Frustratie over RECCO reclames

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 janvier 2018 · 13:30
    Omdat ik via het zoeksysteem oudere topics hierover niet kon vinden maar even hier.

Ik denk dat we het allemaal eens zijn over de ONzinnigheid van het RECCO systeem als het aan komt op levensreddende eigenschappen bij een lawineongeval. Het moet gezien worden als een middel om je lichaam te bergen, aangezien de kans dat de professionele reddingsdienst er op tijd bij is en je vind met een RECCO reflector niet groot genoeg is om daar vertrouwen uit te halen (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong). Al helemaal als je van de piste af gaat, mag RECCO geen naam hebben. Nu vind ik sommige reclames echt volledig misleidend, wat gevaarlijk kan zijn voor leken die zich beschermd voelen door dit product. Dit roept bij mij veel frustratie op.

Zoals bij de ANWB die net een promotie-mail stuurde voor onder andere de RECCO reflector. Dit is de bijbehorende tekst:
    (Bron: https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/recco-rescue-reflector-35081.html?...)

Productinformatie
    RECCO
    De RECCO-reflector is een elektronisch systeem waarmee men personen die door een lawine onder de sneeuw bedolven zijn terug vindt. De RECCO-technologie wordt wereldwijd in skigebieden gebruikt door reddingsdiensten. Het is is een speciaal systeem dat automatisch signalen afgeeft die de detector van reddingsdiensten oppikt waardoor er gerichter gezocht kan worden in de sneeuw.

RECCO-reflector
    Dankzij een RECCO-reflector ben je beter traceerbaar in de sneeuw wat je leven kan redden in een levensbedreigende situatie. Je plakt de reflector simpelweg op je skischoen, -jack of -helm waarna je veilig de skipiste op kunt.
    ...

Het enige dat ze juist doen is afsluiten met 'de skipiste op kunt' (in tegenstelling tot off piste), elk andere tekst zoals 'veilig' 'levens redden in een levensbedreigende situatie' 'personen die onder een lawine bedolven zijn terug vindt', suggereert volledig dat dit voldoende levensreddend materiaal is. Ze moeten er ofwel groot bij waarschuwen dat dit niet voldoende is om je 'veilig' te wanen, ergens in de tekst de juiste lawine-materiaal en bijbehorende kennis noemen, of het product uit de schappen halen wat mij betreft. Dit heb ik ook in een mail gezet (evenals vorig jaar, toen geen reactie gekregen) en in een 'review' .. het zal mij benieuwen of die online geplaatst gaat worden.

Hoe denken jullie hierover? Zit ik mij onnodig op te winden?

*message édité par Tim3 op 4 janv. 2018 13:56 (4% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 4 janvier 2018 · 13:42
    Als ze erbij zetten dat ze je dood terug vinden, verkoopt het niet zo lekker denk ik 😉
    De verantwoordelijkheid ligt meer bij RECCO vind ik. De ANWB neemt volgens mij de product informatie van RECCO over:
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 4 janvier 2018 · 13:43
    Random vraag, is er überhaupt ooit wel eens iemand levend uit een lawine gehaald door het zoeken naar een Recco reflector? Ik dacht dat het meer was voor het bergen...

Ben het wel met je eens, weer het zoveelste stukje reclame dat nogal wat feiten overslaat.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Tjin
    Tjin op 4 janvier 2018 · 14:03
    Heb wel gelezen dat mensen daadwerlijke dankzij het Recco gered worden, maar je kansen zijn een stuk lager, als je op de reddingsdiensten moet wachten. Voor een ongetrained persoon die op de piste blijft, meer dan voldoende?

Net is een beetje net als de brandweerduikers, tegen de tijd dat ze de poort uitrijden ben jij waarschijnlijk al bewusteloos. Maar toch halen ze af en toe iemand levent naar boven.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 4 janvier 2018 · 18:45
    Helemaal eens met @Tim3, misleiding! Een reflector geeft geen signalen af, staat idd in die tekst dat die reflector wel zelf signaal uitzend en dat is gewoonweg niet waar. Het suggereert zelfs dat de Recco de (uitzend) werking van een lawinepieper heeft! De originele tekst van recco zegt dat juist niet. Maar ja weet die anwb veel... (zucht)
    Op zich vind ik recco prima en beter dan niks voor n pisteskier die bang is op de piste toch in een lawine te komen (ook niet geheel ondenkbaar bij de huidige stufe 4+) maar t is absoluut niet genoeg voor off-piste, dat zou de ANWB er HEEL GROOT bij moeten vermelden.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • barenddelange
    Tourist
    barenddelange op 4 janvier 2018 · 18:51
    Allemaal even een Facebook of twitter bericht naar anwb sturen dat ze die onzin genuanceerder moeten brengen. Dan komt het wel uiteindelijk bij de Comm afdeling aan en die passen dat dan weer aan (meestal werkt dat zo bij moderne bedrijven).

Anwb wil juist verder met (light) advies, vakanties en kennis, daar hoort deze onzin niet bij.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 janvier 2018 · 21:27
    Ik heb in het verleden de ANWB wel eens benaderd via facebook over iets vergelijkbaars, maar daar heb ik nooit een reactie op gekregen. 😞
    When life gets too complicated.... SKI
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 5 janvier 2018 · 00:16
    @Tim3 De ANWB heeft de tekst op de website aangepast zo te zien...
    Nog steeds niet helemaal wat je zou willen, maar het levensreddende aspect is nu wel weggelaten.

Helaas kan de optimistische amateur tussen de regels door nog steeds denken te lezen dat hij levend onder de lawine gevonden zal worden door de reddingsdiensten...
    Avalensemble!
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 5 janvier 2018 · 10:29
    ik heb gister avond nog een review geschreven op de ANWB site.
    wellicht heeft het iets geholpen..
    de review is overigens niet geplaatst

het zou ook wat zijn als ze zeggen:

recco, om je stoffelijk overschot snel te bergen!

wel een mooie slogan😲
    *message édité par Frenktastic op 5 janv. 2018 10:32 (20% bewerkt)
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 5 janvier 2018 · 12:09
    Goed om te zien dat er blijkbaar iets mee gebeurt @KRovers! @Frenktastic; ik heb ook een uiterst kritische review geschreven die er nog niet op staat, met als titel 'Koop dit product niet!'. Het zal mij benieuwen hoe sterk hun censuur is, haha.
    *message édité par Tim3 op 5 janv. 2018 12:10 (3% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro