helm ander kleurtje spuiten

• atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 14 oktober 2018 路 15:04
    Hi allen,

heb net mijn gele broek vervangen door een zwarte. Had al zwarte jas. Wil nu helm in een wat heftiger kleurtje spuiten i.v.m. zichtbaarheid/herkenbaarheid. Heb wel al rode rugzak. Any do's or dont's.....Welke lak
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 oktober 2018 路 19:20
    Ik zou me er niet aan wagen vanwege een kleurtje. Geen idee wat de oplosmiddelen voor effect op het kunststof van de helm hebben.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 14 oktober 2018 路 19:25
    Ik heb me dit ook eens afgevraagd, maar de feedback was toen dat dat slecht zou zijn voor het helmmateriaal. En stickers werden ook sterk afgeraden in verband met de lijm. Meer dan dat wist men niet en ik vraag me toch nog af hoe verf/lijm de helm wezenlijk aan kan tasten, of dit gelobby van de helm-industrie is en of er scheikunde-enthousiastelingen meelezen en meer weten?

edit: wat evr66 zegt 馃榾 Vraag me alleen af hoe dan 馃槂
    bericht aangepast door EmileHendrix op 14 okt 2018 19:34 (6% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 14 oktober 2018 路 20:01
    Motor/race helmen worden volop ge-airbrushed. Geen idee of het kunststof buiten materiaal heel anders is bij een skihelm. Fietshelmen worden iig ook gespoten. Volgens mij moet het wel kunnen met modelbouwverf, maar ik zou de leverancier of vakman raadplegen voor de zekerheid. Misschien dat je eerst een primer moet gebruien. Stickers kunnen volgens mij echt geen kwaad. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je haarschuurtjes niet meer kunt zien. Skihelm stickers worden gewoon verkocht: https://nl.wedze.be/stickers-voor-ski-snowboardhelm-blauwgeel-id_83999...
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 15 oktober 2018 路 08:46
    Ik heb dat vroeger ook wel eens gedaan, gewoon met lak van de gamma 馃槂, en blanke lak erover, bleef goed zitten, wel de binnenvoering er uit trekken.
    Maar ik zou t denk ik niet weer doen, ivm de verhalen met de werking van lak op het materieel. En de moeite..
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 oktober 2018 路 09:37
    Motorhelmen is een ander verhaal, die staan over het algemeen al in de lak en zijn van een ander materiaal gemaakt dan sporthelmen. Bovendien gebruiken airbrushers autolakken, en die kunnen vrij makkelijk watergedragen zijn zodat oplosmiddelen geen probleem vormen. Voor de consument zijn deze lakken niet te verwerken.
    Een gewone spuitlak is ongeveer 90% oplosmiddelen (solvents). Dat is het spul dat kunststof opeet zegmaar. Een automotive paint kan tot 70% water zijn en maar 10% solvents.
    Ik zou dus oppassen met een spuitlak met oplosmiddelen, het woord zegt het al een beetje.

Een watergedragen verf in een spuitbus is vrij zeldzaam, omdat de spuitbus zelf dan roestvrij moet zijn gemaakt. Een ander alternatief is een 2 componenten autolak in spuitbussen, dit droogt met een activator of "hardener" en dus niet door het vervliegen van solvents waardoor het mogelijk net zo veilig is als epoxy op kunstof. Dat zou moeten werken, maar klaag me niet aan als je hoofdpijn hebt.

Leef je graag on the edge, en gebruik je gewoon een spuitbus van de Gamma? Zoek er dan 茅茅n met een zo lang mogelijke droogtijd want daar zal dan minder solvents in zitten. En plak altijd het schuim aan de binnenzijde af want dat smelt als het in aanraking komt met solvents, ook de ventilatiegaten niet vergeten.

Stickers zie ik niet echt direct een probleem mee eerlijk gezegd.

bron: heb in mijn jeugd veel met spuitbussen gespeeld.
    splitfest.nl
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 oktober 2018 路 10:10
    Ik zou het zelf niet proberen (blijft toch je hoofd), maar als je het doet zou ik idd een specifieke kunstof primer gebruiken. Ik heb deze zomer wat carbon delen gespoten met een kunstof primer van Maston en daarna afgelakt met 2k Blanke lak (ook van Maston). Je kunt hun vragen stellen via de site, duurde een paar dagen maar ze zijn bijzonder behulpzaam. Verf is te krijgen (oa) bij Hornbach.
    bericht aangepast door Willem2k op 15 okt 2018 10:10 (3% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 oktober 2018 路 10:35
    Interessant, bedankt voor de uitleg.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 15 oktober 2018 路 11:26
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 20 oktober 2018 路 09:17
    bedankt allen, beetje fluortape dan maar.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro