wat maakt een skitas/boardbag goed?

• sanno
    Tourist
    sanno op 25 februari 2014 · 18:38
    Aan het begin van het seizoen liep ik tegen een eenvoudige, maar voor mijn gevoel wel stevige tas aan. Na een heel korte doorverkoop actie smaakt het naar meer.

http://wepowder.nl/forum/topic/88160

Volgend seizoen hoop ik 3 soorten tassen aan te kunnen bieden: basic, standaard, luxe. De prijzen moeten tussen de €60 en €90 uitkomen. De importtarieven en het materiaal gebruik bepalen wat de uiteindelijke prijs wordt.

Allemaal met wielen, gemakkelijk klein te maken en met ruimte voor voor 2 paar skies/boards plus kleding.

Voor mij persoonlijk is gewicht van belang. Het doel is de tassen max. 4kg te laten wegen en liefst natuurlijk minder.

Maar er zijn vast nog andere factoren waarom je een skitas koopt. Hopelijk kunnen jullie helpen een goede tas te maken tegen een scherpe prijs. Door in te gaan op bijvoorbeeld onderstaande punten.
    - wat zijn je afwegingen op basis waarvan je een skitas koopt.
    - wanneer gebruik je een skitas (auto, vliegtuig, trein, bus)
    - hoe belangrijk is padding.
    - hoelang moet een tas meegaan?
    - Zijn geintegreerde vakken nuttig?

Hopelijk levert het een zeer goede tas op tegen een scherpe prijs.
    Toerisski
  • Karst
    Advanced
    Karst op 25 februari 2014 · 19:49
    Vliegen/ bus /trein (met eigen auto heb ik em niet nodig).
    Padding, kan maar hoeft niet.
    Build for life = stevige rits / afsluiting / materiaal.
    Duffel style beste + intigreerde netten ofzo aan binnenkant.

2 poederbakken + stokken + eventueel alle shit wat normaal in mn rugzak zou zitten x2.
    Skischoenen erbij? Why not.
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Karst
    Advanced
    Karst op 25 februari 2014 · 19:49
    ... Maar niet te groot: anders kan ik em niet tillen haha.
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 25 februari 2014 · 22:52
    Heb geen specifieke wensen. Ik vind wieltjes al luxe 😃! Ik ga deze volgen. Laat maar weten wanneer we moeten bestellen.

Oh misschien als je ze in grote aantallen gaat bestellen, ze meteen het wepowder logo voor je kunnen stikken. Misschien wel zo leuk 😉?
    Work hard, play harder
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 26 februari 2014 · 01:26
    Deze ga ik ook volgen!
    Voor mij zou een wens zijn dat skischoenen er bij passen, evt een apart vak (te realiseren aan de bovenkant van de tas?)
    Discover the unknown
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 26 februari 2014 · 09:59
    Interessant!

Gebruik: Vliegtuig, bus, trein, en lopen tussen verschillende haltes / acco.

Inhoud: twee paar grote ski's, skischoenen, alle inhoud van de rugzak. Eventueel rugzak zelf ook (leeg), zodat kleren in handbagage kunnen. Fall Line Double is groot genoeg voor mij.

Stevigheid: For Life. Of tenminste een paar seizoenen vliegen. Dus goeie ritsen en stevige stiksels die nooit het gewicht van de inhoud hoeven dragen.

Aparte vakken kan, maar dat gaat vaak ten koste van totale inhoud. Een of twee vakken buitenop is wel handig om papierwerk, straps of een jas oid in te stoppen tijdens het reizen; Dakine Fall Line heeft wel een elegante oplossing die geen amper ruimte kost.

Een beetje stijfheid in de onderste 30-50cm vanaf de wielen zorgt dat de tas niet 'doorbuigt' en over de grond sleept.

Compressiestraps zoals de conrad-tas heeft vond ik prettig. Conrad had ze aan de binnen- en buitenkant.. Haalt bovendien de spanning van de rits.

Lange (afneembare?) schouderband boven het zwaartepunt, bij traplopen noodzakelijk. Zie wederom conrad-tas. Op m'n Dakine heb ik er eentje geimproviseerd.

Klein opbergen is voor mij niet zo heel belangrijk; als ie leeg is is ie vrij plat, en past ie altijd onder een bed of op de bodem van een kast.

Padding: fijn als de kanten niet door de tas heensnijden. Cargo-personeel op vliegvelden is ultra-lomp, helemaal als het wat weegt.

Zo'n 'draagriem' ala douchebag heb ik nog niet gebrobeerd, maar heeft wel potentie op lange wandelingen...

Oja, en een of ander systeem waardoor ie lichter lijkt als ze hem wegen op het vliegveld...

NB: Ik zou rond de 100 euro aanhouden, anders koop ik een Douchebag (tenzij deze beter wordt)..
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 februari 2014 · 11:28
    Minimale padding&geen extra vakjes = meer beter.
    En die stijfheid onderin mbv een plankje/profiel voegt direct toe aan de durability: je gaat met dit soort tassen stukkies lopen op de stoep, op straat of op perrons...
    Als je dit dan ook nog kan verbinden (strap of 2?) met je ski's/board, heb je ook structuur in de rest van de tas.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 26 februari 2014 · 12:11
    Gewicht is voor mij ook belangrijk, tas moet dus niet te groot zijn. 2 Paar skis, skibotten en wat andere kleine rommel is meer dan genoeg. Padding hoeft niet echt (mss een beetje langs de zijkanten), wel wat straps waarmee je skis binnenin kan vastmaken (kunnen ze minder tegen elkaar botsen).
    Zou het vooral gebruiken in bus/trein/vliegtuig en voor mij zijn vooral de wieltjes/onderstel cruciaal. Niets is irritanter dan een tas die na een aantal keer helemaal doorbuigt en niet stabiel is bij het rijden.
    Ik vind het interessanter om in te zetten op goede opbouw van de tas (ritsen, onderstel en duurzame materialen) dan op luxe-opties.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 februari 2014 · 14:00
    Super bedankt voor de input. Overmorgen heb ik weer een overleg met de producent dus daar kan ik wat mee. Maar meer ideeen zijn zeker welkom.

WP logo gaat het denk ik niet worden, maar een speciale aanbieding kan vast wel.

even kort samenvattend

- stevigheid boven alles. goede rits, straps, naden en stevig ripstop materiaal.

Op het huidige model zitten al 3 straps aan de buitenkant. Dit houdt alles wel zo'n beetje om de plaats. rits is voor verbetering vatbaar. naden en stof moet ik nog eens goed bekijken.

- binnenkant indeling
    Aan de binnenkant straps is wel interessant, maar ivm montage van de straps heb ik een vraag.
    Hoe vervoeren jullie je skies? onderkanten tegen elkaar of plat (gestapeld met deels gedemonteerde bindingen)

een ander idee is netting. Op zich prima, maar ben zelf bang dat het snel kapot gaat omdat skies, bindingen etc er achter kunnen blijven hangen.

ruimte voor skischoenen goed punt eens kijken hoe we dat oplossen.

Padding waar het moet. Zou het iets zijn om een soort padding klem strip te maken die je op/over de kanten van je skies kan doen? Bij de binding iets groter zodat je binding erin past. Dit kan klein en licht zijn, maar kost wat moeite om het erop te doen dus eigenlijk alleen te gebruiken bij grotere verplaatsingen.

speciaal voor @jaapvr een helium optie of een vislijn draad zodat je tas lichter lijkt dan die is bij het wegen.

buitenkant
    vakken er bovenop (eventueel uitritsbaar zou dan ook extra ruimte kunnen genereren voor skischoenen.

Laat de suggesties verder komen en durf te dromen. Thanks.
    Toerisski
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 26 februari 2014 · 14:55
    Ik leg m'n skies naast elkaar op de bases (stopper omhoog met touwtje). Als ik twee paar meeneem gaat het 2e paar bovenop (op z'n kop, bases tegen de 'deksel'), alle spullen ertussenin. Dit geeft het meeste ruimte en meeste stijfheid. Ff opletten dat bindingen niet overlappen.

Schoenen leg ik achter de binding, past precies in de breedte (328mm schoen), in de lengte is er nog plek zat om fleece en handschoenen etc in de ruimte te duwen. In de hoogte past het ook precies. Apart vak voor schoenen is onzin en verspilt ruimte.
    Aparte vakken: Enige optie zou een ritsvakje aan de buitenkant zijn voor straps of klein spul, danwel een vak ala Dakine Fall Line; als ie leeg is wordt de ruimte 'opgeteld' bij de binnenkant...

Padding-strip zie ik niet zo zitten, klinkt als moeite en gewicht. Ik had een tas met minimale padding (die van Conrad), maar die was na 3 keer vliegen op (en mn ducttape ook). Van dat zilverige plastic dat ze in surfbags gebruiken werkt goed in m'n huidige tas.

Check bij die schouderstrap ff goed op ergonomie (=verstelbaarheid). Er komen veel kilo's op deze strap, dus de enige optie is imho een constructie 'rondom'. Bij het traplopen hang je die strap over je schouder en moet de tas precies in balans zijn; je schouder draagt zo'n 75% van het gewicht. Met je hand kan je vervolgens de tas sturen en kantelen om de helling van de trap te matchen, om forensen te ontwijken, en om wat gewicht te dragen als je rug bezwijkt. In je andere hand heb je je treinkaartje en AH-to-go papieren zakje dat langzaam uitscheurt door die glazen fles sap...

Keep up the good work!
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 26 februari 2014 · 15:01
    Ik zou vooral focus leggen op een stevige rits en stevige banden plus connectie. Mijn rits is al vrij snel afgebroken (touwtje er doorheen en klaar) en ook 1 van de plastic connecties van de straps aan de buitenkant is gebroken.

Daarnaast is padding essentieel lijkt me om te voorkomen dat de ski door de tas heen snijdt, dan ligt echt alles op de grond ergens in de kelder van schiphol.

Het formaat van de huidige tas is voor mij prima, zou een tikkeltje groter mogen als je het mij vraagt.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 26 februari 2014 · 17:50
    @jaapvr persoonlijk zie ik wel wat in een 'documenten-vakje' mogelijk in combinatie met een vak waar je kleding etc in kan stoppen a la Dakine. Probleem dat ik daarbij zie is dat als je inderdaad 2 paar skies en je schoenen ertussen doet dat je nog nauwelijks daarvan gebruik kan maken. Dit is een duidelijke kosten/baten afweging.
    Heb nog wel even geprobeerd en er passen zeker 2 paar skies en skischoenen in.

@renedem bedankt voor je opmerkingen. Inderdaad zijn de lipjes van huidige ritsen niet heel sterk. de rits zelf is best ok volgens mij. Maar een andere rits is een verbeterpunt net als iets andere clips. Ik ga kijken hoe je weer ene hele tas kan hebben
    Bedoel je met groter; langer of ruimer?
    Toerisski
  • RenedeM
    Beginner
    RenedeM op 27 februari 2014 · 10:03
    @sanno

De tas bevalt voor de rest helemaal goed hoor, waren vooral opmerkingen voor je toekomstplannen. De lengte is voor mij meer dan genoeg, ook de optie om hem iets kleiner in te vouwen is super.

Met iets ruimer bedoel ik de mogelijkheid om een combinatie snowboard+ski op te kunnen bergen in de tas. Dit lukt nu net aan maar zou prettig zijn als de tas iets breder is zodat het wat makkelijker past. (dit is overigens echt personal need omdat ik graag zowel board als ski meeneem).

Daarnaast misschien ook interessant om te kijken naar nog een maatje breder zodat er ook een kite in past. In mijn vorige trip naar Noorwegen heb ik het voor elkaar gekregen (ski+board+stokken+kite) maar dan barst dat ding wel echt uit zijn voegen en is er geen plaats meer voor padding. De clips hebben het toen trouwens prima gehouden.

Kleren stop ik overigens gewoon in mijn rugzak als handbagage.

Voor de rest super tasje hoor! Ben er erg tevreden mee! Succes met je plannen
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 27 februari 2014 · 10:26
    Ik vervoer mijn skis meestal met de bases tegen elkaar.
    Zoals JaapvR al aangeeft is een apart vak voor schoenen in mijn ogen ook enkel plaatsverspilling. Ook netting vind ik niet echt een topidee, als je duurzaamheid vooropsteld lijkt mij dit niet ideaal. Je brakes/stokken/etc kunnen hierin vastzitten, het kan makkelijker kapot gaan, ...
    Gewoon straps langs binnen en buitenkant en stevigheid. Mss kan je enkel op de bodem padding leggen? Dan kunnen de skis niet door de tas snijden.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 februari 2014 · 10:49
    Vakje buitenop blijft idd weinig van over als de tas vol zit, maar in de praktijk wel altijd precies genoeg voor een ticket, losse schouder-strap, platgedrukte (dunne) donsjas en een paar snickers. Dat is imho toch het enige wat daarin thuishoort..
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 februari 2014 · 14:16
    Bedankt weer voor de input. Morgen spreek ik even met de beoogde producent. eens kijken hoe ze gaan reageren op de lijst met suggesties.

Zelf doe ik altijd een mesje in zo'n voorvakje om de tie-wraps door te snijden die mijn tas afsluiten.
    Toerisski
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 27 februari 2014 · 23:04
    ik sluit me aan bij de ideeen van Jaap, verder is sterk heel fijn. een goede pad aan de schouderband ( kata camera bags is heel fijn, porta brace ook, maar wel weer erg duur)

Wat ik mis is een mooie lus / metalen oog om een slot door te zeten zodat je de zaak aan een paal ofzo vast kan zetten in de transportwagon in de trein of als je moet pissen in Bourg St Maurice ( er liep er een met mijn over het perron )

Zei ik al sterk? die Conrad tas voldoet inderdaad maar vanuit mijn camera tassen ben ik sterker spul gewend.
    Een kant (onderkan )een meer ' plastic " laag erop, als je dat ding dan op een natte ondergrond legt of vervoert is die ook weer snel droog, beetje idee vrachtwagen zeil.

ski's staan er met base naar buiten toe in, langste paar aan onderkant met punt naar boven, korter paar er met punten naar beneden. beetje schuiven zodat bindingen netjes ' in elkaar ' passen en dan schoenen onder in tussen de ski's
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • AlexL
    Beginner
    AlexL op 28 februari 2014 · 09:14
    1 kleine toevoeging voor de wish list: Breed en diep genoeg zodat er ruim genoeg plaats is voor een snowboard met "grote" Highback bindings gemonteerd (bv. mijn Burton C60). Ik heb een Dakine waar dat goed gaat, maar een Burton (!) waar het wringen is om de ritsen dicht te krijgen, zeker met wat extra rommel erbij.

Succes!

Alex

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro