Overschatting kwaliteiten of onderschatting gevaar

• WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 31 januari 2015 · 15:52
    Afgelopen week ben ik weer op pad geweest met mijn vader en ditmaal zijn we terecht gekomen in Ischgl, nadat we enkele jaren op rij onze jaarlijkse skitrip in Oberstdorf hebben genoten. De keuze was op ischgl gevallen omdat ik de piste’s in Oberstdorf na 5 jaar wel een keer gezien had en ik Ischgl als gebied toch al jaren op mijn to-do list had staan, met mijn vader dan wel met enkele maten.

Mijn vader is een echte piste skiër en voor mij is dit dan ook de rede om tijdens deze trips lekker met z’n 2-en vooral op de piste te blijven al wil ik nog wel eens een meter of 10 tot 20 afwijken van de gebaande paden en zo toch wat poeder mee te pakken.

De keuze voor Ischgl bleek de afgelopen week erg goed uit te pakken want in de dagen vooraf aan vertrek was er al flink wat gevallen en ook gedurende 2 van onze dagen in Ischgl is er behoorlijk wat sneeuw gevallen zoals ook voorspeld waardoor de poeder momenten er volop waren. De piste lagen er uitstekend bij en ook direct daarnaast lag er genoeg sneeuw om er een mooie tijd van te maken. Wel is er gedurende de hele periode een lawine gevaar 3 afgekondigd, iets waar zeker rekening mee gehouden moest worden.

Wat mij tijdens onze afdalingen erg is opgevallen, en misschien is dit in Oberstdorf ook altijd zo geweest maar heb ik het niet gezien, is dat op vrijwel elke helling buiten de geprepareerde piste mensen naar beneden kwamen. Natuurlijk zaten er ver gevorderde en goed voorbereide (lees goed uitgerust met airbag, sonde en waarschijnlijk pier) personen bij maar ook heb ik een heleboel mensen naar beneden zien komen waarbij ik mijn twijfels had of ze wel in de gaten hadden waar ze mee bezig waren.

Niet alleen leek het erop dat ze wat techniek betreft nog een hoop te leren hebben, maar hee zo moet iedereen ergens beginnen, ook wat betreft kennis leek het er geregeld op dat men gewoon maar op de keuze van een voorganger is afgegaan. Het leek vaak dat er gedacht was van oh daar staan sporen dus daar kan/mag ik ook overheen en het staat zo leuk op de camera want de GoPro’s, Contour’s en weet ik welk merk nog meer was bij zo’n beetje de helft van de aanwezigen wel op de stok/helm of borst te vinden.

Natuurlijk heb ik me ook schuldig gemaakt aan het poeder scoren zonder dat ik eigenlijk de benodigde attributen bij me had maar ik kan wel van mezelf zeggen dat ik bij iedere meter buiten de piste eerst de afweging heb gemaakt of ik mezelf of een ander in gevaar bracht, daarbij kijkend naar de omstandigheden zoals sneeuw kwaliteit, wind etc. en altijd binnen de eerder genoemde afstand tot de piste te blijven (al is dat natuurlijk nooit een echte garantie)

Wat ik me uiteindelijk wel afvroeg, en waarom ik dit ook hier neer zet, is of er bij bovenstaande categorie off-piste rijders inderdaad sprake is van een kudde gevoel en men dus uitgaat van sporen die al door een ander zijn gemaakt en men er daarmee van uit gaat dat het veilig is zonder dat er daadwerkelijk sprake is van kennis. Gaat het hierbij om overschatting van eigen kunnen of juist een onderschatting van het gevaar van het terrein.

Nogmaals, ook ik heb me schuldig gemaakt aan het rijden buiten de piste zonder de noodzakelijke 3-eenheid en airbag en bovenstaande is ook zeker geen oordeel over de personen die de lijnen hebben getrokken. Ik ben alleen benieuwd naar de mening van jullie als mede skiërs/boarders aangezien ik verwacht dat iedereen wel eens iemand naar beneden heeft zien komen waarbij hij of zij twijfels had over de kwaliteiten van deze persoon (misschien was ik dat wel  )
    Live your Life the Fullest
  • doov
    Advanced
    doov op 31 januari 2015 · 17:18
    Dat soort lieden ze je dageliijks in de wintersport gebieden.
    We kunnen allemaal een rol spelen in de bewustwording van de gevaren door je omgeving er op te wijzen.
    Vaak wordt je meewarig aan gekeken, maar ik volhard.
    Spread the word.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 31 januari 2015 · 17:45
    Het is speculeren maar ik denk dat veel mensen denken : als het zo vlakbij de piste gevaarlijk was, zouden ze die piste ook niet open doen...
    Ik moet zeggen dat ik me daar ook schuldig aan gemaakt heb, totdat ik eens op een avond uit het hotelraam keek en zag hoe de lawinedienst 'mijn' hellinkje (een løllig afstekertje tussen twee pistes) naar beneden bombardeerde.
    Nou ja, op internet voorbeelden genoeg dat het ook direct naast de piste gevaarlijk kan zijn, maar ik denk dat bovenstaande de gedachtengang van veel mensen is...
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 31 januari 2015 · 17:54
    Onderschatting terrein, overschatting eigen grip op de situatie, daar is ie weer, de factor MENS!

Maar inderdaad, ook ik zie veel onbegrijpelijke situaties. Inclusief skiklasjes die, zonder uitrusting, met een leraar diepe, onverspoorde poeder gaan opzoeken en beginners die vooral de rechte sporen in een traverse volgen en dan vast komen te zitten boven een rots. Het is het soort kuddegedrag waar we met zijn allen maar niet vanaf lijken te komen.

Het advies is wel om ook een meter buiten de piste al de drie-eenheid mee te hebben en om dan ook je vader op de piste ermee uit te rusten. Wie moet jou anders uitgraven? Zo ski ik als ik met mijn vriendin op pad ben op en rond de pistes ook altijd volledig uitgerust met drie-eenheid. Ik ken verhalen van mensen die vlak naast de piste begraven raakten. Aan "kennis" van de omstandigheden heb je dan niets meer zonder pieper, sonde en schep.
    Avalensemble!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 januari 2015 · 18:30
    Onderschatting, overschatting of onwetendheid wat maakt het uit. De lawine weet het verschil niet. Zelf was ik tot een aantal jaren terug net zo: een combinatie van onwetendheid en onderschatting van het gevaar. Ik ben er niet trots op maar het nu het licht gezien.

Ook in Ischgl is het vlak buiten de pistes gevaarlijk. Om je verhaal te onderschrijven is het volgende artikel toepasselijk: http://www.carldenig.nl/pdf/VK%20sneeuw.pdf
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 31 januari 2015 · 21:51
    meer dan waar allemaal ; ik heb daar lang geleden eens een blogske over gemaakt ; ént wordt alleen maar erger met het jaar 😞 😞 http://wepowder.nl/weblog/4082/Kop-vol-snot-in-Nendaz...
    sbs roelz
  • thomas
    Tourist
    thomas op 1 februari 2015 · 04:58
    niet dat dit iets met de kennis van de mensen te maken heeft die in ischgl samnaun onderweg zijn, maar er zijn dr 100 gasex masten, 60 aan de zwitserse kant 40 aan de oostenrijkse [daarom met hoog lawinegevaar ook meer hogere liften dicht aan de oosterijkse kant] de hoeveelheid explosieven die hier ook nog eens uit de liften word gegooid op een doorsnee 10cm neuschnee morgen is werkelijkwaar schandalig. net als de sneeuwkanonnen ed... vorige week de explosiekraters die niets lieten glijden, niet meer op twee handen te tellen... controlle hmmm gadverdamme in dit geval. toch is dr nog veel moois te vinden als je goed zoekt.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 februari 2015 · 08:12
    Dat is doodnormaal. Zo ben ik ook begonnen. Zo zijn er heel veel begonnen, en twintig jaar geleden (toen stond ik net een jaar op een snowboard en poeder was opeens zoooo makkelijk!) wist vrijwel niemand van toeten noch blazen. Lawines? Dat gebeurt in films. In echte bergen. Piepers? Alleen ski patrollers hebben die, en die waren allemaal analoog. Veels te moeilijk joh, hebben wij laaglanders niets aan...
    En lawines gebeuren toch niet net naast de piste? Nou dan. (en ja, daar is het vaak 'vielbefahren' dus het gebeurt er ook echt wat minder, en, wat ook meespeelde, besef ik me, terugkijkend, dat we van onszelf vonden dat we ont-zettend-stoer bezig waren maar of die hellingen nou echt de 35 graden overschreden... nee hoor. Niet dat het dus had gekund/ongevaarlijk was, maar ja) Lawines? Dat overkomt anderen. Ik kan de piste toch nog zien? Iedereen is hier toch naar beneden gegaan? En zo denken er heel heel veel.

Plus, wat zie je nou voorbijkomen op youtube? Juist. Dat wil iedereen wel.
    Kortom: totale onderschatting van het gevaar in comninatie met een aardige portie poederstress en stoerheid.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro