieuws een persconferentie. de artsen zijn er voorzichtig met uitspraken.
    de situatie is iets beter te controleren san gisteren. zijn lichaams temp wordt kunstmatig laag gehouden. volgens mij om de hersenen zo min mogelijk te laten werken voor de andere organen en puur re laten focussen op herstel van de zwelling.
  • Pims
    Beginner
    Pims op 31 december 2013 · 11:48
    Ik vind het vooral opvallend dat de Franse justitie ook helemaal met de waan van de dag mee gaat, het is gewoon een tragisch ongeluk er lijkt mij totaal geen onderzoek nodig. Typisch.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 31 december 2013 · 12:12
    In NL wordt ook elk ernstig ongeluk onderzocht, op de weg, op de werkplaats, recreatiegebieden, etc.

Ik haak af van deze discussie, ik begin me vreselijk te irriteren aan opmerkingen zoals "typisch", "geen onderzoek nodig" en "waan van de dag".

Gelukkig wordt in West-Europa elke ernstig ongeluk in het verkeer zeer uitgebreid onderzocht en geanalyseerd, want elk ongeluk is er één teveel. Uiteindelijk worden vele levens gered dankzij dit soort onderzoeken. Dat is het laatste wat ik erover kwijt wil.
  • poling
    Beginner
    poling op 31 december 2013 · 13:11
    ik had het idee dat er meer onderzoek werd gedaan omdat het om een bekend persoon gaat maar mij had inmiddels al overtuigd @constant. dank voor delen van je kennis
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 31 december 2013 · 13:24
    @Constant Waarom zou een openbaar aanklager een onderzoek instellen naar een ongeluk buiten de piste? Alsof het skigebied Meribel iets te verwijten valt? Lijkt alsof het meer met de celebrity-status te maken heeft, dan met gebruikelijke dagelijkse praktijk.P@bz 30 dec. 2013 20:42Ik haak af van deze discussie, ik begin me vreselijk te irriteren aan opmerkingen zoals "typisch", "geen onderzoek nodig" en "waan van de dag".Constant op 31 dec. 2013 12:12Ik wilde met deze post absoluut niet suggereren dat het doen van onderzoek en reconstructies zinloos zijn, ik vroeg me alleen af waarom de officier van justitie hier meteen bij betrokken is. Meer mijn eigen onwetenheid, want ik dacht dat dit pas het geval was bij dodelijke ongelukken.
    Work hard, play harder
  • Pims
    Beginner
    Pims op 31 december 2013 · 14:39
    @Constant, het voorbeeld wat je aanhaalt waar iemand uit de lift is gevallen en overlijd is een totaal andere situatie waarbij het zou kunnen zijn dat er een partij nalatig is geweest, dan heeft justitie daar imo wel wat te zoeken. Verklaar jezelf vooral nader waarom jij wel vind dat justitie ook in dit geval onderzoek moet doen.
  • evan
    Advanced
    evan op 31 december 2013 · 17:52
    Ik heb me weer lekker zitten ergeren aan de gemakzuchtige berichtgeving van de NOS. Wel 'de man op de straat' om zijn mening vragen en dan niet even een expert als een medicus en/of iemand van de bergredding interviewen voor de nuance (kan @MennoBoermans er niet voor zorgen dat hij daar in een kaartenbak belandt?).

Een citaat van een oude dame in de geboortestad van Schumi: "Ik vind het heel erg voor hem. Maar hij heeft buiten de piste geskied. Daardoor is het gekomen. Hij heeft zich niet goed aan de regels gehouden. En dan gebeurt zoiets."
    Niet zo fijn voor de beeldvorming over off-piste skiën (en Duitsers van een zekere leeftijd 😉 ).
    http://nos.nl/video/591950-ongeval-schumacher-tragisch.html...
  • kristof1
    Tourist
    kristof1 op 1 januari 2014 · 21:32
    ik wil mezelf enigszins distancieren van het artikel dat hieromtrent verschenen is in Het belang van Limburg. Ik ben net terug van enkele dagen toerskiën in Klein Walsertal en ben pas op de hoogte van het ongeval, maar eergisteren werd ik bestookt met sms-jes van een journalist (tijdens m'n tocht 😃) om een klein telefonisch interview over lawineairbags, en dit aan de hand van eerder verschenen artikels van mij (vertelde hij me), ter goeder trouw bel ik die gast, na m'n kaiserschmarrn en halve liter op en antwoord ik op z'n vragen, nu ik het artikel lees is dit volledig uit de context gerukt en zie ik nog geen verband tssn een lawinerugzak en Schumacher (tot zover ik nu op de hoogte ben), weeral een schoolvoorbeeld hoe je de Belgische sensatiepers moet bekijken: je moet ze niet met een korreltje zout nemen, maar je kunt er heel de Alpen mee strooien....
  • Constant
    Beginner
    Constant op 1 januari 2014 · 22:13
    [mention="/profile/10455"][mention="/profile/10455"]@Constant[/mention][/mention], het voorbeeld wat je aanhaalt waar iemand uit de lift is gevallen en overlijd is een totaal andere situatie waarbij het zou kunnen zijn dat er een partij nalatig is geweest, dan heeft justitie daar imo wel wat te zoeken. Verklaar jezelf vooral nader waarom jij wel vind dat justitie ook in dit geval onderzoek moet doen. Pims op 31 dec. 2013 14:39ELK ernstig ongeval wordt onderzocht in FRANKRIJK, dus ik snap je vraag niet, er zijn geen keuzes te maken in wat wel of niet te onderzoeken. In Nederland wordt ook ELK ernstig verkeersongeval onderzocht, ook als er in eerste instantie niets verwijtbaars aan de hand lijkt.

Verder is de Officier van Justitie in FRANKRIJK degene die DIRECT de leiding heeft over dit onderzoeken naar ernstige ongevallen. Hierin wijkt Frankrijk dus af van NL, waar de officier van justitie in het begin niet zichtbaar is en later in beeld komt (meestal pas zichtbaar als de kans op strafvervolging groter wordt). Je moet de berichtgeving dus lezen in de FRANSE CONTEXT, waarin nog geen conclusies getrokken kunnen worden uit het feit dat de officier van justitie de zichtbare leiding heeft over het onderzoek, want dat heeft de OvJ in Frankrijk altijd.

P.S. als de berg-gendarmerie in Frankrijk de berg opklimt om naar je te zoeken, dan komen ze je (meestal) niet arresteren, de bergredding gebeurt daar o.a. door de politie/gendarmerie. Het is een ander land, waarin de taken anders zijn verdeeld dan in NL.
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 2 januari 2014 · 08:03
    Het altijd 'integere/objectieve' Bild heeft het traject nog een keer nageskied. Als dit inderdaad de plek is waar het ongeluk heeft plaatsgevonden dan is dit echt gewoon onzettende pech, en heeft dit werkelijk niets met of piste te maken. Misschien was het een shark maar ook dat is alleen maar speculeren...
    ]
    www.bild.de
  • Flachlander
    Beginner
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 2 januari 2014 · 10:17
    Als dit inderdaad de plek is waar het ongeluk heeft plaatsgevonden dan is dit echt gewoon onzettende pech, en heeft dit werkelijk niets met of piste te maken. kbuizer op 2 jan. 2014 08:03

1 meter buiten de piste is toch ook off-piste?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro