Zelf skins splitten

• Dio
    Advanced
    Dio op 17 maart 2014 路 10:09
    Mijn tour-setup is opeens een stukje breder (116mm) dan voorheen 馃槂

Mijn vellen zijn gesneden op een ski van 98mm en nog in prima staat. Ik loop er hard over te denken om die in het midden (edit:in de lengte) te splitten zodat het tekort aan materiaal in het midden van de ski zit en niet links en rechts bij de kanten.

Iemand ervaring mee?
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 17 maart 2014 路 10:23
    geen ervaring mee, maar heb zelf vellen op maat voor 98 en die gebruik ik ook wel voor 112 skis. Je glijdt wel wat meer weg als het steiler wordt en de sneeuw hard is, maar zolang het niet heel erg moeilijk wordt is het wel te doen. Ik zou het eerst eens zo proberen voordat je in je vellen gaat snijden.

Het lijkt mij trouwens dat je liever in het midden (onder je voet) een stuk vel hebt anders glijd je mogelijk nog meer weg denk ik.
    Toerisski
  • robbert
    Advanced
    robbert op 17 maart 2014 路 10:23
    geen ervaring met zelf splitten van vellen, maar wel ervaring met gesplitte BD vellen. Niet aan te raden voor langere toeren, blijft toch niet zo heel goed zitten
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 maart 2014 路 10:24
    Ik heb wel eens zo'n tourskier in zo'n spandex pakje gezien die zoiets had. Maar hij had tussen de skins een soort dun materiaal ertussen. Dus een strook van iets wat leek op zeildoek of dyneema ofzo waar de skins dan weer op gestikt waren.
    Ik geloof dat hij ze gewoon zo gekocht had, maar een zeilmaker of iemand met een hele zware naaimachine kan dit zo maken.

Voordeel is dat je gewoon je tip/tailclips kan blijven gebruiken en dat je ze nog op kan vouwen zonder dat het een soort komische act gaat worden. Ik denk dat het primaire idee erachter lichtgewicht en meer glide is.
    splitfest.nl
  • tnijveldt
    Advanced
    tnijveldt op 17 maart 2014 路 10:27
    check dit: http://www.wildsnow.com/5917/backcountry-skiing-skins/...
    je kan behoorlijk dun gaan

daarnaast wil je skins dicht bij je kanten hebben! voornamelijk voor traverses over hardere sneeuw, waar je alleen je zijkant van je ski in de sneeuw hebt. dan moet je daar vel hebben om niet weg te glijden.
    voor lopen over een plat spoor zie ik niet wat het uitmaakt waar het vel precies onder de ski zit!?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 maart 2014 路 12:02
    @Dio Ik wil je 98mm vellen wel overnemen hoor 馃槂. Kan ik ze onder mijn Sally's plakken 馃構
  • Ors
    Advanced
    Ors op 17 maart 2014 路 12:12
    Ik heb laatst een setje gecko's 90mm onder de voet gesplit voor Bent Chelters (123mm). Gewoon doormidden snijden m.u.v. tip en tail, zodat je ze netjes langs de staalkanten kunt plakken.

Ideaal is anders, want het risico dat er sneeuw tussen het vel en de ski kan komen wordt groter. Dat gebeurde bij mij toen de achterkant was losgeschoten. Ook al had dat meer met de clip te maken, dan met het vel. Met de andere ski geen probleem gehad. Maar dus toch de laatste meters moeten bootpacken 馃槥
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • robbie
    Expert
    robbie op 17 maart 2014 路 12:16
    gewoon nieuwe kopen Dio! Lijkt me niet iets waar je mee wil lopen kloten als het -15 is, met een frisse wind om je oren en je vellen laten los.
  • Leonie
    Advanced
    Leonie op 17 maart 2014 路 12:45
    Heb ik ervaring mee, heb het zelf precies zo gedaan en het werkt als een trein!
    ben van 80 mm naar 100 gegaan en doordat ze netjes langs de kanten liggen heb je goed grip langs de staalkant, nog steeds voldoende houvast als je skis plat op de sneeuw liggen en het plakt zeker niet lastiger. En ze blijven prima zitten. Ik plak de twee delen tegen elkaar als ik de vellen van de skis afhaal... Kijk wel even naar de bevestiging van je vellen op de tip van je ski's, ik heb van BD twee beugeltjes gevonden waar mn vellen omheen geplakt zitten. Achterop eindigen de vellen 5 a 10 cm voor het einde van mn skis, gewoon geplakt. Heb ze eerder bevestigd gehad op de tail met een hulpstuk maar dat bleef niet goed zitten en nu zit er geen beweging meer in.
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 17 maart 2014 路 15:16
    Heb geen enkel probleem met de skins die ik op m'n splitboard gebruik en zelf heb gesplit. Zijn natuurlijk wel breder dan skins voor ski's. Ff oppassen als het hard waait, maar dat probleem is m.i. echt overkomelijk.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 maart 2014 路 20:33
    Check. Thanks all. Neem het G3 tooltje mee in de rugzak. Probeer het eerst zonder à la Sanno en anders gaat het mes er in.. 馃槂
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 maart 2014 路 19:56
    Mocht het teveel gekloot zijn, dan kan je er altijd nog een stukje dun synthetisch doek tussen laten stikken. Geen probleem voor iemand met een fatsoenlijke naaimachine (zeilmaker oid). Mooi klusproject, nieuwe kopen kan altijd nog.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 maart 2014 路 21:22
    P'sies. Kwam nog een goede truuk tegen om je vellen op te frissen qua kleefkracht zonder dat je de oude lijmlaag er af schraapt en er een nieuwe laag op kletst.

Maak eerst je vellen schoon. Gooi ze in een emmer met koud (!) water trek ze van elkaar en spoel ze uit. Herhalen tot het water schoon is. Daarna de natte vellen ontdoen van dennennaalden, mosjes, schorsjes, etc. Plak bakpapier op de lijmlaag en verwarm de lijmlaag met een strijkbout. Niet te warm, het moet niet gaan roken en bubbelen. klontjes krijg je op die manier weer plat en de lijmlaag plakt weer als weleer. Opletten dat je de lijm niet over de rand heen strijkt.
    (http://www.larryscascaderesource.com/weird/weird_files/skins.html...)

Je kunt daarna overwegen om je vellen te waxen om ijs en plaksneeuw te voorkomen. Zie videootje.

• Leonie
    Advanced
    Leonie op 19 maart 2014 路 18:21
    Heb je die truc ook uitgeprobeerd?? iemand?
    ... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 maart 2014 路 21:44
    de bak water kende ik nog niet, dat bakppiwr/strijkijzer werkt wel (op de skins van een maatje)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro