nieuwe planken, welke bindingen

• MDA
    Advanced
    MDA op 6 januari 2014 路 23:15
    Hi,

Ik ski al een aantal jaartjes naast de gebaande paden, en toch zit ik in zware dubio over mijn nieuwe materiaal.

Mij eerste freeride skietjes zijn Dynastar Arno Adams (dat geeft misschien een idee hoe lang is al in diep sneeuw rondhark) met een set Look bindingen er op. Altijd fijne dingen geweest. Voor het loopwerk heb ik er ooit BCA alpine trekkers bij gekocht en een set vellen. De vellen zijn ooit verdwenen nadat ik ze uitgeleend had, maar de rest heb ik nog in de schuur liggen.

Een jaar of wat geleden (8 jaar om precies te zijn) ben ik tegen een paar Volkl Gotama's aangelopen die ik niet kon laten liggen (ex-demo, bijna nieuw, geen geld)... Er zaten demo marker bindingen op waar ik heftig ruzie mee heb gekregen: releasen bij perfecte landingen ondanks dat ze op 12 stonden en dergelijken. Na een heftige crash door die markers heb ze toen vervangen door een set Naxo's en in de markers in de prullenbak geflikkerd...

De Naxo's lopen 100 keer beter dan de alpine trackers, en omdat de Gotama's breed (voor die tijd 馃榾) maar toch best licht zijn, zijn dat mijn do-it-all skis geworden en de rest van de collectie heb ik de afgelopen 3 jaar eigenlijk niet meer aangeraakt.

Nu zijn de Gotama's overleden: een steen of boomstronk onder de sneeuw heeft eind vorig seizoen een lichte deuk in een kant geslagen, en na de eerste volle week in de sneeuw dit jaar is de wood core boven die deuk vol aan het splijten... Het gaat dus niet lang duren of ik sta met 3 planken ergens in de sneeuw, en dat moment wil ik niet afwachten.

Door toeval liep ik vorige week tegen een set 2012/2013 Volkl Katana's aan voor een zacht prijsje, en ik was meteen verkocht. Dus die staan nu hier tegen de muur naast de overleden gotama's mij zonder bindingen aan te staren.

Nou het dilema: wat ga ik er op schroeven?

Ik ga natuurlijk minder lopen met de Katana's dan ik met de Gotama's deed: breder en zwaarder lenen ze zich niet echt voor een tocht langer dan zeg een uurtje. Een dag op de piste wordt ook zwoegen met die monsters, dus ik ga er denk ik een setje iets lichtere, meer allround ski bij kopen ergens in de loop van dit seizoen.

Dus wat voor optie heb ik? Vaste bindingen (de looks van de dynastars liggen hier toch te niksen) + alpine trekkers voor dat ene uurtje lopen? sure... al neem ik liever afscheid van de trekkers want het zijn wiebelige ondingen als je eenmaal echte toerbindingen hebt gehad.

De Naxo's overzetten? Het zijn prima bindingen, maar er begint een beetje flex in te komen na 8 jaar, en op Katana's wordt dat geen feest. En ik bewaar ze misschien liever voor de alround ski die ik er binnenkort naast ga kopen.

Een zetje Dukes of Barons klinkt als dé binding hiervoor, ware het niet dat ik nog steeds een diepgegronde haat heb jegens alles wat marker heet...

Dynafits er dan op? Dat zou de combinatie ineens niet zo heel zwaar meer maken, maar wil ik dat met Katana's? Setje Fritshi Freerides? Als de Naxo al wat flexi zijn, dan wordt ik denk ik niet echt veel blijer van Fritshis...

Ik loop er al dagen over te malen, maar ik kom er niet uit. Wie heeft er goede raad voor me? Zie ik opties over het hoofd? Moet ik toch maar Markers een tweede kans geven? Guardians aanschaffen (dat wordt echt een zware combo!)?

Roept u maar met goede raad!
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 januari 2014 路 00:03
    Ik heb zelf ook Arno Adams nog ergens liggen en ook eenzelfde slechte relatie met Marker (Elke keer als ik toch maar weer in een Marker bindingen stap eindig ik in het ziekenhuis.)

Ik zou dan ook zeker geen Marker waar dan ook opzetten, maar gewoon de Look bindingen van de Arno Adams. Mocht je een nieuwe binding willen kopen dan zou ik Tyrolia adrenalins nemen. Naxo zou ik niet doen op Katana's, maar mogelijk nog wel op de Arnos zetten. Ik gebruik ze nog weleens met Fritschi bindingen.

Als je tech schoenen hebt dan is Dynafit natuurlijk ook een optie, maar ik zou er niet voor nw schoenen kopen.
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 01:08
    ha mooi... ik ben niet de enige die ruzie heeft met markers (ik dacht dat ik een beetje gek was met mijn afkeer van dat merk, dat vooral in de VS overal laaiende reviews krijgt...).

Ik heb over een week de beschikking over Tecnica Cochise schoenen met Tech zolen. Dus een dynafit zou kunnen... (en ik moet checken of de cochise met tech zool in de Look past). Toeren dan toch maar weer met de alpine trekkers?
  • CPet
    Advanced
    CPet op 7 januari 2014 路 08:47
    Ik ben overgestapt op de Tyrolia Adrenelin 16. Ben er erg tevreden over tot nog toe. Heb ze zitten op een setje Kastle FX104 en ga ze ook zetten op een setje Blizzard cochise wat ik via Ebay op de kop heb getikt. Ik heb trouwens nog naar de Katana's gekeken stugge ski hoor.... Ik zou daar niet snel een binding op plaatsen die mee richting tour gaat. Zou het echt richting alpine zoeken. Doch dat is mijn persoonlijke mening....Succes met je keuze @MDA
    Let the snow come!
  • RP
    Advanced
    RP op 7 januari 2014 路 09:31
    Als je je opties open wilt houden kun je er inderdaad Guardian's op zetten, ik had ze op mijn Mr. Pollards Opus en ze zijn lekker breed en stijf, een echte afdalingsgerichte tourbinding. Daarvoor had ik Dukes maar deze vond ik een stuk minder.

Ik ken de Adrenalin van Tyrolia niet uit ervaring maar hoor goede geluiden, dit zou ook een optie kunnen zijn....

Wanneer je toch niet van plan bent om op ze te gaan touren zou ik voor goede freeride binding gaan.

Persoonlijk wel een fan van Marker, op dit moment heb ik Lords op mijn Carbonlite Redeemers zitten. Topbinding! Voordeel is dat de voorbak hoogte verstelbaar is waardoor ik er zowel met mijn 'gladde-zolen-schoenen' in kan als met mijn Salomon Freeride schoenen met klimzool, dat laatste lukt me anders alleen in tourbindingen.

Succes met je keuze!
    Explore the Outdoor!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 januari 2014 路 09:37
    Als je serieus bent over touren en geld niet echt een rol speelt zou ik er gewoon Dynafit op zetten, dan ben je het meest flexibel. Radical FT 12, of de Beast als je meer Alpine-release specs wilt.. Mijn ervaring is dat je daar best hard op kan.. Je schrijft bovendien dat er voor de pure piste / mogul / slalom-dagen een andere ski komt..

Als je, zoals je schrijft, maximaal een klein stukje toert kan je net zo goed die Adrenalin, of een Tracker/Guardian nemen. Dat zijn gewoon verbeterde Dukes, zonder marker stickers.. Wordt het een lekker zware set monster trucks...
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 11:14
    Dank voor de adviezen. Ja, het zijn stevige planken die waarschijnlijk het best tot hun recht komen op mach 3... Vandaar ook mijn twijfel om de Naxo's over te zetten...

En geld speelt natuulijk een rol, dus iets als een beast à bijna 1000 euro is gewoon geen optie.

eigenlijk blijven dan gewoon 2 opties over: Guardians / Adrenalins en dan worden het inderdaad monster trucks óf mijn Looks overzetten en voor de korte toertjes dan maar weer op trekkers stappen... Eerst eens kijken of de Looks gaan passen met de nieuwe schoenen met de Tech zolen. Zo ja, dan ja, zo niet dan Guardians / Adrenalins.

En dan: Poeder!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 januari 2014 路 11:28
    Of, als je echt een hekel hebt aan concessies (behalve 300 gram in je rugzak):

http://blistergearreview.com/gear-reviews/cast-sii-alpine-touring-syst...
    www.casttouring.com

Een systeem van mounting-plates, waarbij je bovenop de berg je dynafit neus kan wisselen voor een Look binding, terwijl je achterbak al ready-to-go is...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 7 januari 2014 路 11:56
    Katana met die looks en koop een paar voor touren met dynafits speeds, of ft12 als je twee maal meer wilt uitgeven voor twee din/rv meer en en stopper.

ik heb ook tourbindingen op meerdere paren grote skis gehad .. in de praktijk nam ik 99% van de tijd een paar die een kilo lichter en 5-10 cm korter waren. en die werden nog ruim een kilo lichter met dynafits er op, dat merk je!
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • skiester
    Advanced
    skiester op 7 januari 2014 路 13:05
    Als perse tourbindingen: dan de Adrenalins, deze hebben een schuifplaat waardoor ze geen blok aan je ski meer zijn (behalve gewicht). En skien volgens de reviews daardoor dus het meeste als gewone bindingen. Maar ik zou gewone bindingen erop doen: die zijn altijd beter dan de tourbindingen.

Overigens zit er bijna altijd speling in de marker demo voorbakken, dus als je de keuze hebt beter een gewone. Die zijn in principe prima (de lords, griffons en de jesters). Daarnaast worden markers vaak verkeerd gesteld: als je ze op stelschoef stelt dan kom je er vaak lastig in. Dus zetten mensen m een tikje wijder: eerdere prerelease...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 14:51
    Katana met die looks en koop een paar voor touren met dynafits speeds, of ft12 als je twee maal meer wilt uitgeven voor twee din/rv meer en en stopper.
    ik heb ook tourbindingen op meerdere paren grote skis gehad .. in de praktijk nam ik 99% van de tijd een paar die een kilo lichter en 5-10 cm korter waren. en die werden nog ruim een kilo lichter met dynafits er op, dat merk je! jriph op 7 jan. 2014 11:56

Goed plan... Alleen die lichtere skis worden mijn 'do-it-all' skis voor alle dagen dat er geen poeder ligt, en dus weet ik niet helemaal zeker dat ik daar dynafits op wil (let wel: ik heb nog nooit op dynafits geskied, maar dynafit is nou eenmaal niet de logische eerste keuze voor een allround ski lijkt me...). En dan heb ik een paar nutteloze Naxo's hier over. Ach. We komen er wel uit.
    Als de tech zolen in de Looks passen dacht ik de looks op de katana's en dan de Naxo's overzetten op een paar mantras van 177... vellen van de Gotama's bijsnijden en klaar... Super licht is het niet, maar veelzijdig wel 馃槂
  • CPet
    Advanced
    CPet op 7 januari 2014 路 15:35
    At 2.65 kilos these are not light weight bindings but they aren't meant to be. The Tyrolia Adrenaline Binding is designed for those who want to ski the resort and hit a few sidecountry laps or go for a day tour. Confidence to ski hard and go big is the Adrenaline's main advantage and thus justifies the weight. At just under 6 pounds per pair the Tyrolia Adrenaline wins top honours as the lightest of the heavyweights we mentioned above. It’s still a pound heavier (or roughly 400 grams) than Fritschi’s Freeride bindings but lighter than the Marker Duke by 160g and the Salomon Guardian by 340g.

http://backcountryskiingcanada.com/index.php?p=page&page_id=Tyroli...

Standaard marker Jester 16 binding weegt 1.980gr
    Turn tabel Rossi FKS140XXL 2180gr

De adrenelin 2.650gr

Afhankelijk wat voor ski zal het een ons of 3 tot 5 schelen. De Kantana is niet de lichste maar een dikke Line Opus 185cm weegt ook 2500gr en met een standaard binding Marker jester 16 bijna of zo niet zwaarder dan een Katana of cochise met een tyrolia adrenelin.

Correct me if i am wrong!

Nogmaals succes met je beslissing.
    Let the snow come!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 7 januari 2014 路 16:32
    Nou vooruit dan: als je er mee gaat freeriden dan zou mijn voorkeur iets tourbaars hebben. Niet alleen levert je dat veel meer flexibiliteit op (heerlijk om uit de lift te stappen, vellen onder te klappen en fluitend langs het bootpackende plebs te vliegen) maar het geeft je ook de mogelijkheid om 'minder gepland' op pad te gaan. Immers, als je onverhoopts toch op een punt uitkomt waar je niet verder naar beneden wilt, bijv ivm lawine gevaar, dan klap je die vellen weer onder en wandel je omhoog. Bootpackend is dat al heel gauw geen optie en/ of veel gevaarlijker!

Dus binding met touroptie voor flexibliteit en veiligheid!
    White room,Pillow lines,I rule
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 januari 2014 路 16:44
    tour/tech zolen en look bindingen passen. Een vraag is en blijft de veiligheid, maar eigen gevoel tot nog toe is dat het beter werkt dan welke Marker dan ook. Maar dat blijft allemaal subjectief.
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 17:44
    Het past en 'het past eigenlijk net niet maar met wat proppen wel' zijn twee verschillende dingen. De release in DIN waarde gaat ineens sterk varieren als je gaat proppen, en omdat mijn kruisbanden me lief zijn ga ik dat niet doen. Dus de looks komen er alleen op als het echt past. Zoniet dan komen er nieuwe bindingen...
  • evan
    Advanced
    evan op 7 januari 2014 路 18:02
    @MDA, in hoeverre is de voorbak van jouw Look-bindingen in hoogte verstelbaar? Ik heb ook Tecnica Cochise schoenen (met profielzolen) en die passen probleemloos in Salomon-bindingen als je de voorbak op de hoogste stand zet. Uit verschillende tests blijkt dat ook veilig te zijn. Ik heb er ook geen problemen mee ondervonden.
    Mochten jouw schoenen niet in de Look-bindingen passen kan je nog altijd de DIN-zolen voor die schoenen kopen. Als het goed is heeft MK Skiservice ze op voorraad (€50 geloof ik).
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 januari 2014 路 18:02
    wil je zekerheid dan moet je op zoek naar nieuwe bindingen
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 18:33
    [mention="/profile/26394"][mention=26394]@MDA[/mention][/mention], in hoeverre is de voorbak van jouw Look-bindingen in hoogte verstelbaar? Ik heb ook Tecnica Cochise schoenen (met profielzolen) en die passen probleemloos in Salomon-bindingen als je de voorbak op de hoogste stand zet. Uit verschillende tests blijkt dat ook veilig te zijn. Ik heb er ook geen problemen mee ondervonden.
    Mochten jouw schoenen niet in de Look-bindingen passen kan je nog altijd de DIN-zolen voor die schoenen kopen. Als het goed is heeft MK Skiservice ze op voorraad (€50 geloof ik). evan op 7 jan. 2014 18:02

Heb ik nog niet gekeken, maar het zal vergelijkbaar zijn met Salomon bindingen: whatever de fabrikant heeft ingebouwd om de normale variatie in DIN zolen op te vangen + een stevige marge (maar dus niet specifiek voor Tech zolen). Ik wil wel altijd de Tech zolen eronder hebben, dus de bindingen MOETEN compatible zijn met de cochise met Tech zolen. Ik ga niet de DIN zolen er onder zetten. Ik kijk straks even hoever de neus van de Looks verstelbaar is. En dan moet ik toch wachten tot de cochise binnen zijn.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 januari 2014 路 18:37
    Fritschi Vipec!
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 7 januari 2014 路 19:01
    [mention="/profile/26394"][mention="/profile/26394"][mention=26394]@MDA[/mention][/mention][/mention], in hoeverre is de voorbak van jouw Look-bindingen in hoogte verstelbaar? Ik heb ook Tecnica Cochise schoenen (met profielzolen) en die passen probleemloos in Salomon-bindingen als je de voorbak op de hoogste stand zet. Uit verschillende tests blijkt dat ook veilig te zijn. Ik heb er ook geen problemen mee ondervonden.
    Mochten jouw schoenen niet in de Look-bindingen passen kan je nog altijd de DIN-zolen voor die schoenen kopen. Als het goed is heeft MK Skiservice ze op voorraad (€50 geloof ik). evan op 7 jan. 2014 18:02

Heb ik nog niet gekeken, maar het zal vergelijkbaar zijn met Salomon bindingen: whatever de fabrikant heeft ingebouwd om de normale variatie in DIN zolen op te vangen + een stevige marge (maar dus niet specifiek voor Tech zolen). Ik wil wel altijd de Tech zolen eronder hebben, dus de bindingen MOETEN compatible zijn met de cochise met Tech zolen. Ik ga niet de DIN zolen er onder zetten. Ik kijk straks even hoever de neus van de Looks verstelbaar is. En dan moet ik toch wachten tot de cochise binnen zijn. MDA op 7 jan. 2014 18:33
    Ik kan me voorstellen dat je er wel fijn mee wilt kunnen hiken. Tecnica Cochise zolen hebben relatief weinig profiel dus het zou best kunnen dat het gaat, maar ik kan er niets anders over vinden dan iemand die Tecnica Cochise schoenen en Look Pivot bindingen te koop aanbiedt inclusief DIN-zolen, wat me doet vermoeden dat hij die bindingen in combinatie met de DIN-zolen heeft gebruikt ... Ik had het graag voor je gecheckt, maar mijn ski's met Look Pivot bindingen staan helaas niet in de buurt.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 19:25
    Ik post het hier zodra ik het weet! 馃槈
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 januari 2014 路 19:26
    Fritschi Vipec! sanno op 7 jan. 2014 18:37

Ja... mooi spul. Wel prijzig (meer dan de planken 馃槈 )
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 7 januari 2014 路 19:33
    Nou vooruit dan: als je er mee gaat freeriden dan zou mijn voorkeur iets tourbaars hebben. Niet alleen levert je dat veel meer flexibiliteit op (heerlijk om uit de lift te stappen, vellen onder te klappen en fluitend langs het bootpackende plebs te vliegen) maar het geeft je ook de mogelijkheid om 'minder gepland' op pad te gaan. Immers, als je onverhoopts toch op een punt uitkomt waar je niet verder naar beneden wilt, bijv ivm lawine gevaar, dan klap je die vellen weer onder en wandel je omhoog. Bootpackend is dat al heel gauw geen optie en/ of veel gevaarlijker!
    Dus binding met touroptie voor flexibliteit en veiligheid! telemikey op 7 jan. 2014 16:32

^^^^ dit is ook mijn devies.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 januari 2014 路 20:09
    de oudere Look tt/pivot hebben een metalen schuifplaatje dat heen en weer beweegt. Waarschijnlijk van generatie Arno Adam promodel. Volgens mijn idee werkt dit best met tourschoenen. Heb er in ieder geval de laatste 5 jaar geen problemen mee gehad.

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=51959&a...
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 januari 2014 路 00:48
    ok ok... update.

De Cochise schoenen zijn binnen. Ik heb effe mijn oude Arno Adam's er bij gepakt, en gepast.

De uitkomst: het past, maar met proppen (bindingen Look Pivot 10, schoenen Tecnica Cochise met AT zolen). Dat betekent dat de DIN settings nooit naar behoren zullen werken, en dus ga ik die combi niet gebruiken (binnenkort te koop hier: Arno Adam's met look pivot 10 馃槂 )

Ik heb op een forum in DLD een paar bijna nieuwe STH2 met verstelbare neus gevonden, dus als alles goed gaat komen die er op.

Voor het toeren heb ik misschien wel een perfecte oplossing, maar dan moet ik eerst een paar vaste bindingen scoren.

Dank voor het meedenken en binnenkort meer!
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 10 januari 2014 路 09:27
    Welk forum in DLD?
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 januari 2014 路 19:09
    Freeskiers.net (maar waag het niet om mijn bindingen te kapen 馃槈 )
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 10 januari 2014 路 19:22
    Oeps 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro