GPS watch met route planning; gadget of toegevoegde waarde?

• josjuh
    Beginner
    josjuh op 21 septembre 2019 · 11:39
    Ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaring van off-piste route planning icm met een GPS watch met route planning. Ik zie het niet als vervanging voor kaarten bij de planning maar voornamelijk in het terrein.
    Geeft dit voldoende detaillering?
    Zijn dergelijke kaarten (bijv van Garmin) incl hoogtemeters?
    Of geven de meesten toch de voorkeur aan kaarten in het terrein?
    Is het een gadget of is het toegevoegde waarde?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 septembre 2019 · 12:00
    Ik denk dat het onder andere heel erg afhangt van de bron van het kaartmateriaal. Zo merk ik bijvoorbeeld dat een app (WhiteRisk) die ik zelf gebruik op m’n laptop, iPhone en iPad, minder gedetailleerde kaarten heeft dan de officiële Alpenvereinskarten voor bepaalde delen in Oostenrijk. Met de kaarten voor de Garmin GPS watches heb ik nog niet gewerkt, heb zelf een Garmin Fenix 3. Lijkt me handig om met een kaart op je watch snel een ruw beeld te krijgen, maar zeker niet om de details eruit te halen.

Daarnaast leer je m.i. nooit goed kaartlezen op een klein scherm. Even uitzoomen op bijv. je telefoon en alle details ben je kwijt... Het grote overzicht ontbreekt gewoon. Een bergtop die in de verte ligt terug herkennen op de kaart op je kleine display is erg lastig.

Dus om antwoord te geven op je vraag of het voldoende detaillering geeft: niet altijd. En oppassen met het volgen van welke geplande route dan ook, blijf altijd om je heen kijken. Ik vind de digitale technologie van nu wel een supermooie aanvulling op de analoge tools. En ook erg handig om in bijvoorbeeld een whiteout om uit de problemen te komen (moet je wel rekening houden met accugebruik). Al zou je je m.i. niet moeten laten verleiden om juist met al die technologie problemen op te zoeken.

Hoop dat je hier iets mee kunt, anders hoor ik het wel.
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
    kjiratsiekoedel op 21 septembre 2019 · 13:57
    GPS watch met kaart = Garmin Fenix 5 (toch?). Of zijn er nog andere?

Ik gebruik mijn Garmin edge 1030 voor navigatie. Ik gebruik dan gratis openMTBmaps.
    Als backup GPS mijn telefoon met oruxmaps met daarop openandromaps.
    Dit zijn kaarten zonder ski routes trouwens.

Het beste overzicht heb je toch met een ouderwetse kaart. Maar sommige detail kaarten zijn nog van papier en gaan snel stuk.

Ik gebruik dan ook combinatie van kaarten+GPS.

voor snel overzicht op een al geplande route vind ik een GPS wel erg makkelijk. Snel inzicht in hoe ver je al bent en ook de helling. En in whiteout is min GPS al eens bijzonder handig geweest.
    Een horloge maakt t allemaal sneller beschikbaar om in te zien. Erg handig. Heb er ook naar zitten kijken. Maar de Fenix 5 (saffire) vind ik nog echt veel te duur voor wat t extra kan tov min edge 1030.
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 septembre 2019 · 10:30
    Ik gebruik indien noodzakelijk ook mijn Garmin edge 1030.
    Denk dat een gps apparaat zo wie to beter is dan op een horloge.
    Display gewoon echt te klein.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • josjuh
    Beginner
    josjuh op 23 septembre 2019 · 12:00
    Ik denk dat het onder andere heel erg afhangt van de bron van het kaartmateriaal. Zo merk ik bijvoorbeeld dat een app (WhiteRisk) die ik zelf gebruik op m’n laptop, iPhone en iPad, minder gedetailleerde kaarten heeft dan de officiële Alpenvereinskarten voor bepaalde delen in Oostenrijk. Met de kaarten voor de Garmin GPS watches heb ik nog niet gewerkt, heb zelf een Garmin Fenix 3. Lijkt me handig om met een kaart op je watch snel een ruw beeld te krijgen, maar zeker niet om de details eruit te halen.

Daarnaast leer je m.i. nooit goed kaartlezen op een klein scherm. Even uitzoomen op bijv. je telefoon en alle details ben je kwijt... Het grote overzicht ontbreekt gewoon. Een bergtop die in de verte ligt terug herkennen op de kaart op je kleine display is erg lastig.

Dus om antwoord te geven op je vraag of het voldoende detaillering geeft: niet altijd. En oppassen met het volgen van welke geplande route dan ook, blijf altijd om je heen kijken. Ik vind de digitale technologie van nu wel een supermooie aanvulling op de analoge tools. En ook erg handig om in bijvoorbeeld een whiteout om uit de problemen te komen (moet je wel rekening houden met accugebruik). Al zou je je m.i. niet moeten laten verleiden om juist met al die technologie problemen op te zoeken.

Hoop dat je hier iets mee kunt, anders hoor ik het wel. Erwin op 21 sep 2019 12:00

Laat ik voorop stellen dat ik hier nog niet ervaren in ben, ik heb vorig jaar Snowsafety course level 1 gevolgd (met jou als gids, was top!). dit was mijn eerste ervaring met route plannen en kaarten met hoogte meters lezen. In het veld vond ik het, al dan niet door gebrek aan ervaring, erbij pakken van de kaart omslachtig. Ik stel mij zo voor dat het zien van de high level route op een device (horloge/gps apparaat) icm met hoogte aanduiding dit proces versneld waardoor de focus weer komt te liggen op het scannen van het landschap op safety indicatoren. Eens of is er juist meer risico om de gepland route op het device te volgen vs. goede afwezing in het veld maken?

Interessant punt over het opzoeken/onbewust meer risico nemen omdat er technische ondersteuning is om bijv. uit een white out te komen. Iemand ervaring mee?
  • josjuh
    Beginner
    josjuh op 23 septembre 2019 · 12:06
    GPS watch met kaart = Garmin Fenix 5 (toch?). Of zijn er nog andere?

Ik gebruik mijn Garmin edge 1030 voor navigatie. Ik gebruik dan gratis openMTBmaps.
    Als backup GPS mijn telefoon met oruxmaps met daarop openandromaps.
    Dit zijn kaarten zonder ski routes trouwens.

Het beste overzicht heb je toch met een ouderwetse kaart. Maar sommige detail kaarten zijn nog van papier en gaan snel stuk.

Ik gebruik dan ook combinatie van kaarten+GPS.

voor snel overzicht op een al geplande route vind ik een GPS wel erg makkelijk. Snel inzicht in hoe ver je al bent en ook de helling. En in whiteout is min GPS al eens bijzonder handig geweest.
    Een horloge maakt t allemaal sneller beschikbaar om in te zien. Erg handig. Heb er ook naar zitten kijken. Maar de Fenix 5 (saffire) vind ik nog echt veel te duur voor wat t extra kan tov min edge 1030.
    kjiratsiekoedel op 21 sep 2019 13:57

Klopt, ik zit aan de Garmin 5x fenix te denken (2e hands €350 op MP, nieuw afgeprijst naar €500) al heeft Garmin andere (duurdere) opties.

Dank voor het delen van jouw ervaring combi kaart met device. Mijn verwachting was dat daar (kaart met snelle ondersteuning device) ook het voordeel zou liggen. Hoe ervaar jij mijn vraag of het afleid van analyseren van het landschap?

Nog tips hoe de analoge kaart beter heel te houden in het veld?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 septembre 2019 · 12:50
    Ik heb een GPS watch met kaart mogen gebruiken/testen via een sponsor maar die is weer terug gegaan want het werkte voor geen meter. Wat ga je met zo'n klein kaartje beginnen, je ziet er letterlijk niets op en het vreet batterijen. Je moet dan alsnog een papieren kaart mee, dus wat is dan het voordeel.

Ik gebruik wel een Fenix 3, die heb ik zelf gekocht. Heel soms bij bijvoorbeeld slecht weer of een lange MTB tocht zet ik daar wel eens een gps route in en dat werkt prima. Dan zou ik wel de app Dynamic Watch gebruiken (gratis testversie is prima), want via Garmin een route uploaden werkt voor geen meter en kan alleen op een laptop en niet op een telefoon. Je weet dan in ieder geval of je op de geplande route zit, de rest doe ik wel gewoon met een kaart.

Je kan de Garmin ook gewoon op Swissgrid zetten, dan heb ik met 1 druk op de knop ook mijn locatie op een topokaart gevonden. Naar mijn idee is kaartlezen en navigeren een skill die je gewoon zonder gadgets moet kunnen. Een hoogtemeter/kompas is hier wel handig bij natuurlijk, zeker als dat gewoon in je horloge zit.
    *message édité par ieism op 23 sept. 2019 12:51 (3% bewerkt)
    splitfest.nl
  • waingro
    Advanced
    waingro op 23 septembre 2019 · 20:23
    Ik plan mijn route middels een kaart of een route boek, deze neem ik over op mijn laptop middels basecamp. Daarna verstuur ik hem naar mijn gps. Vervolgens kun je tijdens de werkelijke tocht in een oogopslag zien of je nog op de route bent. Of dit nu op een horloge is of op een handheld gps maakt weinig verschil.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 23 septembre 2019 · 21:52
    Ik sluit me aan bij alle bezwaren van hierboven. Je wilt zo'n apparaat niet voor het kaartlezen, er gaat niets boven een papieren kaart, met de telefoon als alternatief. Maar het kan handig zijn om bepaalde dingen te vinden die je zelf gemarkeerd hebt te vinden/vermijden. Zelf gebruik ik mijn gps soms in terrein/omstandigheden waar oriëntatie lastig is, meestal bossen of white-outs. Maar het gaat niet verder dan aangeven van plekken waar ik niet moet komen en/of het terugvinden van mn eigen track.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro