shinbang

• brechtwillems
    Tourist
    brechtwillems op 21 décembre 2019 · 20:21
    Eind vorig seizoen heb ik nieuwe salomon xmax 120 botten gekocht.
    echter had ik na 2 dagen skiën enorm last van mijn schenen.

Een maand geleden ben ik dan bij een bootfitter langst geweest en gevraagd of hij hier iets aan kon doen.
    Het enige dat er is gebeurt is opnieuw mijn botten opgewarmd en aangetrokken.
    Ook heb ik een boosterstrap besteld in de hoop dat dit mijn probleem zou oplossen.

vandaag dan de eerste keer van het seizoen gaan skiën en halverwege de dag opnieuw hetzelfde probleem.
    Ik zit nog een week in Kappl en ben bang dat mijn vakantie er nu al opzit

iemand tips wat ik nog zou kunnen doen zodat ik toch nog kan gaan skiën?

• lennart75
    Expert
    lennart75 op 21 décembre 2019 · 20:40
    Er bestaan neopreen stukken met een plakkant die je op je schenen kan plakken om de druk te verspreiden (en daardoor verzachten). Toen ik jaren geleden na een goede valpartij last van m'n schenen had, hielpen deze me om eerder weer te kunnen gaan skien. Geen idee meer waar ik ze heb gekocht trouwens. Vraag anders in een goede skischoenen winkel of ze zoiets hebben.
  • brechtwillems
    Beginner
    brechtwillems op 21 décembre 2019 · 20:53
    thanks voor de reactie! heb vandaag uit voorzorg al geskied met gelpads, ga morgen eens in ischgl kijken of ze me daar ook kunnen helpen.
  • siebrengombert
    Tourist
    siebrengombert op 21 décembre 2019 · 21:12
    @brechtwillems, pijn aan de schijnen komt regelmatig door het torderen van het onderbeen in de schoen. Nu ben ik geen expert, maar een steunzool fixeert de voet al behoorlijk extra en kan de problemen sterk doen verminderen. De betere bootfitter kan je daar al het een ander over vertellen. Op de website van bootfitter.nl (dutchbootfitter) staan hier ook diverse artikelen over. Of zoek even op google met de termen dutchbootfitter en scheenbeenpijn. Succes en veel plezier!
  • brechtwillems
    Beginner
    brechtwillems op 21 décembre 2019 · 21:22
    thanks @siebrengombert !

*message édité par brechtwillems op 21 déc. 2019 21:22 (2% bewerkt)
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 21 décembre 2019 · 22:28
    Schoenen niet zo strak bovenin. Niet geforceerd draaien maar de ski's het werk laten doen.
    Paar seizoenen last van gehad maar sinds ik dit doe nergens last meer van.
    Succes.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 21 décembre 2019 · 23:36
    Teveel wasmiddel in je sokken of de kwaliteit van de sokken kan ook invloed hebben
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 22 décembre 2019 · 03:28
    @brechtwillems

Zelf heb ik altijd belachelijk veel last gehad van mijn voeten. (Iets met bovengemiddeld uitstekende botten aan mijn enkels waarbij de shell van vrijwel elke schoen die ik probeerde de druk plaatselijk teveel opvoerde.) Inmiddels heb ik al twee paar zeer goed zittende schoenen weten te vinden. (Zie hieronder hoe ik die gevonden heb)
    Wat ik je kan vertellen is hoe ik mijn voeten altijd voorbereid op hun beklemmende verblijf in een paar skischoenen om extra klachten te voorkomen.

Let erop dat je binnen en buitenschoen goed in elkaar zitten. Ik heb regelmatig meegemaakt dat klachten het gevolg waren van een klein randje dat net aan de verkeerde kant van een stukje plastic schoot. Ook de tong van de binnenschoen kan net even ergens anders gaan zitten dan waar hij hoort. Ik aarzel dan inmiddels niet meer om met een mesje of wat tape iets een beetje bij te werken of vast te zetten, zolang ik de structuur van de schoen er niet mee aantast. Je kunt ook een lepel heet maken, daarmee kun je plastic van de buitenschoen goed bewerken.

Verder zorg ik voor de best mogelijke skisokken, geen goedkope met teveel katoen die vochtig worden en te dun zijn. Zorg ook dat er geen lang ondergoed of andere zaken tussen je been/voet/scheen en je binnenschoen zitten. Neem genoeg schone paren mee of was tussendoor.

Verder is inderdaad ook een goede steunzool van belang, zodat het contact met de zool van mijn schoen al goed is zonder hem strak te hoeven doen.

En dan begin ik een dag skiën met schoenen die zo los mogelijk zitten. Door mijn schoenen bij de eerste afdaling al helemaal dicht te schnallen is het risico bij mij groot dat er ergens in en rond mijn voeten kramp in mijn spieren ontstaat die ik er de rest van de dag niet meer uit krijg. Een voordeel van losse schoenen is dat ik moet zoeken naar de meest natuurlijke stand van mijn voeten op mijn ski's, want ik kan mijn ski's met losse schoenen minder geforceerd sturen. Dat scheelt al een hoop druk op mijn voeten. Als ik het gevoel met mijn ski's weer heb gevonden zijn ook mijn voeten ontspannen en kunnen de schnallen wat dichter. Op de uitdagende hellingen forceer ik soms nog wat meer druk op de klemmen, maar waar mogelijk gaan de klemmen weer losser. Ik heb ontdekt dat ik behoorlijk veel kan met schijnbaar losse of "slappe" skischoenen. Een soort bindingsloos snowsurfen, maar dan op ski's.

Als ik ergens ga zitten gaan mijn schoenen zo mogelijk los en open om het vocht eruit te laten dampen. Vochtige voeten zorgen voor wrijving en mogelijke problemen later op de dag of in de week.

Na het skiën gaan mijn binnenschoenen uit mijn buitenschoenen en mijn inlegzolen uit de binnenschoenen om ze goed te kunnen drogen, zodat ik de volgende dag weer droge schoenen heb.

En bij het douchen is de laatste fase een ijskoude straal voor mijn voeten.

Als de hierboven beschreven zaken niet werken zou ik zeggen dat je schoenen gewoon niet passen. Dat het jouw maat is wil niet zeggen dat een schoen bij je voet past. Ik ben jaren bezig geweest om de voor mij beste oplossing te vinden. Ik zat hele middagen met dichtgeschnalde schoenen in winkels om mijn probleem te kunnen forceren bij het passen en kopen van schoenen. Als ik een schoen had die goed leek te zitten ging hij zeker een uur lang vast aan. Ik heb eens een vriend proberen te adviseren bij het kiezen van schoenen, maar hij vond het, tegen mijn advies in, niet nodig om zo lang met schoenen aan te zitten. Hij heeft een slechte vakantie gehad met heeeeeeel zere voeten voor hij doorhad dat zijn schoenen toch te klein waren.
    Inmiddels heb ik door de jaren heen zo twee schoenen gevonden waar ik heel erg blij van werd. Het waren nooit de goedkoopste schoenen, maar het is voor mij de enige mogelijkheid om met plezier, gevoel en controle te kunnen skiën.

De eerste oplossing was een paar schoenen van Nordica met achterinstap waarbij een kabel over de wreef ging die geen enkele druk op de enkel gaf en die een oppompsysteem voor de tong en het verdelen van de druk op mijn schenen had. Ideale schoenen. Helaas gingen mijn schoenen op vakantie kapot en was dat systeem niet meer verkrijgbaar.

Gelukkig zat ik toen in de buurt van Chamonix en daar zit een goede bootfitter. Omdat ik toen al richting freeriden en toeren dacht heb ik daar een paar toerschoenen laten aanmeten.
    De bootfitter heeft mij eerst met blote voeten in echt alle buitenschoenen van mijn maat laten staan zonder binnenschoen om te kijken welke buitenschoen bij mijn voet (enkel) paste. Dat was er maar één, ik had niets te kiezen. Vervolgens werd er aan de binnenkant van de buitenschoen een bagel van schuim aangebracht om de druk om mijn enkel te verdelen. En vervolgens gingen we met een aparte binnenschoen en heel veel schuimstukken op mijn voeten aan de gang om die met warmte in een passend geheel te vormen. Ook werd er een speciale inlegzool bij de schoen gezocht. We waren een hele middag bezig en ik stap nog steeds intens gelukkig in deze schoenen.

Kortom, als je moeilijke voeten hebt zou ik bij het kopen alle eisen van stijfheid, merken, kleur en andere grappen laten vallen en alleen maar kijken naar een schoen die precies past of naar een geschikte buitenschoen die passend te maken is met een aangepaste binnenschoen.

Succes, hopelijk vind je een oplossing, ik weet uit ervaring hoe het een vakantie kan vergallen.
    Avalensemble!
  • Martin-87
    Expert
    Martin-87 op 22 décembre 2019 · 08:42
    Hi, hier heb ik ook last van gehad.

@brechtwillems, pijn aan de schijnen komt regelmatig door het torderen van het onderbeen in de schoen. Nu ben ik geen expert, maar een steunzool fixeert de voet al behoorlijk extra en kan de problemen sterk doen verminderen. De betere bootfitter kan je daar al het een ander over vertellen.siebrengombert op 21 dec 2019 21:12

Een goede zool kan inderdaad een hoop schelen ook kan het werken met of zonder spoiler een verschil maken, omdat je dan minder ruimte hebt hebt in de schoen. Immers door deze ruimte kan het scheenbeen vrij bewegen voordat het tegen de voorkant/lip van de schoen aankomt. ( bang)

Als "grootmoeders" tip kan ik je mee geven om in de lokale supermarkt wat ' Topfen' te halen ( zuivel ) en deze op je schenen te smeren of het tegen de langdurige pijn werkt weet ik niet maar het werk wel lekker verkoelend. 😉

De enige echte lange termijn oplossing is om goed passende skischoenen te kopen!
    *message édité par Martin-87 op 22 déc. 2019 08:44 (2% bewerkt)
  • brechtwillems212
    brechtwillems212 op 22 décembre 2019 · 11:47
    Zonet custom zooltjes laten maken, hopen dat dit helpt, zit nu al veel vaster in de boot zonder hem super vast te trekken.
    Allemaal bedankt voor jullie reacties!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 23 décembre 2019 · 00:26
    Wat een epistels allemaal 🤣
    http://www.manoove.com/

Werkt top bij mij👍
    Summer Sucks!
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 23 décembre 2019 · 16:39
    Ja zooltjes denk ik niet eens meer over na. Die gaan bij mij altijd in skischoenen want de standaard 'zooltjes' mogen eigenlijk zelfs geen zooltjes heten imho.
    En topfen vergat ik inderdaad! Kreeg ik destijds ook te horen toen ik dus die valpartij bij de skischooltraining had gehad. Of dat het wondermiddel was weet ik niet meer maar ik zou zeggen probeer het uit 😉
  • Pieter1990
    Advanced
    Pieter1990 op 23 décembre 2019 · 21:37
    De "tong" van je schoen het deel waar deze verhard is doorslijpen van boven naar onder met een kleine slijpschijf en erna afdichten met een stuk tape wil vaak ook al een deel van de druk op je scheenbeen wegnemen.
    Dit heeft bij mij een enorm verschil gemaakt en ik had na 2 dagen skieën scheenbenen tot bloedens toe.
    Ja vond het ook drastisch toen ze het bij mijn schoenen deden maar nu kan ik tenminste wel terug een week pijnloos skieën.
    *message édité par Pieter1990 op 23 déc. 2019 21:37 (2% bewerkt)
    The mountains are calling ... and i must go ⛷

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro