via frankrijk naar Davos of via Duitsland?

• 3zel
    Advanced
    3zel op 27 februari 2014 · 08:17
    Binnen twee weekjes rijden we naar Davos voor L2 SSC.
    Wat is het meest praktische via frankrijk (Péage) en dan door Zwitserland (zurich) naar Davos of via Duistland (Memmingen)...
    Ik vertrek in de buurt van Luik.

Wat zijn jouw ervaringen?
    knowledge is powder
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 27 februari 2014 · 10:32
    Vanuit NL is dit de beste weg: Keulen-Frankfurt-Wurzburg-Ulm-Bregenz-Klosters

We hebben deze route vanuit Utrecht regelmatig in 7 uur gereden. Volgens mij vanuit Belgie ook wel te doen.
    One step at a time.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 27 februari 2014 · 12:17
    Mijn ervaring is altijd druk in Duitsland veel vrachtverkeer en wegwerkzaamheden, snachts rijden zal het beter gaan.
    overdag heb ik goede ervaring door frankrijk, 13€ tol totaal tot aan basel en lange stukken de cruise control op 140...
    en lekke makkelijk je kan de e25 aanhouden tot Zwitserland
  • V700
    Tourist
    V700 op 27 februari 2014 · 12:54
    En als je via Frankrijk gaat rijden even een peage kastje bestellen via internet die je aan je CC koppelt. Rij je zo voorbij eventuele tolpoortjes files. Binnen 3 dagen was die binnen bij mij.
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 27 februari 2014 · 13:38
    Mij lijkt Metz, Strassbourg, Bazel, Zurich best oké.... Naar 't zwarte woud namen we ook ongeveer dit stuk Frankrijk. De péage valt inderdaad best mee....langs Duitsland ben ik nog nooit gereden.
    Tot de 10de!
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 27 februari 2014 · 17:18
    Via google maps kan je zien waar de werken zijn en ook hoe lang de werken nog gaan duren meestal en hij geeft ook meerdere routes aan.

Die over frankrijk is de snelste en de 2 wegenwerken die er zijn stoppen morgen !
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 27 februari 2014 · 20:50
    Let ff op de Franse flitsboetes nu ook op de mat kunnen vallen. Zeker bij Metz is het prijsschieten. Overigens zijn de Franse boetes minder leuk dan de Duitse.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 27 februari 2014 · 21:12
    Flitsers worden altijd netjes aangekondigd in Frankrijk..
    Behalve de laseragenten
    Zoals ik al zeg liever de cruise op 140/150 voor 2/3 uur met een klein risico dan vol gas op de autobahn om elke keer weer op die karavaan inhalende vrachtwagens te wachten 😃
  • Constant
    Beginner
    Constant op 27 februari 2014 · 21:56
    Via Basel naar Oost-Zwitserland en niet via Munchen. Dat is niet alleen mijn mening, maar ook die van één van m'n skileraren in Laax.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 27 februari 2014 · 23:10
    Via Basel naar Oost-Zwitserland en niet via Munchen. Dat is niet alleen mijn mening, maar ook die van één van m'n skileraren in Laax. Constant op 27 feb. 2014 21:56

Je rijdt wel een beetje om als je helemaal naar Munchen gaat...😃 Wij rijden nu zeker al 20 jaar van Utrecht naar Klosters en de weg via Ulm en Bregenz scheelt ongeveer een uur. Veel meer stukken zijn nog zonder snelheid beperking en de weg is erg nieuw. Als je toch over Basel gaat neem dan wel de grens overgang bij Rheinfelden. Is veel rustiger dan de grote bij Basel en sneller.
    One step at a time.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 februari 2014 · 00:09
    Je rijdt wel een beetje om als je helemaal naar Munchen gaat...
    Dit is een understatement 😋
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 28 februari 2014 · 07:12
    Wij reden naar Flumserberg ook vaak via Bregenz. We zijn ook wel via Basel en Zürich gereden maar via Bregenz ging eigenlijk altijd het snelst.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 1 maart 2014 · 15:37
    Inloggen gaat me tegenwoordig net zo slecht af als parate topologiekennis, bovenstaande reactie was van mij 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2014 · 19:58
    Ik heb het idee dat via Würzburg naar Bregenz wel een pietsje om is, maar sneller dan via Stuttgart, omdat het er minder druk is en je minder snelheidsbeperkingen hebt. ik kan me vergissen want via Stuttgart rij ik niet zo vaak.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 2 maart 2014 · 18:02

Anyway, Basel ligt wel op de kaart waar ik dacht, dus mijn advies blijft om via Basel te rijden. Als je graag kans maakt om in een langdurige file terecht te komen, is rijden via Ulm een betere optie 😃. op 1 mrt. 2014 15:35

Wij hebben laatst 6:50 gedaan, Amsterdam-Klosters via Ulm. Die files via Ulm heb je nog zelden, tenzij je graag op zaterdag rijdt in een vakantie week. Iedereen die ik die route heb aangeraden rijdt in elk geval nooit meer via Basel.

Daarentegen zijn er wel nog hollanders die geen corridor veignet voor Oostenrijk willen betalen en dus de route vermijden 😋
    Rex Monte - Amor Nix
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 maart 2014 · 18:50
    corridor vignet bestaat niet meer, helaas. 😞 Dus elke keer voor dat stukje naar HohenEms is het €8 aftikken voor een 10-dagen vignet, kwam ik drie weken geleden achter.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 2 maart 2014 · 18:51
    Vrijdagnacht vanuit tonale terug gereden door Duitsland over ulm..
    In de avond prima te doen inderdaad
    Heenweg overdag was een drama op vrijdag en zaterdag
    Het is dat we 1,5 uur stil stonden achter een flinke crash bij ulm anders waren we in 11 uur terug geweest
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 maart 2014 · 20:00
    corridor vignet bestaat niet meer, helaas. 😞 Dus elke keer voor dat stukje naar HohenEms is het €8 aftikken voor een 10-dagen vignet, kwam ik drie weken geleden achter. Emmer op 2 mrt. 2014 18:50

Of erger, €110 omdat je geen zin had om te stoppen en weer een vignet te kopen. Het gaat mij niet om die 8 euro, maar het is nogal een stom systeem waar ik eigenlijk niet aan mee wil doen. Ik ga denk ik maar nooit meer naar oostenrijk.
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 2 maart 2014 · 23:05
    Flitsers worden altijd netjes aangekondigd in Frankrijk..
    Behalve de laseragenten
    Zoals ik al zeg liever de cruise op 140/150 voor 2/3 uur met een klein risico dan vol gas op de autobahn om elke keer weer op die karavaan inhalende vrachtwagens te wachten 😃 rutgerberge op 27 feb. 2014 21:12

rappel 😃
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 12:16
    corridor vignet bestaat niet meer, helaas. 😞 Dus elke keer voor dat stukje naar HohenEms is het €8 aftikken voor een 10-dagen vignet, kwam ik drie weken geleden achter. Emmer op 2 mrt. 2014 18:50
    Of erger, €110 omdat je geen zin had om te stoppen en weer een vignet te kopen. Het gaat mij niet om die 8 euro, maar het is nogal een stom systeem waar ik eigenlijk niet aan mee wil doen. Ik ga denk ik maar nooit meer naar oostenrijk. ieism op 2 mrt. 2014 20:00

das dan het voordeel van een zuipende auto. Je moet toch regelmatig tanken en in Duitsland zijn de Oostenrijkse vignetten al op een aardige afstand van de grens te krijgen... het irritantste vind ik het eraf krijgen van die K*T vignetten! Mn ruit zit onder!

Overigens is Bregenz Klosters niet altijd sneller, via Rheinfelden en Zurich gaat ook best snel. Hoe dan ook Stuttgart vermijden want daar is het meestal prijs. Ik weet niet hoe de A5 er tegenwoordig bijligt want dat was de afgelopen jaren wel een knelpunt met hele smalle banen wegens wegwerkzaamheden.

Frankrijk is meestal fijn rijden maar als je graag hard rijdt dan toch beter Duitsland.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 4 maart 2014 · 12:24
    beetje vaseline eronder, trek je ze er zo weer af 😃
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 12:42
    beetje vaseline eronder, trek je ze er zo weer af 😃 rutgerberge op 4 mrt. 2014 12:24

en jij hebt dat standaard in je auto liggen???? 😉
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 4 maart 2014 · 15:19
    Als je toch over Basel gaat neem dan wel de grens overgang bij Rheinfelden. Is veel rustiger dan de grote bij Basel en sneller.MickeydeHaas op 27 feb. 2014 23:10Heb je beide routes wel eens gereden en direct met elkaar vergeleken? Het maakt namelijk qua tijd helemaal niks uit. 😉 Via Rheinfelden moet je 3x van snelweg wisselen en de grensovergang heeft beduidend minder capaciteit dan die van Weil am Rhein. Overigens komen reizigers via Frankrijk al bij grensovergang Saint-Louis Zwitserland binnen en dan is Rheinfelden zelfs een behoorlijke omweg.

Frankrijk is meestal fijn rijden maar als je graag hard rijdt dan toch beter Duitsland. skiester op 4 mrt. 2014 12:16Valt helaas vies tegen. De A5 heeft vanaf Freiburg tot kort voor Basel een snelheidslimiet van 120 km/u die helaas ook sterk door mobiele controles gehandhaafd wordt. Voor de rest is de weg behoorlijk druk en dan valt er behalve 's nachts niet zo goed door te rijden. De A4/A35 door Frankrijk rijdt wat dat betreft veel relaxter en constanter door, m.u.v. van de 90 km/u zone door Strasbourg.
    Sauerland² + Harz² = Alpen²
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 maart 2014 · 15:57
    Oh echt? Er was altijd nog een flink stuk onbeperkt! Maar ik geef toe dat ik dit jaar niet via deze route ben gegaan.....

Rheinfelden was altijd mijn geheimtip richting Zurich (heb er een tijdje gewoond), maar een keer hoeven wachten. Maar kennelijk weten nu meer mensen deze weg en is het dus drukker geworden. Hoe dan ook is het prettig om het 80km stuk bij Basel te vermijden want dat is druk en er wordt overal gevonkt. Ik heb deze routes diverse malen gereden en tot vorig jaar was Rheinfelden iig veul sneller.
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 4 maart 2014 · 17:03
    Oh echt? Er was altijd nog een flink stuk onbeperkt! Maar ik geef toe dat ik dit jaar niet via deze route ben gegaan.....skiester op 4 mrt. 2014 15:57Er is inderdaad nog best een behoorlijk stuk onbeperkt, maar de tijdswinst die je eruit kan halen is vanaf Kreuz Walldorf gering. Ten zuiden van de aansluiting Offenbach is de A5 nog maar met 2x2 rijstroken uitgebouwd en dan gaat het overdag helaas niet meer zo vlot. Veel te veel optrekken en remmen als je 'snel' wilt zijn. 😞

Maar kennelijk weten nu meer mensen deze weg en is het dus drukker geworden. Hoe dan ook is het prettig om het 80km stuk bij Basel te vermijden want dat is druk en er wordt overal gevonkt. Ik heb deze routes diverse malen gereden en tot vorig jaar was Rheinfelden iig veul sneller.skiester op 4 mrt. 2014 15:57Door tijdswaarnemingen, die ik en een paar andere wegenfreaks van autobahn-online.de en wegenforum.nl hebben gedaan, kan je tot de conclusie komen dat het eigenlijk een illusie is dat de route via Rheinfelden beduidend sneller zou zijn. De daadwerkelijke tijdsbesparing via Rheinfelden bedraagd amper 1 minuut. Had ik zelf eigenlijk ook niet voor mogelijk gehouden. 😉

Ik kies daarom ter plaatse de route waar ik spontaan zin in heb. Doorslaggevend voor Rheinfelden vind ik vaak de mooiere omgeving. Doorslaggevend voor Basel vind ik rijcomfort en de grotere grensovergang.
    Sauerland² + Harz² = Alpen²

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro