Twintips waxen en slijpen

• Rikschoenmaeckers
    Beginner
    Rikschoenmaeckers op 18 janvier 2017 · 11:35
    Beste Freeriders,

Ik vraag me af of iemand antwoord op mijn vraag heeft want op internet kom ik er niet echt uit. Ik snap uiteraard dat normale allmountain, race en carve ski's gewaxt en geslepen moeten worden.

Alleen hoor ik over twintips verschillende meningen. De een zegt freestyle ski's alleen waxen en off-piste poederski's licht slijpen af en toe en uiteraard ook waxen.
    Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
    Ik ski zelf op zowel poederskis als freestyle ski's.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.
  • seppe
    Advanced
    seppe op 18 janvier 2017 · 12:43
    Hi Rik,
    Ik als skiserviceman ben van mening dat alle ski's of boards geslepen moeten worden. Hierbij ga ik wel altijd uit van hun doel.

Wat freestyle betreft : Slopestyle, halfpipe en big air vragen elk om een andere manier van onderhoud. Zo zal iemand die veel rails of boxen skiet geen scherpe staalkant onder de voeten willen want daarmee zou hij blijven haken aan het staal van de rail of box. Daarom botten we de staalkant onder de voet iets af, maar behouden we de scherpte op de rest van de kantenlengte. Ik ken echter maar weinig freestylers die enkel en alleen in het park te vinden zijn. Zo doende hebben ze ook baat bij een voldoende scherpe hoek voor op de piste.

Wat freeride betreft: Off-piste skien is meer dan enkel en alleen door 100cm verse powder knallen. Stijle couloirs, ijsplaten, ouwe verspoorde sneeuw, het hoort er allemaal bij. Ik zie geen enkele reden om een freeride georiënteerde ski niet te slijpen of ''licht'' te slijpen. (Wat is dat zelfs, licht slijpen?) Een goed onderhouden ski biedt in bovenstaande ( en alle andere) gevallen veel vertrouwen en draagt dus bij aan de veiligheid.

Dus ja, zowel freestyle als freeride ski's moeten geslepen worden. Iedereen bepaalt natuurlijk hoe ver hij of zij hier in gaat. Ik heb vrienden die eens in het jaar hun ski's binnen gooien voor onderhoud, evengoed zijn er die na elke skidag 2 uur aan hun ski's bezig zijn.
  • Rikschoenmaeckers
    Beginner
    Rikschoenmaeckers op 25 janvier 2017 · 10:42
    Harstikke bedankt voor je reactie.
    Ik hoop dat je me op de volgende vraag ook antwoord kan geven.
    Zelf heb ik mijn eigen ski's nu voldoende scherp en klaar om te waxen, maar slijp en wax voor anderen ook nog wat ski's. Nu heb ik bij sommige ski's het gevoel dat de vijl niet helemaal lekker pakt. Nu betwijfel ik of dat aan de vijl ligt, of dat ik met de vijl over het plastic aan de zijkant schraap ipv alleen de kant. Ik heb wel eens van een soort schraper gehoord waarmee ik wat van het plastic kan weghalen zodat ik weer verder kan slijpen, klopt dit? zo ja, waar zou ik zoiets kunnen kopen?

Als ik namelijk iets in de zin van schraper plastic ski's intik in google komt er niet echt iets uit waar ik iets mee kan.
    Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 25 janvier 2017 · 10:56
    Dit is inderdaad het geval...

Google op 'sidewall planer'... , die van toko vinden veel mensen het fijnst, al heeft holmenkol dit jaar ook een goede. Is in feite een wieltje dat een klein beetje materiaal van je sidewall afschraapt.

Succes 😉
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Rikschoenmaeckers
    Beginner
    Rikschoenmaeckers op 25 janvier 2017 · 10:57
    Thanks voor de snelle reactie!!
  • seppe
    Advanced
    seppe op 25 janvier 2017 · 11:44
    Inderdaad, een sidewall planner is wat je nodig hebt. Eventueel kan je ook een ''radial file'' gebruiken, die neemt zonder veel problemen de overtollige plastic weg. Wel altijd volgen met je WC-vijl erna . Indien je een sidewall planner wil gebruiken, dan oefen je best eens op een oude ski. Het correct wegnemen van side wall is een moeilijk en secuur werkje. Ski's met cap-constructie en ABS-constructie vragen allebei een andere techniek. Neem ook niet te veel weg, je sidewalls beschermen je staalkant.
    Ik werk ook het liefst met die van TOKO, al zijn er een hoop alternatieven. Ik merk wel een groot verschil tussen de gekende merken. Ik heb het grote merendeel wel al gebruikt. Zo vind ik de ''race'' versie van Swix echt niet goed.
    Anderzijds heb ik goeie ervaring met de sidewall planner van BEAST. Geen idee of hij nog te krijgen is, heel goedkoop en werkt volgens het zelfde systeem van losse hoek. Was mijn eerste sidewall planner en gebruik hem nog wekelijks voor ski's met cap-constructie.
    Succes!
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 25 janvier 2017 · 13:15
    Inhakend op dit topic. Ik ben nog geen redelijk betaalbare sidewall planner tegengekomen, iemand tips? Ik vind 70/80 voor iets wat je vrijwel nooit gebruikt echt teveel geld... kan ik beter m'n board een keer wegbrengen naar de shop en daar vragen of ze het doen incl. bandslijpen, wax enz... Of wat vinden jullie?
    Riding on the edge!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 25 janvier 2017 · 13:19
    Van de week een Swix besteld bij Bergzeit. EUR 35, gaat nog 20% af. Nog niet ontvangen/geprobeerd, dus even afwachten nog. Artikelnummer 5004777.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 25 janvier 2017 · 14:17
    Inhakend op dit topic. Ik ben nog geen redelijk betaalbare sidewall planner tegengekomen, iemand tips? Ik vind 70/80 voor iets wat je vrijwel nooit gebruikt echt teveel geld... kan ik beter m'n board een keer wegbrengen naar de shop en daar vragen of ze het doen incl. bandslijpen, wax enz... Of wat vinden jullie? AlexanderHurk op 25 jan 2017 13:15
    Ik gebruik al jaren een stevig scherp mes om een beetje plastic weg te snijden, als ik het idee heb dat mijn vijltjes op de sidewall afglijden. Ik zou niet weten wat een sidewall planer beter doet dan een scherp mesje en wat moed, beleid en trouw. 😃
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 26 janvier 2017 · 14:29
    Thanks! Ik ga binnenkort eens kijken😉
    dat met dat mesje durf ik niet aan denk ik... heb nu 2 boards waar ik een beetje sidewall raak...
    Riding on the edge!
  • CorD
    Beginner
    CorD op 27 janvier 2017 · 17:49
    Tevens slijp ik mijn skis met een hoekijzer van 90 graden waarop ik de vijl klem. In een houder kun je de vijl alleen maar op een stand erin plaatsen. Is de vijl "volgeveild", moet je deze eerst uit de houder halen en schoonmaken terwijl je de vijl op het hoekijzer alleen iets hoeft te verschuiven om weer goed te kunnen veilen.
    Dit hoekijzer en klemmen kun je bij een bouwmarkt verkrijgen voor een klein bedrag.
    Think with powder
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 janvier 2017 · 18:25
    Hoefijzers zijn ook bij de ski shop verkrijgbaar. Over het algemeen wordt 87 of 88 graden gebruikt, ook afhankelijk van de onderkant van de ski. 90 graden wordt bij mijn weten weinig of niet gebruikt hiervoor.
  • CorD
    Beginner
    CorD op 27 janvier 2017 · 18:31
    Weet ik niet, mischien iemand anders op dit forum?
    In een cursus is mij verteld dat 90 of 89 graden voldoende is. Lagere graden zijn alleen voor racesporten, maar niet voor de Back country
    Think with powder
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 janvier 2017 · 19:01
    Niet helemaal waar, aangezien de onderkant ook meestal al onder een kleine hoek geslepen wordt. Recreatief meestal 1 graad. Ga je nu de kanten slijpen op 90 (tov het belag) dan krijg je een hoek van 91. Dat wil je niet. Gebruikelijk recreatief IS volgens mij bodem op 2, zijkant op 88, dan kom je op een effectieve hoek van 89. Althans, dit heb ik altijd gebruikt en bevalt me prima. Met een hoefijzer van 87 kom je dan effectief op 88, maar is voor het meer agressieve werk. Dude waar ik onlangs mijn ski's kocht zei me het eerst ff standaard te proberen 1/88 af fabriek. Als ik ze agressiever wilde, kon hij ze ff na slijpen naar 1/87, maar ik hard er geen behoefte aan
    IS prima zo.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 janvier 2017 · 19:02
    Sorry tikfout. Normaal onderkant staal tov belag met 1 graad dus. Geen 2 als hierboven getikt!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 27 janvier 2017 · 20:55
    Thanks! Ik ga binnenkort eens kijken😉
    dat met dat mesje durf ik niet aan denk ik... heb nu 2 boards waar ik een beetje sidewall raak... AlexanderHurk op 26 jan 2017 14:29

@AlexanderHurk

Wat zou er mis kunnen gaan?
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 28 janvier 2017 · 10:48
    mmmm heb je weer gelijk in. Maar gebruik je nou de andere kant van een aardappelschilmesje? Of kijk ik scheef?
    Riding on the edge!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 janvier 2017 · 13:34
    Nee, het is wel de snijkant. En geen aardappelschilmesje, maar een stevig zakmes.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 28 janvier 2017 · 19:21
    Ik gok op een opinel
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 28 janvier 2017 · 19:28
    SOG
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 31 janvier 2017 · 17:34
    Hi Rik,
    Ik als skiserviceman ben van mening dat alle ski's of boards geslepen moeten worden. Hierbij ga ik wel altijd uit van hun doel.

Wat freestyle betreft : Slopestyle, halfpipe en big air vragen elk om een andere manier van onderhoud. Zo zal iemand die veel rails of boxen skiet geen scherpe staalkant onder de voeten willen want daarmee zou hij blijven haken aan het staal van de rail of box. Daarom botten we de staalkant onder de voet iets af, maar behouden we de scherpte op de rest van de kantenlengte. Ik ken echter maar weinig freestylers die enkel en alleen in het park te vinden zijn. Zo doende hebben ze ook baat bij een voldoende scherpe hoek voor op de piste.

Wat freeride betreft: Off-piste skien is meer dan enkel en alleen door 100cm verse powder knallen. Stijle couloirs, ijsplaten, ouwe verspoorde sneeuw, het hoort er allemaal bij. Ik zie geen enkele reden om een freeride georiënteerde ski niet te slijpen of ''licht'' te slijpen. (Wat is dat zelfs, licht slijpen?) Een goed onderhouden ski biedt in bovenstaande ( en alle andere) gevallen veel vertrouwen en draagt dus bij aan de veiligheid.

Dus ja, zowel freestyle als freeride ski's moeten geslepen worden. Iedereen bepaalt natuurlijk hoe ver hij of zij hier in gaat. Ik heb vrienden die eens in het jaar hun ski's binnen gooien voor onderhoud, evengoed zijn er die na elke skidag 2 uur aan hun ski's bezig zijn.

seppe op 18 jan 2017 12:43

Resultaat van tegenovergestelde van ''licht'' te slijpen 8-)
    Tukker(ik)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro