Omdat ik via het zoeksysteem oudere topics hierover niet kon vinden maar even hier.
Ik denk dat we het allemaal eens zijn over de ONzinnigheid van het RECCO systeem als het aan komt op levensreddende eigenschappen bij een lawineongeval. Het moet gezien worden als een middel om je lichaam te bergen, aangezien de kans dat de professionele reddingsdienst er op tijd bij is en je vind met een RECCO reflector niet groot genoeg is om daar vertrouwen uit te halen (voor zover ik weet, correct me if I'm wrong). Al helemaal als je van de piste af gaat, mag RECCO geen naam hebben. Nu vind ik sommige reclames echt volledig misleidend, wat gevaarlijk kan zijn voor leken die zich beschermd voelen door dit product. Dit roept bij mij veel frustratie op.
Zoals bij de ANWB die net een promotie-mail stuurde voor onder andere de RECCO reflector. Dit is de bijbehorende tekst:
(Bron:
https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/recco-rescue-reflector-35081.html?...)
Productinformatie
RECCO
De RECCO-reflector is een elektronisch systeem waarmee men personen die door een lawine onder de sneeuw bedolven zijn terug vindt. De RECCO-technologie wordt wereldwijd in skigebieden gebruikt door reddingsdiensten. Het is is een speciaal systeem dat automatisch signalen afgeeft die de detector van reddingsdiensten oppikt waardoor er gerichter gezocht kan worden in de sneeuw.
RECCO-reflector
Dankzij een RECCO-reflector ben je beter traceerbaar in de sneeuw wat je leven kan redden in een levensbedreigende situatie. Je plakt de reflector simpelweg op je skischoen, -jack of -helm waarna je veilig de skipiste op kunt.
...
Het enige dat ze juist doen is afsluiten met 'de skipiste op kunt' (in tegenstelling tot off piste), elk andere tekst zoals 'veilig' 'levens redden in een levensbedreigende situatie' 'personen die onder een lawine bedolven zijn terug vindt', suggereert volledig dat dit voldoende levensreddend materiaal is. Ze moeten er ofwel groot bij waarschuwen dat dit niet voldoende is om je 'veilig' te wanen, ergens in de tekst de juiste lawine-materiaal en bijbehorende kennis noemen, of het product uit de schappen halen wat mij betreft. Dit heb ik ook in een mail gezet (evenals vorig jaar, toen geen reactie gekregen) en in een 'review' .. het zal mij benieuwen of die online geplaatst gaat worden.
Hoe denken jullie hierover? Zit ik mij onnodig op te winden?
bericht aangepast door Tim3 op 4 jan 2018 13:56 (4% bewerkt)