Ik heb zelf het idee dat de pistes de afgelopen jaren gevaarlijker zijn geworden, althans in het gebied Davos-Klosters. Dat is enkel gebaseerd op mijn ervaring, dus neem het vooral met een korrel zout. Een aantal observaties:
-Als het een dag druk is dan is het ook gelijk goed raak (een zonnige zaterdag als de Zurichers gekomen zijn) met sommige pistes echt overvol.
-Het aantal mensen dat actief om zich heen kijkt is zeer beperkt. Achterom kijken is al helemaal zeldzaam. Ik heb zelf steeds vaker near misses met mensen die ineens naar links of rechts schieten of die plotseling gaan stilstaan op een pad. Uiteraard is het wel mijn verantwoordelijkheid als inhalende.
-Het is een free for all op alle pistes van blauw, rood naar zwart. Minder goede skiers zitten links, midden en rechts van de piste en betere skiërs slalommen er omheen. Er zit nul systeem in zoals bijvoorbeeld op een snelweg.
-Mensen anticiperen naar mijn idee heel weinig of totaal niet. Of het nou een stuk ijs is of een versmallend stuk piste, iedereen geeft zichzelf voorrang.
Op een drukke dag 'vlucht' ik liever off piste om aan deze gevaren te ontkomen. Dat klinkt wat overdreven, maar daar ben ik grotendeels zelf verantwoordelijk. Mijn angst is dan ook eerder om aangeskied te worden op de piste.
Ik denk dat je deze problemen relatief makkelijk kunt voorkomen door als gebied de FIS regels beter te promoten (goo.gl/TGgCLI). Iemand moet die regels bij mensen bijbrengen, want de skischolen doen het niet in mijn ervaring en mensen gaan die regels niet zelf opzoeken voordat gaan skiën of snowboarden.
Tot slot nog wat statistieken uit Austrlie:
A breakdown of the statistics is interesting, with skiers injuring themselves mainly on-piste (72%), to a lesser extent terrain parks (19%), whilst on a ski lift (6%), and skiing off-piste (3%). Snowboarders had a similar spread but with a higher incidence of terrain park injuries (25%), and less whilst on ski lifts (3%).
Most injuries (about 75%) for both skiers and snowboarders occur either by falling down or loss of control during a jump, with only between 3%-8% occurring by collision with other skiers or riders. This statistic I feel is the most important as it highlights the fact the skiers or riders themselves’ are at fault. Poor fitness, poor selection of terrain or conditions, poor judgement of one’s ability, or poor maintenance of equipment would be factors in many injuries I’m sure. The take home message is that many skiing and snowboarding injuries are preventable.
Bron:
https://www.premax.co/au/blog/recent-statistics-on-skiing-and-snowboar...