Schoenen, ski's en bindingen voor enthousiaste aspirant

• nweenink
    Beginner
    nweenink op 5 maart 2014 路 12:00
    Hallo,
    Ik wil komend seizoen het toerskien gaan oppakken naast het gewone alpinewerk. Ik ben nu op zoek naar materiaal en dat valt nog niet mee. Ik heb nu bij een paar zaken schoenen gepast maar tot nu toe zonder succes. Momenteel heb ik voor het alpinewerk Salomon en dat zit voor mij perfect. Zaterdag nog Scarpa, DynaFit en Black Diamond gepast maar die zaten gewoon niet goed. Druk bij de wreef of druk op de kuit. Ik heb een vrij hoge wreef en vrij brede voeten. Mogelijk hebben jullie suggesties voor merk en type schoen? Mijn doel: naast een paar dagen gewoon pistewerk een tocht maken van de dag of drie: lopend naar boven en door deels poeder en via pistes terug. Ik ski nu bijna 25 jaar maar bij toerski kom ik net kijken. Ik heb wel wat langlauf-ervaring (voor wat het waard is. Ik stel realistische eisen aan materiaal: beter goed en iets duurder dan van het merk Goedkopie en na een seizoen aan vervanging toe. Ik zie graag jullie reacties, dank!
  • nweenink
    Beginner
    nweenink op 5 maart 2014 路 12:00
    Tips voor ski's en bindingen zijn uiteraard ook welkom. 馃槈
  • evan
    Advanced
    evan op 5 maart 2014 路 14:40
    Gezien jouw opmerking dat jij een "vrij hoge wreef en vrij brede voeten" hebt zou ik de Atomic Waymaker Tour eens passen.

Dr. Gear komt er meteen achter dat de Waymaker een schoen is voor rijders die grote voeten hebben. En dan bedoelt Dr. Gear uiteraard niet qua maat, maar qua volume. De schoen is namelijk best breed en hoog in vergelijking met andere skischoenen."
    http://wepowder.nl/weblog/4996/Review-schoenen-van-Salomon-en-Atomic...
    http://www.atomic.com/en/Products/Alpine/Boots/BC%20Touring.aspx?filte...=

Als Salomon schoenen jou goed passen kan je ook eens kijken naar de Salomon Quest schoenen, al zijn die meer freeride- dan toergeörienteerd. Er zijn ook minder stijve modellen van dan het model dat in de recensie van Dr. Gear is besproken.
    http://www.salomon.com/nl/range/boots-alpin.html

NB: Als je meer bruikbare reacties wilt zou ik de titel van je post wat specifieker maken dan "Schoenen", zeker als je ook nog advies wilt over ski's en bindingen. Het helpt ook als je wat meer informatie geeft over jezelf, zoals lengte, gewicht, leeftijd, conditie, skiniveau (zie ook het freeridepaspoort). Succes!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 maart 2014 路 14:55
    Zoals @evan al zei lees even het verhaal van Dr. Gear. Ik heb recentelijk de Salomon Quest Max BC 120 gekocht en die zitten (mij iig) fantastisch. Salomons vallen inderdaad ruim ben ik al achter, want ik heb de schoen al een maat kleiner gekocht dan mijn oude Rossi's.

Redenen waarom ik specifiek deze heb gekocht:
    - Ze zijn licht voor een alpine/tour schoen (3,88kg, maat 27.5)
    - Je kunt de zolen swappen. DIN en Tech.
    - Ik heb ze voor een goede prijs kunnen scoren, ook al is dit een non-argument, want als de pasvorm niet goed was geweest had ik ze uiteraard niet gekocht 馃槂
  • nweenink
    Beginner
    nweenink op 5 maart 2014 路 15:09
    Dank voor de feedback al, blij mee!
    Ik heb de Salomon Quest Max BC 120 gepast zaterdag en die zaten niet lekker. Dat verbaasde me wel. Mijn huidige Salomon's zitten heerlijk dus ik kreeg de indruk dat de leest iets is aangepast in de afgelopen jaren.
    Ik ben ongeveer 188 lang, 80 kilo, 45 schoenmaat, 44 jaar, ski-niveau ESF4. Mijn conditie is goed. Ik loop regelmatig een 5 kilometer hard of wandel 25 km. Daarnaast ski ik bijna wekelijks in de hal op techniek. Op de meeste pistes kom ik goed naar beneden, ook ijzige en zwarte pistes, netjes parallel. Off piste skien een paar keer gedaan, nog geen ervaring met tochten. Een paar keer een langlauftocht gedaan van een dag, lekker!

Ik ben ook benieuwd naar soorten bindingen. Ik heb zaterdag al wat uitleg gehad over diverse soorten (Marker vs. DynaFit) maar echte pro's of contra's hoor ik nog graag.
    Zal zo eens wat links bekijken, dank daarvoor, en het topic aanpassen.
  • nweenink
    Beginner
    nweenink op 5 maart 2014 路 15:16
    De Quest Max BC120 heb ik gepast en die zaten niet lekker. Misschien nog een keer passen, nu een maatje groter? Gewoon proberen. Ze hadden nog een type, ook Salomon, met meer een vachtvulling die beter zat. Mijn huidige schoenen hebben een gelsysteem dat zich naar de voet gevormd heeft, superlekker! Maar ja, met die schoenen kan ik niet lopen.
    Huidige ski's Volkl supercarve, 184 cm met dubbelrail. Ik was niet van plan deze te laten ombouwen. Dat kan geloof ik ook niet in verband met bindingen. Qua ski ben ik niet merkvast: goed in afdaalwerk, mooi kanten en soepel in het bergopwaarts. Ik zal geen extreem lange tochten gaan maken in het begin (geef me 2-3 seizoenen).
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 maart 2014 路 15:32
    [mention="/profile/26918"]@nweenink[/mention] Als je de schnallen van de Max BC 120 te strak zet voelen ze oncomfortabel aan. Althans, dat was mijn ervaring. Ik heb ze overigens pas 2x aangehad op de rollerband. De 1e keer voelde het nog niet echt lekker (in tegenstelling tot het gevoel in de winkel). De 2e keer heb ik de onderste 2 schnallen iets losser gezet en dat voelde al veel beter aan. Ook heb ik het idee dat ze snel naar je voeten gaan staan.

De gewone Quest lijn valt overigens kleiner van de Quest max serie. Ik heb ook de Quest 120 aangehad en daar moest ik maat 28.0 hebben ipv de 27.5 die ik nu heb. BTW, de Quest Max 130 en 110 hebben een custom shell. Deze kan dus verwarmd worden en beter naar je voeten worden gezet. De Max BC 120 heeft dat niet.
  • doov
    Advanced
    doov op 5 maart 2014 路 16:38
    Ik heb de Quest 120 en mij zitten ze prima, maar het is natuurlijk geen echte tourschoen. Ook al voldoen ze op de loopstand prima om een stukje te hiken naar een lauw topje. Voor het echte tourwerk zou ik toch voor een echte tourschoen gaan.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 5 maart 2014 路 16:47
    Schoenen: Bedenk dat de betere schoenen tegenwoordig met een thermo-vormende binnenschoen geleverd worden. Als je ze koopt worden ze naar je voet gevormd. Ga anders eens kijken bij MK in Bilthoven; misschien wel Neerlands beste (of enige?) bootfitter.

Systeem: Dynafit. Lichter, ergonomischer touren. Geen problemen bij afdalen tenzij je hele extreme dingen doet. Zeker als je langere tochten wil maken en/of er nog een piste-set naast houdt.

De voornaamste reden waarom mensen voor een Marker-achtig systeem kiezen zijn imho bekendheid, het feit dat ze hun fijne alpine schoenen willen houden, en dat ze er wekenlang vooral pistes of buckels mee willen skien.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 5 maart 2014 路 17:27
    Als je echt een brede voet heb, dan is de Black diamond Quadrant wellicht je schoen.
    Voor schoenen geld wel, doe een shellfit (i.e. passen zonder binnenschoen). Zit je schoen in de winkel met nieuwe binnenschoen 'lekker', dan is er grote kans dat ie na een week skien te groot is, binnenschoenen worden een flink stuk dunner namelijk.
    Verder: schoenen breder (en zelfs langer) maken kan makkelijk, korter en smaller niet.
    Andere (redelijk) brede schoen: technica cochise.
    Zie ook: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/137151-the-answer-to...
  • VIP
    Advanced
    VIP op 6 maart 2014 路 10:04
    Voor wat het waard is, heb je al eens aan een telemark set-up gedacht. Schoen - binding gewicht is relatief laag (zeker in vergelijking met freerideboot / Marker set-up) en sluit qua gevoel enigzins aan bij je langlauf ervaring. Daarnaast passen NTN telemarkschoenen ook nog in een dynafit / tech binding.
  • Alboreto
    Tourist
    Alboreto op 10 maart 2014 路 19:22
    De Quest Max BC 120 heeft wel een thermo binnenschoen die in tegenstelling tot de meeste thermovervormbare binnenschoenen (die je in praktisch elke betere skischoen aantreft) na verhitting in een conform'able oven (alleen de binnenschoenen in de oven gedurende 5 minuten) significante ruimtewinst oplevert (waar nodig). Salomon zelf heeft het over 8mm. Inderdaad geen custom shell, maar pebax en daardoor lichter dan de QM 130 en 100. Het is geen echte tourschoen, maar de range of motion in de loopstand is behoorlijk en ze skiën goed.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 10 maart 2014 路 19:38
    De Quest Max BC 120 heeft wel een thermo binnenschoen die in tegenstelling tot de meeste thermovervormbare binnenschoenen (die je in praktisch elke betere skischoen aantreft) na verhitting in een conform'able oven (alleen de binnenschoenen in de oven gedurende 5 minuten) significante ruimtewinst oplevert (waar nodig). Salomon zelf heeft het over 8mm. Inderdaad geen custom shell, maar pebax en daardoor lichter dan de QM 130 en 100. Het is geen echte tourschoen, maar de range of motion in de loopstand is behoorlijk en ze skiën goed. Alboreto op 10 mrt. 2014 19:22
    Ik heb ze zelf en heb de liner nog niet verwarmd. Dit is ook niet echt nodig heb ik het idee, want na ze een paar uurtjes indoor te hebben gedragen ontstaat die ruimte uit zichzelf.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro