Hoe word jij fit voor de winter?

• Erwin
    Elite
    Erwin op 10 septembre 2019 · 12:41
    "Wat kan ik doen om me voor te bereiden op mijn splitboard trip?"

Gisteren kreeg ik deze vraag weer eens en heb een aantal suggesties gedaan. Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd wat jullie doen om te zorgen dat je fit je winter in gaat én fit blijft. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een splitboard trip, maar voor ieder andere ski/snowboard/freeride/skitour trip. Daarnaast slaat fitheid niet alleen op het fit worden, maar op een aantal dingen:

- fysiek fit worden
    - fit & gezond blijven
    - kennis van je gear
    - kennis van sneeuw- en lawinekunde
    - orientatie
    - technische skills
    - ...

De powderalerts van @meteomorris komen nogal eens onverwachts uit de hemel vallen en daardoor is het onmogelijk om op het laatste moment snel nog even te zorgen dat je in-shape geraakt. Zoals gezegd heb ik zelf een aantal suggesties en ook strategieën om heel te blijven. Eén daarvan doe ik alvast uit de doeken:

- It's too thin to shine! -
    Dit geldt zeker vaak in het begin van het seizoen. De stoke is vaak kneiterhoog bij de eerste dumps, vaak aangewakkert door de eerste posts van dikke sprays op social media (ook al zijn ze van het seizoen ervoor). Het sneeuwdek is in de regel nog dun, waardoor sharks (stenen) nogal eens dicht aan het oppervlak zitten en slechts bedekt zijn door een dun laagje luchtige sneeuw. Daar kun je makkelijk een board, ski of jezelf op breken, dus terughoudendheid is op zijn plaats. Ga je rijden, dan zijn goeie rij-strategieën ontzettend waardevol.

Wat doe jij?
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 10 septembre 2019 · 13:57
    Ondanks dat ik een relatief nieuwe poederjunk ben probeer ik me goed voor te bereiden voor in de bergen. Wat ik in de zomer doe?

- Skateboarden 2/3 keer per week, je staat ook zijwaards en het is bijna net zo leuk als snowboarden 😉 als de zomer over gaat naar de herfst wordt dat minder en duik ik wat meer de sportschool in. Op hoogte trainen lukt me helaas niet.
    - Als het lukt vanaf September/oktober 1 keer per week de koelkast in (geen poeder, maar je staat wel weer ff op een boardje).
    - Korte ritjes naar het werk fietsen (+-7 km heen, 7 terug) 4 keer per week houd de basis een beetje op peil.
    - Wepowder academy weereens doorpluizen en die testjes doen: want er zakt nogal wat weg in de zomer.
    - Ingeschreven voor het pieperfest van freeride academy om nog gemakkelijker met mijn gear om te kunnen gaan en de kennis bij te schaven.
    - Constant bezig zijn met wat ik mis in mijn kennis en gear. Heb bijvoorbeeld nog geen splitboard/klimgerei/ijsbijl of stokken om te hiken. Wel uiteraard de drie eenheid en een plofzak. De afweging maken: heb ik dat echt nodig? of Wat heb ik echt nodig voor wat ik wil gaan doen deze winter?
    - Veel te veel poederfilms kijken...

De tip van de stoke in preseason vind ik erg nuttig, thnx! Ik merk bij mezelf dat ik nu al een (te) dikke stoke heb en dat ik bij het eerste de beste powder alert meteen mijn biezen wil pakken richting het mooiere landschap! @meteomorris geeft in 1 van de wepowder academy boekjes de tip om in preseason tussen de bomen te blijven (vooral lager). Hoe zit dat ook alweer?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 septembre 2019 · 14:34
    Goed bezig @Lexy86 ! Nu ben ik wel benieuwd wat voor skateboarden je doet? Mijn broertje en wat andere snowboardcollega's gaan nogal eens een pumptrack op. Volgens mij een killer workout voor je benen. Die in Roosendaal schijnt erg gaaf te zijn.

Ik denk dat @meteomorris vooral doelt om op een bodem met gras te blijven of dus tussen de bomen in het bos, al moet je met het laatste wel oppassen dat er genoeg sneeuw ligt. En hij heeft het hierbij over het "Early Season". Zijn volledige artikel hierover vind je hier https://wepowder.com/nl/forum/topic/247131

Pre Season zegt hij: "om een beetje poeder te kunnen rijden naast de gebaande paden is het dan nog veel te vroeg". Daar sluit ik me helemaal bij aan. Als je mazzel hebt, dumpt het op een piste en is die open. In hoogalpien terrein loeren er offpiste naast stenen ook andere gevaren zoals gletscherspleten.
    *message édité par Erwin op 10 sept. 2019 14:35 (1% bewerkt)
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 10 septembre 2019 · 16:29
    Ik sport het hele jaar door (wielrennen, sportklimmen/boulderen en krachttraining) om fit te blijven, en ook gewoon plezier te hebben. In de winterperiode leg ik in de sportschool de focus zo veel mogelijk op de benen en core. Ook door middel van snowboardspecifieke oefeningen. Heel soms eens naar de indoorbaan. In aanloop naar een trip probeer ik ook zo veel mogelijk uitgerust te zijn door vroeg naar bed te gaan en op het werk de zaken op orde te hebben.

Vanaf nu begint de stoke weer te komen, ook al geniet ik nog na van een heerlijke zomervakantie. Dus begint het zo langzamerhand weer met kennis opfrissen uit bijvoorbeeld de wepowder academy (komen er nieuwe vragen online?). T.z.t. de lawineberichten en de powderalerts aandachtig lezen en ook de analyses van lawine ongevallen zoals gepubliceerd door de bergreddingsdiensten en hier op het forum. Ook weer eens oefenen met de pieper op een strandje hoort erbij.

Kijken of er nog wat vervangen moet worden van het materiaal en kleding, de ABS laten ploffen en de cartridge omwisselen. En ook belangrijk is zo veel mogelijk credits te verdienen bij m'n vrouw zodat het wat makkelijker gaat als ik weer naar de sneeuw 'moet' 😉
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 10 septembre 2019 · 18:34
    Ha, nog iemand die zich serieus voorbereid! Nice Erwin 😀
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 10 septembre 2019 · 21:19
    Kijken of er nog wat vervangen moet worden van het materiaal en kleding, de ABS laten ploffen en de cartridge omwisselen. En ook belangrijk is zo veel mogelijk credits te verdienen bij m'n vrouw zodat het wat makkelijker gaat als ik weer naar de sneeuw 'moet' 😉pulverdude op 10 sep 2019 16:29
    Ik ben wel benieuwd ‘hoe’ je die credits verdient 😎
    When life gets too complicated.... SKI
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 11 septembre 2019 · 08:34
    Kijken of er nog wat vervangen moet worden van het materiaal en kleding, de ABS laten ploffen en de cartridge omwisselen. En ook belangrijk is zo veel mogelijk credits te verdienen bij m'n vrouw zodat het wat makkelijker gaat als ik weer naar de sneeuw 'moet' 😉pulverdude op 10 sep 2019 16:29
    Ik ben wel benieuwd ‘hoe’ je die credits verdient 😎AlexSki op 10 sep 2019 21:19

Zegt hij toch: 'eens kijken wat er vervangen dient te worden van kleding' 😉
    knowledge is powder
  • AlexSki
    Beginner
    AlexSki op 11 septembre 2019 · 11:28
    Zegt hij toch: 'eens kijken wat er vervangen dient te worden van kleding' 😉3zel op 11 sep 2019 08:34

Zo kun je hem ook lezen idd 😃
    When life gets too complicated.... SKI
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 11 septembre 2019 · 14:10
    pulverdude op 10 sep 2019 16:29[/post][/quote]
    Ik ben wel benieuwd ‘hoe’ je die credits verdient 😎AlexSki op 10 sep 2019 21:19[/quote]

Is gewoon lief aankijken bij jou niet genoeg dan? 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 septembre 2019 · 14:19
    Alleen maar lief aankijken? Jeetje! Die van jou is makkelijk!

Misschien dat goed fit zijn hier ook mee helpt. Er lekker(der) uitzien helpt ook. (Wetenschappelijk bewezen: het werkt zelfs bij sollicitaties!)

Maar alle gekheid op een stokje: Ikzelf heb ondervonden dat het echt even duurt/ wat gepalaver vraagt om de ander te doen inzien dat flexibiliteit echt flexibiliteit is: Ja, er is een alert afgekondigd, voor waarschijnlijk dat weekend, maar dat wil niet zeggen dat de sneeuw op dat weekend ook valt, het ergens valt waar ik heen wil of kan, en misschien verzet ik de plannen op het laatste moment naar een dag/dagen vroeger/ later/ volgende alert. Wat de e(e)ga vaak hoorde als ik over poederalerts begon was: ze gaat volgend weekend weg dus ze is maandagavond terug dus dan kan ik wel een afspraak voor eten met vrienden plannen. Ho, ho, ho, wacht, het is nog pas een alert, ik weet nog niets!

Na twee seizoenen was ze beter ingespeeld en ik ook. Lief aankijken gebeurt dan voor en na dat inspelen/ palaveren/ uitleggen/ (duidelijke) afspraken maken

Wat betreft het in vorm komen: ik heb daar nooit de discipline voor. Ik verveel me tijdens een workout. Ik moet gewoon naar buiten leuke dingen doen, anders zie ik het nut er niet van in (zelfs al weet mijn brein dat het nut heeft..) Ik zit nu sinds een tijdje op Zwift, een computerprogramma dat met "smart" fietsentrainers werkt en dat helpt erg met die belabberde zelfdiscipline.

( https://whatsonzwift.com/workouts/ )

Een andere optie is op een fitness klas of zo te gaan, liefst met iemand, zodat je wel moet. En dan flink op core en bovenbenen trainen.

(Ik heb een slackline thuis staan, sta ik elke ochtend op, dat helpt een beetje voor de core en balans. Maar is dan ook gewoon leuk)

Het allerbeste, weet ik uit ervaring, is gewoon in de bergen gaan wonen. Maar jah....
    *message édité par Dutchess op 11 sept. 2019 14:27
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 11 septembre 2019 · 16:16

1. Ik bel en app tegenwoordig staand en spelend op mijn indo board. En aangezien een groot deel van de mensheid dat tegenwoordig uren doet lijkt me dat al bijna voldoende.
    2. Ik fiets alleen nog maar in de stad. Geen auto en geen OV maar alles op de fiets. Weer of geen weer. Inmiddels levert dat zo'n 60 km fietsen per week op.
    3. Verder veel mindtraining (excuus voor filmpjes kijken)
    4. Als het AAN is de zee in om wat te surfen
    5. Wat training geven aan jeugd en zelf meespelen

Credits...: Wie goed doet, wie goed ontmoet en met een beetje tolerantie is het altijd vakantie...
    May the powder be with you.
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 11 septembre 2019 · 16:19
    Goed bezig @Lexy86 ! Nu ben ik wel benieuwd wat voor skateboarden je doet? Mijn broertje en wat andere snowboardcollega's gaan nogal eens een pumptrack op. Volgens mij een killer workout voor je benen. Die in Roosendaal schijnt erg gaaf te zijn.

Ik denk dat @meteomorris vooral doelt om op een bodem met gras te blijven of dus tussen de bomen in het bos, al moet je met het laatste wel oppassen dat er genoeg sneeuw ligt. En hij heeft het hierbij over het "Early Season". Zijn volledige artikel hierover vind je hier https://wepowder.com/nl/forum/topic/247131

Pre Season zegt hij: "om een beetje poeder te kunnen rijden naast de gebaande paden is het dan nog veel te vroeg". Daar sluit ik me helemaal bij aan. Als je mazzel hebt, dumpt het op een piste en is die open. In hoogalpien terrein loeren er offpiste naast stenen ook andere gevaren zoals gletscherspleten.Erwin op 10 sep 2019 14:34

Cool!! Skateboarden doe ik bij skateparkjes rond Rotterdam/Dordrecht. Ik skate bij voorkeur hips en banks maar vind transitions steeds interessanter! Die pumptrack in Roozendaal lijkt me supertof om een keer naartoe te gaan, alleen om regelmatig te trainen iets te ver weg. Thnx voor je uitleg wat betreft preseason/early season! Wanneer begint early season over het algemeen?
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 11 septembre 2019 · 16:28
    Alleen maar lief aankijken? Jeetje! Die van jou is makkelijk!

Misschien dat goed fit zijn hier ook mee helpt. Er lekker(der) uitzien helpt ook. (Wetenschappelijk bewezen: het werkt zelfs bij sollicitaties!)

Maar alle gekheid op een stokje: Ikzelf heb ondervonden dat het echt even duurt/ wat gepalaver vraagt om de ander te doen inzien dat flexibiliteit echt flexibiliteit is: Ja, er is een alert afgekondigd, voor waarschijnlijk dat weekend, maar dat wil niet zeggen dat de sneeuw op dat weekend ook valt, het ergens valt waar ik heen wil of kan, en misschien verzet ik de plannen op het laatste moment naar een dag/dagen vroeger/ later/ volgende alert. Wat de e(e)ga vaak hoorde als ik over poederalerts begon was: ze gaat volgend weekend weg dus ze is maandagavond terug dus dan kan ik wel een afspraak voor eten met vrienden plannen. Ho, ho, ho, wacht, het is nog pas een alert, ik weet nog niets!

Na twee seizoenen was ze beter ingespeeld en ik ook. Lief aankijken gebeurt dan voor en na dat inspelen/ palaveren/ uitleggen/ (duidelijke) afspraken maken

Wat betreft het in vorm komen: ik heb daar nooit de discipline voor. Ik verveel me tijdens een workout. Ik moet gewoon naar buiten leuke dingen doen, anders zie ik het nut er niet van in (zelfs al weet mijn brein dat het nut heeft..) Ik zit nu sinds een tijdje op Zwift, een computerprogramma dat met "smart" fietsentrainers werkt en dat helpt erg met die belabberde zelfdiscipline.

( https://whatsonzwift.com/workouts/ )

Een andere optie is op een fitness klas of zo te gaan, liefst met iemand, zodat je wel moet. En dan flink op core en bovenbenen trainen.

(Ik heb een slackline thuis staan, sta ik elke ochtend op, dat helpt een beetje voor de core en balans. Maar is dan ook gewoon leuk)

Het allerbeste, weet ik uit ervaring, is gewoon in de bergen gaan wonen. Maar jah....Dutchess op 11 sep 2019 14:19

Flexibiliteit op die manier is denk ik de moeilijkste voor veel mensen ja. Als ik je post zo lees denk ik dat ik toch maar die credits op moet gaan bouwen dan haha 😋 Fit blijven/worden is ook een state of mind natuurlijk... en daar heb je gewoon bergen en sneeuw voor nodig 😃 Gelukkig begrijpt mijn wederhelft dat wel 😉 In de bergen gaan wonen blijft een droom, en dromen mag maar de meeste zijn toch echt bedrog 😋
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 12 septembre 2019 · 10:17
    3x per week voetballen, af en toe een rondje meelopen met een vriend die aan trailrunning doet (kan alleen niet zo ver mee, haha) en soms boulderen. Ik heb geen auto dus moet alles wel op de fiets. Die 3x per week voetballen betekent dus ook 6x per week 25 min fietsen.

Daarnaast in september weer de academy boeken open slaan en online de filmpjes bekijken (zoals eerder gezegd, komen daar ook nog nieuwe vragen in?). Geen wederhelft te bekennen dus die credits bouw ik lekker voor mezelf op 😃
    *message édité par ThijsB op 12 sept. 2019 10:17
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 septembre 2019 · 10:44
    @dutchess ik heb die Zwift voorbij zien komen in een filmpje van de Eurobike - ziet er cool uit. Maken/hebben ze dan een trainingsprogramma speciaal voor jou? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf echt lastig vind om op mijn TACX een goed zinvol programma te bedenken. Op dit moment gebruik ik hem dus ook niet veel meer.

@meteomorris bellen op een balanceboard is geniaal! En goed dat je de auto in de stad laat staan - zouden meer mensen mogen doen.

@Lexy86 wat mij betreft begint early season als de sneeuw onder de boomgrens rijdbaar is geworden. Maar goed, dat hangt er natuurlijk vanaf waar het dumpt.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 septembre 2019 · 11:00

Foto: Brianne Wills

-Yoga (stretchen)-
    Is al een tijdje superhot en iets waar ik maar niet aan kan beginnen. Het lijkt ook wel een hele lifestyle geworden, die niet helemaal bij me past. De discipline om het iedere dag te doen heb ik niet en dus pak ik het altijd weer op, op het moment dat het eigenlijk te laat is.

Zo krijg ik na een tijd splitten last van mijn onderrug. Niet na een dag, maar gedurende het seizoen. Hetzelfde geldt voor fietsen. Door het eentonige gebruik van bepaalde spiergroepen (heupbuigers), krijg ik tzt last van mijn onderrug. Na een paar dagen een paar minuten per dag wat oefeningen, is de pijn verdwenen. Geniaal. Als basis heb ik dit setje oefeningen en heb er nog 2 stretchoefeningen - 1 voor Psoas/Iliopsoas en 1 voor Quadriceps - aan toegevoegd:
    https://www.self.com/gallery/yoga-poses-to-relieve-lower-back-pain...
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 12 septembre 2019 · 11:36
    Wanneer begint early season over het algemeen? Lexy86 op 11 sep 2019 16:19

Dat is niet zomaar voor de hele Alpen te zeggen. Zeker bij de start van de winter zie je vaak nog grote verschillen. Soms heeft het ene deel al twee stormen achter de rug terwijl andere gebieden nog groen zijn. In de regel kan er altijd eind november/begin december al wel ergens in de Alpen prima pof gereden worden, maar de locatie verschilt nogal. Pin je dus niet vast op een tijdspanne en/of gebied. Gewoon rustig afwachten, wat in een enkel geval betekent dat je tot begin januari moet wachten.

May the powder be with you.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 septembre 2019 · 11:04 knowledge is powder
  • Petty
    Beginner
    Petty op 13 septembre 2019 · 11:20
    Klimmen (zo handig als de klimhal je werkplek is..), veel op de racefiets te vinden geweest en nu het wat natter wordt / de aanstaande verhuizing naar Fernie steeds dichterbij komt zit ik ook weer wat meer op de mountainbike. Verder vanwege een slepende knieblessure m'n fysio weer aan z'n jasje getrokken, die is zelf ook snowboarder en heeft me opgezadeld met 3x per week een setje oefeningen. Hopelijk dit seizoen vrij van pijntjes weer de plank op!

En zo'n indoboard dat lijkt me ook wel wat voor de dagen op kantoor straks..
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 13 septembre 2019 · 11:51
    @3zel Geweldig! Hahaha
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 13 septembre 2019 · 12:00
    Wat is een goed Balance Board ? Een aanrader, iemand ?
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 13 septembre 2019 · 12:48

Foto: Brianne Wills

-Yoga (stretchen)-
    Is al een tijdje superhot en iets waar ik maar niet aan kan beginnen. Het lijkt ook wel een hele lifestyle geworden, die niet helemaal bij me past. De discipline om het iedere dag te doen heb ik niet en dus pak ik het altijd weer op, op het moment dat het eigenlijk te laat is.

Zo krijg ik na een tijd splitten last van mijn onderrug. Niet na een dag, maar gedurende het seizoen. Hetzelfde geldt voor fietsen. Door het eentonige gebruik van bepaalde spiergroepen (heupbuigers), krijg ik tzt last van mijn onderrug. Na een paar dagen een paar minuten per dag wat oefeningen, is de pijn verdwenen. Geniaal. Als basis heb ik dit setje oefeningen en heb er nog 2 stretchoefeningen - 1 voor Psoas/Iliopsoas en 1 voor Quadriceps - aan toegevoegd:
    https://www.self.com/gallery/yoga-poses-to-relieve-lower-back-pain... Erwin op 12 sep 2019 11:00

Thanks! Heb zelf ook last van de onderrug (niet na het sporten oid), maar door lang stil zitten/liggen. Wel eens yoga gedaan op vakantie, maar thuis niet de drive om er aan te beginnen. Dit zie ik mezelf nog wel doen, thuis.
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 13 septembre 2019 · 14:57
    @dutchess ik heb die Zwift voorbij zien komen in een filmpje van de Eurobike - ziet er cool uit. Maken/hebben ze dan een trainingsprogramma speciaal voor jou? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf echt lastig vind om op mijn TACX een goed zinvol programma te bedenken. Op dit moment gebruik ik hem dus ook niet veel meer.

@meteomorris bellen op een balanceboard is geniaal! En goed dat je de auto in de stad laat staan - zouden meer mensen mogen doen.

@Lexy86 wat mij betreft begint early season als de sneeuw onder de boomgrens rijdbaar is geworden. Maar goed, dat hangt er natuurlijk vanaf waar het dumpt.
    Erwin op 12 sep 2019 10:44

verkoop je je tacx dan. kan ik teminste nog een beetje fietsen in de woonkamer 😂
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 14 septembre 2019 · 10:29

verkoop je je tacx dan. kan ik teminste nog een beetje fietsen in de woonkamer 😂martijnuiterwijk op 13 sep 2019 14:57

Die van mij staat in NL. Ik zou toch kijken of je hier een 2e hands ouder model op de kop kan tikken. Volgens mij zijn er nl. adapters voor de oude TACX verkrijgbaar: https://www.bike-components.de/de/Tacx/Steckachse-HR-p39697/universal-...
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 14 septembre 2019 · 10:53
    Op zwift zijn er veel soorten trainingen.
    Op zich zijn ze op jou maat want ze werken allemaal met % van jou vermogen...

Ideaal voor in de wintermaanden, zit je lekker droog binnen ipv in het donker en slijk te gaan MTB'en 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 16 septembre 2019 · 01:12
    @Erwin er zijn, zoals Jasper zegt, onwijs veel trainingen op Zwift. Je kan een FTP test doen, en dan 'weet' het programma wat je kracht is (nou ja... een gedeelte ervan dan, en op een bepaalde manier gemeten, het blijft een computerprogramma natuurlijk) en als je in het programma zit kan je een training kiezen, op uithoudingsvermogen of kracht of bursts of wat je maar wilt.

Zwift werkt gegarandeerd met je Tacx. Sufferfest en Trainerroad waarschijnlijk ook. Die programma's ken ik niet, maar werken voor zover ik kan opmaken net als zwift met je smarttrainer, alleen is Zwift veel meer opgetuigd en mooigemaakt en uitgebreid. Het is maar welk programma het best bij je past. Het helpt mij iig met mijn zelfdiscipline. Ik wil na een tijdje dan toch dat record verbeteren, die fietser voor me inhalen, die ronde die berg op sneller proberen te doen... het programma drijft me verder over mijn comfortsgrens dan ik zelf zou kunnen. Dus voor mij is het goed. Je mag Zwift een week gratis proberen. Een abonnement kost iets als 15 euro per maand (of zoiets?) en je kan het onderbreken als je weet dat je voorlopig ff niet kunt/wilt binnen trainen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Flip
    Beginner
    Flip op 16 septembre 2019 · 08:34
    Groot fan van GCN en zij hebben ook top High Intensity Training videos (indoor fiets). Kan ook prima met een ouderwetse Tacx of spinfiets. Liefst wel met een hartslagmeter en dan ben je met 45 minuten interval training helemaal klaar en kapot.
    Bijvoorbeeld deze: https://www.globalcyclingnetwork.com/video/45-minute-cycle-training-wo...
  • Powter
    Advanced
    Powter op 16 septembre 2019 · 23:40
    Voor wie zomers of bij gebrek aan elke dag sneeuw toch het toerskiën wil trainen >>> De rol skie.
    Dan wel de klassiek uitvoering nemen, dit imiteert het meest de loop beweging van toerskiën / splitten. Eigenlijk bedacht door de langlaufers. Er is ook nog een skate variant die een meer gelijke beweging maakt als bv skeelers.

Ik moet het zelf nog wel gaan doen maar kwam eigenlijk pas op het idee en wil dit niet voor mijzelf houden. Wilde vorig jaar al eens een trainingssessie doen op een Nederlands langlauf circuit, je moet toch wat. Toen alleen niet op het idee gekomen vd rol skie is ook wat praktischer als je vaker wil trainen.
    Powter
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 17 septembre 2019 · 08:46
    Wat is een goed Balance Board ? Een aanrader, iemand ?Patrick1973 op 13 sep 2019 12:00

Idem, Indo board is nogal een investering om een keer te proberen.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 17 septembre 2019 · 10:03
    Wat is een goed Balance Board ? Een aanrader, iemand ?Patrick1973 op 13 sep 2019 12:00

Idem, Indo board is nogal een investering om een keer te proberen.Brakkeman op 17 sep 2019 08:46

@brakkeman
    @Patrick1973
    Er is voor mij wel een verschil tussen een balance board en een indo board.
    Een balance board is voor mij een ronde plank met een bol onder.
    Een balance board is beperkter en niet zo speels/uitdagend als een indo board. Ik verveel me veel sneller op een balance board.
    Ik heb een balance board van de aldi en van decathlon geprobeerd maar dat is niet veel waard. Je vwordt te weinig uit balans gebracht.
    Ik denk dat je het goedkoopst af bent met een balance bal of slack line.
    De Gymbal in de Decathlon kost 8 euro. https://www.decathlon.be/nl/p/gymbal-blauw/_/R-p-305195...
    Deze kan je ook gebruiken voor heel wat core-oefeningen: https://www.amstelfysio.nl/blog/fitness/10-oefeningen-voor-een-platte-...

Kate Courtney, de vorige wereldkampioene mtb xc, traint geregeld op balans in combinatie met gewichten of balletjes.

Hier zijn wat leuke oefeningen die ze traint: https://www.bicycling.com/training/a26813879/kate-courtney-balance-cor...

Dan heb je ook nog de BOSU bal. Deze wordt veel gebruikt bij kinesisten voor fysiotherapie maar kost evenveel als een indo board.
    Ik zou voor de gymbal gaan als budget belangrijk is... en voor het indo board als je fun wil hebben 😉

*message édité par 3zel op 17 sept. 2019 10:16 (1% bewerkt)
    knowledge is powder

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro