Pannekoek van de maand

• Mattje
    Beginner
    Mattje op 17 oktober 2017 · 09:09
    Zonder gear en kennis, zelfs met muts op uitleg geven over de beste off-piste skitechnieken...
    Dankzij zulke mensen is het wachten op ongelukken :'(
    https://snowplanners.com/off-piste-techniek-tips/

Edit: @Morris kunnen jullie als wePowder misschien die gasten wat uitleg geven over snowsafety en waarschuwen dat dit ongelukken kan veroorzaken?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 17 oktober 2017 · 09:45
    Die beste man is in ieder geval staatslich, Ik durf er wel n kratje pils op in te zetten dat die heel wat meer kennis en kunde heeft dan jij. Ik vind die beste man alles behalve een panneNkoek.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 17 oktober 2017 · 09:49
    Die beste man is in ieder geval staatslich, Ik durf er wel n kratje pils op in te zetten dat die heel wat meer kennis en kunde heeft dan jij. Ik vind die beste man alles behalve een panneNkoek. martijnuiterwijk op 17 okt 2017 09:45

Die man gaat zonder Gear en zonder helm off-piste en rept ook geen woord over safety. Vervolgens staat er dan de kop bij: Offpiste als een pro.. Op deze manier denken mensen dat dit de juiste manier is om off-piste te gaan en duiken ook zomaar gewoon een helling in. Voor mij ben je dan gewoon een pannekoek. Pannenkoek en pannekoek mag sinds de spelling van 2005 namelijk beide.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 17 oktober 2017 · 10:03
    Volgens is heeft het doel van het filmpje techniek en niet safety. Met de helm ga je vast de wereld redden.
    Ik zet offpiste eerder mijn helm af dan op een piste.
    Zonder gear? Zie jij dan wat hij onder zijn jas heeft zitten?
    Op het stuk waar hij wat serieuzer aan het skieen is, draagt hij wel een tas. En dan nog weten we niet wat er in zit. Of moeten we alles op de tas tapen zodat het zichtbaar is dat we ''gear'' bij ons dragen?
    Die beste man zal echt niet met stufe 4 in 40 graden terrein een flauw instructiefilmpje maken.
    Perongelijk azijn gepakt in plaats van water tijdens het koffie zetten vanmorgen?
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 17 oktober 2017 · 10:58
    Volgens is heeft het doel van het filmpje techniek en niet safety. Met de helm ga je vast de wereld redden.
    Ik zet offpiste eerder mijn helm af dan op een piste.
    Zonder gear? Zie jij dan wat hij onder zijn jas heeft zitten?
    Op het stuk waar hij wat serieuzer aan het skieen is, draagt hij wel een tas. En dan nog weten we niet wat er in zit. Of moeten we alles op de tas tapen zodat het zichtbaar is dat we ''gear'' bij ons dragen?
    Die beste man zal echt niet met stufe 4 in 40 graden terrein een flauw instructiefilmpje maken.
    Perongelijk azijn gepakt in plaats van water tijdens het koffie zetten vanmorgen? martijnuiterwijk op 17 okt 2017 10:03

Ik heb geen azijn gedronken, ik maak me zorgen om mensen die vanwege zulke filmpjes gewoon lekker zonder verder ergens over na te denken een gevaarlijk helling in duiken. Dat is de laatste jaren al veel te vaak gruwelijk mis gegaan en dat komt dus mede door zulke filmpjes.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 17 oktober 2017 · 11:00
    Pannenkoek en pannekoek mag sinds de spelling van 2005 namelijk beide. Mattje op 17 okt 2017 09:49

Dat is helaas niet het geval. Alleen 'pannenkoek' is geoorloofd volgens de Woordenlijst der Nederlandse Taal (Groene Boekje) en de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS).

Dat heeft overigens niets te maken met het aantal pannen waarin die pannenkoeken zijn gebakken. Het simpele feit dat het eerste deel van de samenstelling - 'pannen'- een meervoud is van een woord ('pan') waarvan géén meervoudvervoeging is met een 's', maakt dat de tussen-N gebruikt wordt. Bij woorden als 'gedachtegoed' hoeft dat niet, omdat 'gedachte' zowel een meervoudservoeging met een 's' en met een 'n' kent.

Sorry, dat was de ex-taalprofessional in mij.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 oktober 2017 · 11:07
    Niks mis met dat filmpje als je het mij vraagt.
  • Frats
    Expert
    Frats op 17 oktober 2017 · 21:17
    vanaf 6:00, die muts van die kerel, waar kan ik die vinden?! Zo vet!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 17 oktober 2017 · 21:43
    Ik heb dit topic even gemist, maar moet eerlijk bekennen dat ik met mijn hoofd nog een beetje in de golven zit. @Mattje, goed dat je dit post en ik snap je verwarring. @Alexski en @martijnuiterwijk geven al aan dat dit filmpje gaat over off piste techniek. Dan nog zou je een punt hebben dat hij er zonder rugzak staat en dat we dan in Europa heel verstandig vinden als je buiten de piste gaat. Het probleem zit 'm er in dat dit filmpje is geschoten in Nieuw Zeeland. Daar werken ze met een boundary systeem (voor wie die naam niets zegt: http://wepowder.com/nl/academy/paragraph/18) en daar is het gebruikelijk dat binnen de boundary (en dus ook buiten de pistes) de boel veilig is. Het is dus niet zo vreemd dat hij geen safety gear draagt.
    Laat onverlet dat de beste man op de video een Europeaan is en dat de redactie van de website wel een beetje had kunnen nadenken.

Ik denk dat iedereen een beetje gelijk heeft. Ik begrijp Mattje zijn verontwaardiging en ik snap de verzachtende opmerkingen van Martijn en Alex. Maar Martijn en Alex weten dan ook het een en ander. Ik zeg 1-1... en nu lekker genieten van de nieuwe site boys. We horen graag jullie feedback, bugs etc..
    May the powder be with you.
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 17 oktober 2017 · 22:02
    Aan het einde van het filmpje wordt overigens nadrukkelijk vermeld dat gear en gids een vereiste zijn als je out of boundary gaat skiën.

Maar een helmpje is best veilig of niet Morris 😉
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 17 oktober 2017 · 22:51
    Ik was wat fel. Excuses daarvoor.
    Zit het hem er in dat de grens soms zo dun en vaag is. Metname om verantwoordelijkheid voor een ander te nemen. Voor een ander willen denken. Met uiteraard alle goede bedoelingen. In enkele landen werken ze met boundaries inderdaad. En dan nog zou ik fully battle gear gaan want ook daar kan het misgaan. Mijn eerste stappen waren ook zonder kennis en gear. En dat zal voor vele zo blijven. En men wilt graag van youtube leren tege woordig. Kijk eens op youtube naar cleaning sports routes climbing. Soms levensgevaarlijk wat je ziet. Kwam laatst ee filmpje van een ijsklim cursus door een gerenommeerde organisatie. Cursist clipped alle setjes verkeerd en verkeerd om. De ene voetfout na de ander. En niemand grijpt in. En toch zien we dat en denken we piece of cake en gaan met die banaan. We zullen dit nooit kunnen voorkomen. Behoudens zelf ons huiswerk doen en niet de grenzen pushen.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 18 oktober 2017 · 21:40
    Je kan natuurlijk ook een gebreide helm opzetten. Iets voor jou @meteomorris 😉

And snow it is.....
  • tsc72149
    Tourist
    tsc72149 op 11 oktober 2018 · 12:51
    https://www.hln.be/nieuws/buitenland/beangstigend-documentairemakers-f...

Wat als we nu eens een aanstormende lawine filmen...
    Let the mountains have it's day or two following a big storm

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro