ieism op 15 octobre 2018 · 09:37
Motorhelmen is een ander verhaal, die staan over het algemeen al in de lak en zijn van een ander materiaal gemaakt dan sporthelmen. Bovendien gebruiken airbrushers autolakken, en die kunnen vrij makkelijk watergedragen zijn zodat oplosmiddelen geen probleem vormen. Voor de consument zijn deze lakken niet te verwerken.
Een gewone spuitlak is ongeveer 90% oplosmiddelen (solvents). Dat is het spul dat kunststof opeet zegmaar. Een automotive paint kan tot 70% water zijn en maar 10% solvents.
Ik zou dus oppassen met een spuitlak met oplosmiddelen, het woord zegt het al een beetje.
Een watergedragen verf in een spuitbus is vrij zeldzaam, omdat de spuitbus zelf dan roestvrij moet zijn gemaakt. Een ander alternatief is een 2 componenten autolak in spuitbussen, dit droogt met een activator of "hardener" en dus niet door het vervliegen van solvents waardoor het mogelijk net zo veilig is als epoxy op kunstof. Dat zou moeten werken, maar klaag me niet aan als je hoofdpijn hebt.
Leef je graag on the edge, en gebruik je gewoon een spuitbus van de Gamma? Zoek er dan één met een zo lang mogelijke droogtijd want daar zal dan minder solvents in zitten. En plak altijd het schuim aan de binnenzijde af want dat smelt als het in aanraking komt met solvents, ook de ventilatiegaten niet vergeten.
Stickers zie ik niet echt direct een probleem mee eerlijk gezegd.
bron: heb in mijn jeugd veel met spuitbussen gespeeld.
splitfest.nl