Bindingen bindingen bindingen

• Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 17 februari 2014 路 22:05
    Ben een nieuw setje aan t samenstellen. Ben benieuwd of iemand zijn ervaring wilt delen betreffende de downhill capaciteiten van een dynafit tlt radical ft op een 118 mm ski. Tot nu toe ervaring met dukes en f12. Touren met dukes vind ik echt te zwaar. F12 bevalt goed en die skiën ook nog goed. Omdat ik het touren enorm leuk vind zit ik te denken aan dynafit. Maaaaaaarrrrrr is dit mogelijk op een bv automatic als een ski quiver? Of is dit een te romantische gedachte? Graag jullie input
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 februari 2014 路 22:43
    Wat wil je gaan doen? Ik ski met Dynafit tlt verticals FT12 (voorloper van de Radicals) op ski's met 127 mm onder de voet. Ik ski wel redelijk actief. Agressief durf ik het niet te noemen, dat zou iemand anders moeten beoordelen, maar jumpjes doe ik sinds kort wel af en toe, gewild en ongewild. Ik ski er mee on- en off-piste, waarbij ik compleet vertrouwen heb in de binding en geen last heb van pre-releases.
    De Radicals zouden pre-releases nog beter tegengaan, dus wat dat betreft zouden die ook mijn volste vertrouwen hebben.
    Verder zijn deze bindingen lekker licht, lopen ze prima door het rotatiepunt pal op de teen, en laten ze de flex van de ski onder de voet intact. Ze zijn bovendien een stuk lager dan Duke-achtige systemen en dan is ook nog de overbrenging van schoen op ski directer.
    Ik zie niet waarom je ze niet op Automatics zou monteren.

Edit: Wellicht overbodige info, maar je hebt wel schoenen met 'tech'-inserts nodig.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 17 februari 2014 路 23:20
    Super binding. Heb ze zelf op een paar Atomic Atlas 192 zitten en dat gaat als de brandweer. Op een paar Automatics moet het zeker perfect zijn.
    馃槂
    Het enige wat ik niet voel is de "shock absorber tussen voor- en achterbak. Deze kan je aan of uit zetten maar ik merk geen verschil.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 17 februari 2014 路 23:50
    Mn broer heeft na het breken van zn Salomon STH 14. Nu zn Radical ST's ook op zn 132mm onder de voet Armada ARG's gedaan. Tot nu toe gaat het erg goed. Hij vindt het zelfs chiller dan zn plastic voorgangers. Veel meer solide en ook veel meer gevoel op de ski. Ik ga denk ik zelf d.m.v. inserts naast mn Marker Baron's ook mn Dynafit Vertical ST's van mn tourskis op mn Automatic's zetten.
    One step at a time.
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 18 februari 2014 路 06:33
    Bedankt voor de input, dat klinkt veelbelovend. Gelukkig kan ik op m'n factors andere blokken zetten........scheelt weer een paar duiten.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 19 februari 2014 路 08:57
    Geen problemen met Radicals op een TST. Iets kleiner skietje, maar ik heb de achterbaken dan ook niet harder dan 9.5 a 10 staan; voorbak gaat 1 klikje omhoog, vooral psychisch; kan in de meeste omstandigheden wsch in ook volledig unlocked skien.

Wil je betere release-karakteristieken, dna moet je voor de Beast gaan. Komt ook een versie uit die niet tot 18 gaat geloof ik.
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 19 februari 2014 路 09:30
    Release vind ik belangrijk, echter de oude factor at soles gaan vlg mij niet goed met die beast ijzertjes aan de schoen. Weet jij hier iets van...... Jaap?
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 19 februari 2014 路 09:31
    En ik word een beetje duizelig als ik reviews lees over de beast, heeeeel technische binding. Ik heb de beast nog nooit in het echt gezien trouwens.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 19 februari 2014 路 10:44
    Beast: ik heb ze laatst nog eens in de hand gehad, werd er niet opgewonden van. Veel te duur,Te zwaar, te ingewikkeld, te TGR'' ik heb een 16/18 DIN nodig want ik ben zoo rad''.

als je een 18 din release wilt kan je ook je tlt volledig locken.

Vipec: heeeeel veel plastic..

ik heb TLT speeds (kaal) IMHO te beste koop. geen remmen, weinig gewicht , al 30 jaar bewezen, geen gekke gadgets, geen gekke delta angle. En 1/5 van de kosten en 1/3 van het gewicht van een Beast.

Die stopper van alle FT e.d. modellen die NIET werkt in tourmode kost je 250 euro. (dus als je met touren er uit klapt (dat gaat ook gelocked, als er iets ijs op de verkeerde plek zit) vertrekt je ski zooooefff soepel het dal in. en in de poeder doen stoppers ook niets, op ijs ook niet, en op een gletscher wil je je skis al helemaal niet kwijtraken.

Leashes voor mij dus.

Ik ben laatst een keer uit een binding gegaan omdat ik eens vol een rots raakte maar verder blijven ze gewoon zitten zonder lockout en met hele lage waarden bij mij (ze stonden eigenlijk te laag omdat ik ze had vergeten na demonteren omhoog te schroeven).
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 19 februari 2014 路 10:53

Die stopper van alle FT e.d. modellen die NIET werkt in tourmode kost je 250 euro. (dus als je met touren er uit klapt (dat gaat ook gelocked, als er iets ijs op de verkeerde plek zit) vertrekt je ski zooooefff soepel het dal in. en in de poeder doen stoppers ook niets, op ijs ook niet, en op een gletscher wil je je skis al helemaal niet kwijtraken.
    Leashes voor mij dus.
    jriph op 19 feb. 2014 10:44

Een Dynafit die uitgaat tijdens het touren? heb ik nog nooit meegemaakt en je moet ook wel hele rare dingen doen wil ie uitgaan volgens mij. 2. Er zitten ook vellen onder tijdens het touren dus heel hard zal die niet glijden.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 19 februari 2014 路 12:47
    Als hij goed zit gaat hij niet uit, maar na een berg wissels moet je echt oppassen met ijs onder de binding want dan gaan ze echt wel uit.. (been there, het is nauwelijks te zien soms, bleef gelukkig aan mijn touwtje hangen).

met zigzags met Spitzkehren zit je aan goed 30-40 graden en ze liggen dan zomaar een paar honderd meter verder/lager.

als je veel met de lift gaat krijg je wel een punthoofd van de leashes maar daar wel je ook wel weer aan.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 februari 2014 路 12:59
    Maar 250 euro voor die stoppers is echt een belachelijke prijs, @jriph. Welke shop is dat?
    Misschien dat ik voor de 130 mm versie €75 heb betaald, ik kan het me niet goed meer herinneren, maar laatst betaalde ik voor een smallere versie (tlt vertical) €50.

Laatst vergat ik in tourmode de voorbak te locken, en toen was ik blij dat m'n ski aan een kabeltje vast zat toen ik hem bij een spitzkehre verloor 馃槂.
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 19 februari 2014 路 17:21
    Net mn ski verloren in airolo, niet meer gevonden, te stijl en te diep om te zoeken. Vandaar een nieuwe set, met misschien dynafit ipv barons. Ik snap een leash, alleen een ski aan je voet tijdens een val of lawine is niet optimaal. Je ski kwijt ook niet, ik heb heel wat gezwommen en gekropen voordat ik net voor het donker weer beneden was.

Weet iemand het verschil tussen radical ft en st? Ik weet niks van dynafit en de site is niet heel duidelijk.

Zelf ski ik met Din onder de 10, meest 8, de dukes die ik had waren dus overkill en dat zal een beast ook zijn.
  • coen
    Advanced
    coen op 19 februari 2014 路 19:10
    Het belangrijkste verschil tussen de FT en ST is de maximale release value. De FT kan tot 12 en de ST tot 10. Beetje hetzelfde als het verschil tussen de Baron en de Duke dus.

Naast de release value zit er ook nog materiaal tussen de toe en heel piece. Weet niet precies hoe het bij de radical zit, maar bij de Vertical was dat eigenlijk puur cosmetisch.
    Earn your turns...
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 februari 2014 路 19:38
    Weet niet precies hoe het bij de radical zit, maar bij de Vertical was dat eigenlijk puur cosmetisch. coen op 19 feb. 2014 19:10

Volgens m'n Dynafit dealer hier in der Schweiz is het verschil nog steeds puur cosmetisch.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 19 februari 2014 路 19:58
    Wel een punt:

NB Pin Bindings & Release Safety. Please note that the new Trab TR2, Fritschi Vipec and Dynafit Beast bindings are all new and offer full alpine safety release (ie they meet either DIN or TUV ski binding release standards), whereas the other Dynafit and Plum bindings do not - these have no sideways toe release (sideways release is possible, but only at the heel) which can have safety implications in certain types of fall.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 februari 2014 路 18:22
    Maar 250 euro voor die stoppers is echt een belachelijke prijs, [mention="/profile/2296"][mention=2296]@jriph[/mention][/mention]. Welke shop is dat?
    Emmer op 19 feb. 2014 12:59

een speed turn kost 219 euro ik had tlt speeds voor 200.. alles met een rem kost 450 euro. vandaar mijn opmerking.

leashes zijn ook niet ideaal.. zeker niet met vallen.. lawine?.. tjah met of zonder skis: bewegen kan je toch niet.

de rem van de ATK raider lijkt mij wel wat. die zit aan je voorbak.

Trab TR2 past vooralsnog maar op een (1)skischoen.. succes met de pasvorm dus.
    Fritschi Vipec. concept is prima , maar zo veel ongetest plastic van fritschi.!!? Het voelde niet echt bomber aan.

In die DIN en TUV normering staat dat je zijwaartse release bij de teen moet hebben dus als je die niet hebt is de binding per definitie niet genormeerd. Hoewel mechanisch gezien de release bij de hiel eigenlijk lang niet gek is voor je meniscus/ kruisbanden (waarom tyrolia diagonaal bindingen zo lekker uitgaan)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 februari 2014 路 20:43
    Maar 250 euro voor die stoppers is echt een belachelijke prijs, [mention="/profile/2296"][mention="/profile/2296"][mention=2296]@jriph[/mention][/mention][/mention]. Welke shop is dat? Emmer op 19 feb. 2014 12:59
    een speed turn kost 219 euro ik had tlt speeds voor 200.. alles met een rem kost 450 euro. vandaar mijn opmerking.
    jriph op 20 feb. 2014 18:22

Drie weken geleden lag er nog een setje verticals Ft12 voor €290 bij de zwerfkei, ik geloof met 90 mm stoppers. Als je bredere stoppers nodig hebt, kan ik je mogelijk helpen, @Thoomas. Hoe breed zijn die Automatics?
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 20 februari 2014 路 21:09
    118mm onder voet
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 20 februari 2014 路 21:21
    Niemand para over die release, ik ben Born to crash en een goede release is bij mij wel een must
  • MDA
    Advanced
    MDA op 20 februari 2014 路 22:05
    Ik heb een tijdje geleden voor een soortgelijke keuze gestaan, en hoe je het ook wendt of keert: een tech binding heeft niet dezelfde nette release als een alpine binding. En ook niet dezelfde elasticiteit. En niet dezelfde demping. Maar wel een boel andere voordelen...

Kijk. De perfecte binding voor overal bestaat niet. De Duke type (maar ook Guardian etc) heeft een perfecte release, werkt met alle type schoenen en daalt goed, maar weegt een ton. De lichtste in die categorie is denk ik de Tyrolia adrenalin 13 of 16 met een slordige 3 kilos (ik heb hem overwogen...). En je staat wel wat hoger op je ski dus tov een echte alpiene binding verlies je ook weer wat. Best of both worlds voor sommigen, jack of all trades, master of none voor anderen.

In de tech wereld zijn de bindingen licht, maar lever je in in elasticiteit en release. Maar je wint gewicht en gemak bergop. Degene die alles lijkt te combineren is misschien de beast, maar die is meteen behoorlijk zwaar tov de andere dynafits (maar nog steeds licht tov de Dukes), en hij kost een evenveel als 2 paar latten...

Wisselsystemen zijn ook een optie... CAST is misschien wel de meest elegante, maar is zwaarder dan een tech binding, en je staat weer een paar mm hoger, en je moet een extra binding neus in je rugzak meenemen. En het kost weer 300 USD extra... Plates met gaten met draad er al in getapt (bindingfreedom sollyfit / dynaduke / etc)?

En tenslotte inserts (quivekillers e.d.). de dag dat je gaat toeren je dynafits er op, de dag dat je gaat bootpacken / tussen of op de pistes raggen gewoon Look's o.i.d. er op...

De keuzes zijn eigenlijk eindeloos, en de perfecte combo voor alles en overal bestaat niet. Maar doe jij 90% toeren, dan zou ik altijd voor een tech binding gaan (dan maar een keertje releasen wanneer je dat niet wil...). Wil je dat echt never nooit niet, dan misschien een CAST systeem aanschaffen? Heb je geld aan de boom groeien? Neem een Beast... Dikke benen en ditto longen? Adrenalins...

Ik hoop dat ik je hiermee nog meer in de war heb gebracht!

馃槂
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 20 februari 2014 路 22:22
    ^ +1

Kleine toevoeging: elasticiteit zou je kunnen vinden bij de G3 Ion maar meer ook echt niet..
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 20 februari 2014 路 22:22
    Ha ha goeie info, thanks. Genoeg denkvoer voor de komende dagen.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 20 februari 2014 路 22:32
    De Ion is er pas vanaf najaar 2014. Maar in het rijtje G3 en elasticiteit heb je natuurlijk ook de Onyx... goedkoper dan de meeste dynafits, met goed werkende remmen en met een leuke wisselsystem voor meerdere paar skis.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 22 februari 2014 路 14:21
    Als t een tech binding word, dan de radical ft. Heeft iemand ervaring met het omzetten van de binding. Dus een paar bindingen en 2 paar ski's? Ik kan mij voorstellen dat dit een beetje slijtage veroor zakt waardoor de schroefjes losser gaan zitten.
  • coen
    Advanced
    coen op 22 februari 2014 路 14:27
    Als je dat wilt doen zul je inserts moeten gaan gebruiken.
    Earn your turns...
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 22 februari 2014 路 14:54
    Heb je daar ervaring mee?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 februari 2014 路 14:57
    Hier goeie ervaringen met het materiaal van www.bindingfreedom.com
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 22 februari 2014 路 15:10
    Goeie, dat is toch wel beter dan 2 bindingen. Scheelt veel geld. Bedankt
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 22 februari 2014 路 21:03
    Zelf geen ervaring met bindingen monteren (snowboarder geweest) maar zijn er in nl techneuten die dynafits met inserts etc kunnen monteren?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro